schouw bouwen voor finoven
Moderator: Moderators
Re: schouw bouwen voor finoven
Mijn mening voor wat-ie waard is:
een rookgasventilator is leuk voor een open haard die slecht trekt. Een grote Finoven aan een geisoleerd kanaal van 20 cm rond en 500 cm lang trekt enorm. Het wordt anders met een bestaande schouw die onvoldoende onderdruk geeft.
Situatie in de praktijk:
Met een bocht meer onder de kachel en een horizontaal stuk (bankje) van 100 cm naar de schoorsteen doet-ie nog steeds braaf wat de bedoeling is. Hele kachel volstapelen en bovenop aansteken levert onder vrijwel alle omstandigheden binnen een half uur 100 / 120 graden op de schoorsteen. Netjes boven het 80 graden dauwpunt van creosoot.
een rookgasventilator is leuk voor een open haard die slecht trekt. Een grote Finoven aan een geisoleerd kanaal van 20 cm rond en 500 cm lang trekt enorm. Het wordt anders met een bestaande schouw die onvoldoende onderdruk geeft.
Situatie in de praktijk:
Met een bocht meer onder de kachel en een horizontaal stuk (bankje) van 100 cm naar de schoorsteen doet-ie nog steeds braaf wat de bedoeling is. Hele kachel volstapelen en bovenop aansteken levert onder vrijwel alle omstandigheden binnen een half uur 100 / 120 graden op de schoorsteen. Netjes boven het 80 graden dauwpunt van creosoot.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Re: schouw bouwen voor finoven
Die effecten heb ik nooit waargenomen. Het enige effect wat waar te nemen valt is een grotere trek als de kachel warm is.henk schreef:
Een andere bedenking die ik me maakte was het effect van het gebruik van een ventilator ter vervanging van een schouw in de context van verzadigde tegenstroomkanalen:
Op het einde van de stookbeurt, of bij een navulling omdat de vrouw wel heel erg koud heeft ;-) , zijn de tegenstroomkanalen al voor een deel verzadigd met warmte, en dan willen de rookgassen niet meer zo graag naar beneden. Op dat moment is een klassieke schouw al een stuk opgewarmd en compenseert dan voor de verzadiging van de tegenstroomkanalen. Bij een ventilator-systeem is de trek altijd identiek en kan dus niet compenseren voor verzadigd geraakte tegenstroomkanalen. Of zijn de effecten waar ik van spreek niet groot genoeg om
er zich zorgen over te maken?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Ik zal vandaag nog maar niet teveel metsen aan mijn schouw want blijkbaar heb ik één en ander nog niet voorzien.
Ik heb wel geelroze potten maar als ik de condens in de potten wil houden dan moet ik de vrouwelijke zijde naar boven plaatsen zodat de voeg naar binnen toe afhelt.
Ik ga ook vaste rotswol met de juiste maat aanschaffen die dan de kolom van 5 tot 6m moeten fixeren binnen de snelbouw.
Ivm de condensatie vraag ik mij af hoeveel ik moet verwachten. Zal het water eruit lopen? Moet ik onder de potten een vocht barrière voorzien? Zal de rotswol vocht opslorpen uit de potten?
Ik wil onderaan twee hoeken van 45° construeren om de schouw te kunnen reinigen (buiten de woning). die zal ik dan wel best fixeren met cement of argexchape.
Zij zitten echter vrij laag en zullen dus niet zo fel opwarmen. kan ik deze onderuitgang ook als vochtafvoer laten fungeren? Ik weet eigenlijk totaal niet hoe of waar ik mij een beeld van zoiets moet vormen.
Motacilla.
Ik heb wel geelroze potten maar als ik de condens in de potten wil houden dan moet ik de vrouwelijke zijde naar boven plaatsen zodat de voeg naar binnen toe afhelt.
Ik ga ook vaste rotswol met de juiste maat aanschaffen die dan de kolom van 5 tot 6m moeten fixeren binnen de snelbouw.
Ivm de condensatie vraag ik mij af hoeveel ik moet verwachten. Zal het water eruit lopen? Moet ik onder de potten een vocht barrière voorzien? Zal de rotswol vocht opslorpen uit de potten?
Ik wil onderaan twee hoeken van 45° construeren om de schouw te kunnen reinigen (buiten de woning). die zal ik dan wel best fixeren met cement of argexchape.
Zij zitten echter vrij laag en zullen dus niet zo fel opwarmen. kan ik deze onderuitgang ook als vochtafvoer laten fungeren? Ik weet eigenlijk totaal niet hoe of waar ik mij een beeld van zoiets moet vormen.
Motacilla.
Ivm mijn constructie begin ik mij ook af te vragen waar ik best de overgang van finoven naar schouw voorzie.
Ik heb de indruk dat daar verschillende versies bestaan. De tegenstroomkanalen eindigen onderaan en gaan soms daar de schouw in, maar toch zie ik op afbeeldingen van tighelaar e.a. dat de uiteindelijke uitgang naar de schouw bovenaan geplaatst is.
Onderaan is voor mij moeilijk haalbaar, maar wat is belangrijk voor de finoven?
Motacilla.
Ik heb de indruk dat daar verschillende versies bestaan. De tegenstroomkanalen eindigen onderaan en gaan soms daar de schouw in, maar toch zie ik op afbeeldingen van tighelaar e.a. dat de uiteindelijke uitgang naar de schouw bovenaan geplaatst is.
Onderaan is voor mij moeilijk haalbaar, maar wat is belangrijk voor de finoven?
Motacilla.
-
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
- Locatie: Sint-Niklaas, België
Onderaan verbinden is van essentieel belang.Motacilla schreef:Ivm mijn constructie begin ik mij ook af te vragen waar ik best de overgang van finoven naar schouw voorzie.
Ik heb de indruk dat daar verschillende versies bestaan. De tegenstroomkanalen eindigen onderaan en gaan soms daar de schouw in, maar toch zie ik op afbeeldingen van tighelaar e.a. dat de uiteindelijke uitgang naar de schouw bovenaan geplaatst is.
Onderaan is voor mij moeilijk haalbaar, maar wat is belangrijk voor de finoven?
Wel zit soms het onderste schoorsteengedeelte ingewerkt in de kachel, waardoor het lijkt alsof de schoorsteen pas bovenaan begint.
Wat sommige finovenbouwers ook doen is bovenaan de finoven een regelbare by-pass naar de schoorsteen maken.
Dirk
-
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
- Locatie: Sint-Niklaas, België
Re: schouw bouwen voor finoven
De verbranding van hout kan best als erg complex beschreven worden.chathanky schreef:Waarom veroorzaakt dit het op hol slaan?Dirk Bauwens schreef:Volgens mij veroorzaakt dat eerder het op hol slaan van een houtkachel.henk schreef:...Het is ook zelfregulerend: hoe heviger het vuur, hoe groter de kracht
en bijgevolg word er meer verbrandingslucht aangezogen...
Dirk
Meer brandstof veroorzaakt een heviger vuur maar zal ook zijn balans weer vinden door de weerstand in de aanvoer lucht en van het rookgaskanaal.
Dit is ook om te draaien door de weerstand van de aanvoerlucht te verkleinen, de begrenzing is dan de de hoeveelheid brandbare stof die vrij kan komen bij een bepaalde temperatuur.
Het is echter zeker dat méér lucht inbrengen in een houtkachel ervoor zorgt dat steeds meer hout verbrandt.
Waardoor méér warmte vrijkomt, waardoor meer hout vergast etc...
Met andere woorden: een soort kettingreactie.
Dan is 25 kilogram hout doen 'verdwijnen' op 10 minuten geen enkel probleem. Maar van een ideale verbranding is dan wel geen sprake meer.
Dirk
-
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
- Locatie: Sint-Niklaas, België
Re: schouw bouwen voor finoven
Absoluut de beste en trouwens ook meest wetenschappelijke houding...henk schreef: ...(totdat ik wel overtuigd word uiteraard )...
Dirk
-
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
- Locatie: Sint-Niklaas, België
Re: schouw bouwen voor finoven
Ik vrees dat de gewone finoven dat niet doet. Bij metingen wordt vaak een veel te grote overmaat van verbrandingslucht gemeten. Ongecontroleerd gaat dat ten koste van het uiteindelijk rendement.henk schreef:Wat ik bedoelde:Dirk Bauwens schreef:Volgens mij veroorzaakt dat eerder het op hol slaan van een houtkachel.henk schreef:...Het is ook zelfregulerend: hoe heviger het vuur, hoe groter de kracht
en bijgevolg word er meer verbrandingslucht aangezogen...
Dirk
Om een (bijna) volledige verbranding te hebben moet je steeds voldoende aanvoer
(overmaat) van zuurstof hebben. Indien het vuur hevig is dan heb je meer lucht
vandoen om de overmaat te kunnen behouden. Met zelfregulerende bedoel ik
dan dat het systeem zichzelf voorziet van de juiste hoeveelheid zuurstof...
Dirk
-
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
- Locatie: Sint-Niklaas, België
Re: schouw bouwen voor finoven
Een juiste waarneming. Dit is trouwens een vette kluif voor diegenen die het 'finoven-principe' verder willen verbeteren!henk schreef:...Rookgassen die te snel door de tegenstroomkanalen passeren gaan ook remmen
omdat ze onvoldoende warmte kunnen afgeven en bijgevolg niet graag naar beneden
willen?
Dirk
-
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
- Locatie: Sint-Niklaas, België
Dat is niet zo.henk schreef:De gewone schouwpotten zijn donkerrood, de hardgebakken zijnMotacilla schreef: De kwaliteit van de potten zal ik ook best eens navragen.
geel-achtig roze...
De kleur wordt ook bepaald door de samenstelling. Donkerrood duidt op veel ijzeroxide.
Geelachtig-roze duidt meestal op minder ijzeroxide.
Meestal duidt dit op een hoger aluminiumoxide-gehalte waardoor een hoger verwekings-/smeltpunt bekomen wordt.
Dirk
Dirk,Het is echter zeker dat méér lucht inbrengen in een houtkachel ervoor zorgt dat steeds meer hout verbrandt.
Waardoor méér warmte vrijkomt, waardoor meer hout vergast etc...
Met andere woorden: een soort kettingreactie.
kan je de luchttoevoer dan niet correct afregelen met een regelschuif?
Trouwens de overdreven trek hoop ik ook in te perken met een schuif voor de schouwuitgang.
Klopt het dat de tegenstroomkanalen tot onderaan moeten lopen en dat je dan soms in zekere zin een derde kanaal terug opwaarts kan maken (bvb een eerder ondiepe ruimte de breedte van de finoven om dan bovenaan de finoven de schouw in te gaan?Onderaan verbinden is van essentieel belang.
Wel zit soms het onderste schoorsteengedeelte ingewerkt in de kachel, waardoor het lijkt alsof de schoorsteen pas bovenaan begint.
Motacilla.
Re: schouw bouwen voor finoven
Deze mannen zagen een stam van een meter in 2 seconden met een kettingzaag.Dirk Bauwens schreef:De verbranding van hout kan best als erg complex beschreven worden.chathanky schreef:Waarom veroorzaakt dit het op hol slaan?Dirk Bauwens schreef: Volgens mij veroorzaakt dat eerder het op hol slaan van een houtkachel.
Dirk
Meer brandstof veroorzaakt een heviger vuur maar zal ook zijn balans weer vinden door de weerstand in de aanvoer lucht en van het rookgaskanaal.
Dit is ook om te draaien door de weerstand van de aanvoerlucht te verkleinen, de begrenzing is dan de de hoeveelheid brandbare stof die vrij kan komen bij een bepaalde temperatuur.
Het is echter zeker dat méér lucht inbrengen in een houtkachel ervoor zorgt dat steeds meer hout verbrandt.
Waardoor méér warmte vrijkomt, waardoor meer hout vergast etc...
Met andere woorden: een soort kettingreactie.
Dan is 25 kilogram hout doen 'verdwijnen' op 10 minuten geen enkel probleem. Maar van een ideale verbranding is dan wel geen sprake meer.
Dirk
http://videos.streetfire.net/video/A7B2 ... B07185.htm
Volgens mij heb je het helemaal goed. Even opletten dat je het boveneind van de binnenpot niet vast verbindt met de buitenkant.Motacilla schreef:Ik heb wel geelroze potten maar als ik de condens in de potten wil houden dan moet ik de vrouwelijke zijde naar boven plaatsen zodat de voeg naar binnen toe afhelt.
De meeste condensatie krijg je bij het instoken van een nieuwe kachel. Al het water dat er meer inzit dan nodig was voor de verharding moet er uit. Tijdens het instoken gaat er veel vocht de schoorsteen uit, en dus wordt de schoorsteen vochtig aan de binnenkant. In de kamer waar het ding staat wordt het ook nat want de kachel gaat staan zweten, dus moet er veel geventileerd worden. Een dam opwerpen voor het vocht is niet nodig, na het instoken wordt alles droger en wordt alleen aangevuld met vocht uit het stookhout.Ivm de condensatie vraag ik mij af hoeveel ik moet verwachten. Zal het water eruit lopen? Moet ik onder de potten een vocht barrière voorzien? Zal de rotswol vocht opslorpen uit de potten?
Hmm. Als het veegluik lager zit dan waar de kachel in de onderkant van de schoorsteen uitmondt is er geen enkel probleem. Maak het niet te laag, dat gaat ten koste van de trek. Je kunt onder de opening van het veegluik (in de schoorsteen) ook een kleine ruimte maken die je met zand opvult. Daar komt eventueel vocht terecht dat later weer kan verdampen. Het probleem is niet ernstig, maar bij een verkeerde constructie kun je stinkende sporen zwart vocht in je huiskamer krijgen.Ik wil onderaan twee hoeken van 45° construeren om de schouw te kunnen reinigen (buiten de woning). die zal ik dan wel best fixeren met cement of argexchape.
Zij zitten echter vrij laag en zullen dus niet zo fel opwarmen. kan ik deze onderuitgang ook als vochtafvoer laten fungeren? Ik weet eigenlijk totaal niet hoe of waar ik mij een beeld van zoiets moet vormen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Puur gesproken zou de schoorsteen op de vloer moeten beginnen. Niet altijd makkelijk, maar de kachel staat dan zonder overgang voor zijn afvoer. Soms maken bouwers in de constructie van de kachel een al of niet gedeeltelijk opgaand kanaal. Het kan wel, maar het nadeel is dat er een of twee bochten van 90 graden meer in zit. Dat is zeker het geval als je met een kachelpijp gaat werken. En zo'n constructie remt, wat je ook doet. Rechtstreeks voor de stenen schoorsteen is beter, zeker voor een uit de kluiten gewassen exemplaar omdat die al een lage afgastemperatuur heeft.Motacilla schreef:Ivm mijn constructie begin ik mij ook af te vragen waar ik best de overgang van finoven naar schouw voorzie.
Ik heb de indruk dat daar verschillende versies bestaan. De tegenstroomkanalen eindigen onderaan en gaan soms daar de schouw in, maar toch zie ik op afbeeldingen van tighelaar e.a. dat de uiteindelijke uitgang naar de schouw bovenaan geplaatst is.
Onderaan is voor mij moeilijk haalbaar, maar wat is belangrijk voor de finoven?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
dazieternizogoeduit voor mij!Puur gesproken zou de schoorsteen op de vloer moeten beginnen.
Onder de vloerlijn, ook centraal onder de kachel, heb ik een PVC-buis doorsnede 20cm voor luchtaanvoer gestoken. Daarboven heb ik dan eerste een rij snelbouw gezet en dan een stevige betonplaat gegoten. Die plaat zit al op 30cm boven de vloerlijn. Ik begin al te vrezen voor afbreken.
Ik heb al spijt dat ik niet sneller naar dit forum gestapt ben.
Ik heb echter eerst prijs gevraagd bij tigchelaar. Daar zal ik al snel over de 5000€ zitten voor de binnenkachel alleen zonder warmwatersysteem. Dat is behoorlijk veel als je alles moet uitsparen op de rest van je krap verbouwingsbudget.
Ik zag me genoodzaakt eerst alleen een schouw te zetten en "de rest zien we wel later". Desnoods tijdelijk met houtkachel blijven werken.
Het boek "fireplaces heart of the home" heb ik in januari trachten te bestellen maar dat lukte niet bij standaard. Volgens bol.com is het boek uitgeput. Ook via bibliotheekinformatica niet te vinden.
Een betaalbare goed functionerende finoven blijkt een moeilijke uitdaging. Bovendien ken ik mezelf als niet snel tevreden met een halve oplossing.
Hopelijk willen er nog mensen mij verder raad geven?
Motacilla.