Zonneboiler collector plaatsing

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rob
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 dec 2009, 21:23
Locatie: Zuid-Holland

Zonneboiler collector plaatsing

Bericht door Rob »

Hallo beste mensen,

Ik heb 2 mooie panelen van 1,8m2 per stuk op de kop kunnen tikken. Hiermee wil ik een zonneboiler systeem met terugloop bouwen. Op mijn dak passen de collectoren alleen boven elkaar. De collectoren hebben de aanvoer en retour aan de achterkant, onder in het midden zitten. Gezien de locatie van deze aansluitingen kan ik ze alleen parallel aansluiten. In serie loopt het systeem niet volledig leeg. Mijn zorg is, wordt het water op deze manier ook door de bovenste collector gepompt of gaan hier problemen ontstaan? Ik hoor graag jullie mening.

Afbeelding

Groet,
Rob
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Zonneboiler collector plaatsing

Bericht door bonkelaar »

Hallo Rob,

Hoe zaken zich verhouden onder druk is niet mijn specialiteit maar zoals jij ook al verwacht zal de vloeistof de weg van de minste weerstand kiezen en enkel door de onderste plaat gaan circuleren.
Het is ook zo dat de druk in het systeem wordt bepaald door de hoogte van het bovenste paneel en dat die druk in het hele systeem gelijk is maar dat geldt denk ik alleen voor gesloten systemen. Bij een open systeem (denk niet dat de boiler een expansievat heeft) zal de druk boven minder zijn dan lager in het systeem. Misschien is de weg van de minste weerstand dan wel door de bovenste plaat?
Je leest het, natuurkunde is niet mijn sterkste kant.

Je kunt i.p.v. water ook koelvloeistof nemen als transportmedium, dan is het niet helemaal leeg lopen van het systeem geen probleem.
Zelf heb ik het ook zo gedaan. Bij de installatie van mijn enkele plaat was ik ook bang dat de zaak niet volledig leeg zou lopen, met mogelijke schade tot gevolg. Ik heb twee cannetjes koelvloeistof in het reservoir van de boiler gekieperd, aangesloten en het loopt probleemloos.
Men zegt (internet) dat de warmtegeleiding of warmteopname van koelvloeistof ietsie minder is dan van water, het zal echter niet al te slecht zijn want dan is het immers niet bruikbaar als koelmiddel. De functie van het spul is immers warmtetransport. Verder mag het niet bevriezen en het moet de binnenzijde van het systeem beschermen tegen corrosie.
Het loopt in mijn systeem voor het derde of vierde seizoen, ben de tel een beetje kwijt. Het is een Agpo / ZEN installatie met een 90 liter boiler.

groet Jos.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zonneboiler collector plaatsing

Bericht door Dutch John »

Ik zou een kogelkraantje als smoring in de aanvoer van de onderste collector plaatsen. Hoeveel te smoren is een lastige. Retourtemperatuur meten kan misleidend zijn. Door een heel lage doorstroomsnelheid kan de retourtemperatuur hoger zijn van de bovenste collector. Je zou eigenlijk het debiet moeten meten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonneboiler collector plaatsing

Bericht door pelletpower »

Of 2 pompjes en dan meteen op een (2 dus) zonnepaneel. Heb je gelijk geen regeling nodig.
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: Zonneboiler collector plaatsing

Bericht door ingmar89 »

Waarom niet gewoon de panelen in serie aansluiten?
Rob
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 dec 2009, 21:23
Locatie: Zuid-Holland

Re: Zonneboiler collector plaatsing

Bericht door Rob »

bonkelaar schreef: Je kunt i.p.v. water ook koelvloeistof nemen als transportmedium,
Het niet willen gebruiken van koelvloeistof is nou net één van de redenen dat ik een terugloop systeem wil bouwen.
Dutch John schreef:Ik zou een kogelkraantje als smoring in de aanvoer van de onderste collector plaatsen. Hoeveel te smoren is een lastige. Retourtemperatuur meten kan misleidend zijn. Door een heel lage doorstroomsnelheid kan de retourtemperatuur hoger zijn van de bovenste collector. Je zou eigenlijk het debiet moeten meten.
Op zich een goed idee. Ik kan van beide panelen de aanvoer en retour tot bij het vat brengen. Als ik 2 flowmeters installeer is het wel in te regelen waarschijnlijk.
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Zonneboiler collector plaatsing

Bericht door omweg »

Een waardevolle bron van informatie vind ik homepower op hun site is de basis van verschillende onderwerpen duidelijk uitgewerkt.
The planet of my dreams is bulging at his seems
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zonneboiler collector plaatsing

Bericht door benthuis »

Mocht iemand hier iets van nodig hebben. Ik heb een heel deel van hun uitgaven digitaal.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie