Rocketbouw Axel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door ritsaert snijder »

Heren,
Ik heb de Incus & Axel methode iets aangepast voor de bouw van een 314; met gebruik van een RVS riser en standaard betonnen grindtegels als deksel. De riser is daarbij gewoon ingezaagd en tegen de vuurkamer van chamotte geplaatst.

RVS werd als snel roodgloeiend. Vervolgens in de vermiculiet gezet.

Na een maand intensief gebruik ga ik het ding weer slopen en dan kijken wat de schade is aan RVS en beton.

Ik plaats wat foto's en ik zal na een maand weer wat foto's plaatsen.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door incus »

Ritsaert, ik ben benieuwd naar jouw uitkomsten. De mijne volgen hier.

Vandaag de rocket voor de 3e keer aangestoken. Volgens mij is hij nu wel droog genoeg om eens goed door te stoken.
De bodem van de rocket is ondertussen in het midden van voor naar achter door gescheurd. Dit is niet zo erg want hij staat op een dragende plaat.

Als test heb ik het bovenste deel van de heatriser eraf gepakt en vervangen door keramische schoorsteenelementen.
Omdat die veel dunner zijn, zijn ze eerder warm en daarom beter voor het sneller starten van de rocket.
Ik had drie elementen boven elkaar. Na een minuut of 5 was er een kleine knal en was het onderste deel in de lengte door gescheurd.
Met een tussentijd van ongeveer 2 minuten volgden nog twee knallen waarbij nummer 2 en 3 ook doorscheurden.
Tijdens het branden was er een spleet van bijna 1 cm breed. Na het afkoelen van de rocket was de spleet weer helemaal gesloten.

Het onderste deel van onze riser blijft tot nu toe goed. Ik vraag me nu af of ik het bovenste deel van de riser preventief zal inslijpen van boven naar beneden.
Ook zoek ik nog naar een betere vuurvaste mortel, want het type dat wij gebruikt hebben geeft niet voldoende hechting.
r187 test.jpg
r187 met keramische riser.jpg
r187 scheuren heatriser.jpg
r187 scheur.jpg
r187 vlambeeld.jpg
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door ritsaert snijder »

Incus,
Weer mooie plaatjes en uh interessante resultaten. Leuk dat je het met keramiek geprobeerd hebt, maar die kennis is natuurlijk in huis.

Als je een binnenhuis kachel bouwt is inpakken in een vermiculiet/ perliet klei/cement laag altijd een goed idee. Dat vangt alle scheuren op. Je zou die keramiek schoorsteen ook in een perliet/klei mengsel kunnen plaatsen.

Het verbaast me dat je grondplaat scheurt. Die van mij is van gewone grindtegels en is nog niet gescheurd. Ik heb de mijne ook drie keer gestookt waarvan 1 keer met een goede roodgloeiende riser.
Mijn rvs riser en mijn topplaat is ook nog heel. Bij mijn eerste 314 is de grindtegel vloer ook aan stukken. Maar die RVS riser gaat natuurlijk juist problemen krijgen op de langere termijn.

Ook bij de vloerplaat zou ik er altijd van uit gaan dat hij gaat scheuren. Ik zet die ook in een laag vermiculiet cement. En dan weer een dragende plaat (beton zonder bewapening).

De mortels zijn na veel stoken een soort passingen, echt een goede hechting (zoals cement kan hebben) ben ik nog niet tegengekomen. Klei mengsels (of de officiële hittebestendige chamotteklei)
vind ik de best werkende mortels.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door holtere »

Laatst aan een pottenbakker hier gevraagd wat zij gebruiken voor raku-ovens. Zijn antwoord:
"half (alu of hittebestendige) cement en half klei met wat fijn metselzand of zilverzand"
Voor keramiekovens gebruiken ze een witte pasta-achtige kit. de naam heb ik geen idee van? Misschien Hotglass?

Klei alleen met chamotte lijkt me niet voldoende uitharden in de niet-zo-hete-delen. Is wel lekker metselen natuurlijk!

Grz,
Holtere
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door ritsaert snijder »

Holtere,
inderdaad, het speelgoedklei - zilverzand mengsel op de rockett dag werkte ook prima.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door holtere »

@ Rits,

Geen alu-cement toegevoegd bij het mengsel op de forumdag?

Grz,
Holtere
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door ritsaert snijder »

Nee, maar ik meen ook dat er daar bewust is gekozen voor afbreekbare maaksels (volgens mij is het bijna altijd makkelijk af te breken)
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door peterberg »

ritsaert snijder schreef:Holtere,
inderdaad, het speelgoedklei - zilverzand mengsel op de rockett dag werkte ook prima.
Ritsaert
Ehhh... Volgens mij was het steengoed klei en metselzand. Wat ik wel heb genoemd is speelzand als geschikt voor dit doel, volgens kleiwaren fabrikant Ginjaar uit Leiderdorp.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door deleted »

Stel je eens voor hoe groot het temperatuursverschil is tussen de binnenwand en de buitenwand van deze heatriser is....
Wellicht iets van een deltaT van 400°C die overbrugd wordt op enkele cm.
Dan moet alles toch stuk bij zo'n spanning.

Volgens mij moet er daarom ook al isolatie rond het keramische of betonnen riser.
Dat verkleint de deltaTtuseen binnenkant en buitenkant.

Hetzelfde geldt trouwens voor de vuurkamer. Jullie gaan veel minder barsten krijgen als alles heel secuur geïsoleerd gaat worden. En dan ook goed letten op aansluitingen en voetsteunen en dergelijke, want elke koudebrug geeft enorme temperatuursverschillen.

Vergelijk het met keramiek dat net gebakken is en dat ook héééél langzaam moet afkoelen om breuken te vermijden.

G
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door holtere »

@ Gandalf,

Dat waren weer wijze woorden! Volgens mij kon je daar weleens helemaal gelijk in hebben!
Zeker keramiek kent een aantal momenten waarop de expansie plotseling sterk toeneemt tijdens het opstoken. Pottenbakkers noemen die rond de 550-600 graden de "kwartssprong". Elke pottenbakkende beginneling stookt weleens te snel op en dan haal je alleen scherven uit de oven...
Zelf denk ik dat je met dit soort kacheltjes bouwen beter onderweg bent als je kleinere delen gebruikt die los van elkaar kunnen bewegen op de breukvlakken. Zo bouwen dat het zelfdragend is.

grz,
Holtere
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door ritsaert snijder »

Peter,
Oke, ik heb dan per ongeluk een zak met zilverzand gebruikt voor een lading!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
dano
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 mar 2013, 09:38

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door dano »

bedankt voor het delen incus en de daarop volgende antwoorden.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door Dutch John »

Tsja, hier mengen oude en nieuwe materialen ook maar matig. Ben een RMH aan het lemen met het rocket-deel uit vuurvaste steen. Had van dat laatste nog het nodige in verschillende maten liggen. Dat lijm je dan met alucement aan elkaar. Zeker de dunne delen. De rest -steenpuin en oude, gepoetste, maar broze handvormstenen- liggen in de kleispecie of stro-leem.

Veel van de alucementvoegen zijn gescheurd. Is niet erg, want het zit toch opgesloten, maar het blijft frappant dat in al het leemwerk niet één steen is losgekomen en in de buitenmantel geen haarscheurtje te vinden is.

Ik heb nu een paar rockets met rvs riser gebouwd en een paar met dunne chamotte. De laatste zuigt lang warmte op voordat hij wat afgeeft, maar zal vele jaren meegaan. Echt een ding voor ruimteverwarmers. Voor kookdoeleinden, waar snelheid en snelheidswisselingen gewenst zijn, kies ik voortaan voor een dunwandige rvs riser. Je kan wel koken met een dikwandige riser, maar dan moet de rocket voldoende vermogen hebben. Als de restwarmte eindigt in massaopslag, dan is het natuurlijk een prima (winter-)oplossing. Zomers koken zonder warmteopslag is daarom het best met dunne materialen en klein vermogen.

Voor vuurkamers heb ik steeds vuurbeton of chamotte gebruikt. De volgende wordt uit leem. Waarschijnlijk niet met stro als wapening, maar misschien eens experimenteren met fiberglasvezel? Of mengt dit "modern" materiaal slechts matig met het aloude leem.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door hotglass »

DJ,

Een vuurkamer van leem kan ik je alleen maar sterk afraden. Leem functioneert tot 500 graden maar bij 800 graden gaat het zeker bakken. Dan blijkt dat er teveel zand en te weinig klei in zit en het tot een zanderig poeder uit elkaar valt.

Jaren geleden bouwde ik een glasoven van vuurvaste steen met leem gemetseld. Na een weekeind stoken stond hij nog steeds dankzij de koepelconstructie. Bij de demontage viel de leem als droge poeder tussen de stenen uit. Mijn voordeel was natuurlijk dat ik de schone stenen zo weer in kon pakken.

Ritsaert heeft onlangs met de bouw van een RMH ook al moeten constateren dat de temperatuur snel te hoog is voor leem.

Groet,

Ed
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door ritsaert snijder »

Klopt,
ik heb net ook een RBB 314 gebouwd. In de hetere delen wordt het leem rood, poreus en zacht. Maar dat zegt eigenlijk niet dat het niet werkt als mortel voor een kachel. De stenen zitten nog best aardig vast.
Het is experimenteel........
Ritsaert
Laatst gewijzigd door peterberg op 11 jun 2013, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: deel afgesplitst naar Opbouw van een bell?
groet!

Ritsaert
Plaats reactie