Kuisen schoorsteen.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
trikke2705
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mei 2012, 23:21

Kuisen schoorsteen.

Bericht door trikke2705 »

Misschien een domme vraag maar ik heb een dubbelwandige Inox schouwpijp van zo een zestal meter lang. Ik zou die zelf willen "vegen". Hoeveel moet de diameter van de borstel zijn? Moet die iets groter zijn of dezelfde afmeting hebben als de inwendige diameter van mijn schouwpijp?
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Kuisen schoorsteen.

Bericht door Pieke »

Voor die paar tientjes gewoon een schoorsteenveger laten komen.Mocht je in de toekomst door brand een claim willen doen op je verzekering dan nemen die geen genoegen met :" Ja maar, ik heb net een nieuwe geschikte veegset aangeschaft"
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Kuisen schoorsteen.

Bericht door Broekhoest »

Vorig jaar in october is mijn schoorsteen geveegd, toen betaalde ik 50 Eur. Geen idee of de prijzen elders dan in Noord Ndl hoger of lager liggen. De schoorsteenveger was een half uur bezig.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Kuisen schoorsteen.

Bericht door Albert van WdJ »

@trikke,

Borstel moet dezelfde doorsnede hebben als de pijp.
Inox pijp veeg je met kunststof borstel! Gebruik geen stalen borstel.
Koop een goed set, met flexibele stelen. Niet een kogel met touw.
Met stelen heb je veel meer controle over wat je doet. Eventueel kun je van onderaf vegen.

Als de pijp recht is, is controleren van het veegresultaat makkelijk.
Hang/zet/plaats, na het vegen, onderin een lamp en kijk vanaf boven.

Zelf veeg ik al jaren mijn inox schoorstenen (2 maal per jaar). Als ze schoon zijn, kan er niks gaan branden.
Brandt ze toch, dan zijn ze niet voor niets dubbelwandig. Dat slaat echt niet zomaar door.
Zeker wanneer rondom de pijp de juiste afstand is aangehouden richting brandbare materialen.

En goed stoken geeft een makkelijk te reinigen pijp.
Na een paar keer vegen heb je de aanschafkosten er al uit.

Albert
Change, before you have to.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Kuisen schoorsteen.

Bericht door Leon »

Pieke schreef:Voor die paar tientjes gewoon een schoorsteenveger laten komen.Mocht je in de toekomst door brand een claim willen doen op je verzekering dan nemen die geen genoegen met :" Ja maar, ik heb net een nieuwe geschikte veegset aangeschaft"
Ook hier sinds 2 jaar zelf aan de gang. Ik weet nu wel zeker dat het goed en nauwkeurig gebeurd. Van te voren hier ook "schoorsteenvegers" hier gehad. De laatste keer heb ik erna het kanaal nagekeken, en wat er nog in lag beviel me niet.
Dan heb je wel inderdaad een briefje voor de verzekering, maar veel liever voorkom ik toch dat ik de verzekering nodig heb...
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Kuisen schoorsteen.

Bericht door Albert van WdJ »

Die veeggasten komen bij mij niet aan mijn schoorstenen!
Ik veeg al 20 jaar zelf, en adviseer om Inox schoorstenen zelf te gaan vegen.
Tenzij je hoogtevrees hebt of vanwege andere moeilijkheden niet zelf kunt vegen.
Doe het gewoon een paar keer.

Zelf vegen hoort bij de houtstook.
(Je maakt toch ook zelf de kookplaat schoon, wanneer je lekker hebt staan kokkerellen?)
Zelf vegen maak je ook bewust van je stookgedrag.
Het geeft veel meer garantie dat je pijp ook schoon is, omdat je dat zelf gelijk kunt controleren.
Daarnaast, je kunt het uitvoeren wanneer het je schikt.
Iemand die zelf veegt weet dat hij geen schoorsteenbrand behoeft te krijgen. Want hij weet hoe vervuild zijn schoorsteen op enig moment is.

Laat je vegen, mis je al die componenten.

En het gaat ook niet altijd om geld, maar om het principe.

Albert
Change, before you have to.
trikke2705
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mei 2012, 23:21

Re: Kuisen schoorsteen.

Bericht door trikke2705 »

Dat is de reden waarom ik het dus zelf wil doen. Wat je zelf doet doe je beter :-).
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Kuisen schoorsteen.

Bericht door Paul Joosten »

Mijn rookkanaal is gemetseld van een speciaal soort rode bakstenen:

Afbeelding
Op de foto een overgebleven exemplaar dat nog achter de schuur ligt. De stenen zijn ruwweg kubusvormig met een ribbe van zo'n 20 cm.

Het kanaal loopt kaarsrecht naar boven en eindigt in een forse gemetselde schoorsteen die een meter boven mijn bijna platte dak uit steekt. De rode stenen zijn, met een spouw van een paar centimeter vermoed ik, met gasbetonblokken ommetseld en op de verdieping daar nog weer gipsplaat er omheen. Aan de onderzijde rust de schoorsteen op een gemetselde fundering waarin ruimte is uitgespaard voor een aszak of emmer. De onderzijde van het kanaal is normaliter afgesloten met een aluminium schuif die eenvoudig weg te nemen is zodat bij het vegen de rommel direct in de emmer kan vallen. De kachel is met een stukje zwarte pijp iets hoger op de schoorsteen aangesloten. Dat stuk pijp is eenvoudig los te nemen en dus ook prima schoon te maken. Van de vorige eigenaar van het huis, die deze constructie zelf gebouwd heeft, heb ik er een mooie ouderwetse schoorsteenborstel met kogel bij gekregen, de borstel is marginaal groter dan het rookgat dus het gemetselde kanaal daarmee vegen lijkt kinderspel. Het dak is ook goed begaanbaar. Ik kan dus prima zelf naar behoefte de schoorsteen onderhanden nemen.

Al met al lijkt een schoorsteenveger in mijn situatie mij dus volkomen overbodig, of zie ik mogelijk iets over het hoofd?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Kuisen schoorsteen.

Bericht door Albert van WdJ »

Paul Joosten schreef: of zie ik mogelijk iets over het hoofd?
Je gebruikt een borstel met kogel?
Dan heb je wel kans dat je de buis beschadigd.
Doe het liever met flexibele stelen en aanschroefborstel.
Kan gewoon een stalen borstel zijn in dit geval.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Kuisen schoorsteen.

Bericht door Paul Joosten »

Hoe dan? De borstel is zelf-centrerend en wanneer ik hem rustig heen en weer haal aan het touw kan de kogel de steen niet eens raken denk ik. Zoals gezegd, het kanaal is loodrecht zonder een enkele bocht erin. Ik sta liever comfortabel op dat platte dak, met de schoorsteen op comfortabele werkhoogte, dan dat ik fratsen uit moet halen in de krappe ruimte binnen die fundering en het risico loop een lading roet over me heen te krijgen. Het zou ook een hele serie korte stokken moeten worden want meer dan een 60 cm ruimte onder die aluminium schuif is er niet en de ruimte ernaast is nauwelijks genoeg om mezelf er nog bij te wurmen. Het zat voorheen achter een kolossale sierschouw en is bereikbaar via een luik in de gang. De schouw heb ik weggebroken en in de vrijgekomen ruimte staan nu het buffervat en een deel van de vloerverwarmingsinstallatie.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Kuisen schoorsteen.

Bericht door Albert van WdJ »

Vegen doe je gewoon van bovenaf.
Sta zelf ook bijna altijd vanaf het dak te vegen.

Met flexibele stelen kun je ook wat meer precies werken, bijv. door je borstel rond te draaien op een bepaalde plek in het kanaal.

Heb vroeger zelf ook geveegd met een kogel.
Maar met stelen gaat veel beter.

Probeer anders van iemand eens een setje te lenen om ervaring mee op te doen.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kuisen schoorsteen.

Bericht door Pietje »

Albert, in mijn 120mm kanaal zitten twee 45 graden bochten, gaat dat met stelen ook?
Ik veeg zelf, met een in stof verpakte kogel en een aangepaste borstel: van de borstel zijn alle sprieten 20 graden naar beneden gebogen, zodat de borstel zichzelf omhoog werkt (met name door die bochten) door afwisselend te trekken en daarna te ontspannen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Kuisen schoorsteen.

Bericht door Albert van WdJ »

@Pietje,

Ik heb eigenlijk geen ervaring met 120 mm kanalen. Dat is wel even kleiner dan de 150 mm die ik gewend ben.
Ligt er ook aan hoever die bochten van elkaar af zitten.
Flexibele stelen zelf zijn wel geschikt om door 45 graden bocht te gaan. En twee bochten moet ook geen probleem zijn, mits er wat afstand tussen zit.

Ik heb tussen de borstel zelf en het eerste stuk steel een stalen veergedeelte zitten van ca 20-25 cm lang. Dat maakt het bochtenwerk veel eenvoudiger.
Die moet er dan wel aanzitten, denk ik.

Albert
Bijlagen
veegborstel.JPG
Change, before you have to.
trikke2705
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mei 2012, 23:21

Re: Kuisen schoorsteen.

Bericht door trikke2705 »

Komt goed, net alles opgemeten, diameter is 150 mm en de lengte is 6 meter. Nu nog ergens zien waar ze dat verkopen in BE.
Plaats reactie