is er leven na de cv-ketel?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

is er leven na de cv-ketel?

Bericht door pdkl »

Ik ben me aan het beraden op de toekomst ivm het op leeftijd zijn van onze CV-ketel (12 jaar, maar al zoveel mankementen gehad dat ik verwacht dat dit ding elk moment de geest kan geven). Het huis wordt nu deels verwarmd met de Tigchelkachel 6D, de rest met CV. Alles is aardig geisoleerd (niet van die super waarden maar zo rond de R=2 tot 2,5). Wat verwarmd moet worden en niet binnen het bereik van de 6D ligt is zo,n 200 m3, is volledig gelijkvloers en bestaat uit twee "vleugels" en stoken we maar op 17 graden. Ik heb geen ruimte (en geld) voor een warmtepomp (hier lees ik ook niet al te beste berichten over), weer een CV-ketel heb ik ook zo mijn twijfels bij. De mini-WKK hoef ik voorlopig niet. CV-ketel op pellets? Heatpipes. Andere mogelijkheden? O ja, het moet een niet te hoog knutselgehalte hebben. Wie denkt met mij mee? Ik zal binnenkort een tekening van het huis online zetten om een indruk te geven. Wellicht kunnen we alle technieken dan ook ergens onderbrengen op het forum met voors en tegens.

Patrick
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Patrick,

Leuk en intressant draad. Je schreef een cv op houtpellets. Maar dan beperk je tot een produkt. En erger tot een prijs. Er hout cv's die op alle soorten hout branden en dan beperk je niet.

groeten mark
henk
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2007, 16:06
Locatie: Boutersem (Belgie)
Contacteer:

Bericht door henk »

mark schreef:Hoi Patrick,

Leuk en intressant draad. Je schreef een cv op houtpellets. Maar dan beperk je tot een produkt. En erger tot een prijs. Er hout cv's die op alle soorten hout branden en dan beperk je niet.

groeten mark
Ik zou verwachten dat er CV-ketels op Pellets bestaan die min of meer automatisch
werken, wat ik niet verwacht van CV-ketels die op alle soorten hout branden. Hangt
er dus wat vanaf welk comfort je nastreeft. Zijn pellets gepatenteerd of zo, zodat
er geen vrije concurrentie kan zijn bij het produceren ervan? Het zal sowieso
inderdaad wel altijd duurder zijn dat gewoon hout, zeker als je vergelijkt met gratis
brandhout van palleten en dak-afbraak waar ik verzot op ben:-) . Met de huidige
opmars van het gebruik van pellets zal er wel een beetje schaarste gecreerd
worden, met als gevolg een hogere prijs, maar dat effect zou tijdelijk moeten zijn,
tot de markt bijgebeend is?

Groeten,

Henk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

henk schreef:Met de huidige opmars van het gebruik van pellets zal er wel een beetje schaarste gecreerd worden, met als gevolg een hogere prijs, maar dat effect zou tijdelijk moeten zijn, tot de markt bijgebeend is?
Reken daar maar niet op. Er is al een schaarste op de zaagselmarkt, de grondstof van pellets. Hierdoor worden de pellets duurder. Er is wel vrije concurrentie op de pellet markt, maar de kosten om op te starten met pellet productie zijn aanzienlijk.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Henk,

Er zijn diverse houtgestookte cv ketels die een buffer voorraad hout voor een paar dagen kunnen op slaan. b.v http://www.hout-cv.nl/ . Even googlen en je hebt er meer.

groet mark
henk
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2007, 16:06
Locatie: Boutersem (Belgie)
Contacteer:

Bericht door henk »

Wat betreft pellets. Inderdaad, als de grondstoffen om het te produceren gelimiteerd is
dan wordt de prijs bepaald door de concurrerende producten: olie en gas. En deze zullen
enkel stijgen in prijs.
Hopelijk kunnen ze die pellets ooit rechstreeks maken van snelgroeiende houtsoorten
tegen een constante schappelijke prijs.

Die automatische ketels op hout, dat wist ik niet. Kosten wel een smak geld!

Groeten,

Henk
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo pdkl,

Met de Tigchelkachel was je al op de juiste weg. Een cv op hout of pellets vind ik dan een dure stap terug. Een Tigchelkachel kan voorzien worden van een warmtewisselaar. Deze aan (laten) sluiten op het cv systeem met een opslagbuffer. Dan ben je voor eens en altijd klaar. En onafhankelijk.

Groet,
John
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Dutch John,

Dat systeem dat je beschrijft draait bij ons. Helaas nog met eeen gewone zonnecollector en nog niet met een heatpipe collector. Doet het geweldig maar daar hangt ook wel een aardig prijskaartje aan. Ik weet het inmiddels uit ervaring dat het zich goed terug verdient maar je moet investering in een keer op hoesten.

Het handige met de tigchelkachel dat je het later nog kunt inbouwen. Dus kun je altijd nog weer even sparen.

Mark
henk
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2007, 16:06
Locatie: Boutersem (Belgie)
Contacteer:

Bericht door henk »

mark schreef:Hoi Dutch John,

Dat systeem dat je beschrijft draait bij ons. Helaas nog met eeen gewone zonnecollector en nog niet met een heatpipe collector. Doet het geweldig maar daar hangt ook wel een aardig prijskaartje aan. Ik weet het inmiddels uit ervaring dat het zich goed terug verdient maar je moet investering in een keer op hoesten.

Het handige met de tigchelkachel dat je het later nog kunt inbouwen. Dus kun je altijd nog weer even sparen.

Mark
Volgende de specs levert de tigchelkachel maximaal 3 Kw, lijkt me ruim onvoldoende
voor 200 m2, maar het kan wel een sterke ondersteuning zijn om het verbruik te drukken
van een eenvoudige standard CV-ketel?

Groeten,

Henk
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Dit gaat een aardige discussie worden. Aan het laatst beschreven systeem heb ik ook al zitten denken. Heatpipe + tigchel + een kleine CV ketel. Zit je nog wel met het warm water gedeelte, want kleine CV ketels hebben vaak ook een beperkte CW. Wij hebben van die heerlijke zijdouches (voor de critici, het toilet wordt gespoeld met regenwater) en dat wil ik zo houden. Dit weekend hoop ik wat meer randvoorwaarden online te zetten, want mijn ruimte is ondanks het relatief grote huis, beperkt.

Patrick
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Henk,

Je hebt heet helemaal goed maar als je cv gebruikt met een lage stooklijn en een watertemperatuur van rond 50 graden lager loopt het cv verbruik nog meer terug.
Daarom denk dat het systeem met heatpipes nog veel beter resultaat gaat geven.

Mark
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: is er leven na de cv-ketel?

Bericht door Dutch John »

pdkl schreef: O ja, het moet een niet te hoog knutselgehalte hebben.
Hallo pdkl,

Hoe bedoel je dat? 2 linkse handen of wil je het installatie-technisch tiptop in orde hebben? Verklaar je nader, dan kunnen we wat gerichter meedenken. Als je wat zelf kunt en de tijd hebt, is er veel te verdienen cq. besparen.

Groet,
John
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

John heeft een punt daar b.v. een ww pakket voor de tigchelkachel is ook in bouwpakket vorm verkrijgbaar. Alleen worden de leidingen dan met knelkopelingen aan elkaar gemaakt i.p.v lassen. Dat neemt al een hele hap uit de kosten. Het enige wat je dan nog nodig hebt is heatpipes een pompje voor het rondpompen in de pipes. Rvs buffervat zit in het bouwpakket.
groet Mark
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Nou die 2 linkse handen valt wel mee. Het moet echter wel goed werken, en ik bedoel daarmee eigenlijk ook te zeggen dat het geheel op elkaar afgestemd moet zijn. Dat is voor mij ook een van de lastige vragen: stel dat je een systeem hebt op basis van verschillende technieken hoe dimensioneer je dat dan. In het Zeeuwse ken ik weinig installateurs die me van dienst kunnen zijn. Voor de rest wil ik zelf veel in elkaar zetten en kan hier ook de juiste assistentie voor krijgen.

Mark, wat kost dat bouwpakket dan?

Patrick
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem.... Ik zelf ben best handig en durf ook best het een en ander te "knutselen", maar door mijn werk ben ik nogal eens een nacht of een weekend van huis weg en dan treedt meestal de wet van Murphy in werking. Oftewel: als er iets kapot gaat, gebeurt het als ik dienst heb.... Ik moet dus in mijn geval een backup hebben die het liefst automatisch in werking treedt als mijn (in planningsfase verkerende) finoven met warmtewisselaar en buffervat (icm zonnecollectoren) niet (goed) werkt.

Ik zou met alle plezier een "ketel" willen bouwen die op hout gestookt kan worden, maar deze moet nog steeds een backup achter de hand hebben. Lassen en zo kan ik wel redelijk, heb zelf een mig-lassaparaat en een redelijk uitgeruste werkplaats tot mijn beschikking.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie