Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Paide »

helemaal mee eens Wouter.
Het viel me alleen op dat vlakke plaat collectoren soms als inferieur gezien worden aan een heatpipe-systeem. Volgens mij is dat niet terecht.

Ik vind je aansluiting van een pv-paneel aan de pomp een mooie simpele oplossing.
Maar toch, in jouw voorbeeld: als het buiten -10 is, is de vloeistof in de heatpipe collector ook -10. Vervolgens schuiven de wolken weg en start de pomp. Het eerste deel van je vloeistof zal uitermate koud zijn en je buffer afkoelen.
De regelaar die bij mij op mijn installatie ligt, meet met 2 sensoren de temperatuur van de collector en het buffervat en start pas als die delta groot genoeg is.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Paide,

even duidelijk, mijn installatie bestaat nog niet. :wink:

Het pv-systeempje is toegepast bij JW te R. Kijk eens een paar posten terug. Maar omdat ik nu vlakkeplaat heb gekocht (nog te installeren) was ik me luidop aan het afvragen of dit systeem ook interessant zou zijn voor mij.

Bij deze een link naar een nuttige PDF ivm de vergelijking vlakke plaat versus heatpipe. Zoals je aangaf, beide systemen hebben hun voordelen en het is inderdaad zeker niet zo dat heat pipes superieur zijn en vlakke plaat voorbij gestreefd.

http://www.techniko.nl/images/stories/z ... ctoren.pdf


groet
Wouter
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door pelletpower »

Ben bang dat er troep mee is gekomen met bovenstaande link. Wel een interessant verhaal overigens.
Misschien dat het dan toch vlakke plaat wordt, hebben we meteen een afdakje/veranda.

De regeling van JW zal wel meer behelsen dan alleen paneel en pomp, als temp niet kloppen zal er niet gepomt worden neem ik aan. Althans dat zou ik er bij zetten.

Mijn voorkeur (onafhankelijk van heatpipe/vlakke plaat, de andere vaccuumbuis vindt ik vanuit vervangingsoogpunt niet interessant) heeft een leegloopsysteem vanwege het niet gebruik van antivries. Iemand hier goede argumenten voor/tegen. Als dit het topic teveel vervuilt,zal ik een nieuwe starten.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door JW te R »

Mijn regeling bemoeit zich uitsluitend met de afname van warmte.
Toevoer van zonnewarmte laat ik geheel over aan het PV paneel. Theoretisch is er misschien een voordeeltje te halen met wat extra sturing, maar dat geloof ik eigenlijk niet. Het weegt zeker niet op tegen de investering die je daarvoor moet doen. Ook niet onbelangrijk: ik wilde de installatie niet ingewikkelder maken dan noodzakelijk. Een van de redenen dat ik leegloopsystemen ook niet zo geweldig vind

En wat dat PDFje betreft waarin vlakkeplaat en heatpipe vergeleken worden:
Uit bijna elke zin kun je de voorkeur van de auteur opmaken. Ik vermoed dat zijn conclusie al getrokken was voordat hij begon te schrijven.

De topictitel dekt de lading inderdaad niet helemaal meer.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door kockie »

Ik had bij de pdf ook al het idee dat de conclusie er was voordat het "onderzoek" gestart is. De mening van de auteur over werking in de winter deel ik in ieder geval niet; -10 = helder weer, anders zou het geen -10 zijn.... Bij sneeuw op de vacuümbuizen kan het maar zo 50-60 graden in de boiler zijn.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door JW te R »

De argumentatie rond het feit dat sneeuw op heatpipecollectors langer blijft liggen, en dat je daardoor *dus* beter vlakkeplaatcollectors kunt hebben rammelt ook:
Als de sneeuw langer blijft liggen op een heatpipecollector toont dat voor mij aan dat deze minder last heeft van stralingsverliezen ...
Laatst gewijzigd door JW te R op 03 jun 2013, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door kockie »

Inderdaad; bij mij is ie bekeken en afgeserveerd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Wouter Gillis »

Als de sneeuw langer blijft liggen op een heatpipecollector toont dat voor mij aan dat deze minder last heeft van stralingsverliezen ...
Minder stralingverlies akkoord, maar als er 2 weken sneeuw op blijft liggen is het in de heatpipes gedurende die periode gewoon donker...

Dat de pdf niet strikt wetenschappelijk is, mag duidelijk zijn. Maar dat het daarom integraal in de vuilbak hoeft, wil ik niet gezegd hebben.

groet
Wouter

PS: met excuses voor de verder vervuiling van de draad. Anders moet er maar afgesplitst worden en dan doen we (het zoveelste) heatpipes versus vlakke plaat topic.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Sandman79 »

pelletpower schreef:Ben bang dat er troep mee is gekomen met bovenstaande link. Wel een interessant verhaal overigens.
Misschien dat het dan toch vlakke plaat wordt, hebben we meteen een afdakje/veranda.

De regeling van JW zal wel meer behelsen dan alleen paneel en pomp, als temp niet kloppen zal er niet gepomt worden neem ik aan. Althans dat zou ik er bij zetten.

Mijn voorkeur (onafhankelijk van heatpipe/vlakke plaat, de andere vaccuumbuis vindt ik vanuit vervangingsoogpunt niet interessant) heeft een leegloopsysteem vanwege het niet gebruik van antivries. Iemand hier goede argumenten voor/tegen. Als dit het topic teveel vervuilt,zal ik een nieuwe starten.

Antivries is niet persé superschadelijk voor milieu. Ik gebruik bv 1.2 propanediol, wat bv ook aak in voeding zit. Ook weer niet helemaal proper, dat zeg ik niet. https://en.wikipedia.org/wiki/Propylene_glycol
Laatst gewijzigd door Sandman79 op 04 jun 2013, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door JW te R »

Wouter Gillis schreef:Dat de pdf niet strikt wetenschappelijk is, mag duidelijk zijn. Maar dat het daarom integraal in de vuilbak hoeft, wil ik niet gezegd hebben.
Best. Dan zeg ik het wel. :D
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door pelletpower »

JW optimaal ontwerp van mixed flow heb je dan! Op geluk pomp en paneel samengesteld tov collector of nog iets aan gerekend?
ceesuitzeist
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 mei 2013, 13:58

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door ceesuitzeist »

Hallo beste lezers enz.

In mijn 60 heatpipe systeem zit alleen water, ik heb de afgelopen winters geen problemen gehad met bevriezen,er zit in de regeling een antibevries regeling ingebouwd.
Ik heb in het verleden wel problemen gehad met RVS flex leidingen, hierbij gingen de koppelingen lekken.Nu is er speciale kraalgereedschap om een goede koppeling te maken.Voor de lekkage had ik het systeem gevuld met speciale vloeistof die lekker duur was.
Hiervan was een gedeelte verdwenen na de lekkage,ik heb een half vat op kunnen vangen en is gratis beschikbaar voor de liefhebber.
Na de lekkage van de koppelingen heb ik de Flex leidingen laten vervangen door vaste aansluitleidingen,met ook betere isolatie , omdat de oude verbranden.Maar de nwe. isolatie was helaas ook niet bestand tegen de hogere temperaturen en de vaste leidingen waren voorzien van diverse koppelingen,die natuurlijk ook gingen lekken.
Mijn installatiebedrijf gaat nu de vaste leidingen weer vervangen door rvs flex met betere isolatie,ik ben benieuwd.
Nu kan ik gemakkelijk de installatie bijvullen met gewoon water ,net als het bijvullen van een CV. want volgens mij gooit die af en toe wat water eruit via de aut.ontluchter en misscien uit het overdrukventiel.
Ben benieuwd wie ook problemen heeft met de isolatie van de leidingen naar de collector op dak.
Heb wel nog een hardschuim isolatie monster liggen die tegen temp. van 200 graden kan,maar dat spul is niet makkelijk in bochten te verwerken.
groeten,
Ceesuitzeist,
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door Paide »

een druksysteem op water met antivries-regeling voor een zonnecollector? Dat ken ik nog niet. Hoe werkt dat?
Wat heb je verder voor systeem?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door kockie »

Ik heb zelf ook een vorstbeveiligingsfunctie op mijn controller zitten. DIe kan bij een ingestelde temperatuur het water laten circuleren door de collector. De mijne staat op -10 ingesteld (vloeistof zou tot -15 moeten beschermen, maar ik hou liever de veilige kant aan....) Die zou je natuurlijk ook op 2 graden kunnen instellen. De vloeistof gaat dan net zo lang circuleren (bij mij een minuut of 2) tot de temp weer boven een bepaalde waarde komt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wat zijn de ervaringen met heatpipes in deze koude lente

Bericht door pelletpower »

Die vorstbeveiliging heb je bij een leegloopsysteem niet nodig (dit heeft mijn voorkeur, da's wel duidelijk).

Oververhitting is volgens mij alleen echt te voorkomen door tijdig af te dekken, of zie ik nu beren op de weg die er niet echt zijn?

Solesta is de enige, denk ik, die heatpipes met leegloop levert? (zij importeren uit china en assembleren zelf met een kleine aanpassing, moeten wij ook kunnen dus!)

Vlakke plaat zou voor ons wel leuk zijn, omdat we een veranda willen....
Plaats reactie