Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Matthijs31
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2018, 16:46

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door Matthijs31 »

WilfredT2 schreef: 01 dec 2018, 12:38 Wat ze willen is bewijs dat het systeem geplaatst is. Dit kon door simpelweg een foto met de subsidie aanvraag mee te sturen.
Ik heb net deze week het geld ontvangen, op een attack slx 20 uit Duitsland. (www.ofen.de).
Ik kreeg 30 euro meer subside dan de houtvergasser en verzendkosten samen waren...
Beste Wilfred, dus het maakt niet uit als je de houtvergasser uit Duitsland koopt en in Nederland subsidie aanvraagt? En je hoeft alleen maar een foto van het werkend systeem te zien? Niet eens een aankoopbon?
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door GTV6 »

Inmiddels ruim een jaar de SLX55 en ik ben tevreden.
Nadelen, je moet echt die as na twee stoken wel uitscheppen anders is de opstart moeizaam. As uitscheppen is niet echt praktisch want je kunt niet alles zien, veel op gevoel.
De hendel om de wisselaar te reinigen is een uitkomst echt top. Deze zomer groot onderhoud gedaan na een stookseizoen.
Rookgasventilator gereinigd, dat was zeker wel nodig (had even vanwege schaarste wat net te vochtig hout gestookt).
De deksel van de wisselaar er ook vanaf gehad om te zien dat verdere demontage niet echt nodig was, dit blijft behoorlijk schoon met dagelijks reinigen.
Onder de wisselaar heb je ook aan beide zijden veegluiken, advies eens per drie dagen, maar in mijn geval eens per twee drie maanden ook voldoende, niet noemenswaardig wat hier terechtkomt.
Als je eens wat meer hout erin stopt dan je buffer en afname aankan gaat de fan aftoeren. Mooi concept en ook dan geen rook, het blijft schoon stoken.
Heel veel instelmogelijkheden, maar je hebt er maar weinig nodig.
Afgastemperaturen tussen 130 en 150 graden, dus beetje jokken over rendement doen ze wel.
Vraagje, zou azobe hout echt dat beton vernielen en hogere afgastemperaturen geven?
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door diamond »

Beetje jokken doen ze zeker,ik red het niet met 1 volle stook de 4000ltr heet te krijgen.
De nieuwe dealer praat al over 3500Ltr
Wat bedoel je met afgas ik zie mijn pijptemperatuur op de display soms op 200 ook wel 240 gehad.
Wel moet ik soms het hout halverwege de stook even porren dan blijft het wat hangen,
mogelijk omdat ik 70/73 cm lang stapel met dwarsen tussendoor.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door Ramon »

Ik snap niet wat er aan de cijfers van attack gelogen is...
Ik monitor alles (vermogen, energie, temperaturen) en bij mij klopt alles. Het enige wat kan afwijken, is dat als de wisselaar wat viezer wordt, de afgastemperatuur wat hoger wordt in verhouding met het afgegeven vermogen.
Screenshot_20191230-124833.png
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door GTV6 »

Zonder uitleg zegt t plaatje en tabel mij niet direct iets, maar inhoud brankamer en rendement zijn zeker niet conform opgave. De afmetingen van de bunker of brandkamer zijn niet zoals opgegeven en bij een rookgastemperatuur van 240 graden en zelfs 150 ga je geen 92% halen dat mag duidelijk zijn.
Maar niettemin prima vergasser. en jokken doen ze allemaal.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door Ramon »

Screenshot_20191231-123752.jpg
Slx20 heeft 91.8% rendement bij 165 graden afgastemperatuur.

Afmeting klopt idd niet. Ik kom uit op 166.4 dm3
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door diamond »

DSC04913.JPG
:D
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door Albert van WdJ »

diamond schreef: 29 dec 2019, 20:21 Wat bedoel je met afgas ik zie mijn pijptemperatuur op de display soms op 200 ook wel 240 gehad.
Wel moet ik soms het hout halverwege de stook even porren dan blijft het wat hangen,
mogelijk omdat ik 70/73 cm lang stapel met dwarsen tussendoor.
Het hout moet wel redelijk compact liggen in de voorraadkamer. Heb je daar teveel ruimte tussen, dan zal een grotere hoeveelheid tegelijk vergassen. Die extra warmte kan je wisselaar dan niet verwerken. Gevolg is dan dat je afgastemperatuur hoger wordt. Je bent dan voor de vogeltjes aan het stoken. :cry:
Change, before you have to.
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door Boudewijn »

Ik heb nu op onze ketel schoorsteentemperatuur 50 graden watertemperatuur 50 graden buitentemperatuur is -1,4 graden Wat zou hier het rendement zijn? zichtbare rook is er niet ,ook niet met deze mist en de schoorsteen trekt goed.Ketel brandt op natuurlijke trek.
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door diamond »

Albert van WdJ schreef: 01 jan 2020, 18:54
diamond schreef: 29 dec 2019, 20:21 Wat bedoel je met afgas ik zie mijn pijptemperatuur op de display soms op 200 ook wel 240 gehad.
Wel moet ik soms het hout halverwege de stook even porren dan blijft het wat hangen,
mogelijk omdat ik 70/73 cm lang stapel met dwarsen tussendoor.
Het hout moet wel redelijk compact liggen in de voorraadkamer. Heb je daar teveel ruimte tussen, dan zal een grotere hoeveelheid tegelijk vergassen. Die extra warmte kan je wisselaar dan niet verwerken. Gevolg is dan dat je afgastemperatuur hoger wordt. Je bent dan voor de vogeltjes aan het stoken. :cry:
e
Ik had altijd begrepen hoe heter hoe schoner uit de pijp en betere trek.Als ik em krapper vol laadt dan komt ie maar op 100/130 of hindert dat niet?
Is er een min. temperatuur waar ie het beste op brand.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door Ramon »

Ik had altijd begrepen hoe heter hoe schoner uit de pijp en betere trek.
Dat ben ik met je eens.
Ik heb redelijk wat ervaring inmiddels met de attack, en ik ga VEEL liever stuk hoger met de afgas zitten, dan gelijk of lager. Maar ik heb dan wel de slx20.

Tip: je kan de slx gewoon instellen op afgastemperatuur. Dan gaat hij naar JOU instelwaarde.

Dus als je 200 een mooie afgastemp vind...
Attack kan het regelen...

Ik zit meestal rond de 180 a 200
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door Albert van WdJ »

diamond schreef: 01 jan 2020, 23:42 Ik had altijd begrepen hoe heter hoe schoner uit de pijp en betere trek.
Met een gewone houtkachel is dat zo. Maar het is dan ook niet de bedoeling dat die hitte in de schoorsteen komt.
Wil je de Attack efficiënt stoken dan moet je proberen op de waarden te blijven die de fabrikant heeft opgegeven voor dit model.
Dat kan nooit 100%, maar een beetje in de richting blijven is wel het beste.

En met trek in de schoorsteen heb je weinig te maken. Die is alleen belangrijk als de rookgasventilator stopt op het moment dat je ketel op maximum watertemperatuur is gekomen. Dan zorgt de natuurlijke schoorsteentrek ervoor dat het gloeibed in stand blijft.

(Je kunt een ketel met geforceerde rookgasafzuiging, bij wijze van spreke, zelfs aansluiten op een volledig horizontale afvoerpijp. Dan nog is de verbranding prima. Tot het moment dat de maximum watertemperatuur is bereikt en de rookgasventilator stopt. Want dan zal zo'n ketel uitgaan omdat er geen natuurlijke trek is in een horizontale pijp.)
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door kockie »

Ik heb op 18 maart een attack profi 55kW in gebruik genomen. Er werd zoveel subsidie op verleend dat ik het niet kon laten er eentje te kopen als vervanging voor mijn pyroburn. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe dik tevreden ben. Had 'm met een dag sleutelen aangesloten, inclusief het verplaatsen van de microbellenontluchter van de ketel naar de bovenkant buffer. Ik moet zeggen dat CP mijn installatie grotendeels heeft ontworpen en dat de plaats van deze ontluchter het enige dat niet optimaal was aan de oude installatie.

Verder heb ik de patroon in de laddomat aangepast naar eentje van 85 graden ipv 75. Het zal misschien een paar procent rendement schelen, maar ik heb nu meteen bij het stoken water om de boiler op temperatuur te brengen. De buffer wordt in 1 keer naar de gewenste temperatuur gestookt.

Nu zou ik alleen nog eens een naschakelbare warmtewisselaar à la NCK willen maken om nog een paar procent meer rendement te kunnen halen. Hij heeft een aantal meters wellrohr door een met rookgas gevulde rvs oliedrum lopen. Ik heb het bij 'm gezien.... een pvc pijpje voert wat waterdamp af...

Nu nog eens gaan bedenken wat ik met de oude pyroburn ga doen. Misschien gedeeltelijk ontmantelen en de warmtewisselaar achter een rocket zetten of zo.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door pelletpower »

Ok. Ik heb een 20 kW van gtv overgenomen. Als buffer dicht blijft moet hij hem gaan vullen. Ervaringsdeskundigen genoeg dus. Mooi
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door Ramon »

Ik zou nog wel eens een elektrische schakeling willen hebben/maken om aan het einde van de stook de vergasser als eerste leeg te trekken...
Nu koelt er iets meer als 100 liter water in de kachel + massa van het ijzer +- 500 kg in 2 dagen af van 90 graden naar 20 graden.

Zonde.

Elektrische klep maken die schakelt met retour uit huis. Retour uit huis direct op koud onderin de kachel met die elektrische klep. Als water uit huis kouder is als kachel bovenin, klep open. Als je gaat stoken, klep dicht. Klaar met stoken, moet klep open (kunnen).

Scheelt denk ik toch fors.

Ik heb even snel gerekend... meer als 10 kwh. Op een gemiddelde stook bij mij van 100 kWh, is dat dus 10%.
Plaats reactie