Mijn eerste "lanceerpoging" bell

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pieke »

Topictitel een beetje gekaapt van Frans..... :fff

Geïnspireerd door G
Gandalf schreef: Dat stralingsaandeel kan je verhogen door aan een veel lagere temperatuur warmte te gaan afgeven. Wel moet je dan een groter oppervlakte reserveren om te stralen. Dat kan je doen met een massakachel of een Rocket-Mass-Heater met bankje (of warmtemuur).
en natuurlijk alle hier aanwezige kennis heb ik nu een week mijn eigen bell.Het is niet de allermooiste,persoonlijk vind ik 'm zoals ie op dit moment gepositioneerd staat een doorn in mijn oog.Maar............ Man,man,man, ( snel lezen ) on-ge-lo-fe-lijk ( traag lezen ), wat een verbetering qua rendament.De bell is binnen enkele minuten loeiheet,terwijl zonder bell ik pas na 45 minuten goed opstoken, mijn hand niet meer tegen de kachel kon houden.De ruimte die ik wil verwarmen is 5 keer zo snel op temperatuur ( vergeleken met 2 weken terug en minder lage buitentemperaturen !! ).En niet onbelangerijk: ik schat een halvering van wat ie aan hout vreet.Win-win!!!
bell.JPG
Het is een afgedankte boiler,met ingebouwde WW.Op de foto is te zien dat ik de ww heb aangesloten op 2 leidingen ( boven ).Ik ben voornemend om morgen middels een klein circuit hier water mee te verwarmen,om te kijken wat voor rendament dat geeft.Vervolgens wil ik hier mee een buffer gaan "laden",maar op dat gebied moet ik nog ff wat huiswerk doen

Op dit moment heb ik de ww aangesloten op een luchtpomp( campingding voor luchtbedden e.d. ) 600 liter per minuut.Er komt hete lucht uit met een temperatuur van min. 260 graden ( limiet van meetapparaat ) Doet niet onder voor een verfafbrander.Ook mede hierdoor wordt het sneller warm hier binnen.Tijdens de eerste testrun kwam er met de hetelucht ook rook mee, dus ik was huiverig dat de ww toch lekte, gelukkig was het stoom van wat achtergebleven water.

Als ik het hier lekker warm heb gaat de uitgang van de ww richting een droogkastje van ongeveer 60 liter om wat snoeiafval geforceerd te drogen.Gaat vlot,heb nog geen gegevens over de "droogcapaciteit"

Omdat de luchtpomp werkelijk een hels en snerpend geluid maakt, heb ik de aanvoerleiding moeten verlengen tot 8 meter, naar een andere kamer.Natuurlijk een drukverlies, maar ik kan de aanvoerlengte terugbrengen naar max. 2 meter,door de pomp door en op het dak te plaatsen.Natuurlijk een frissere aanvoer,maar minder vermogensverlies,ik zal m morgen 'ns uit door het woonkamerraam naar buiten hangen ,kijken wat de uitgangstemperatuur doet.

Mijn volgende stap wordt dat ik het principe van de bell wil verbeteren. ( en het kan>>> meer warmte aftappen voor dat ie de schoorsteen ingaat ).Ik wil dat foeielijk ding weg hebben en een bell constructie maken tussen de kachel en schouw,wellicht een warmtebank,maar voorlopig doe ik het hier ff mee. Ben zo blij !!!

Gr. pieke
Laatst gewijzigd door Pieke op 19 jan 2013, 05:34, 1 keer totaal gewijzigd.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door deleted »

Aardige opstelling Pieke.

Verbazingwekkend dat je zoveel hitte dat je kan aftappen met een simpele spiraal.
Binnenkort de eerste echte low-tech droogkast ?

Zou de spiraal een aansluiting bovenin en onderin hebben, dan zou het zelfs zonder pomp werken ...
De koude lucht zou ook van buiten kunnen komen, dan heb je een een passieve balansventilatie met verse lucht en afvoer van kamerlucht via de verbranding in de kachel ...

G
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door peterberg »

@Pieke,

We zijn alleen maar niet aan zo'n constructie gewend, dat is alles. Zo'n lege bell is het simpelste van het simpelste en het werkt fantastisch. Met die spiraal wisselaar er in wordt het nog beter maar als je die gaat vullen met water ook ingewikkelder, en niet zonder risico. Anderen op dit forum weten daar veel meer van hoe je dat veilig kunt doen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pieke »

Gandalf schreef:Aardige opstelling Pieke.

Verbazingwekkend dat je zoveel hitte dat je kan aftappen met een simpele spiraal.
Binnenkort de eerste echte low-tech droogkast ?
Dankjewel G. Ik sta idd ook te kijken van het resultaat.Het concept van de bell heb ik natuurlijk hier opgedaan.ik twijfelde natuurlijk niet dát het zo werken..... maar als je het dan zo zelf ervaard.In eerste instanties zou men de spiraal aanwenden voor een water-ww, maar door een topic van Peter hierboven, ( Weet niet meer welke maar ging over een eigenbouwkachel van Peter, waarbij hij 2 L-vormige buizen, aan de uiteindes geknepen in de vuurhaard had geplaatst.Hij verbaasde zich over het feit dat deze de hitte goed doorstonden en dat dit moest komen door de koelere lucht die erdoorheen joeg.) wilde ik het eerst proberen met lucht.Ook direct veel veiliger om mee aan te vangen.

Ik heb zojuist bij de ijzerboer een futuristisch ogende diffuser gevonden voor de hete lucht.Het idee van een douchekop.Heb geen idee waar het origineel voor bedoeld was.Maar op deze manier kan ik het droogkastje weer iets verbeteren en wellicht iets groter aanpakken in combinatie met een sterkere luchtpomp,want de luchtpomp heeft gisteren de geest gegegeven.... :( .Schijnt dat je m beter niet meer dan 10 minuten aan een stuk mag belasten...... Toch heeft ie het dan nog goed volgehouden met dikwijls úren aan één stuk.

Misschien dat ik zo'n ventilator aanschaf, die ze tegenwoordig voor mechanisch afzuiging in woningen toepassen.Zit ik wel met een fors verschil in aansluiting, 100mm - 22 mm, maar dit kan ik toch overbruggen met een conische verloop?? <<vraagje
Lijkt me ook een stuk minder herrie te geven.
peterberg schreef:@Pieke,

We zijn alleen maar niet aan zo'n constructie gewend, dat is alles. Zo'n lege bell is het simpelste van het simpelste en het werkt fantastisch. Met die spiraal wisselaar er in wordt het nog beter maar als je die gaat vullen met water ook ingewikkelder, en niet zonder risico. Anderen op dit forum weten daar veel meer van hoe je dat veilig kunt doen.
Ik wil op dit moment ook absoluut niet zo'n compleet systeem opzetten.De vereiste knowhow ontbreekt gewoon nog.Maar..... ik ben me in aan het lezen en ik leer hier een boel.Ik heb vandaag bij de ijzerboer ook een cv-pomp op de kop getikt, weet alleen nog niet of ie het doet, maar dan mocht ie weer terug.Ik wil dit weekend alleen kleinschallig de pomp met leidingen aansluiten,gewoon drukloos, met een flinke emmer als vat.Gewoon erbij blijven en kijken wat ie aan vermogen heeft.

Aan een ding moet in dan wel denken : Vat>pomp>ww,hé?

@Gandalf: Beide aansluitingen zitten idd bovenaan.Eentje gaat direct naar beneden en draait zich dan naar boven naar de andere aansluiting.Zou het dan eventueel toch zonder pomp kunnen.

Zou het trouwens iets uitmaken of ik de aanvoer aansluit op de aansluiting die direct naar beneden gaat of aan de aansluiting waar de spiraal zit?

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door frans »

Pieke schreef: Als ik het hier lekker warm heb gaat de uitgang van de ww richting een droogkastje van ongeveer 60 liter om wat snoeiafval geforceerd te drogen.Gaat vlot,heb nog geen gegevens over de "droogcapaciteit"
Pas wel op dat je droogkastje niet een verlengstuk van je kachel wordt.
Met een verfbrander kan je hout ook in de brand krijgen, zeker als het droog is geworden.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pieke »

Mijn lucht pomp is dus defect.Ik ben ff aan het zoeken naar een alternatief, kwam ik dit tegen. ( Alleen de blaas functie benutten dus!!)

Wil ik jullie niet onthouden.


Zie laatste regel.
Zou ie ook nooit meer hoeven stofzuigen?? Doe mij zo'n huis!

Gr. Pieke
Bijlagen
MP.gif
Laatst gewijzigd door kockie op 19 jan 2013, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: dubbele foto verwijderd
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door le_pilaf »

misschien is een ventilator uit een afzuigkap een optie als je een andere blower gaat gebruiken heb je de kans dat hij ook kapot gaat zoals jouw lucht pomp omdat ze niet gemaakt zijn voor langdurig gebruik.
Suc6 frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pieke »

Hey Frank,

da's een waardevolle tip!!

Ik heb nog een oude afzuigkap liggen hier, dus ik ga het zeker proberen.Het verloop ga ik overbruggen met een kunststof trechter.Ook wil ik morgen een 1800 Watt bladblazer aanwenden voor aanvoer van de ww.Nu al 2 dagen de ww niet kunnen benutten en ik mis idd het verwarmend vermogen.

Middels een proefopstelling heb ik vanmiddag spiraal/ww aangesloten op een watercircuit van 10 liter.Met een rustig gestookte kachel kwam ik binnen 5 minuten uit op een Delta T van ruim 20 graden.Het ging zo snel dat ik het opgewarmde water in de "buffer" moest aftappen en vervangen door tapwater om het plastic pompje te beschermen.Dus er zit een boel potentieel in.

Morgen een verslag van de nieuwe bevindingen/toepassingen

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door deleted »

Pieke schreef:
Gandalf schreef:
@Gandalf: Beide aansluitingen zitten idd bovenaan.Eentje gaat direct naar beneden en draait zich dan naar boven naar de andere aansluiting.Zou het dan eventueel toch zonder pomp kunnen.

Zou het trouwens iets uitmaken of ik de aanvoer aansluit op de aansluiting die direct naar beneden gaat of aan de aansluiting waar de spiraal zit?

Gr. Pieke
Pieke,
Het meeste kans maakt het als je de invoer direct naar beneden neemt.
Uit via de spiraal.
Zo koud mogelijke lucht aan de inlaat.
Misschien moet je er even in blazen (in -zijde) om op gang te brengen, maar dan zou het moeten blijven lopen.

Denk ik dus. Is snel geprobeerd toch ?
Een spiraal met een aansluiting langs onder voor de koude lucht zou natuurlijk zelf op gang komen.

G
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pieke »

Het lijkt me toch dat als ik de aanvoer op de spiraalzijde plaats.Hierdoor drukt de grotere,koudere, waterkolom het warmere water uit het vertikale deel aan het einde van de spiraal.Ik merkte het gisteren aan het eind van de "testrun", toen ik de pomp uitschakelde.Ik heb het achtergebleven water uit de ww geblazen, ( op deze manier :fff ,alleen wat krachtiger ).Het is onvermijdelijk dat er wat achterblijft en dit kwam er rustig uit d.m.v. een beetje stoom, áán de zijde van vertikale buis.Toen het laatste beetje water aan de beurt was,kwam het aan beide zijden naar buiten.

Dus ik denk dat thermosiphon moet kunnen werken,lijkt me......

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door deleted »

Pieke,

Eigenlijk dacht ik dat je lucht bedoelde.
Maar ook daar weet ik het niet zeker.Zal ook van de doorstroomsnelheid afhangen denk ik.
Als de lucht sterk opwarmt voordat hij helemaal onderaan in de spiraal is wil hij al (in de spiraal) terug naar boven en valt de zaal stil.
Vandaar dat ik dacht dat de aanvoer best op het korste stuk zou aangesloten worden.

Bij water kan het inderdaad andersom zijn. Water heeft immers merkelijk meer soortelijke massa en warmt dus niet zo snel op als lucht.

G
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pieke »

Gandalf,er lopen idd 2 dingen door elkaar heen.Bij watertoepassing heb ik het bij het juiste eind,vermoed ik.Bij luchttoepassing kan ik je enkel gelijk geven.Ik kan de aansluiting eenvoudig switchen,dus ik kan het verschil vergelijken.

Vandaag in de weer geweest om de aanvoer van lucht te herstellen.De oude afzuigkap van stal gehaald,hij woeit goed, maar als ik 'm aansluit op de leidingen en ww, dan blaast ie nog geen brandende kaars uit. :( Ventilator van een föhn<<< zelfde verhaal.Dus ik houd het bij die luchtbedpompjes.Misschien wel 2 aangesloten op een Y-stuk en dan om en om activeren.

Ook nog bij een mega ijzerboer langsgeweest vanmiddag, in eerste instantie om een "nieuwe" boiler met ww te zoeken.Ik kwam ook containers vol tegen met radiators ( geen cv-radiators, maar het principe van een radiator voor een auto )Alle afmetingen en formaten hebben ze daar.Wel zijn bijna alle lamellen verbogen/beschadigd,maar als de leidingen intact zijn dan wil ik 'ns proberen om er eentje aan te sluiten op de uitgang van de lucht-ww,kijken wat ie doet.

Iemand trouwens een idee wat een platenwisselaar doet bij lucht-water? Tis me al duidelijk dat het minder rendament geeft, maar ik vind het een experiment waard.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pieke »

Vorige week een andere luchtpomp op de kop getikt.Een membraanluchtpomp die wordt gebruikt voor een bubbelbadmat.360 Watt max.Meer dan de 100 Watt die ik eerst had,maar meer vermogen en zelfs stiller en hij mag desnoods continu blazen.
:) Maar ik ga 'm toch nog inbouwen in een kistje met geluidsdempende bekleding.Vanmorgen was het hier in de woonkamer 14 graden,kachel opgestart,na een kleine 5 minuten was ie goed op gang.Pomp aan en na 15 minuten was het aangenaam 20 graden in een ruimte van 80 m3.Buitenzijde kachel handwarm!! Leve de Bell!!!
Pieke schreef:
Iemand trouwens een idee wat een platenwisselaar doet bij lucht-water? Tis me al duidelijk dat het minder rendament geeft, maar ik vind het een experiment waard.
Niemand??!!

Dan ga ik zelf aan de slag!! Vandaag een kleine platenwisselaar gehaald.Maar het zet weinig zoden aan de dijk,verbruik van 360 Watt voor een opbrengst van een kleine 500 Watt.

Komende zomer gaat de bell naar buiten in combinatie met rocket voor het zwembad en aankomend stookseizoen ga ik 'm plaatsen achter de kachel i.p.v. erboven.

Mag/kan je een bell overgens isoleren met glaswol?
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door deleted »

@Pieke,

Staat deze bell nu nog altijd in deze configuratie ?
En heb je er nu lucht of water op aangesloten?

En heb je de zaak nu uiteindelijk op termosyphon aan de gang gekregen ?

G
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pieke »

Yup, ik heb m wel zwart geverfd, naar aanleiding van het topic van Holtere. Want de bell/boiler zag blauw/paars en glimmend van het harde werk.

Inmiddels heb ik de materialen en ook de know-how (met dank aan eco en Cp ) om een installatie te bouwen ala Holtere. Maar de aanpassing die ik moet doen aan de woning zorgen ervoor dat ik voorlopig nog ff inzet op die hetelucht verwarming. Ik heb de uitgaande lucht recentelijk nog kunnen meten met een bbq thermometer. Ruim een kuub hete lucht met een temperatuur van bijna 400 graden.Hiermee heb ik wel alleen een comfortruimte in de woonkamer en keuken, als ik naar het toilet ga, kruipt me wel wat de buik in.Maar het voldoet nog steeds!! Mede gezien mijn gasverbruik van 440m3 de laatste 12 maanden, terwijl dit in voorgaande decennia, bij vorige bewoners rond de 3000 m3 p/j was.

Had ik al gezegd dat ik blij was?

Edit>>>> Oh ja... volgende week een derde bell plaatsen bij een maat van me, ook enthousiast geworden door mijn ervaringen.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie