Massakachel versus stalen kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Massakachel versus stalen kachel

Bericht door account verwijderd »

@Gandalf,

Qua toegepaste techniek is het een state of art, lijkt voor mij ook op een buitenkeuken. (niet oneerbieding bedoelt overigens)
Kun je die aangebouwde buitenkeuken veranderen in vloerverwarming?
De massa van vloerverwarming ligt laag en is groot.

Het woord hybride kachel, hoe zou je dat het beste kunnen vertalen? Daar ben ik namelijk niet zo goed in.

@Holtere,

Ik bewonder je doorzettingsvermogen, vooral omdat je baan niet op laswerk lijkt. :wink:
Heel knap gemaakt. Ga je hem ook op kwh meten?
Dat geeft weer mooie info voor jouw gedeeltelijke updraft, downdraft wisselaar.
Kun je de diameter buizen die je gebruikt heb vermelden met de lengte en de totaaldiameter wisselaar?
Ben benieuwd naar de factor RO / VO / kg hout.
Verwijderd
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Massakachel versus stalen kachel

Bericht door deleted »

Buitenkeuken ?
Nou het is gewoon een RMH.

Maar DJ wil inderdaad meerdere functies integreren.
Misschien kan één bankje wel gewijzigd worden in een muur.
En kan die muur dan via 2 wegen van warmte voorzien worden.
Via de RMH of via een houtfornuis dat ook een uitgang heeft op de muur:
hybridekachelmetfornuis.jpg
G
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Massakachel versus stalen kachel

Bericht door account verwijderd »

@Gandalf,

Bijzonder concept,

Ook uitermate geschikt voor temp verloop van hoog naar laag.

Maar die coocker, is die ook op hout?
Verwijderd
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Massakachel versus stalen kachel

Bericht door deleted »

Het zou een kachel voor DJ zijn. Die heeft zo'n houtfornuis.

Hij wil een kachel met meerder functies.
Maar ook beter regelbaar , sneller reagerend dan een echte massakachel. Dus wat meer convectie . Vandaar ook een metalen bell.

G
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Massakachel versus stalen kachel

Bericht door account verwijderd »

@Gandalf,
Het zou een kachel voor DJ zijn. Die heeft zo'n houtfornuis.
Stel dat het verbrandingsproces aanvankelijk goed is, de 3 T's. ((tijd , turbulentie (laminaire turbulentie :wink: ), temperatuur))
Wat je daarna doet, kun je in extreme vorm uitvoeren, zoals je feitelijk schetst.
40 graden rookgas is mogelijk, zelfs bij 2-3 meter schoorsteen.

Stel een hybride kachel heeft een geïsoleerde centrale vlamkast (bell).
Vandaaruit wordt het temperatuursverloop geregeld van hoog naar laag.
Dan kun je toch alles regelen wat je wilt?
Verwijderd
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Massakachel versus stalen kachel

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef: Afhankelijk van de eigenschappen van het huis kan er gekozen worden voor een grote of een kleine metalen bell(CONVECTIE) Een grote of een kleine brandkamer(MAXIMUM VERMOGEN). En veel of weinig massa (bank of muur)(STRALING).
Punt is dat niet alleen de eigenschappen van het huis een rol spelen, maar ook de buitentemperatuur en wind. En die blijven variabel. Zo kan de stalen bell in putje winter prima werken, terwijl bij wat hogere buitentemperaturen de luchttemperatuur binnen snel te hoog oploopt. Je moet dan stoppen met stoken, terwijl de buffer nog lang niet vol zit. Een betere oplossing lijkt me een stalen bell bovenop een massabell. Luchttemperatuur hoog genoeg? Bovenste stalen bell afsluiten. Wordt een hoge kachel, dat wel.

Meerdere functies integreren lijkt me het eenvoudigst door een aantal afsluitbare risers te plaatsen in één vuurkamer. Met daarna een heel labyrint aan rookgaskanalen, geregeld met eenvoudige kleppen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Massakachel versus stalen kachel

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Punt is dat niet alleen de eigenschappen van het huis een rol spelen, maar ook de buitentemperatuur en wind. En die blijven variabel. Zo kan de stalen bell in putje winter prima werken, terwijl bij wat hogere buitentemperaturen de luchttemperatuur binnen snel te hoog oploopt. Je moet dan stoppen met stoken, terwijl de buffer nog lang niet vol zit.
Hier zie ik niet dadelijk een probleem in. De buitentemperatuur komt toch ook met enige vertraging door. Toch tijd genoeg om daarop te reageren.
In mijn huis duurt dat meerdere dagen. In een gewoon huis toch ook makkelijk 24 uur. Lijkt me lang genoeg.
Ook het kwart, half of driekwart laden van de buffer (met bijhorende manteltemperatuur) is toch standaard bij massakachels om het vermogen aan de vraag aan te passen.

Een betere oplossing lijkt me een stalen bell bovenop een massabell. Luchttemperatuur hoog genoeg? Bovenste stalen bell afsluiten. Wordt een hoge kachel, dat wel.
Kan natuurlijk ook. Als tweede bell wordt hij wel niet zo heet. En nadeel zou kunnen zijn dat je de massabell vrijwel altijd een stuk moet vullen voordat de stalen bell goed warm wil worden. Werkt dat niet juist vertragend ?
En convectiewarmte hoog tegen het plafond gaat wel minder snel circuleren, maar zorgt dus ook voor een forse gelaagdheid in de luchttemperatuur, denk ik.


Meerdere functies integreren lijkt me het eenvoudigst door een aantal afsluitbare risers te plaatsen in één vuurkamer. Met daarna een heel labyrint aan rookgaskanalen, geregeld met eenvoudige kleppen.
Eén schoorsteen lijkt me vooral kostenbesparend. Als functies als koken en SWW apart moeten gestookt worden vind ik dat nog geen drama.
Zolang de warmte maar niet verloren gaat en de kosten binnen de perken blijven.

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Massakachel versus stalen kachel

Bericht door deleted »

michel schreef:Het woord hybride kachel, hoe zou je dat het beste kunnen vertalen?
Kruising van twee verschillende zaken.
Half het ene, half het andere.
Hier dus: half een massakachel (met die eigenschappen= warmteopslag en langzaam afgevend) en half een metalen kachel (met die eigenschappen= snel reagerend).

G
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Massakachel versus stalen kachel

Bericht door holtere »

@ Gandalf,

De oude bell houdt zich prima! Geen spoor van aftakeling. We hebben nu al meer dan een jaar gestookt zonder te reinigen en merken nog niet veel van een lagere opbrengst door vervuiling. Kàn echter ook gewenning zijn :fff
Je hoeft niet zo bang te zijn voor scheuren ed. Geen lasnaden in de vlam en zorgen dat alle metaaloppervlakken gekoeld zijn die rechtsreeks in de vlam zitten.
Helaas zie ik geen mogelijkheden om je te helpen...geen tijd, energie, afstand..enz.
@ Michel: Als het nieuwe keteltje klaar is zal ik de gegevens hier natuurlijk posten!

Wellicht moet je met een hybride-kacheltje alle hens aan dek halen: Straling (hoog en lage temp) èn convectie. Gesteund door een opslagmedium in de vorm van water of massa.
Zal nog niet meevallen. Een voor een bij de kop pakken?

grz,
Holtere
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Massakachel versus stalen kachel

Bericht door deleted »

holtere schreef:De oude bell houdt zich prima! Geen spoor van aftakeling. We hebben nu al meer dan een jaar gestookt zonder te reinigen en merken nog niet veel van een lagere opbrengst door vervuiling.
Holtere,

Je hebt intussen wellicht een goed zicht op het vermogen dat de Holtere-1 aan het water afgeeft.
Hoeveel vermogen is dat per kg hout ? En hoeveel binnenoppervlak heeft je watergekoelde bell ongeveer ?

Het lijkt me anders het ideale bijzetstuk voor het SWW (met een 200 literboilertje erboven) om ook aan de Hybridekachel te hangen. Op dezelfde manier als het fornuis. Is in staat om direct en veilig de hoge temperaturen in de boiler te krijgen. Het bankje of muur kunnen wel weg met de restwarmte.
En dan heeft DJ meteen ook de oplossing voor de dagen dat er slechts enkele kW nodig zijn en de metalen bell teveel warmte geeft.
Jouw watergekoelde bell kan immers buitenom zelfs geïsoleerd worden zonder dat de downdraft in het gedrang komt.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Massakachel versus stalen kachel

Bericht door ritsaert snijder »

De vraag is of het heel ingewikkeld moet. Als je kiest voor twee bellen (waarbij de tweede bell niet heel laag is verbonden). De eerste bell met veel massa. Daarbij volstaat een klep. Ik heb nog gekeken bij mijn warmtebank maar die is is met 5 cm beton in 35 minuten op 65 graden. Dus een snelle dunwandige warmtemuur is te maken.

DJ,
Het is waar dat het weer soms snel omslaat en dat je dan een te warm huis hebt. Het komt niet vaak voor, maar je moet sowieso anticiperen. Er was hier een moderatorsbijeenkomst en ik was fanatiek gaan stoken. Was wel warm.

RS
Bijlagen
twee bellen.jpg
groet!

Ritsaert
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Massakachel versus stalen kachel

Bericht door holtere »

De binnenzijde van de bell is 700 cm2 oppervlakte. Diameter van de binnenste ketel is 29cm, de buitenste is 32. Hoogte buiten: 75 cm. Tussenruimte slecht 7-8 mm! Inhoud ong. 12 liter. Met een natte vinger gemeten vermogen 4 - 6 Kw. Per kg hout heb ik eigenlijk geen idee?
De warmteafgifte is bijzonder prettig, zo tussen de 55 en 70 graden met een 60 gr. plug in de Laddomat. Je kunt bij koud weer dus experimenteren met een 70 of 80 graden plug waardoor de watermantel ook warmer zal gaan worden!
Zo'n Heimeyer regelventiel onder handbereik zou helemaal super zijn!
Ik ben dit nu eigenlijk verder aan het uitgewerken...Je bell als grote radiator aansturen :geek:
De nieuwe bell wordt aan alle kanten wat groter!
Bij overmaat in voor of najaar kan er een jasje omheen 8)

Grz,
Holtere
Bijlagen
kachel 258.jpg
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Massakachel versus stalen kachel

Bericht door deleted »

Voor de jas kan je hier eens contact nemen:
http://wildbreien.nl/about/

G
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Massakachel versus stalen kachel

Bericht door holtere »

Wildbreien...jaa, ongekende opties voor het interieur :lol:

Kan iemand trouwens uitrekenen hoeveel Kw een glad metalen oppervlak van 50 - 90 graden afgeeft aan kamertemperatuur?
Dat kun je dan voor de vuist weg vergelijken met een CV-paneel die normaal bij je huiskamer zou passen..

Grz,
Holtere
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Massakachel versus stalen kachel

Bericht door deleted »

Zal niet veel verschillen met steen van dezelfde temperatuur.
Ik denk rond de 700W bij een deltaT van 56°C (manteltemperatuur van 77°C en een kamertemperatuur van 21°C)
Als het metaal tenminste zwart of dof is, gepolijst en opgeblonken metaal straalt merkelijk minder af.

G
Plaats reactie