Advies gevraagd om mijn kachel goed brandend te krijgen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jurry
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 mar 2013, 12:36
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Advies gevraagd om mijn kachel goed brandend te krijgen

Bericht door Jurry »

Hallo allemaal na mijn voorstel topic (wel zo netjes als newbee ) ben ik op zoek naar advies/tips om mijn zelfbouw hottub kachel goed brandend te krijgen .

Mijn eerste kacheltje brande super alleen was de stook kamer te klein waardoor ik te veel temperatuurs wisseling kreeg .
De eerste kachel heb ik uit restmateriaal gebouwd wat ik nog in mijn opslag had liggen en brande super schoon , het principe was heel simpel ik had van een 60L olie vaatje de deksel er uit gezaagd heb met vuurvaste stenen een brandkamertje gemaakt in dit vaatje en de loze ruimte opgevuld met perliet , een duurtje er in en er bovenop een bell met daarin een warmte wisselaar gemaakt van 15mm cv buis met een totale lengte van 24m , op zich werkte het perfect alleen met een stook kamertje van 24x24cm kon ik maar klein houd stoken en bleven er veel kolen onderin de kleine kamer liggen waardoor ik op het laatst nog maar weinig nieuw hout kon toevoegen ......

De 2e kachel die ik vorige week gemaakt heb is iets anders van opbouw , het is een grote oude gasfles met een doorsnede van 37cm en 1m hoog , hier heb ik de bovenkant vanaf geslepen op de bodem heb ik een stookrooster gemaakt wat rust op een vierkante koker , het stookrooster is gemaakt van 1cm betonijzer en ligt op ca. 10/12cm vanf de bodem , in de vierkante koker waarop het stookrooster ligt zit een lucht toevoer dmv een van buitenaf regelbare 5cm ronde pijp .
een cm of 5 boven de bovenkant van de deur heb ik een naverbrander gemaakt , deze word gevoed dmv buitenlucht welke aan de achterkant van de kachel zit , deze werkt overigens als de kachel op temperatuur is geweldig , het lijkt we of er een straaljager warm staat te draaien .
Bovenop de nieuwe kachel heb ik nu de eerder gebruikte bell met daarin de wisselaar gelast .
Het probleem wat ik nu echter ondervind is dat als ik het deurtje sluit het vuur smoort , als ik de deur dan weer open ontstaat er een grote steekvlam van de gassen die zich ophopen in de kachel .....
Ik vraag mezelf af of de zuurstof toevoer niet goed is (niet op de goede plaats of te klein) of dat het komt door de opbouw van de bell .

De bell is gemaakt uit een oude lpg tank , in de bodem is een gat gezaagd met een diameter van 111mm daar omheen staat een 130mm pijp welke geïsoleerd is van de 111mm pijp dmv perliet korrels zodat de heatriser welke ca. 55cm hoog is zijn werk goed kan doen , de rookgas afvoer zit op ca. 15cm vanaf de onderkant van de bell en heeft een diameter van 125mm en is 2m hoog .
Aan de bovenkant van de bell (deze is deelbaar om de wisselaar te kunnen reinigen) hangt de 24m lange in een vierkant gebogen wisselaar .

Wie heeft er een idee waarom mijn 1e kacheltje prima brande en mijn 2e alleen goed brand met de deur op een kiertje ?
En wie kan dezenewbee uitleggen hoe ik foto's bij kan voegen ter verduidelijking :wink:
Bijlagen
naverbrander systeem
naverbrander systeem
lucht toevoer die onder het stookrooster uit komt
lucht toevoer die onder het stookrooster uit komt
stookrooster van de 2e kachel
stookrooster van de 2e kachel
testopstelling met 500l water
testopstelling met 500l water
aan de kleur van de stenen te zien brand de kachel mooi schoon
aan de kleur van de stenen te zien brand de kachel mooi schoon
de tub met grenen rabat delen en 1cm isolatie
de tub met grenen rabat delen en 1cm isolatie
de wisselaar
de wisselaar
1e keer proef stoken
1e keer proef stoken
bovenaanzicht van de 1e kachel
bovenaanzicht van de 1e kachel
1e kachel met de bell er op
1e kachel met de bell er op
Jurry
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 mar 2013, 12:36
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Advies gevraagd om mijn kachel goed brandend te krijgen

Bericht door Jurry »

Aha fotos plaatsen is me gelukt hihi alleen staan ze in de verkeerde volgorde zie ik .
Bijgevoegd nog een plaatje hoe de nieuwe kachel er in zijn geheel uit ziet .
Bijlagen
kachel2 003.jpg
2e kachel
2e kachel
Jurry
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 mar 2013, 12:36
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Advies gevraagd om mijn kachel goed brandend te krijgen

Bericht door Jurry »

77x bekeken en niemand die me in de juiste richting kan wijzen waar hem de kneep zit van het smoren als ik de deur sluit :wink:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Advies gevraagd om mijn kachel goed brandend te krijgen

Bericht door Dutch John »

Blijft toch moeilijk, zo vanaf een paar plaatjes conclusies te trekken. We weten namelijk niet hoe je stookt, hoeveel hout en wat voor hout je gebruikt. Stoken is de drie-eenheid van man-machine-brandstof en de plaatjes laten alleen de machine zien. Het smoren kan komen door te weinig lucht, maar ook door teveel brandstof. Je secundaire lucht lijkt veel te hoog te zitten, maar dat is door het ontbreken van perspectief op een foto moeilijk te zien.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jurry
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 mar 2013, 12:36
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Advies gevraagd om mijn kachel goed brandend te krijgen

Bericht door Jurry »

Hallo John ik stook met kurkdroog vuren en berken hout wat al zeker 6/7 jaar ligt mijn vochtmeter kan niet eens weer geven hoe veel vocht er nog aanwezig is want de waarden vallen buiten zijn bereik :D
Uiteraard begin ik met wat kleinere snippers hout en een geperst aanmaak blokje en laat de deur op een kier staan, als de snippers goed branden ga ik wat groter hout toevoegen in de vorm van vuren aanmaak houtjes en vervolgens als die goed branden vuren plankjes van ca. 1x5cm als die goed branden voeg ik gekloofd berkenhout toe en sluit ik de deur en dan gaat het dus mis, het hout brand aan de buitenkant zwart en lijkt wel of het houtskool word en het vuur dooft geheel met veel rook als gevolg :(
Ik heb geprobeerd om van onderaf perslucht toe te voegen via de zuurstof toevoer onder het rooster maar dit lijkt niets uit te halen, als ik vervolgens de deur open komt er een grote groengrijze rook naar buiten welke dan tot verbranding komt.
U geeft aan het idee te hebben dat de zuurstof toevoer te laag zit, echter zit deze ca. 2/3cm onder het stookrooster.
Wel is het zo dat het stookrooster redelijk die onder de deuropening ligt een cm of 20.
Zou het nut hebben om een paar cm boven het stookrooster een lucht toevoer te maken?

Nogmaals alle tips of ideeen zijn meer dan welkom want ik zit een beetje vast momenteel. .......
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Advies gevraagd om mijn kachel goed brandend te krijgen

Bericht door benthuis »

Denk dat het verhaal over primair en secundaire beluchting hier eerst duidelijk moet zijn.
Kan niet zo gauw een link vinden, maar de beluchting van onder is denk ik hier van ondergeschikt belang.
Dus zuurstof van boven aanvoeren.

Hier zie ik een en ander over prim/sec lucht: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2120
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Jurry
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 mar 2013, 12:36
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Advies gevraagd om mijn kachel goed brandend te krijgen

Bericht door Jurry »

Als ik het goed heb begrepen is de secundaire lucht toevoer de lucht die in mijn opstelling zorgt voor de schone naverbranding van de restgassen, deze werkt voor zover ik heb gezien en gehoord perfect het is maar een kokertje van 3x3cm maar alleen deze lucht kan met gesloten deur mijn vuurtje niet brandend houden toch of heb ik dat mis?
In mijn jacobus die in de woonkamer staat word de lucht van onderaf aangezogen echter van bovenaf toegevoegd bedoeld u dat ik die richting op moet met mijn primaire lucht toevoer?
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Advies gevraagd om mijn kachel goed brandend te krijgen

Bericht door bertocello »

Maak een gat in de deur dat je geheel tot gedeeltelijk kan afsluiten, hierdoor word verbrandingslucht toegevoegd.
Maak dat gat (rond of vierkant, maakt niet uit ) 8x8 cm en zorg dat het 15 tot 20 centimeter boven het gloeibed uitkomt.
Gegarandeerd brand jou kachel.
nog enkele tips, trekt jou schouw goed? stook je wel genoeg klein hout om je schouw voor te verwarmen?
Een te lage/koude schoorsteen trek namelijk niet.
bertocello.
Jurry
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 mar 2013, 12:36
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Advies gevraagd om mijn kachel goed brandend te krijgen

Bericht door Jurry »

Hallo Bertocello,

Bedankt voor uw reactie, aangezien er een bell met warmte wisselaar bovenop mijn kachel staat word de doorstroming/trek regeduceerd mometeel word de uitlaat bij de bocht ca. 80graden als de kachel goed brand en de bovenkant van de bell aan de buitenkant ca. 350gaden.
Vandaar dat ik in eerste instantie de bell als oorzaak zag voor het slechte branden, echter brande mijn 1ekacheltje wel super goed met de bell er op en deze heeft helemaal geen externe lucht toevoer deze moet het puur hebben van de kleine kiertjes rondom de deur.
Zou ik ook kunnen volstaan met een lucht toevoer net onder de deur welke dan ca.15cm boven het vuurbed uit zou komen en moet ik de ronde toevoer laten of deze weer afdichten?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Advies gevraagd om mijn kachel goed brandend te krijgen

Bericht door JantjeV8 »

Die foto met de deur open en het gloeiende hout toont het volgens mij aan. Het as en houtskool bedekt het stookrooster volledig af. De luchttoevoer van onderaf heeft helemaal geen zin. Die komt nooit door die aslaag heen naar boven.

Je zou dat kunnen sturen door tussen de vuurkamer en het stookrooster stalen buizen/kokers te monteren, die kunnen dan zorgen voor het luchttransport van onder naar boven en als je de in/uitstroom openingen van die luchtkanalen op de juiste hoogte zet, gaan ze ook niet met as dicht zitten.
Jurry
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 mar 2013, 12:36
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Advies gevraagd om mijn kachel goed brandend te krijgen

Bericht door Jurry »

Hallo Jan de foto met het deurtje open en de laag kooltjes was mijn 1e kachel deze kreeg zuurstof over het vuurbed en brande perfect!
Ik was vanmiddag op tijd klaar van een klus en ben met een nieuwe zuurstof toevoer boven het stookrooster bezig geweest ik zal vanavond wat plaatjes uploaden maar kan al wel verklappen dat de eerst stooksessie veel belovend was 8)
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Advies gevraagd om mijn kachel goed brandend te krijgen

Bericht door bertocello »

De luchttoevoer hoeft niet in de deur, dat is zeker geen noodzaak.
Als jou deur hoog genoeg zit spreekt het vanzelf dat je ook onder de deur lucht mag toevoegen, ikzelf gebruik altijd het systeem van draaiknoppen zoals je vroeger op elke Morso zag.

Afbeelding
Bertocello
Jurry
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 mar 2013, 12:36
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Advies gevraagd om mijn kachel goed brandend te krijgen

Bericht door Jurry »

Wauw knap staaltje werk daar kan ik met mijn bak&braad kunsten nog wat van leren :lol:
Maar ik heb je advies opgevolgd en heb onder de deur op ca. 12cm van het stookrooster (onderkant luchtinlaat / bovenkant stookrooster) een lucht toevoer gemaakt van 6x12cm met daarvoor een klep , om de klep open te kunnen draaien heb ik de onderkant van de luchtinlaat schuin afgeslepen waardoor een permanente opening blijft waardoor precies genoeg zuurstof binnen komt als de klep geheel gesloten is (meer geluk dan wijsheid hoor :wink: )
Gelijk vanmiddag een test sessie gedaan , voortje opgebouwd met wat snippers om het rook kanaal en bell voor te verwarmen , daarna wat grotere aanmaakhoutjes toegevoegd en toen die goed brande wat plankjes toegevoegd .
Het kleine hout kon ik perfect toevoegen via de luchtopening zonder de deur te hoeven openen wat ook nog eens voorkomt dat er warmte verloren gaat waardoor mijn wisselaar temperatuur in zakt , kortom win-win situatie .
Met alleen wat kleine aanmaak houtjes had ik al een met een circulatie van 8L/min en een ingangstemperatuur van 11graden een uitgaande temperatuur van 38graden , nadat het vuurtje een goede 10min brande kon ik wat groter hout toe voegen en kwam ik aan 58graden op de uitgang , kortom helemaal gelukkig 8)
Ik ga nu nog bestuderen of ik dmv de bell en de stook kamer te isoleren een nog beter rendament kan krijgen .
Nogmaals dank voor je advies .
Zou ik nog iets moeten doen met de onderste ronde toevoer , ik heb vanmiddag een paar keer de pijp gesloten en geopend maar niet het idee dat deze ook maar iets doet , zou het helpen als ik de pijp die nu in het midden van het stookrooster uit komt in kort tot de buitenkant van de stook kamer , gelijk aan de nieuwe zuurstof toevoer , of zou het zin hebben om de pijp in verstek te zagen en een deel langs de bovenkant omhoog om de lucht voor te verwarmen alvorens deze toe te voeren van onderaf ?
Bijlagen
ideaal zo hout toevoeren zonder de deur te openen , het lijkt wel een rocket :)
ideaal zo hout toevoeren zonder de deur te openen , het lijkt wel een rocket :)
klep vanaf de voorkant
klep vanaf de voorkant
klep vanaf de zijkant
klep vanaf de zijkant
eindtemperatuur na ca. 15min
eindtemperatuur na ca. 15min
Plaats reactie