is er leven na de cv-ketel?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo Frans,

Ik was laatst bij een grote kachelboer en we spraken over het feit dat zij geen gebruikte of antieke kachels meer mochten verkopen. Volgens hem is dat een aantal jaren zo geweest, maar inmiddels weer achterhaald. De markt voor houtkachels in Nederland is zo klein, dat het geen zin heeft er strenge regelgeving over te maken. Overigens verkoopt hij naast nieuwe kachels alleen antieke, geen jong gebruikte.

Toch geloof ik hem niet. Dit land is helemaal dichtgetimmerd qua regelgeving.

Het is natuurlijk wel zo dat een onbenul met een uitstekende kachel een astronomische CO uitstoot kan veroorzaken, terwijl een deskundig iemand een ouwe lor nog schoon kan laten branden..........
Misschien bedenkt nu iemand in Den Haag dat het tijd wordt voor een verplicht houtstookdiploma en dat de "Schorni" (schoorsteenveger die de macht heeft vuile cv installatie's stil te leggen) vanuit Duitsland ingevoerd moet worden......

Groet,
John
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Dutch John schreef: Toch geloof ik hem niet. Dit land is helemaal dichtgetimmerd qua regelgeving.
Houtstoken een vorm van belastingontduiking?
Dan komt men wel in aktie = $$$$ !
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

frans schreef:
peterberg schreef: De Europese Unie heeft een voorlopige opzet waarin 0,3% als maximum wordt gehanteerd. Of dat een gemiddelde is of niet, is mij niet bekend.
Houdt dit in dat er binnenkort nauwelijks nog hout kachels kunnen worden verkocht?
Op dit moment is er geen dwingende regelgeving van toepassing voor Nederland. Voor zover ik weet. Tot voor kort moest een kachel die op de markt werd gebracht een goedkeurings certificaat hebben. De voorlopige opzet waar ik over schreef is een "draft" versie. Nog geen kracht van wet of zo.

Binnen afzienbare tijd moeten alle nieuwe kachels aan die norm voldoen. Hoe dat gehandhaaft wordt, daar ben ik ook heel nieuwsgierig naar. Overigens, volgens Henk Dorrestijn, die in heel Nederland in 20 jaar tijd heel veel kachels en open haarden heeft gemeten, voldoen alle goede tegelkachels en aanverwanten aan die norm van 0,3% CO. Het probleem ontstaat pas als die norm wordt aangescherpt naar het niveau van Duitsland en Oostenrijk.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

peterberg schreef:...Het probleem ontstaat pas als die norm wordt aangescherpt naar het niveau van Duitsland en Oostenrijk...
Waarom zou dat zo zijn?

Wat ik me in dit opzicht afvraag is op welke wijze en onder welke voorwaarden die keuringstests precies verlopen.

De meeste kachelfabrikanten schrijven dat hun houtkachels voldoen aan de Duitse normen. Toch heeft, bijvoorbeeld, de Duitse firma Brunner ook nog steeds gewone open haarden (Urfeuer) in het verkoopsgamma.
Bij de Duitse tegelkachels is het de gewoonte om de luchtinlaat hermetisch te sluiten wanneer de gloeifase aanvangt. Dat is toch smeken om een erg hoge CO-uitstoot??

En blijkbaar voldoen al deze kachels en stookwijzen aan de befaamde Duitse normen.

Dirk
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

Dirk Bauwens schreef:
peterberg schreef:...Het probleem ontstaat pas als die norm wordt aangescherpt naar het niveau van Duitsland en Oostenrijk...
...Wat ik me in dit opzicht afvraag is op welke wijze en onder welke voorwaarden die keuringstests precies verlopen...
Daar ben ik ook heel nieuwsgierig naar. Helaas is de informatie die ik heb op zijn zachtst gezegd schetsmatig.
...En blijkbaar voldoen al deze kachels en stookwijzen aan de befaamde Duitse normen...
De kachels wel, Dirk. De stookwijze, goed of slecht, hangt af van de stoker.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

peterberg schreef:...De kachels wel, Dirk. De stookwijze, goed of slecht, hangt af van de stoker.
Als zelfs de open haarden van Brunner door de Duitse keuring geraken, dan vind ik dat een bewijs dat die keuring niet streng kan zijn.

Wat de stookwijze betreft, ik had het over de gestuurde kachels van Brunner. Daar mag de stoker alleen maar hout inleggen en toekijken.
Ook daar wordt in het begin van de gloeifase de luchtinlaat volledig gesloten.
Wat doet de technische keuring daarmee?

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

peterberg schreef:...Het probleem ontstaat pas als die norm wordt aangescherpt naar het niveau van Duitsland en Oostenrijk.
Zelfs deze'kachels' hadden blijkbaar geen moeite met de Duitse keuring (TÜV en DIN)!

Terwijl zo'n ding toch zowat het primitiefste én gevaarlijkste is wat men op kachelgebied in huis kan halen.

Dirk
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

Dirk Bauwens schreef: Zelfs deze'kachels' hadden blijkbaar geen moeite met de Duitse keuring (TÜV en DIN)!
Het gaat mij te ver om daaruit maar te concluderen dat de Duitse CO-norm niets voorstelt. De website die je noemt claimt niets over uitstoot. Bovendien betwijfel ik of de normen die hier genoemd worden wel iets met CO-uitstoot van doen hebben. De ene Duitse keuring is de andere niet, om zo te zeggen.

Maar goed, ik heb het al begrepen. Als degene die het langste volhoudt gelijk heeft, dan heb jij gelijk. Dit wordt een nietes/welles discussie die ik niet ga voeren, ik reageer niet meer op deze draad.
Terwijl zo'n ding toch zowat het primitiefste én gevaarlijkste is wat men op kachelgebied in huis kan halen.
Hier zijn we het tenminste over eens.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

peterberg schreef:
Dirk Bauwens schreef: Zelfs deze'kachels' hadden blijkbaar geen moeite met de Duitse keuring (TÜV en DIN)!
Het gaat mij te ver om daaruit maar te concluderen dat de Duitse CO-norm niets voorstelt. De website die je noemt claimt niets over uitstoot. Bovendien betwijfel ik of de normen die hier genoemd worden wel iets met CO-uitstoot van doen hebben. De ene Duitse keuring is de andere niet, om zo te zeggen.

Maar goed, ik heb het al begrepen. Als degene die het langste volhoudt gelijk heeft, dan heb jij gelijk. Dit wordt een nietes/welles discussie die ik niet ga voeren, ik reageer niet meer op deze draad...
Wat een flauwe reactie, Peter...

Je beschuldigt me trouwens weer ten onrechte: de DIN-normen waarmee dit kacheltje getest werd, staan duidelijk vermeld: DIN 18891 und DIN 18895
Dit 'kacheltje' werd dus onder de zogenaamde strenge Duitse normen goedgekeurd!

Dat zijn dezelfde normen die het TNO volgt voor het testen van houtkachels. Zie daarvoor deze webpagina.

Dirk
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Peter, blijf alsjeblieft schrijven, genoeg mensen die zonder commerciele bijbedoelingen aan een goede finoven willen beginnen.

Wat pas flauw is, te negeren dat deze DIN normen nog eens een onderscheid maken tussen open- en gesloten haarden. Dat staat er heel expliciet bij vermeld. Helder dat getoond model niet meer is dan een open vuurpot.

Dat is pas echt het verdraaien van woorden buiten de orginele context i.p.v. een orgineel citaat van binnen de draad te gebruiken.

Dit soort acties gebeurd iets te vaak naar mijn idee. Dat moeten we in een andere draad maar eens uitwerken.

Deze draad is in technische zin ook wel aan opsplitsing toe; we zijn in diverse aspecten aardig afgedreven van de orginele vraagstelling van TS.

Groet, Cp
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Even terugspoelen en de zaken op een rijtje zetten:

Peter Berg beweerde dat er problemen zullen ontstaan wanneer de normen aangescherpt worden naar het niveau van Duitsland en Oostenrijk.

Ik stelde dat in vraag, niet om moeilijk te doen, maar simpelweg omdat ik weet dat bijna alle gewone houtkachels aan de betreffende DIN normen voldoen. Om dat overduidelijk te illustreren, verwees ik naar een uiterst primitief en ronduit levensgevaarlijk kacheltje dat toch ook maar voldoet aan dezelfde DIN-normen waarmee ook gewone houtkachels gekeurd worden: 18891 en 18895. Dit zijn identiek dezelfde normen die ook het TNO gebruikt voor het testen van houtkachels.

Mijn opmerking dat de huidige Duitse normen geen probleem kunnen vormen, was dus geheel terecht.

Dirk
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Dirk Bauwens schreef:Mijn opmerking dat de huidige Duitse normen geen probleem kunnen vormen, was dus geheel terecht.
Beste Dirk,

Waneer ga je eens accepteren dat een dergelijke beredenatiewijze vooral geen 'self forfilling prophecy' is?

Groet, Cp
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

En nog even ter aanvulling, het bedoelde brandpotje, ja er is toch niemand die gaat geloven dat een degelijk ding een rendement haalt van meer dan 60%?

Dat is wat ik uiteindelijk met het downloaden van het TNO verhaal als voorwaarde boven water kreeg.

Vooralsnog lijkt het mij dat Dirk appels met peren aan het vergelijken is.

Jammer dat ie wederom andere statements uit de weg blijft gaan (zoals in meerdere draden) of anderzins niet wetenschappelijk verantwoord weet te pareren.

Groet, Cp
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Chicken Power schreef:En nog even ter aanvulling, het bedoelde brandpotje, ja er is toch niemand die gaat geloven dat een degelijk ding een rendement haalt van meer dan 60%?

Dat is wat ik uiteindelijk met het downloaden van het TNO verhaal als voorwaarde boven water kreeg.

Vooralsnog lijkt het mij dat Dirk appels met peren aan het vergelijken is...
Dat minimum rendement van 60 percent lijkt niet officieel verplicht te zijn. Want dat cijfer hoort volgens dat TNO-document bij het (optionele) keurmerk van de branchevereniging VHR (Vereniging Haard en Rookkanaal).

Maar daar gaat het niet om. Mijn punt was dat een uiterst primitief en gevaarlijk kacheltje blijkbaar onder de zogenaamde strenge Duitse normen kan goedgekeurd worden. Nogmaals, het gaat hier over dezelfde normen waarmee ook andere houtkachels getest worden: DIN 18891 en DIN 18895. Ik heb het er echt niet zelf bijgeschreven.

Een kachel technisch goedgekeurd krijgen in Duitsland zal dus op zich niet zo moeilijk zijn.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

frans schreef:
Dutch John schreef: Toch geloof ik hem niet. Dit land is helemaal dichtgetimmerd qua regelgeving.
Houtstoken een vorm van belastingontduiking?
Dan komt men wel in aktie = $$$$ !
Inderdaad, daar begint het op te lijken.

Bij al mijn zoekwerk naar keuringen en dergelijke, valt me op dat men voor keuringen erg veel geld moet neertellen. Niet iedereen kan zich die keuringen veroorloven. Waardoor keuringen er onrechtstreeks voor kunnen zorgen dat steeds meer rommel wordt verkocht. Verder kan men, door regelmatig de normen te wijzigen, het consumptiegedrag van de bevolking sterk opdrijven.

Volgens mij allemaal dingen waar keuringen in wezen niet voor niet bedoeld zijn.

Dirk
Plaats reactie