Een onrendabele HR-ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Jaarafrekening energie

Bericht door Tim »

Pieke,

Ik kon het ook niet vinden. Verschil tussen onze Remeha's is dat die de wisselaar warm houden (bij K waarschijnlijk ook), niet een buffervaatje.

Ik zou op die flowswitch nog wel eens een vertraging willen zetten, de missus trekt heel vaak de verkeerde kraan kort open, waardoor de ketel kort opstart. Opvoeden heb ik opgegeven, zelfs slaan hielp niet :lol:.

Tim

ps: Kunnen de mods dit topic ook splitsen?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Jaarafrekening energie

Bericht door kockie »

Tim schreef: ps: Kunnen de mods dit topic ook splitsen?

Gelukt!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Alex
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jan 2009, 15:56

Re: Een onrendabele HR-ketel

Bericht door Alex »

Pieke,

Bij de iSense thermostaat zit een stand in het menu voor warmwater nl. continue uit, continue aan en 's nachts uit.

Alex
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Een onrendabele HR-ketel

Bericht door Pieke »

Ik heb m gevonden, maar voor die prijs koop ik 4 van die eenvoudige met wonder-knopje
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Een onrendabele HR-ketel

Bericht door Pieke »

Ik heb om te beginnen zojuist de gaskraan dichtgedraaid.Lijkt me dat dat geen schade kan aanrichten.Als ik in de ochtend warm water nodig heb mag ie weer open. Ik kan me haast niet voorstellen dat als ik de kraan opendraai het minuten lang duurt eer ik warm water krijg.En als niet...... dan hoef ik wellicht geen koud water bij te mengen voor ik in bad duik. (hoop ik).

Alle andere tips worden ook ter harte genomen hoor!!
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Een onrendabele HR-ketel

Bericht door Pieke »

Dat werkt helaas niet.Na een uurtje geeft ie een storingsmelding "GEEF ME GAS!!" Maar dat is gelukkig eenvoudig te verhelpen door m te resetten.Daarnet dus gedaan en vervolgens het bad laten vollopen.Het duurde iets langer voor dat het water warm was, maar zoals ik al verwachtte hoefde ik gewoon minder koud te mengen.

Ook wat gezocht naar van die elektrische geisers.

Van een aanbieder:
De doorstromer verbruikt geen energie en staat toch stand-by, want door de kraan open te draaien treedt de ingebouwde drukverschilregelaar in werking en springt het toestel aan: u heeft direct én onbeperkt warm water. In tegenstelling tot traditionele boilers en ketels met een watertank, kunt u de Stream 350 door zijn compacte afmeting een watertappunt installeren (bijv. boven de wastafel of in een keukenkastje). De doorstromer heeft dan ook geen onderhoud nodig. Doordat de elementen niet in water ondergedompeld zijn, verouderen en verslechteren ze ook niet. De Stream 350 is volledig goedgekeurd over de hele wereld met internationale normen voor zowel electrische apparaten als voor drinkwatertoepassingen. De Stream 350 wordt geleverd in 3,5 kW ,met een tapsnelheid van gemiddeld 2 liter / minuut. Maximale wateropbrengst: 5 liter per minuut.


Dus voor een warme douche ben je met deze natuurlijk niet aan het juiste adres, maar dat hoeft voor mij niet.

Van de site van een andere aanbieder

Opbrengst in liters per minuut bij een
waterleidingtemperatuur van 10 °C.

Type...............30°C 40°C 65°C
GD130 3 kW.......2,2...1,4 . 0,8
GD140 4 kW.......2.9...1.9 . 1.0


Ook weer iets aan het experimenten geslagen
nieuwsgierig....neuh.jpg
Rechts een 2200 Watt waterkoker.Links iets wat ik ooit bij de ijzerboer op de kop heb getikt,5 eurootjes. Kon zomaar een ww van een elektrische geiser zijn geweest want links onder op de foto waren allemaal kabeltjes aan gesloten op verwarmingselementen die tussen de leidingen doorlopen en op het labeltje staat 380 volt.

Deze 2 zijn voor elkaar geschapen!! De ww glijdt zo in de waterkoker.

Vervolgens waterkoker aangezet mét 1.9 liter water.Na 6 minuutjes,bijna aan de kook>>>> kraan open

Resultaat in 4 minuutjes 10.2 liter water met Dt van 14 graden ( eindtemp. 31 graden )
Resultaat met de inhoud van de water koker in 10 minuutjes 12.1 liter water met Dt van 18 graden ( eindtemp. 35 graden )

Verbruikskosten van dit proefje 2.2 Kw/ 6 = 0.36 kWh , ongeveer 0.07 Euro
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Kofi
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 08:20

Re: Een onrendabele HR-ketel

Bericht door Kofi »

In mijn vorige huis had ik een 10 liter boiler voor de hele warmwater voorziening. In de warme maanden was dat genoeg voor 2 personen. Voor bad en douche meng je dan toch ruim koud water bij. De cv stuurde ik op temperatuur dus bij extreme koude tot 65 gr. maar meestal 40 gr. Een ww wisselaar uit een oude cv ketel warmde de temperatuur voor, van het water van de boiler, boiler thermostaat aan dan ook een extra cv pomp voor de ww wisselaar aan. De ww temperatuur was door de boiler hoog genoeg aan legionella problemen te voorkomen en de meeste warmte kwam van de (oa hout) cv.
Alex
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jan 2009, 15:56

Re: Een onrendabele HR-ketel

Bericht door Alex »

Pieke,

Op Marktplaats wordt de iSense al voor € 65.- tot € 85.- aangeboden.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Een onrendabele HR-ketel

Bericht door Pieke »

Hedenochtend klaar gemaakt voor een badsessie. 90 liter koud water. Ww in de waterkoker, pompje eraan ( kon in de badkamer geen geschikte aansluiting vinden voor op de kraan aan te sluiten ) De waterkoker heeft in tegenstelling tot de gegevens op het apparaat een vermogen van 1800 a 1820 watt ( gemeten met energiemeter ) Na een uur een temperatuur van 30 graden bereikt, aangevangen met 16 graden. Hoppakeej!!! in bad!! ik moet bekennen dat me wel direct iets de buik in kroop Maar het wende al snel.Als je in een zwembad duikt is het ook even afzien.Als ik m 20 minuutjes langer had laten lopen was het aangenamer geweest, maar ik wil best een beetje inboeten op comfort.

In het verleden ns gemeten hoeveel gas hij verstookt bij een zelfde inhoud, dit was 0.38 m3 gas.

Rekensommetje >>>> Verbruikskosten elektrisch verwarmen 1.64 kWh * E 0.20 = E 0.328 ( waterkoker niet continue aangehad )
>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Verbruikskosten verwarmen m.t.v. gas 0.38 m3 * E 0.60 =E 0.238

Let wel, temperatuur met gas was wel hoger,maar beide resultaten voldoende voor ons. Dit resultaat zal voor niemand als een verrassing komen. Echter als ik zo vrij mag zijn dan tel ik hierbij het "sluipverbruik"van de ketel/boiler bij E 0.21 ( 0.35 m3 p/d )
én het vastrecht gas leverancier en netwerkkosten gas, resp. E 50 en E 150 ) Wat de leverancier rekent verschilt per aanbieder, de netwerkkosten zijn voor iedere consument gelijk.Kom ik per dag uit op E 0.55.Electra verbruik ketel p/d 0.33 KWh

Opgeteld toch ruim op een Eurootje. Ik ga straks ook nog even uitrekenen waar een omslagpunt ligt.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Een onrendabele HR-ketel

Bericht door Paide »

ik heb even zitten pluizen...

Hier vind ik de handleiding van je ketel:
http://nl.remeha.com/documentatie/docum ... 010409.pdf

volgens mij is het op pagina 35 de setting "Opwarmtijd buffervat".
Deze op 0 zetten zou overeen moeten komen met de eco-setting op de andere remeha-toestellen.
Je buffer zal dan afkoelen en het zal even duren voordat er warm water uit de kraan komt, maar je bent wel af van het standby-gasverbruik.
Misschien eens proberen?
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Een onrendabele HR-ketel

Bericht door Pieke »

Dankje Paide, zeker omdat ik me voor kan stellen dat je met dit lekkere weer beter andere dingen kunt doen. Hoe je zoiets in het menu dient aan te passen, is een vak op zich, maar ik heb het door.Ik heb de ketel uitgetrokken, zeker nu de zon voor mijn warm water zorgt.Maar ik ga je tip zeker binnenkort toepassen.

Thx, Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie