Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JW te R

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door JW te R » 29 mei 2013, 19:34

Ik meen dat laatst iemand iets zei over een besparing van 1400 m3 gas met 60 heatpipes en een grote buffer. Klinkt mooi maar dat halen wij hier bij lange na niet. [..] Misschien iets meer door het gebruik van de vloerverwarming?
Bedoel je mij? (65 buizen, 1600 liter buffer, 1200 m3 bespaard). Vloerverwarming speelt daar inderdaad een rol bij.

Mijn plaatje van gisteren:
T0528.JPG

holtere

Bericht door holtere » 29 mei 2013, 20:05

Is natuurlijk een geweldig resultaat! Ik klink wat ongelovig maar deze 1200 m3 gas ook echt alleen aan deze constructie te danken? Met dezelfde hoeveelheid pijpen verdienen we hier pak hem beet 400 m3. Het verschil is enorm!

bijgevoegd het "verkooppraatje" van een buizenhandelaar waar onze ervaring wel iets meer bij aansluit (helaas)

Invoergegevens:
• periode = het gehele jaar
• richting = 190 graden
• hoek = 53 graden
• boilervat = 250 liter
• absorberend oppervlak = 2.424 m² (30 buizen)
• weertype = 10-jaar gemiddelden van NASA
Opbrengst:
• In de onderstaande grafiek kunt u zien hoeveel vermogen door uw zonneboiler systeem opgenomen zal worden gedurende de dag. Merk op, dit is gemiddeld over alle dagen in het gehele jaar.
• Gemiddeld is dan:
o de opgenomen energie = 5,82 kWh per dag
o de toename boiler temperatuur = 20 °C per dag
• Financieel betekent dit:*
o Systeemprijs = 2070 Euro
o Gasbesparing = 236 m³/jaar (158 Euro/jaar)
o Terugverdientijd = 9,4 jaar
* Prijzen onder voorbehoud. Dit rekenvoorbeeld is indicatief en gaat uit van een optimaal gebruik van de opgenomen energie, een gasprijs van 0.67 Euro/m³ en een stijging van deze prijs met 15 % per jaar.

De positionering is zoals hier gemonteerd maar dan de halve hoeveelheid (60 buizen met 500 liter). Dat kwam beter uit in dit rekensheetje.
Grz,
Holtere

Wouter Gillis

Bericht door Wouter Gillis » 30 mei 2013, 13:16

Hoi,

Ik ben er meer en meer voorstander van dat de grootste aandacht (en dus ook budget) moet gaan naar de efficiëntie van opslag, regeling en pomp dan wel naar de kenmerken van de collectoren.

Ik denk dan aan volgende zaken:

verbeterde isolatie buffervat
toerentalregeling en hiervoor geschikte A-klasse pomp
tweezonebelading in het buffervat
verbeterde gelaagdheid (afname en retour van warmteafgiftesysteem met lage in/uitstroomsnelheid door constructie en op de juiste hoogte)
ruim bemeten buffervat (eerder 150 liter of meer per m² collector dan wel 50 liter per m²)

Collectoren kunnen immers makkelijk bijgeplaatst worden als er terug budget is (en ruimte).Als er iets aan de buffer veranderd moet worden is de buffer te vervangen of moet er één bijgeplaatst worden plaatsen maar dat betekent dan weer meer verlies...

Dus bij wijze van fictief voorbeeld: stel dat je € 4000 hebt te besteden, zou ik eerder 2500 naar de buffer laten gaan en 1500 naar de collectoren en niet andersom.

Groet
Wouter

JW te R

Bericht door JW te R » 30 mei 2013, 23:57

holtere schreef:Is natuurlijk een geweldig resultaat! Ik klink wat ongelovig maar deze 1200 m3 gas ook echt alleen aan deze constructie te danken? Met dezelfde hoeveelheid pijpen verdienen we hier pak hem beet 400 m3. Het verschil is enorm!
Tsja, wie zal het zeggen. De gunstige wending die mijn gasverbruik heeft genomen is veroorzaakt door een aantal wijzigingen die min of meer gelijktijdig zijn uitgevoerd.
De belangrijkste eerst:

1. Buffergrootte. In de winter haal je ook met een buizencollector geen geweldig hoge temperaturen. Als je buffer groot genoeg is kun je ook bij lage temperaturen veel energie opslaan. Naarmate de watertemperatuur stijgt krijgt de collector steeds meer moeite om nog warmte toe te voegen. Dat effect speelt bij een kleine buffer vrijwel direct een rol.
2. Gelaagde opslag. Hoe groter de buffer, des te groter het belang van een goed geregelde stratificatie. Als je dat niet goed voor elkaar hebt wordt het beetje warmte dat je putje winter opvangt over een enorm volume verdeeld, en blijft de temperatuur laag.
3. Besturingseenheid. Mijn besturingsunit trekt de warmte zo laag mogelijk uit de tank, dus het liefst water dat net de gevraagde temperatuur heeft. Op deze wijze blijft het warmste water tot het laatste moment beschikbaar of kan tegelijk worden gebruikt voor tapwaterverwarming, en kan de zon direct weer een bijdrage leveren.
4. Vloerverwarming. Ik heb geen radiatoren meer, en kan daardoor stoken met water van 24-34 graden. Meestal is 24 graden genoeg.
5. Automatische toerentalregeling op de collectorpomp. Zeer eenvoudig maar niet zeer goedkoop te bereiken door een DC-pompje rechtstreeks aan te drijven met een PV-paneel. Werkt wonderbaarlijk goed.
Als ik bij de pompunit sta kan ik horen hoe hard de zon schijnt :)
6. Houtkacheltje. Heeft in zijn eerste winter een bescheiden rol gespeeld: ongeveer 2 m3 hout, maar het is wel een CV-kacheltje.
7. Gevelisolatie. (Dubbel glas had ik al, dak- en vloerisolatie staan nog in de planning)
Wouter Gillis schreef:Ik ben er meer en meer voorstander van dat de grootste aandacht (en dus ook budget) moet gaan naar de efficiëntie van opslag, regeling en pomp dan wel naar de kenmerken van de collectoren.
Absoluut. Je buffer is niet gauw te groot.

Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ » 31 mei 2013, 00:48

Hier wordt even een boel nuttige info neergeschreven.
Heel erg bedankt to zover mensen.

Zijn er ook leden die ervaringen hebben met vlakkeplaat collectoren in deze lente? (zoals Wouter Gilles ook al aangaf dat dit een interessante uitbreiding zou zijn van dit topic)
Volgens allerlei leveranciers maakt het elkaar op jaarbasis nl. niet zoveel uit.

Albert
Change, before you have to.

Sandman79

Bericht door Sandman79 » 31 mei 2013, 06:49

Op jaarbasis niet. Maar wat ben je met veel warmte in de zomer? Vacuumbuizen presteren een tik beter bij bewolkt weer. Dat is tof in naseizoen en winter wanneer je net elk greintje warmte kan gebruiken.

Hier kan je overigens online volgen wat 12 vierkante meter vlakkeplaat doen.

http://solar.limerkens.be/

(niet van mij) :)

holtere

Bericht door holtere » 31 mei 2013, 09:03

@ JW,

Kun je de uitgevoerde verbeteringen onder punt 3 en 5 eens hier wat uitgebreider presenteren? Zou wellicht leerzaam zijn!

Grz,
Holtere

Sandman79

Bericht door Sandman79 » 31 mei 2013, 09:31

2 en 3 maakt mijn inziens toch niet zoveel uit? Weliswaar onder de volgende conditie:
dat je buffertemperatuur boven je aanvoertemperatuur ligt.
Als je gaat aanvoeren aan 30-35 graden bv (of lager) en je buffer zit op 35-40 graden minimaal, maakt het toch niet uit of je er ook water van 80 graden bovenaan in het topje van de buffer hebt zitten? Alles wat de zonnecollectoren warmer als 35 graden aanvoeren wordt dan toch als warmte opgeslaan in je buffer?

Of ga ik hier veel te kort door de bocht?
(Ik heb het hier wel over een buffer puur voor verwarming, voor sanitair warm water, wil je best ook echt heet water ter beschikking hebben...)

Wouter Gillis

Bericht door Wouter Gillis » 31 mei 2013, 09:42

Hoi,
ook hier een bijzondere interesse voor nadere uitleg over puntje 5.
Ik vermoed dat dergelijke regeling vooral voor heatpipes interessant is aangezien voor vlakke plaat veel zon niet altijd betekent een hoge temperatuur in de collector. (bijvoorbeeld als het -10 is buiten)
Of is er nog een temperatuurregeling in het spel?

groet
Wouter

PS: om mezelf nog wat te nuanceren betreffende het volume van de buffer in relatie tot de collectoren. Een grote buffer is vooral interessant als het mogelijk is om de solar warmte zowel boven als onderaan toe te voegen. Tenzij misschien als de buffer enkel gebruikt wordt voor LTV en niet voor SWW.

JW te R

Bericht door JW te R » 01 jun 2013, 22:49

Sandman79 schreef:2 en 3 maakt mijn inziens toch niet zoveel uit? [..]
De oplettende lezertjes weten het nog wel: 2. Gelaagde opslag / 3. Sturing Ik moest even spieken

Je wilt dat water van 80 graden inderdaad niet aanspreken als je een alternatief hebt. Ik ga een stap verder, en wil de warmte op een zo laag mogelijke temperatuur en niveau uit de buffer halen. Alleen dan kan de zon ook in december een bijdrage leveren, en dat is ook wat ik zie gebeuren.

5. Collectorpomp
Specificaties van de collectorpomp heb ik even geGoogled, staan in de bijlage. Het pompje draait rechtstreeks vanaf een 30 Watt PV paneeltje. Zodra het PV paneel meer dan 1 Watt levert draait het pompje al, en de pompsnelheid varieert met de licht- (=energie-) intensiteit.
Er zit ook een thermische beveiliging ingebouwd, ondermeer noodzakelijk omdat de pomp zich koelt met het rondgepompte medium. Als de temperatuur de kritische grens nadert vermindert het pompvermogen, bij 95 graden stopt de pomp helemaal totdat de temperatuur weer is gedaald. Dat laatste is bij mij overigens nog nooit gebeurd.
Van mijn kant is er verder geen sprake van sturing. Eerder in dit draadje heb ik een afbeelding gepost waaruit je kunt opmaken dat ik de aanvoertemperatuur van de collector wel meet, maar die wordt verder niet actief gebruikt. De omdat-het-kan factor speelde hier een rol.
Actieve sturing is ook niet nodig. De lichtenergie komt gelijktijdig op de collectorbuizen en het PV paneel binnen, het pompje draait dus alleen als dat nut heeft.
@Wouter Gillis: Ik vermoed dat je gelijk hebt met je veronderstelling dat deze setup alleen zinvol is bij heatpipes, maar heb daar geen bewijs voor. Ik zie niet zoveel in vlakketplaatcollectors, die zijn imho uit de tijd.
ecocircd5solar-ed-en.pdf
(410 KiB) 223 keer gedownload
In mijn vorige epistel vergat ik overigens nog een punt:
8. (eigenlijk 3b) Temperatuurregeling zonder referentieruimte.
In verreweg de meeste centraal verwarmde huizen wordt de verwarming geactiveerd d.m.v. een thermostaat in de woonkamer. De overige ruimtes werken met themostaatkranen maar krijgen alleen warmte aangeleverd als er in de woonkamer een warmtevraag bestaat. Mijn installatie heeft in elke ruimte zijn eigen thermostaat en stookt dus alleen daar waar warmtevraag is. Als je een dag in je kantoortje thuis zit is het prettig als je de woonkamer niet warm hoeft te stoken.

pelletpower

Bericht door pelletpower » 01 jun 2013, 23:04

Punt 5. Bij dimensioneren van een systeem kun je kiezen voor high flow of low flow. Een regelbare pomp is dus mixed flow. Zeker de moeite waard en vooral als dat op 12v en apart paneeltje gebeurd.

Sandman79

Bericht door Sandman79 » 02 jun 2013, 07:03

JW te R schreef:
Sandman79 schreef:2 en 3 maakt mijn inziens toch niet zoveel uit? [..]
De oplettende lezertjes weten het nog wel: 2. Gelaagde opslag / 3. Sturing Ik moest even spieken

Je wilt dat water van 80 graden inderdaad niet aanspreken als je een alternatief hebt. Ik ga een stap verder, en wil de warmte op een zo laag mogelijke temperatuur en niveau uit de buffer halen. Alleen dan kan de zon ook in december een bijdrage leveren, en dat is ook wat ik zie gebeuren.

Waarom?

Even heel gesimplificeerd: Stel dat ik een LTV systeem heb dat een aanvoer nodig heeft van 30 graden. Als ik nu een buffer heb waarin 1000 liter zit op 35 Graden en 1000 liter op 85°, dan ga jij dus eerst die 1000 liter op 35 graden aanspreken voor je verwarming. Kan ik volgen, maar ik vermoed dat je toch al werk met een mengventiel, en niet enkel met een warmtewisselaar.

Qua temperatuuropslag maakt het volgens mij nu ook niet zoveel uit als je ipv van die gelaagdheid gewoon 2000 liter water erin hebt zitten op 60 graden?

Waar zit nu eigenlijk jouw winst om je verwarmingsbuffer te stratificeren? Omdat de temperatuur die de collectoren kunnen aanleveren eerder met een geschikte delta T zitten om water op 30 graden bij te verwarmen dan water op 60 graden? Zo ja heb je daar ook cijfermateriaal van? Wat is je 'winst'? :)
Of omdat de collectoren in de winter uberhaupt het lastig hebben om boven de 60 graden te kunnen gaan aanvoeren? Maar goed, in dat geval zakt de buffertemperatuur wel, en kunnen de collectoren er weer warmte invoeren...?

pelletpower

Bericht door pelletpower » 02 jun 2013, 14:00

G, je vergeet sww en bijbehorende temp. Deze beschikbare warmte wil je niet gebruiken voor verwarming.

Sandman79

Bericht door Sandman79 » 02 jun 2013, 14:17

ik zei, ik had het over puur buffer voor verwarming, sww buiten beschouwing ;)

pelletpower

Bericht door pelletpower » 02 jun 2013, 14:38

Sorry.

Plaats reactie