Dak isolatie kan dat met planten ? Ja dat kan

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
riederalp
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2007, 11:02
Locatie: Heerhugowaard

Dak isolatie kan dat met planten ? Ja dat kan

Bericht door riederalp »

Dakbeplanting

Dakbegroeiing maakt bij haar diverse systemen zoveel mogelijk gebruik van natuurlijke of milieubewuste materialen.

Door het aanbrengen van dakbegroeiing verandert er veel.
Het grootste gedeelte van de neerslag zal door het systeem worden gebufferd, verdampt of wordt aangewend voor de groei. Hierdoor is het niet noodzakelijk om het afvoeren op de riolering aan te sluiten, maar kan worden volstaan met spuwers.
Ook de diverse chemische stoffen die met het regenwater meekomen worden in het systeem opgeslagen en gedeeltelijk omgezet in de voor de begroeiing opneembare stoffen.
Hierdoor wordt het oppervlaktewater niet verder belast met allerlei chemische verbindingen.

Bij de aanwending van de extensieve systemen vindt er een ecologische kringloop plaats van voedingsstoffen.
Een deel van de vegetatie die in het groeiseizoen gevormd wordt zal gedurende winterperiode weer omgezet worden in voor de plant opneembare voedingsstoffen.
De warmte-isolatie van het gebouw verbetert aanmerkelijk door het aanbrengen van dakbegroeiing.
Bovendien is er minder warmteverlies dan bij een traditioneel dak.
In de winter en 's-nachts is er door wortelademhaling zelfs sprake van opwarming.
Verder is het vegetatiedak geluiddempend en bij sterke zonnestraling werk de vegetatie verkoelend.

Voordelen van Dakbegroeiing

warmte-isolatie door aanwezige luchtlaag in totaal systeem
vermindering warmteverliezen door convectie, meer dan 50% in vergelijking met onbegroeide daken
Ook te plaaten op sauna's die buiten staan
vermindering warmteverlies door deflexie en absorptie vanuit het gebouw
's nachts en in de winter opwarming van het groeisubstraat tengevolge van wortelademhaling
vermindering warmteverliezen bij vorst door het accumulatievermogen van vochtig substraat
warmteopslagcapaciteit van substaat en vegetatie
geluidsdemping 46 db bij 20 cm dikte en 40 db bij 12 cm dikte.
luchtverbeterende werking door binding van stof etc. door de vegetatie tot20%
verkoelende werking bij sterke zonnestraling
vermindering van thermiek boven het dakvlak, waardoor er vrijwel geen stofopdwarreling plaatsvindt
hemelwaterbuffer en filtrerende werking hierop
bescherming van de dakhuid, o.a. tegen ultraviolette straling, temperatuurschommelingen en mechanische beschadigingen .
vorming van natuurlijke aromatische geuren
onderhoudsarm
verbetering van microklimaat
onbeperkte levensduur


Afbeelding


Afbeelding
Laatst gewijzigd door riederalp op 07 apr 2007, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Voor de zomer zeg ik ja dit helpt de warmte buiten te houden.
Voor de winter is het voordeel nihil als je het mij vraagt.

Aantal zaken die je aanhaalt,
Warmte door dat de planten voedsel verbranden.
Het metabolisme van flora is zeer gering en geschied voornamelijk boven de grond en verdwijnt direct in de lucht, de bodem verwarm je nauwelijks.

Bij temperaturen boven nul heb je te maken met verdamping, in de zomer mooi mee genomen maar bij temperaturen onder de 22 graden buiten werkt dit principe de isolerende werking tegen. Verdamping wordt bevordert door de wind en zorgt nog eens voor extra verkoeling die je op zo`n moment niet wenst.

Overigens vind ik het zeker een mooi systeem maar dat het in de winter bij draagt aan isolatie ben ik het niet eens.
Op diverse punten heb je gelijk, er zijn voordelen aan het systeem.
Pieter Maes
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mar 2007, 23:40
Locatie: http://www.isolatiehuis.be
Contacteer:

Bericht door Pieter Maes »

Akkoord voor de zomer en zeker akkoord dat het ook mooi is enzo.
Maar in de winter heeft het geen voordelen.

Ik heb er indertijd zelf op zitten zoeken voor ons hellend dak en heb er van afgezien. Alleen voor een open bergruimte in de tuin, daar ligt een stuk groen dak op.
Probleem is dat de onderlaag altijd dampdicht is. Tenzij men daar in de loop van de voorbijde drie jaar een oplossing voor hebben gevonden. Daarmee verlies je een grote troef van vele goede onderdaken en dat is het dampopen karakter. Je wilt namelijk dat de buitenzijde van je isolatie (onderdak) méér dampopen is dan de binnenzijde (damprem). Daarmee heb je zekerheid van een gezond ademend dak met een goede vochthuishouding in je isolatielaag. Let wel, ademend ja, maar buitenzijde zeker winddicht en binnenzijde (damprem) luchtdicht plaatsen hé.

Voor platte daken is het eigenlijk geen punt. Die zijn zowieso dampdicht. Daar moet toch al met de juiste damprem (pro clima Intello+ of Isover Vario) werken wil je langs binnen isoleren. Alleen rekening houden dat het heel wat extra kilo's met zich meebrengt.
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Zeg riederalp,
wat voor onderlaag is er nodig voor zo'n groen dak? Ik heb net een nieuwe dakbedekking op mijn platte dak laten leggen, EPDM, id dat geschikt voor een groen dak?
Groetjes,
Hans
Plaats reactie