Tim 177 Rocketbell

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door Tim »

Hey,

Gerard: De onderkant oven zit nu op 1,5mtr.

Rits: Ik wou een riser (wat voor één weet ik nog niet, liefst vuurbeton) door de plaat, op de riser van de 177 zetten. Dus gewoon koud erop. Door de passing in de plaat blijft ie netjes staan, ander nog een draadje er boven om.

Ik had de plaat erin om een scheiding te krijgen tussen het losse vermiculiet en de Bell. Dan kan daar een veegluik in, zonder dat ik de korrels eruit zuig.

De P-channel heb ik er nog niet in, al wel een idee, maar eerst de basis.

Tim
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door peterberg »

Tim,
Ik heb op de tekening zitten studeren, maar de tweede bell lijkt meer op een verlengd rookkanaal met de uitgang bovenop. Die wordt dan niet erg warm, want de rookgassen gaan rechtdoor naar boven de afvoer in.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door account verwijderd »

@Tim,

Kun je de oven ook een steen vrijhouden van de buitenmantel en hem dan aan de openingszijde en aan de achterzijde op de construktie laten steunen.
Je oven wordt dan effectiever naar mijn idee, meer VO, sneller warm, minder contact met buitenmantel (afkoeling).

Verder ben je in een paar post's al aardig op weg.

Die betonnen risers zijn steengoed. :wink:
Verwijderd
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door ritsaert snijder »

Tim,
De plaat er bovenop, de twee bellen gaan verschillend uitzetten...
RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door Tim »

Gents,

Peter, natuurlijk, net als in de RB-PD6. Dus een geïsoleerd kanaal volledig naar beneden.

Mies: Achter de oven is de Bell hoger. Als ik hem recht boven de heatriser zet, ben ik bang dat ie veel te heet wordt. Zie nu dat op tekening het net lijkt of de oven niet omsloten is door chamotte, dat is wel het idee.

Ritsaert: Welke plaat bedoel je precies?
Op de 177, onder de oven op boven de kachel?

Tim
Bijlagen
TIMECO-177 Mass Heater v5.JPG
TIMECO-177 Mass Heater v4.JPG
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door account verwijderd »

@Tim,
Als ik hem recht boven de heatriser zet, ben ik bang dat ie veel te heet wordt
Hoe heet mag de brood oven maximaal zijn? 220 graden....
Dan is je huidige opstelling goed, ik zag aanvankelijk niet dat de achterzijde van de oven vrij ligt. Als je verder geen hoge temperaturen nodig hebt, dan is het vrij eenvoudig.
Was het een buitenkachel of een binnenkachel?
Verwijderd
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door ritsaert snijder »

Tim.
Ik bedoelde de topplaat (tekening beetje flauw :lol: ). Maar ik zie dat er al ruimte tussen zit. Misschien een idee om alle dilatatie zones een kleurtje te geven? Is bij het bouwen ook handig.

Pas op bij die dilataties dat er geen metselbaarden inzitten! Vooral bij de horizontale! Een kiezel en de bovenplaat kan alsnog breken.

Als je de broodoven maakt van steen, dan zou ik hem rustig recht op de riser zetten. Dan zal de broodbakoven niet heel snel heet zijn. Als je hem maakt van gietijzer wordt hij veel sneller heet maar dan kan je ook een goede pizzatemperatuur halen met een middag stoken (475 graden).

Bij mijn 340 (zelfde model, twee keer zo groot) zit de riser achter de gietijzeren oven in een bell. Dan kan ik redelijk vlot een brood bakken. Voor de pizza temperatuur ben ik wel even bezig.

Probleem is wel een goede spreiding van de warmte. Je wil niet alleen de vloer van de oven heet stoken.
Ritsaert
Bijlagen
kapot.JPG
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door peterberg »

@Tim,
Nu klopt het wel wat stroming betreft. Dat interne stijgkanaal/schoorsteen moet inderdaad geisoleerd zijn, anders wordt er toch warmte afgevoerd door de pijp via conductie.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door Tim »

Nieuwe versie..in Sketchup. Even oefenen, leuk programma.

Dit jaar komt ie niet meer klaar, maar na de douche wel het volgende project. Het is slechts nog een idee om verder te komen, we zijn het nog niet eens over de plaats. Uiteindelijk heeft dat de meeste invloed op de vorm.
T177RMH.jpg
Tim
Bijlagen
T177RMH.skp
(247.95 KiB) 141 keer gedownload
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door Pietje »

De RBB177/Z van Ritsaert even verplaatst naar http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3926
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door Sandman79 »

Netjes Tim :) , mijn rochet zal ook dit jaar niet meer opstijgen, is ook een van de volgende projecten...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door Tim »

Hey,

Nieuwe versie, missus wil het vuur toch wel graag het vuur zien. Dus iets aangepast.

Echter rest mij de vraag, kan de bell zo enkelwandig uitgevoerd worden? Wat betekend dat voor de oppervlakte temperatuur?

Ik kan er nog een laag leem opzetten, bedoeling was alleen op kleur brengen met leemstuc. De chamotte die ik voor de bell wil gebruiken zijn dikke chamotte betonklinker achtige stenen. Zie links foto.

Tim
Bijlagen
Overzichta.jpg
T177RMHv2.skp
(308.09 KiB) 141 keer gedownload
T177RMHv2b.pdf
(44.09 KiB) 156 keer gedownload
T177RMHv2a.pdf
(22.4 KiB) 161 keer gedownload
T177RMHv2.pdf
(49.19 KiB) 165 keer gedownload
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door peterberg »

Tim schreef:Echter rest mij de vraag, kan de bell zo enkelwandig uitgevoerd worden? Wat betekend dat voor de oppervlakte temperatuur?
De oppervlakte temperatuur kan flink oplopen, 100 graden is waarschijnlijk vrij gewoon. In principe kan het op deze manier, als er maar voldoende ruimte boven de riser is. Pas wel op dat je in geen geval meer dan 6 m² binnen oppervlakte hebt. Waar zit de uitgang naar de schoorsteen? Vooral in de instook fase zou een bypass handig kunnen zijn.
Tim schreef:Ik kan er nog een laag leem opzetten, bedoeling was alleen op kleur brengen met leemstuc. De chamotte die ik voor de bell wil gebruiken zijn dikke chamotte betonklinker achtige stenen.
Maak die leemlaag maar dikker, vooral met stro er in is het gemakkelijker om het ding na afloop van de instook scheurvrij te houden. Joris Pouls in België gebruikt dikke chamotte op klamp met een laag van 8 cm leem/stro in een keer er op. Na de instook brengt-ie nog een dunnere afwerklaag aan en dat is het dan.

Mooi project, prachtig ontwerp!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door ritsaert snijder »

Tim,
Prachtig ontwerp inderdaad!

Die halfsteens bell zou ik heel netjes metselen in verband met lekken van rookgas. Ik zou er trouwens een kalkmortel of een bastaardmortel voor gebruiken. Die is flexibeler en heeft herstellende eigenschappen. Ik weet niet of je er ervaring mee hebt maar dat kan prima met Mekal, te koop bij de Hornbach (goedkoop). Drie delen metselzand en een deel mekalkalk en eventueel een halve schep cement.

In verband met het 12much fenomeen zou ik de vuurkamer hoger plaatsen. Maar het is ook echt heel veel prettiger. We hadden de vuurkamer ook laag en nu hij een stuk hoger zit beleef je de kachel veel beter. Bij het vullen maar ook als je in de kachel wil kijken.

Hoe dik is de steen? Ik haal de 120 graden alleen bovenop. De rest blijft onder de 100. Die 100 graden haal ik wel als ik twee batches achter elkaar stook. Maar dan stijgt de schoorsteentemperatuur ook weer. Die is overigens bij 1 volle batch net over de condensgrens, maar hij is dan nog niet geïsoleerd. Ik denk dat dit ontwerp (ik ga er vanuit dat de schoorsteen laag in de bell zit) tegen condenseren aan zal zitten.

Wat is de binnenmaat van de bank. Ik denk dat je met een cul-de sac niet een te kleine binnenmaat moet hebben.

@ Peter wat gebeurt er als je over de 6 m2 binnenoppervlak gaat?
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door deleted »

Kalkmortel is een heel mooi produkt, maar ik zou het niet gebruiken voor ovens en kachels.

Kalk die in contact komt met zwavel. (en dat zit in hoge mate in rookgassen) zet om in het zachte, verpoederende en wateroplosbare 'gips'. Niet goed voor de constructie van een massakachel...


G
Plaats reactie