Kierenjacht

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Kierenjacht

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Als je een filter voor de WW zet (in zowel toevoer als afvoer), hoef je de WW niet te reinigen. Ik heb dat tenminste bij mij (in nu 26 jaar) nog nooit gedaan.
Wat ik bedoel is een pakket ter breedte van een rol alufolie (30 cm?) en met een lengte van bijv. 1 m.
Telkens bestaande uit een laagje alufolie en dan (langs de randen) een soort kunststof afstandshoudertjes (bijv. 3 mm dik). E.e.a. aan elkaar te "plakken" met kit.
Telkens weer een nieuwe laag op de vorige. En dan de tussenliggende ruimtes in tegenstroom laten doorstromen met om en om verse lucht en afvoerlucht.
Aan de kopse kanten telkens 2 luchtkasten te monteren. Aan beide zijden 1 toevoer en 1 afvoer.
Ik heb geprobeerd e.e.a. in een schetsje weer te geven. Ik hoop dat het duidelijk is.
Zorg er in elk geval voor dat de uitlaatzijde van de afvoerlucht aan de onderkant zit.
Daar kan namelijk wat gecondenseerde luchtvochtigheid uitkomen. Mijn officiële STORK kast heeft bijvoorbeeld ook een condensaat-afvoer naar het riool.
Als je een pakket maakt van ca 300x300 krijg je voor zowel toevoer als afvoer een doorsnede oppervlak van ca 150*300mm = 0.045m2 (dikte alufolie verwaarloosd)
Bij een ventilatiehoeveelheid van 150 m3/h krijg je dan tussen de alu-folie lagen een luchtsnelheid van ca 150/(3600*0.045)=0.9 m/s dat is ruim voldoende voor een turbulente stroming met goede warmte-overdracht. Misschien wordt de weerstand zo iets te hoog en moet je geen 1000 mm lengte nemen, maar iets korter en in plaats daarvan een iets dikker pakket (meer platen).
De kosten zitten voornamelijk in de kunststof-stripjes. Een paar rollen alu-folie kosten niet zo veel.
Kijk maar eens wat je er van vindt.
Bijlagen
Voorbeeldschets van een warmtewisselaar van alu-folie
Voorbeeldschets van een warmtewisselaar van alu-folie
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kierenjacht

Bericht door deleted »

Zwerius,

Een mooi idee die wisselaar.

Maar hoe zou een filter vóór de wisselaar schimmelgroei door condensatie in en achter de wisselaar kunnen verhinderen ?

G
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Kierenjacht

Bericht door Zwerius Kriegsman »

@Gandalf:

Alle commercieel verkrijgbare wisselaars zijn zo opgebouwd voor zo ver ik weet.
Misschien betekent condenserende luchtvochtigheid niet automatisch schimmelvorming?
Is daar ook nog niet zoiets als een voedingsbodem voor nodig?
En misschien wordt die nu juist door het filter tegengehouden?
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kierenjacht

Bericht door deleted »

Ok,
Maar concreet:
Ik heb dat tenminste bij mij (in nu 26 jaar) nog nooit gedaan.
Bedoel je dat je in 26 jaar regelmatig gecontroleerd hebt in wisselaar en achterliggend buizenstelsel en nooit iets hebt vastgesteld, of bedoel je dat je dat in 26 jaar nog niet gecontroleerd hebt ?

G
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Kierenjacht

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Hallo Gandalf,

Ik heb dat uiteraard wel gecontroleerd, maar ik heb geen vervuiling van de platenwarmtewisselaar kunnen vaststellen.
Het daarachter liggende kanalenstelsel bevat wel iets stof (onderin de kanalen).
Dat is dus door het filter en de warmtewisselaar gekomen.
Ik heb enkele jaren geleden nog een extra (fijnstof-) filter geplaatst in het toevoerkanaal naar de woning.
Zie: http://www.easyventstore.nl/site/index. ... cts_id=144

Ik weet dat er mensen bang zijn voor "sick-building-syndrom", maar denk dan zelf dat als ik geen balansventilatie met filters had gehad, maar natuurlijke ventilatie (door roosters of kieren), dan was er helemaal geen stoffiltratie geweest... :-)
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kierenjacht

Bericht door deleted »

MMmmm,

Ik denk dat het vooral de zeer fijne sporen van schimmel zijn waar men moet voor opletten. Hoewel stof natuurlijk ook niet gezond is.

Maar vermits je weinig tot niets van dit alles vaststelt, is het mogelijk dat je ventilatiesysteem enkel lucht opwarmt ?
Maw dat er nooit via dit systeem gekoeld wordt ? (Bypass, automatisch afschakelen ? )
Condesatie zal namelijk vooral in het aanvoer-gedeelte ontstaan als de aangevoerde lucht afgekoeld wordt.
Verder is eventueel schimmel te verwachten in het afvoergedeelte. Vooral in de wisselaar dan. Daarom is het belangrijk dat er geen direct lucht-contact ontstaat tussen aangevoerde en afgevoerde lucht.
KLeine kieren kunnen al voldoende zijn voor schimmelsporen.

Verder lijken me vervuilde afvoerleidingen ook voor problemen te kunnen zorgen als het systeem uit staat. De (zwakke) natuurlijke luchtstroming kan dan immers omkeren.


G
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Kierenjacht

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Hallo Gandalf,

Bij mij wordt het systeem inderdaad alleen gebruikt voor opwarming van lucht.
In de zomer werkt alleen het afvoerdeel en is de toevoerventilator uit, omdat er dan altijd wel ramen open staan.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Plaats reactie