Klimaatmatten?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Optimist32
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 dec 2012, 22:22

Klimaatmatten?

Bericht door Optimist32 »

Hallo,

(nieuw op dit forum en al veel leesplezier gehad de afgelopen weken ...)

wij zijn van plan vloerverwarming toe te gaan passen in onze nieuwbouw en stuitten daarbij op de "klimaatmatten" van bioclina (dunne, fijnmazige polypropyleen buisjes), zie http://bioclina.nl . De woning wordt goed geisoleerd en wij wilden de matten gaan gebruiken om nachtverlaging toe te gaan passen (en daarmee energie uit te sparen, op de achterkant van de sigarendoos is de besparing bepaald op zo'n 500 kWh per jaar). Dit systeem zou uitermate geschikt moeten zijn om ('s morgens) snel weer de temperatuur naar normale waarden te kunnen brengen en toch met lage temperaturen te kunnen (blijven) werken.

Vooropgesteld dat ik redelijk a-technisch ben, heb ik me al zo veel mogelijk proberen in te lezen in de materie, maar er ontbreekt nog de nodige basiskennis om dit systeem te kunnen beoordelen. Ik zie zelf drie mogelijke problemen bij dit systeem:

1 - Vanwege de polypropyleen (welke zuurstof doorlatend schijnt te zijn), moet het afgiftesysteem gescheiden worden van de warmte-aanvoer en moet er een dus een extra pomp en warmtewisselaar toegepast worden. Met name die extra wisselaar lijkt me roet in het eten te gooien: zorgt deze er nou net voor dat er een nog hogere aanvoertemperatuur moet zijn in de aanvoerende zijde (en daarmee eigenlijk beperkt sprake is van lage temperatuur verwarming) of kan zo'n wisselaar zijn warmte 1 op 1 doorgeven zonder al te veel verliezen?

2 - de (binnen)diameter van deze buisjes is volgens mij veel kleiner (ca 4 mm) dan normale slangen die bij vloerverwarming gebruikt worden. Zorgt deze beperkte diameter en de grote oppervlakten (= lengtes???) er niet voor dat er veel meer druk uitgeoefend moet worden om water door dit systeem te pompen? Loop ik zo het risico de warmtewinst kwijt te raken aan extra benodigd pompvermogen?

3 - het materiaal polypropyleen: ik ken het eerlijk gezegd niet en heb ook geen idee van de levensduur ...

Zien jullie nog meer bezwaren beperkingen of zijn mijn bezwaren juist ongegrond en zou het toch een goed systeem kunnen zijn?

Op voorhand hartelijk dank voor uw reactie!
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Klimaatmatten?

Bericht door Johndc »

Als het nieuwbouw is zou ik gaan voor het traditionele systeem. 16/2 buisjes in een dik genoeg zijnde chappevloer.
Dit is vrij makkelijk zelf te doen met wat hulp (spaart aanzienlijk de kosten)
Een grotere massa houd veel langer zijn temp. Dat is voor mij veel belangrijker dan snel opwarmen (is ook snel afkoelen)
Optimist32
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 dec 2012, 22:22

Re: Klimaatmatten?

Bericht door Optimist32 »

Die neiging heb ik ergens ook (om gewoon voor het traditionele te kiezen), echter het grote afgifteoppervlak spreekt me aan, waardoor er met veel lagere temperaturen (en zelfs nachtverlaging) gewerkt kan worden.

Alleen als je om een aanvoertemperatuur van bijvoorbeeld 28 graden in het afgiftecircuit te verkrijgen een temperatuur van bijvoorbeeld 35 graden in het primaire circuit (dus voor de warmtewisselaar moet hebben), dan gaat er wel erg veel "rendement" verloren. En met name het rendement van een warmtewisselaar kan ik niet goed beoordelen ...
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Klimaatmatten?

Bericht door Johndc »

Het énige rendementsverlies dat ik zie is wat er door de schouw verdwijnt. Die warmte voor de wisselaar zit in huis, dus niet verloren.
Optimist32
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 dec 2012, 22:22

Re: Klimaatmatten?

Bericht door Optimist32 »

Toch probeer ik die temperatuur (ook) zo laag mogelijk te houden. De warmtebron is nog niet helemaal zeker, maar wordt waarschijnlijk een klein warmtepompje. Het rendement stijgt behoorlijk als de "opvoertemperatuur" laag kan blijven. Ook overwegen we een zonneboiler en ook daarvoor geldt dat bij lagere temperaturen de zonneboiler langer als bron gebruikt kan worden.

Maar overigens wel terdege bedankt voor het meedenken !
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Klimaatmatten?

Bericht door ritsaert snijder »

Optimist,
Welkom op het forum!

De vraag of dat een factor is in de nachtverlagingsproblematiek. Het meest uitgebreide en het meest uitputtende antwoord wordt gegeven in het topic; http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2908. Ik zou dat nog eens narekenen.

Door het grotere oppervlak van de buisjes kan je sneller opwarmen. Dat is waar, maar nog steeds wel afhankelijk van de temperatuur van je water, je isolatie en van je massa. Een component wordt hierdoor versneld en dat gaat alleen op voor de opwarming. De afkoeling wordt bepaalt door de massa en de emissiviteit van je vloer.

Er zijn grote vraagtekens bij de winst van nachtverlaging. En als je kiest voor een constante temperatuur gaat het voordeel van een lagere temperatuur niet op, want die geldt eigenlijk alleen voor de opwarming.

Dus ik denk dat dit systeem alleen voordelen kan hebben met een fluctuatie van temperatuur. Het is de vraag of je dat wil. Dat hangt ook af van de opzet (de snelheid) van de rest van je verwarming. Als je het wel wil kan je ook aan de andere componenten werken; massa, isolatie en emissiviteit. Die emissiviteit is trouwens erg interessant en onderbelicht. Onze forumfilosoof snapt zelfs hoe het precies werkt (ik niet een beetje :oops: )

Ritsaert
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Klimaatmatten?

Bericht door deleted »

Hallo Optimist,

Staat je ruwbouw al recht of zit je in de planningsfase ?

Vertel eens hoe je in een goed geïsoleerde nieuwbouw denkt veel te winnen met nachtverlaging ?
Hoeveel graden zou je temperatuur 's nachts dan dalen ?

Heb de folder ook doorgenomen.
Snellere reactietijd: Daar ben ik het mee eens, maar dat betekent toch niet dat de verliezen niet gecompenseerd moeten worden ? Maw de hogere aanvoertemperatuur zal er niet minder lang door duren.


Lagere aanvoertemperaturen: Ook mee eens, maar het aantal KW dat nodiig is wijzigt er niet door. Lagere temperaturen betekent dat je voor dezelfde KW méér oppervlak nodig hebt. Al kan dat natuurlijk wel andere voordelen hebben zoals de opwekking met zonnewarmte. Dat voordeel lijkt me wel een hard gegeven.

G
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Klimaatmatten?

Bericht door Johndc »

Hey medebelg (G). Je antwoord klopt weer als een bus. Ik zie ook de meerwaarde van dat systeem niet in. Zoals je reeds aanhaalde.
Als je de zon zijn werk laat doen of een warmtepomp inschakelt kan het "vertrouwde " systeem met bvb 16mm buizen dit ook aan. En denkelijk beter dan al die kleine pijpjes. Die een hogere druk nodig hebben om alles rond te kunnen pompen. Dus hogere kost aan energie voor de pomp.
In al die jaren dat ik hier al op deze aardkloot mag rondlopen moet ik toch toegeven dat meestal beproefde systemen hun centen na verloop van tijd waarmaken.
Vroeger liet ik me ook vangen door al die "nieuwigheden". Maar ondertussen hebben we dus inderdaad "geleerd" :mrgreen:
Dit systeem is perfect voor een mobilhome of een vakantieverblijf. Maar voor je woning heb ik toch serieuze vraagtekens. Laat staan de meerkost.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Klimaatmatten?

Bericht door deleted »

Ja John,

Mee eens. Maar heb ook totaal geen ervaring met dit produkt.
Het moeilijke is om in te schatten of dat ene voordeel (lagere watertemperatuur) in de praktijk zal opwegen tegen de nadelen. (materiaalkost, pompenergie, ruimte die vrijgehouden moet worden voor de warmteafgifte)

In erg goed geïsoleerde huizen verschuift de energiebehoefte ook steeds meer richting koeling.

Persoonlijk ben ik niet voor nieuwbouw.
Maar ik verbaas me wel over het feit dat men het ook bij nieuwbouw nog steeds over zulke grote systemen heeft voor verwarming.
Persoonlijk zou ik meer richting plafondregisters denken: een kleine capaciteit pure stralingswarmte, zonder convectie (dus het raam of deur mag al eens open staan ...) en toch een behoorlijk koelpotentieel met een simpele bodemwisselaar in de zomer.(met een gewone pomp en geen warmtepomp). Het plafond is meestal sowieso vrij.

G
Optimist32
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 dec 2012, 22:22

Re: Klimaatmatten?

Bericht door Optimist32 »

We zitten nog in de planfase, dus er kan nog van alles gekozen worden .

Een beetje achtergrondinfo : qua isolatie zitten we redelijk aan het maximum en komen we ongeveer uit op een warmteverlies van 1,75 kW bij -10 (bij continue verwarming), dit zou op jaarbasis een verwarmingsbehoefte opleveren van ca 3000 kWh af te dekken met een aanvoertemperatuur van 30 graden. Bij nachtverlaging zouden we bij deze temperaturen uitkomen op een verwarmingsbehoefte van ca 2500 kWh per jaar, maar moeten we gedurende de opstart een aantal (3 a 4) uren 3 kW verwarmingsvermogen beschikbaar hebben (en een hogere aanvoertemperatuur van 35gr). Met name de traagheid van een normale vloerverwarming wordt dan problematisch (ik meen dat we bij -10 circa 2 graden (20 -> 18) terugvallen op een nachtverlaging, vind ik zelf overigens ook nog best te behappen, maar ik ben niet alleen ...). Als dit mattensysteem daadwerkelijk snel de temperatuur weer op orde kan krijgen, kan de nachtverlaging dus "rendabel" zijn.

Let wel: economisch is dit systeem niet verantwoord (super isoleren eigenlijk ook niet, want het verwarmingsvraagstuk wordt een stuk lastiger en vooralsnog waarschijnlijk duurder en er is zomers inderdaad nog een risico op een kleine koelbehoefte ...). Het is voor ons meer een sport om de energiebehoefte zo laag mogelijk te houden. Dit systeem zou er in onze optiek aan kunnen bijdragen. Echter stel dat de nachtverlaging niet blijkt te werken (en is de meerkost min of meer weggegooid geld is), dan moet het niet zo zijn dat veel meer aan pompenergie en/of hogere aanvoertemperaturen (primair) nodig hebben in vergelijking met traditionele vloerverwarming (en ook wanden) ...
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Klimaatmatten?

Bericht door Johndc »

Ik ga niet in op je antwoord, maar geloof het. Ik blijf voorstander van een traditioneel systeem. Een degelijke "massa" zal altijd meer voordeel geven dan al die "nieuwerwetse" toestanden.
En die nachtverlaging bij vloer of muurverwarming...VERGEET HET! Duidelijk? Mijn ervaring geeft de overhand.
En ik ben niet ver af van dat 6 getal aan de voorkant.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Klimaatmatten?

Bericht door deleted »

Optimist,

Het systeem heeft een voordeel.Maar met nachtverlaging heeft het toch niets te maken ?
500 KW besparen op 3000 KW door nachtverlaging ? Onmogelijk !

Stel dat je inderdaad 30°C moet voeren in een continu-systeem om gewoon de uurverliezen te compenseren (1 graad per 3 uur ongeveer)
's Nachts daal je op 6 uur tijd 2°C.
Hoe lang duurt het voordat je die gecompenseerd hebt met (bijvoorbeeld ) een aanvoer van 40°C ?
Stel in een taditionele vloerverwarming 2 uren 40°C. Daarna kan het weer op 30°C gevoerd.
Akkoord?
Dus nachtverlaging van 24u tot 6 u en verhoging van 6 tot 8.
Stel je staat om 8 uur op. Perfect alles lekker warm !

Nu met je matten:
Deze zijn in 15 minuten op temperatuur. Dus nachtverlaging kan uit tot 7u45.Temperatuur zakt 2,5°C.
De vraag is of je de 40°C nu al kan laten zakken naar 30°C om 8.00uur ?

Wellicht niet hé ? De verliezen zijn op dat kwartier nog niet in de vloermassa teruggevoerd. Dus nu ga je ook gewoon ongeveer 2,5 uur die 40°C moeten aanhouden of je zit met een koude vloer.Want de vloertemperatuur wordt ook bepaald door de massa van de vloer. Het enige verschil is dat dat nu tussen 7u45 en 10u15 gebeurt.

De gebruiker voelt er overigens niets van, maar wat is er bespaard ?

In geen geval 500/3000kW.
De verliezen moeten steeds gecompenseerd als je met hetzelfde comfort (gevoelstemperatuur) rekent.
Een snel systeem verschuift hooguit de timing.

Nachtverlaging is zelfs in strijd met het grote voordeel(lage temp) van dit systeem. Nachtverlaging vraagt juist weer om hogere aanvoertemperaturen in de ochtend.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Klimaatmatten?

Bericht door ritsaert snijder »

Gandalf,
Los van de verlagingsdiscussie; we houden de temperatuur van de vloer bijvoorbeeld continu op 26 graden. Dan kan de watertemperatuur met klimaatmatten, ten opzichte van traditionele slangen (met een normale legafstand van 10 - 15 cm), toch niet heel veel omlaag?
RS
groet!

Ritsaert
Optimist32
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 dec 2012, 22:22

Re: Klimaatmatten?

Bericht door Optimist32 »

Nu ik er over nadenk moet ik eigenlijk toegeven dat ik enerzijds veel vertrouwen heb in de werking van deze matten en anderzijds de werking van de warmtewisselaar (gezien mijn oorspronkelijke vraagstelling) in twijfel trek. Terwijl het beide, in feite, warmtewisselaars zijn die een zo'n groot mogelijk oppervlak hebben om een zo goed mogelijk rendement te verkrijgen

Los van het feit op nachtverlaging zinvol is (wat ik juist wel denk en daar wil ik ook nog wel argument voor aandragen, maar nu even niet ...), is het de vraag of ik 's morgens in een kortere tijd een bepaalde hoeveelheid warmte het systeem in gepompt krijg.

Stel we gaan uit van het gebouw 8 uur 's ochtends : we hebben bijvoorbeeld X kWh aan warmte nodig om dit gebouw op de gewenste temperatuur krijgen. In een buffervat staat deze hoeveelheid warmte klaar in de vorm van Y liter water, bijvoorbeeld van 30 graden. Het vloeroppervlak is 10 x 10 m (10 cm dik beton). Dit is de uitgangssituatie (en gelijk voor beide systemen).

Nu twee varianten (wel extremen ...):

1 - traditionele vloerverwarming 16 mm (toch?), maar legafstand 1 meter (let op hele meter, niet echt reëel)
2 - klimaatmatten 4 mm, met legafstand 2,5 cm

We mogen onbeperkt pompen (en gaan ervan uit dat pompen even niets kost) maar beide systemen hebben een pomp van gelijkwaardige capaciteit (en vloerverwarming ligt in beide gevallen even diep in de vloer). Welk systeem kan nu in de kortste tijd de warmte in het buffervat overdragen aan de ruimte?

Ik denk dat de traagheid vooral zit in de "tussenliggende" beton c.q. massa. In situatie 1 heb ik 1 meter beton tussen de slangen liggen, waarvan ik het eerste uur wellicht hooguit (schatting!) 5 cm rondom de slang kan verwarmen (en heb op de vloer ca 10% warmteafgifte naar de ruimte toe). Stel dat ik in situatie 2 slechts 2 cm rondom de buisjes verwarm, dan heb ik toch bijna de hele vloer als effectief warmteafgiftesysteem beschikbaar. In situatie 1 is het ook steeds moeilijker om nog warmte af te geven aan de omliggende beton omdat die al warm is. Dit is mijn gedachtegang althans ...

Voor deze klimaatmatten in een vloer heb ik het probleem dat er weinig onafhankelijke informatie over te vinden is, maar kan ik het me zo voorstellen (en aannemelijk maken) dat dit zo kan werken, maar voor "een blok staal" wat dan warmtewisselaar heet, heb ik geen idee van, terwijl ik vermoed dat er op dit forum daar juist - wel - ervaring is met de werking van deze dingen. Mijn oorspronkelijk vraag was ook vooral hierop gericht (ga ik met een dergelijke warmtewisselaar voldoende capaciteit hebben bij kleine temperatuurverschillen?)

Ook weet ik helegaar niets van "druk in systemen" en "buisweerstand" en benodigde pompcapaciteiten. Mijn basisgedachte is hier dat pompenergie (beweging) meestal minder kost dan warmte opwekken

En ja John, ik ben eigenwijs :-) ...
Optimist32
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 dec 2012, 22:22

Re: Klimaatmatten?

Bericht door Optimist32 »

Overigens denk ik dat het antwoord op mijn oorspronkelijke vragen min of meer al gegeven is door Gandalf:

"Het moeilijke is om in te schatten of dat ene voordeel (lagere watertemperatuur) in de praktijk zal opwegen tegen de nadelen. (materiaalkost, pompenergie, ruimte die vrijgehouden moet worden voor de warmteafgifte)"

Ik denk dat een dergelijk systeem (en ook nachtverlaging) juist het meest "rendabel" zijn op het moment dat er grote warmteverliezen zijn... Stel dat ik daadwerkelijk 500 kWh op jaarbasis bespaar dan is het nog steeds betrekkelijk weinig ...
Plaats reactie