Vragen over een 1-pijp CV circuit

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Vragen over een 1-pijp CV circuit

Bericht door mdethmers »

Forum,

In een ander draadje ben ik actief bezig om mijn hout-CV systeem te ontwikkelen, echter dit wordt uiteindelijk aangesloten op mijn huidig circuit. Nu heb ik een zgn. 1-pijp systeem (oud systeem). Er wordt binnenkort een Defro pelletkachel hier op aangeknoopt. Nu heb ik een paar vragen:

- Ik wil graag de hoofdvoeding vanuit de buffer vooralsnog naar zolder sturen (geïsoleerd 28mm buis). Of is het handiger om dit circuit zo kort mogelijk te houden. Nadeel van deze methode is dat ik mijn huidig circuit ontregel qua aanvoer en retour (zie plaatjes).

De leiding en radiatoren vanaf de 1e verdieping is door alle verbouwingen van de afgelopen jaren vervangen door 28mm buis (wederom geïsoleerd), waarbij de radiatoren zijn aangesloten via een 2-tal t-splitsingen. Verder zijn de oude radiatoren op de 1e verdieping vervangen door Thermrads. Op de begane grond wordt de hoofdaanvoer echter geleid door de radiatoren. Dit zijn wel zware Dura radiatoren (aansluitingen ~ 1 1/4").

- Ik wil t.z.t. alle radiatoren voorzien van thermostaatkranen. Kom ik er dan niet voor weg om alle radiatoren op de begane grond aan te passen? Ik bedoel hiermee i.p.v. door de radiator, wederom werken via een t-splitsing. Of sluit een thermostaatkraan de radiator nooit helemaal af. Ik ben bang dat met de huidige opzet er geen flow komt op de retour als ik thermostaatkranen ga plaatsen op de radiatoren op de begane grond.

- Ik heb gelezen over aansluitcombinaties, echter mijns inziens ga ik dat straks regelen via de thermostaatkraan op de radiator zelf. De eerste radiatoren vanaf de zolder worden weliswaar sneller warm, echter zullen dus ook sneller de betreffende radiatoren gaan knijpen.

Laatste punt is of het nog uit maakt of ik het stuk VV laat zoals het nu is (dus als eerste voeding krijgt vanaf zolder) of dat ik deze het beste kan aftakken van de retour vanuit de kelder voordat deze weer naar de huidige gas-CV retour gaat.

Paar plaatjes van mijn huidig systeem. Let niet teveel op de nummers. Rood is aanvoer van bovenliggende verdieping, geel is retour naar onderliggende verdieping. #8 is de centrale retour in kruipruimte/kelder.

Groet,

Marc

Zolder:

http://imageshack.us/photo/my-images/14 ... teem1.jpg/

1e verdieping:

http://imageshack.us/photo/my-images/81 ... teem2.jpg/

Begane grond:

http://imageshack.us/photo/my-images/94 ... teem3.jpg/

Kruipruimte-kelder:

http://imageshack.us/photo/my-images/40 ... teem4.jpg/
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Vragen over een 1-pijp CV circuit

Bericht door mdethmers »

Iemand? Of ben ik nu te complex bezig...

Groet,

Marc
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Vragen over een 1-pijp CV circuit

Bericht door mdethmers »

Beste mensen,

Nog geen reactie gehad. Begrijpelijk aangezien het toch wel wat complex lijkt, maar het is het niet.

Enkele vragen/opmerkingen, afgezien van de plaatjes van mijn huidig leiding stelsel, zijn:

Mijn cv-circuit is van origine opgebouwd als zgn. 1-pijpssysteem; vanaf aanvoer gas-cv warm water via een ringleiding naar ouderwetse, groot bemeten, leden- en plaat radiatoren. Als gezegd aanvoer vanaf gas-cv via 1 stand/hoofdleiding, naar eerstvolgende radiator, waarbij de aanvoer warm water VIA deze radiator (en volgende radiatoren) ging. De laatste radiator in mijn systeem had het dus theoretisch moeilijker, echter dit is indertijd gecompenseerd door zeer grote diameters aanvoerbuis (45-75mm!) in combinatie dus met over gedimensioneerde radiatoren.

Nu heb ik op de 1e verdieping en op zolder allereerst door de verbouwingen heen de aanvoer terug gebracht naar 28mm. Verder zijn de radiatoren op de eerste verdieping (zolder komt geen radiator) vervangen door modernere thermrads. Verder is de aanvoer veranderd in die zin dat de ringleiding (28mm) nu niet DOOR de radiatoren gaat, maar dat radiator wordt gevoed via een 2-tal t-splitsingen vanaf genoemde ringleiding. Dit betreft een 28-15-28 koppelstuk.

Op begane grond gaan we (voorlopig) nog weer met de ringleiding DOOR de huidige, ouderwetse leden radiatoren (ringleiding is hier qua diameter ook weer wat groter (~ 33-42mm).

Vragen:

1. Krijg ik te maken met teveel weerstand op de radiatoren als deze van 28mm aanvoer via de 15mm de radiator moet voeden? Ze worden wel warm, echter duurt dit langer. Moet ik alsnog werken met onderblokken, evt. lagere snelheid gas-cv pomp of juist groter, etc. Mijn aanname is dat warm water wil stijgen en dus wel via de 15mm splitsing in theorie de radiator zou moeten voeden. Ik weet echter ook dat water de weg van de minste weerstand zoekt (28mm vs 15mm....).

2. Ik wil t.z.t. ook de radiatoren beneden vervangen, idealiter vloerverwarming = LTV. Verder zit er een weer afhankelijke regeling aan te komen. Dit betekent dat mijn aanvoer temp. zal gaan dalen. Zal ik de hele zaak (laatste radiator) dan nog wel warm krijgen...

Schiet maar raak.

Marc
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Vragen over een 1-pijp CV circuit

Bericht door deleted »

Marc,

45-75 mm .... was dit van oorsprong een systeem op natuurlijke circulatie ?
(en sorry heb zelf niet genoeg kennis van moderne cv-systemen om je te antwoorden)

G
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Vragen over een 1-pijp CV circuit

Bericht door mdethmers »

@Gandalf:

Er zat van origine een olie kachel in ons huis (begane grond). Ik weet niet of dit op basis van natuurlijke circulatie ging. Tijdsperiode was ca. 1955. Was wel een open systeem (open expansievat op zolder...)

Marc
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Vragen over een 1-pijp CV circuit

Bericht door deleted »

Lijkt dat dat mogelijk is.
Heb je nog van die zware gietijzeren radiatoren in het systeem zitten ?

G
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Vragen over een 1-pijp CV circuit

Bericht door mdethmers »

yup. Ouderwetse DURA (platen) radiatoren nog op de begane grond. Heb o.a. vorig jaar "even" een 3-plaats radiator van de 1e verdieping naar buiten mogen tillen. Met drie man wel te verstaan... Wel zijn dit oerdegelijke radiatoren, echter namen ze veel teveel ruimte in en duurt de opwarming van zo'n radiator wel wat langer, dus minder snel te regelen (daarentegen blijven ze wel langer warm).

Marc
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vragen over een 1-pijp CV circuit

Bericht door ritsaert snijder »

Marc,
Ik heb hier ook een eenpijpssysteem (voor mijn tijdelijke woning). Heeft zo zijn voor en en nadelen. Maar jij hebt een soort combinatie van een pijp en een dubbelsysteem? Of heb je een paar lussen? Met een eenpijpssysteem kan je geen kranen plaatsen....
Ritsaert
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Vragen over een 1-pijp CV circuit

Bericht door deleted »

Plaatradiatoren lijken me dan weer niet zo oud ...

Nou hoe dan ook, hetgeen waar ik toe wilde komen is dat :INDIEN het een voormalig natuurlijke circulatie systeem was dat je daar altijd mee moet opletten als je er cvpomp aan schakelt.
Natuurlijke circulatie gaat uit van een andere waterflow.
Soms werden er ook speciale stelplaatjes gebruikt om de druk per radiator te regelen. (orifice plate)
Ook speciale aftakkingen om eerst de het water horizontaal te dwingen alvorens naar boven enz ...

Kortom: het zou kunnen als er een aantal van deze elementen in het systeem blijven zitten of niet deskundig aan een geforceerde circulatie werden aangepast, dat er stukken nog steeds hun 'eigen' natuurlijke circulatie volgen. Of dat deze 'natuurlijke'circulatie je pompwerking tegenwerkt indien ze in verschillende richtingen werken ...

http://www.heatinghelp.com/article/332/ ... eating-FAQ

G
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Vragen over een 1-pijp CV circuit

Bericht door mdethmers »

@Ritsaert:
Marc,
Ik heb hier ook een eenpijpssysteem (voor mijn tijdelijke woning). Heeft zo zijn voor en en nadelen. Maar jij hebt een soort combinatie van een pijp en een dubbelsysteem? Of heb je een paar lussen? Met een eenpijpssysteem kan je geen kranen plaatsen....
Ritsaert
Ik heb geen dubbelsysteem, maar 1 grote ringleiding. De lus is als gezegd op de eerste verdieping op de radiatoren via T-splitsing en op begane grond vanaf de hoofdleiding door de radiator en dan retour gas-CV. Zie ook plaatje..

Marc
Bijlagen
CV-systeem.jpg
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vragen over een 1-pijp CV circuit

Bericht door ritsaert snijder »

Marc,
Zoals je het nu tekent heb je beneden een eenpijpssysteem, als je daar een (thermostaat)kraan tussen zet dan gaat de complete ring dicht.
Boven heb je een eenpijpsysteem maar dan kan het water de kortste weg kiezen....?

Je hebt een weersafhankelijke regeling. De vraag is of dat optimaal werkt. Zie ook http://cvtuning.nl/zo-werkt-dat/hoofdre ... malisering. De vraag is alleen of dit artikel klopt omdat de nachtverlaging in de meeste gevallen niets oplevert.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Vragen over een 1-pijp CV circuit

Bericht door mdethmers »

@Ritsaert:
Boven heb je een eenpijpsysteem maar dan kan het water de kortste weg kiezen....?
Deze zin snap ik niet helemaal. Onder heb ik inderdaad 1-pijp. Boven ??? Standleiding met vertakkingen = .... systeem.

De vraag is of het water in dit geval voldoende snel de weg van de radiator gaat opzoeken ipv door te stromen via de standleiding. In de praktijk worden de CV's wel warm, echter duurt dit lang en onderin zijn ze vaak niet helemaal warm (geldt voor elke CV op 1e verdieping). Ik moet er wel bij vermelden dat dit gebeurt op basis van een insteltemp. van 18 graden op mijn thermostaat. Zodra ik deze op 21 instel (= een grote stap gezien mijn woning/aantal radiatoren), dan worden ze vaak wel onderin warm. De CV heeft dan echter al wel snel een 1/2 dag staan loeien (bij een starttemp. van 15 graden).

Marc
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vragen over een 1-pijp CV circuit

Bericht door JantjeV8 »

Toch heeft RS volgens mij gelijk.

Beneden heb je een 1-pijp systeem. Zet je daar ergens 1 kraan tussen staat alles op die verdieping stil.

Boven heb je BIJNA een 2 pijps ringsysteem.
Ik zeg BIJNA, want de retour van je radiator komt weer terug in de hete aanvoer. En ik denk dat daar je systeem wordt getackled. Het hete water heeft in de radiator zijn warmte afgegeven. Vervolgens komt dat afgekoeld terug in de aanvoer, gaat naar de volgende radiator maar heeft daar minder/geen warmte meer af te geven. Dat zou je enigzins kunnen camoufleren door op de 1e en 2e radiator op de verdieping de aanvoer te knijpen. Dan blijft er wat meer warm water over voor de 3e en verdere radiatoren.
Andere optie is om in die aanvoer kranen te zetten, dan maak je eigenlijk weer een 1-pijpsysteem er van en stroomt alles over de radiatoren, maar of dan de laatste ook nog warm worden is niet gezegd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vragen over een 1-pijp CV circuit

Bericht door ritsaert snijder »

Ja, en als je een radiator aansluit zoals op de eerste verdieping zal normaliter het water de kortste weg (rechtdoor) kiezen. Tenzij je gebruik maakt van de oude stijl technieken om het water de radiator in te sturen.

Misschien een paar fotootjes van de wijze van aansluiting?

RS
Bijlagen
radiator.JPG
radiator.JPG (8.28 KiB) 5278 keer bekeken
groet!

Ritsaert
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Vragen over een 1-pijp CV circuit

Bericht door mdethmers »

@ Ritsaert:
Misschien een paar fotootjes van de wijze van aansluiting?
Helaas. Aansluitingen zitten al verwerkt achter een wand, maar het zijn gewoon 2 T-splitsingen (aanvoer en retour naar en af CV met standpijp rechtdoor)

@ JantjeV8:
Het hete water heeft in de radiator zijn warmte afgegeven
Ze worden wel warm, echter zoals Ritsaert ook al aangeeft wil het warme water liever door de standpijp = minder weerstand. In de praktijk echter worden ook deze radiatoren op de 1e verdieping ook warm, echter als gezegd duurt dit lang(er). Ik regel op de radiatoren op 1e verdieping zelf met de regelknop = niet thermostaatknop. Dus hoe meer ik knijp = radiator aan-uit, hoe meer warmer/kouder water rechtstreeks door de standpijp gaat.

Nu is dat dus de hamvraag of ik de radiatoren op begane grond wel of niet moet gaan vervangen; qua type en qua aansluiting (als op 1e verdieping). Of ben ik dan enkel de standpijp aan het verwarmen.

De T-splitsingen t.a.v. de radiatoren op 1e verdieping betreffen 28-15-28 mm, 15mm is dus aanvoer en retour vanaf radiator.
Plaats reactie