Een boom gericht laten vallen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Een boom gericht laten vallen

Bericht door hotglass »

Al een tijdje geleden hebben ik het besluit genomen één of enkele bomen te vellen om zo
meer zon(licht) te krijgen op de plek waar we wonen en werken.
De keuze van vellen is gevallen op een grote jongen die vrijwel de hele dag een flinke schaduw op het leven hier werpt.
Van de overige 7 grote sparren wil ik in eerste instantie het onderste deel vrij van takken snoeien om te zien of dat het gewenste resultaat oplevert.

De boom die gaat vallen geeft zich echter niet zomaar gewonnen!
In de eerste plaats is hij groot.
Met z'n 26 meter in ieder geval de grootste boom die ik tot nu toe onder handen heb genomen.
In de tweede plaats is de ruimte om te vallen zeer beperkt.
Aan de ene kant een paal met buitenverlichting en aan de ander kant een steile helling naar mijn beek
De ruimte daartussen is ter plaatse van de verlichtingspaal ongeveer 3 meter.
In de derde plaats is het een dubbele boom, zodat ik weinig ruimte heb om het eerste deel te zagen.
De stamdiktes op zaaghoogte zijn 40 en 60 cm. Zagen aan de ene kant moet vanaf een steile helling gebeuren.

Om het geheel wat kans van slagen te geven heb ik een 35 cm Stihl MS 230C zaag(je) met twee stalen wiggen, een stevig 60 pk tractor, een 10 mm staalkabel van 25 meter en enkele zware spanbanden en hijslussen.

Het voorlopige plan is om de boom in twee delen te vellen en het te zagen deel met tractor en (verlengde) staalkabel
in de goede richting te trekken. De wiggen kunnen onderaan de stam nog wat sturing aan de valrichting geven.

Er zijn vast wel forumleden die ervaring en goede raad hebben. Ja, de cursusdag in Zeddam moest ik helaas voorbij laten gaan. :cry:
Hier op het terrein heb ik afgelopen winter al wel zo'n 15 tal bomen gezaagd van ca 30 cm dikte en 12-15 meter hoog.

Groet,

Ed

foto 1.jpg
foto 2.jpg
foto 3.jpg
foto 4.jpg
foto 5.JPG
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Een boom gericht laten vallen

Bericht door JantjeV8 »

De basis kennis heb je volgens mij ook wel, daar hoeven we het niet over te hebben.

Het gaat als ik het goed lees over die 3 meter ruimte waar hij tussen moet komen te liggen. Dat valt niet mee. De valrichting kan wel zuiver zijn, maar als de boom met een tak in een andere boom nog wat wegdraait, of bij de landing gebeurd zoiets, dan is je lantaarnpaal alsnog de klos. Om hem niet die helling af te laten rollen kun je de trekker gebruiken, met 60pk zal hij ook wel een stevig eigen gewicht hebben.

Dat het een dubbele boom is, dan moet je kijken of je op 1,5 meter hoogte wel voldoende ruimte hebt, de onderstam kun je nadien nog weg pakken.

Of er in klimmen en stukken van een paar meter naar beneden halen.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Een boom gericht laten vallen

Bericht door Erikvr »

ik zou bij de derde foto eerst de linker boom weghalen door er links een valkerf in te zagen, gewoon op 30-40 cm hoogte, daarbij goed lettend op de richting om de lantaarnpaal te vermijden. Aannemende dat de linkerboom naar links hangt kun je dan een velsnede tussen de 2 bomen maken (de zaag dan echt door de stam duwen) . Daarna beurtelings van beide kanten naar links zagen totdat je de breuklijst hebt bereikt, halverwege een velwig ertussen slaan. Om de boom de goede richting in te laten vallen is het erg belangrijk dat je de breuklijst intact laat.
Op http://www.husqvarna.com/nl/support/wor ... ht-vellen/ staat nog wat meer info.

Daarna heb je meer ruimte om de grote boom te vellen. Ik zou liever kunstof velwiggen gebruiken, stalen kunnen de zaagketting beschadigen.
gr
Erik
groet,
Erik
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Een boom gericht laten vallen

Bericht door deleted »

Hotglass,

Heb een gelijkaardige boom gehad.
Ingeklommen, alle takken op 30 cm van de stam afgezaagd.
Top eraf en vervolgens van boven naar beneden in stukken gezaagd. (Stukken van 1,5m ; terwijl de stam nog rechtstaat)

Niet snel, niet professioneel, maar geen risico op verkeerd vallen....

G
Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Een boom gericht laten vallen

Bericht door Johnnw »

Even een vraagje hoor, waarom moet hij op die drie meter vallen? De lantaarn snap ik dat je die heel wilt houden, maar aan de andere kant zit het beekje. Is dit geen eigen terrein? Anders zou ik hem hier in laten vallen je hebt er iets meer werk mee maar daarbij houdt je de lantaarn wel heel. Als de boom dan ligt gewoon op de helft door korten en met de trekker uit de beek trekken. Het is volgens mij een fijnspar en dat is een voordeel voor jou, die takken breken haast niet af dus met slepen weinig rommel.

Verder als je een kabel gebruikt hebben wiggen geen effect. Je kunt de wiggen wel gebruiken om te zorgen dat de zaagsnede niet dicht zakt. Als ik jou was had ik de valkerf overdreven richting de beek gezet. Als de boom dan valt zaag je de breuklijst door en krijg je hem precies op de plek waar je hem wil hebben. Oja wel de kant van de breuklijst doorzagen die het verst van de lantaarn afzit anders gaat hij er nog over heen.

Klinkt allemaal een beetje chaotisch, het is dan ook niet echt makkelijk om uit te leggen.

Succes met het vellen.

Jan

Even beeldmateriaal van een projectje in almere erbij gezocht.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Een boom gericht laten vallen

Bericht door willem »

Hoe moeilijk wil je, en hoe makkelijk kan het.
Als het toelaat zou ik de manier van Johnnw toepassen, in de beek en er uit trekken.
Andere manier is lantaarnpaal eruit halen en opzij leggen, binnen de stroom eraf -
in de paal draden los, het is een vrij lichte paal en zal hooguit 1meter in de grond staan
strop om de paal en met de hef van je trekker telkens stukjes omhoog, de rest met de hand.
Zagen maar ... alles blijft zo heel en vrij baan.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Een boom gericht laten vallen

Bericht door hotglass »

@ JantjeV8, Ik kan eigenlijk niet op 1,5 meter hoogte zagen want de boom staat in een steile helling. Daar is 1,5 meter hoogte aan de ene zijde al snel 2,5 meter hoogte aan de andere zijde geworden. Daar zou ik dan eerst een soort platform moeten maken.

De trekker wil ik inderdaad inzetten om de boom niet de helling af te laten rollen. De boom moet dus schuin bij de beek weg vallen. Schade aan de oever van de beek en de begroeiing daar is een reden, maar ook is het vijf meter omhoog slepen van het gevaarte weer een hele klus. Ik heb nog geen lier op de trekker, moet dan met kabels alles wegslepen wat bij zo'n gewicht een behoorlijke beschadiging van het terrein geeft. Diepe trekker sporen en omgeploegde randen van de beek

@ Erik, Bedankt voor de leerzame link, daar heb ik zeker wat aan. In dit geval moet de dikste boom eerst vallen. Die staat gelukkig lekker rechtop. De dunne van 40 cm leunt flink achterover en aan die kant heb ik geen plaats voor zijn 26 meter lengte. Ook niet als ik eerst mijn auto weghaal :wink: Die kunststof wiggen is een goed idee, maar is er voor dit incidenteel gebruik iets tegen op zelf gezaagde houten wiggen?

@ Gandalf, Ik heb mezelf nog nooit betrapt op hoogtevrees, maar toch vind ik het helemaal geen aantrekkelijk idee om
22 - 23 meter hoog die boom in te klauteren, laat staan met werkende kettingzaag.
Daarnaast is het mijn bedoeling om de boom in lengtes van 6 meter te zagen en te reserveren als bouwhout.
Alleen het dunne hout ( vanaf zo'n 12 cm) en de dikke takken gaan de kachel in. Daarvan heb ik voorlopig op eigen terrein al een overschot, terwijl ik ook het omliggende terrein mag opruimen.

@ Johnnw, Ja de lantaarn wil ik heel houden en ik moet nog even controleren of het een glazen danwel een plastic bolletje is dat er op zit. Glas gaat uit voorzorg gedemonteerd worden. De beek is wel eigen terrein en al was dat niet zo maakt dat hier nog niets uit. Als eerder gezegd verwacht ik veel beschadigingen aan het terrein als ik lengtes van 6 meter weer omhoog moet slepen.

Bedankt voor alle advies, de komende dagen als de regen niet meer valt zal ik de boom wel vellen. Foto's komen er natuurlijk achteraan.

Groet,

Ed
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Een boom gericht laten vallen

Bericht door hotglass »

Johnnw, bedankt voor de video, mooi werk, maar zo profi doe ik het hier niet.
De professionele bomenzagers die hier vorig jaar in de directe omgeving op de steile hellingen aan het werk waren konden met één wig een boom heel precies laten vallen. De Timberjack die ze bij zich hadden werd echter alleen gebruikt voor het uitslepen tot waar ze de stammen konden opladen.

Willem, het bolletje gaat van waarschijnlijk van de paal, maar de paal moet het risico maar aan gaan. Daar ga ik niet mee slepen.


Groet,

Ed
Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Een boom gericht laten vallen

Bericht door Johnnw »

@ Hotglass,

Het is een beetje ver rijden anders had ik hem graag voor je afgezaagd. Als je hem doorzaagt valt het wel mee met de schade en je zult versteld staan hoe snel zo'n stukje zich uit zichzelf kan herstellen.

Foto's altijd leuk

Groeten Jan

Oja mooie omgeving waar je woont heb een keer stage gelopen in Hennezel zo'n uurtje rijden van jou vandaan.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Een boom gericht laten vallen

Bericht door hotglass »

Jan,

Hennezel ken ik van Ecolonie en het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat je juist daar stage hebt gelopen.

Wat betreft dat zaagwerk.... in de eerste plaats bedankt voor het aanbod, maar.............

Als je hier in de buurt stage hebt gelopen weet je ook wel dat er hier op iedere straathoek iemand met een "bosbouw" bedrijf woont. Op zaterdag komen ze voor een kop koffie of een slok wijn zo je bomen omzagen.
Maar daar gaat het niet om. Een klein stukje zelfvoorzienend betekend ook zelf je bomen zagen, vooral als
dat leuk en spannend is.

Groet,

Ed
Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Een boom gericht laten vallen

Bericht door Johnnw »

hotglass schreef:Jan,

Hennezel ken ik van Ecolonie en het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat je juist daar stage hebt gelopen.

Wat betreft dat zaagwerk.... in de eerste plaats bedankt voor het aanbod, maar.............

Als je hier in de buurt stage hebt gelopen weet je ook wel dat er hier op iedere straathoek iemand met een "bosbouw" bedrijf woont. Op zaterdag komen ze voor een kop koffie of een slok wijn zo je bomen omzagen.
Maar daar gaat het niet om. Een klein stukje zelfvoorzienend betekend ook zelf je bomen zagen, vooral als
dat leuk en spannend is.

Groet,

Ed

Kijk een kenner, heb inderdaad bij Ecolonie stage gelopen. En ja elke straathoek heeft een bosbouwer erg leuk om te zien, want vaak zijn het uit de hand gelopen hobby bedrijfjes. Wat zelfvoorzienend zijn, er is niets zo leuk om te kunnen zeggen ik heb een boom op een plek van 3 meter laten vallen. Op een of andere manier toch een beetje stoer.

Groeten Jan.
Lamoer
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 apr 2013, 14:56

Re: Een boom gericht laten vallen

Bericht door Lamoer »

je hebt het vaak niet voor het zeggen met bomen, al helemaal niet als ze elkaar vasthouden om met z'n allen tegen je te spannen!
http://www.youtube.com/watch?v=8_zX0KViR6o

Het belangrijkste wat je moet doen; oppassen en vooruit denken wat er kán gebeuren...

Suc6
(weet iemand hoe je spellingscontrole uitzet in dit forum, 'k word duiiiiiiizelig van die rode slangen onder mijn tekst)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Een boom gericht laten vallen

Bericht door kockie »

De spellingscontrole is een functie van je browser; niet van het forum.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Lamoer
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 apr 2013, 14:56

Re: Een boom gericht laten vallen

Bericht door Lamoer »

inderdaad spellingscontrole in FF stond aan, sorry :fff
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Een boom gericht laten vallen

Bericht door Erikvr »

Afgelopen weekend met vrijwilligers wat bomen gerooid voor natuurbeheer waaronder een paar eiken van 15-20 meter. Een collega zaagde (na aan de voorkant een inkeping te hebben gemaakt) de stam van achter schuin in (dus licht naar onder). Ik weet dat de zaagsnede normaal horizontaal hoort te zijn, maar wat is precies het nadeel van schuin naar beneden inzagen? Blijft de breuklijst dan niet heel?

groeten
Erik
groet,
Erik
Plaats reactie