Rocketbouw Axel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
axel
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 12:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door axel »

Hier mijn toepassing voor de geïsoleerde en ingepakte rocket 187 zoals Incus tekende.
Ook hier zou ik het fijn vinden dat mijn denkfouten ontmantelt worden.

Ik wil de rocket op 40 cm hoogte in een gas of olie tank lassen. De tank heeft een diameter van 80 cm en een hoogte van 175 cm. Onder de rocket is ruimte om een deurtje te plaatsen en as weg te halen. Ook is hier de aansluiting van het rookkanaal rond 200 mm.
Boven de rocket is nog ruimte voor een oventje. De oven is even breed als de rocket (433 mm). Er is dus aan de zijkanten voldoende ruimte voor de rookgassen om naar beneden te kunnen. De oven met het bovendeel van de bel is er af te tillen.
Bijlagen
IMG_rocketintank.JPG
Gebruikersavatar
axel
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 12:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door axel »

Nu komt het bovenaanzicht van een deel van onze kamer. Het vat met de rocket erin staat helemaal links. Van daaruit gaat de spiro-buis rond 200 mm naar de eerste warmte bank en zo verder naar de tweede warmte buffer. Dan gaat het kanaal 2,1 m omhoog het dak door en boven het dak geïsoleerd (1,2 m) verder. De totale lengte van de horizontale spiro-buis is zo'n 7,3 meter.

Bij mijn ontwerp moetende rookgassen lager zakken dan de kachel. Vervolgens nog een afstand van 7,3 meter horizontaal afleggen voordat ze naar boven kunnen. Is dit allemaal reëel ?
Bijlagen
IMG_rocketmetbanken.JPG
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door ritsaert snijder »

Axel,
de banken uitvoeren als een Bell, geeft veel minder weerstand. De afstanden lijken mij (weet ik niet zeker) heel groot.
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door ritsaert snijder »

Axel,
komt er een aangepast ontwerp na de forumdagen of zal ik hier nog iets over gaan zeggen.
groet!

Ritsaert
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door incus »

Ritsaert,

Axel is eerst een week met vakantie (beetje moe van het filmen).
Ik denk zeker dat er een nieuw ontwerp komt, maar ik ben wel nieuwsgierig naar je commentaar op dit ontwerp.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door ritsaert snijder »

Incus,
kunstenaars gaan toch niet op vakantie....die doen toch inspiratie op? :lol:
maar dan kan hij mooi een weekje tekenen :fff
RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door Pieke »

axel schreef: De totale lengte van de horizontale spiro-buis is zo'n 7,3 meter.
Ik neem dus aan dat zo'n Spirobuis geschikt is t.b.v. rookgasafvoer??Welke temperaturen kunnen ze hebben?? Tis toch staal?
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door ritsaert snijder »

Pieke,
Als het een onderdeel is van een kachel dan is het de vraag of het mag....als het een rookgasafvoer is dan mag het niet want het voldoet niet aan het bouwbesluit.

RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door Pieke »

Da's jammer.... Ik kwam dit tegen,
zadelstuk.jpg
zadelstuk.jpg (2.41 KiB) 3200 keer bekeken
ideaal om tegen mijn bell te plaatsen om een veegluik te realiseren.Is het dan wel verstandig van Alex om dit materiaal toe te passen?
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door ritsaert snijder »

Pieke,
Het ontwerp van Axel is nog niet definitief (schreef Incus hierboven).

De vraag is of het een onderdeel is van de kachel of dat het een rookgaskanaal is. Eigenlijk zijn de voorschriften voor een rookgaskanaal specifieker dan de voorschriften voor een kachel (niet een gaskachel of een cv).

Ik weet niet hoe Axel het gaat verpakken.
RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door 12much »

Die zadelstukken gebruik ik ook en zijn geen enkel probleem. Ik heb ze met vuurkit vastgeplakt en met aluminium popnagels vast gezet. Het aluminium is nergens gesmolten:-)

Mijn opzet is bijna gelijk qua lengtes. 7,5 meter horizontaal, waarin één verticale versleping van 45º, 1x een 180º bocht, 3x 90º, 1x 45º horizontaal. 1,5 verticaal enkelwandig en dan 2 meter door het dak, dubbelwandig.

Het probleem dat jullie tegen gaan komen is de te lage temperatuur van de schoorsteen (35-50ºC) en de daarbij horende condens. Die is gigantisch kan ik je uit ervaring vertellen. Dan is mijn bank nog niet voor de helft in de leem gezet!!! Ik denk dus dat jullie eerst 1 van de twee accumulatoren in de leem moeten zetten om de uitlaatgastemperatuur te kunnen meten.

Ik wil nog een keer secuur napluizen hoe het met de lengtes van Ianto Evans zit in vergelijking met die van mij. Aan de temperatuur van de 177 zal het niet liggen, aan de lengtes en bochten ook niet als je de ontwerpen van IE bekijkt. Het verschil zit in de meters extra verticaal en de plek waar deze het huis verlaat. Laag bij de grond in plaats van door het dak. Ik hou de eerstkomende tijd heel erg de nieuwe creatie in Zeddam in de gaten, ga een meetstrategie bedenken en Kockie bestoken om een 1-wire meetsysteem te leren opzetten :lol: :lol: Deze kacheluitlaat gaat namelijk ook laag bij de grond de muur uit en dan pas omhoog. Wél veel hoger dan die van IE, dus interessante vergelijkingen worden dat...


Hier kun je de foto's van mijn materiaal bekijken als je die nog niet gezien had. De zadelstukken heb ik er 3 van gebruikt.
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door Pieke »

Mooi uitgebreid fotoverslag Boy.

Ik zie dat je de uitgang op het 200L vat gelast heb, heb je bij het opbouwen niet overwogen om daar een zadelstuk voor te gebruiken?Het gebruikte kanaal is helemaal opgebouwd uit Spirobuis materiaal?Hoe maak jij die olievaten schoon?

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door kockie »

12much schreef: ga een meetstrategie bedenken en Kockie bestoken om een 1-wire meetsysteem te leren opzetten
Hou je er dan wel rekening mee dat 125 graden C de maximum temperatuur is die de sensoren kunnen meten? Ik wil (ooit) nog eens met een PT100(0) gaan meten met een arduino, maar dat staat wel onderaan m'n todo-lijstje. Je weet zelf hoe lang die lijst onderhand is....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door ritsaert snijder »

12 much,
superleuk om het hele fotoverslag te zien, ziet er kek uit! Mijn aanbod om mee te helpen of mee te denken bij het oplossen van dat warmtelekje staat nog steeds!

Dat aluminium; er gebeurt niks als je de kachel een paar dagen hebt gebruikt? Je kan toch pas conclusies trekken over de temperatuur als het hele ding is ingestookt en doorgestookt? Aluminium/ spiralobuis zit toch redelijk dicht bij die blauwe ton zo te zien.

Mijn opmerking over het gebruik van de zadels was niet technisch maar juridisch. Er zijn niet zoveel regels voor kachels die ik kan vinden wel voor kanalen. Als iemand iets weet over regels voor kachels dan hou ik mij aanbevolen, een van de bruikbaarste is deze http://www.firemaster.nl/uploads/Folder ... drecht.pdf. Maar het gaat mij om de kachels. Maak er wel een apart topic over.

RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
axel
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 12:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door axel »

Tja na het kachelbouw weekend kon ik mijn visie op kachels weer bijstellen. Achteraf ze ik dat ik veel fouten met kachels heb gemaakt. Vooral haalde ik te vroeg al warmte uit het vuur. Ik ben nu bezig een ander ontwerp te bedenken. Ik zal het zeker laten zien. Langzamerhand laat ik m'n stalen bel varen en denk steeds meer richting massa kachel.

Ik vond het leuk het fotoverslag te zien van12much, het lijkt erg op m'n eerste ontwerp. Nu denk ik iets minder buis moet nemen en meer een bank als bell. Maar goed eerst maak ik een massa kachel zonder stalen bell.

Een tijdje geleden liet Michel een vuurtje op een wieltje met een gaas koker zien, het vortex effect.
Dit inspireerde mij om 2 oliedrums met gaten op elkaar te zetten, een vuur te stoken en rond te draaien.
Het werkte prachtig. Nu nog een beter lager, een elektra motor voor de aandrijving en het liefst nog een extra oliedrum er op.
Het is voor de fun, verlichting voor een feest.
Bijlagen
IMG_VXklein.jpg
Plaats reactie