Kachel voor stukhout en kolen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Reynders Johan
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2013, 14:29

Kachel voor stukhout en kolen

Bericht door Reynders Johan »

Ik ben op zoek naar een kachel op stukhout en kolen.
Ik heb reeeds een houtvergassingsketel (werkt goed), maar voor in de winter is een vlammetje in de living toch leuk (jaren een houtkachel gewoon geweest).
Ik wil als mogelijk alternatief ook kolen kunnen stoken ( s nachts aanhouden) en mogelijk als alternatief mochten de prijzen weer veranderen.

Graag jullie voorstellen van wat de beste oplossing zou zijn.
PS. aansluiting op buffer is nt direct de bedoeling, ventilator eventueel toch wel.

Bedankt!!
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kachel voor stukhout en kolen

Bericht door Pietje »

Het lijkt er op dat "kolen" niet echt iets is voor een ecologie-forum... :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Kachel voor stukhout en kolen

Bericht door Albert van WdJ »

Pietje schreef:Het lijkt er op dat "kolen" niet echt iets is voor een ecologie-forum... :wink:
Eigenlijk zouden diesel/benzinemotoren en gasverbrandingstoestellen dat dan ook niet zijn.
Die lopen ook allemaal op 'fossiel'.

Zou zo maar kunnen zijn dat iemand die regelmatig kolen stookt, en maar weinig auto rijdt in totaal veel minder CO2 produceert dan iemand die het juist andersom doet.
Maar daar hoor je dan nooit iets over.


Albert
Change, before you have to.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kachel voor stukhout en kolen

Bericht door David86 »

Amen,

Stoken is natuurlijk maar een klein deel van de uitstoot die we als mens genereren. Persoonlijk vervoer, energie en voeding (en hun verpakkingsmaterialen) hebben een aanzienlijk groter aandeel in onze totaal uitstoot.

Iets wat overigens vaak over het hoofd gezien word op dit ecologieforum...
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kachel voor stukhout en kolen

Bericht door deleted »

In ieder geval denk ik niet dat je in eenzelfde kachel zowel efficiënt (en zo zuiver mogelijk) zowel hout als kolen kan verbranden.
Het vereist een wat andere luchttoevoer.
Volgens mij moet houtskool (zeker biocoal) en steenkool wel in even efficiënt in hetzelfde toestel kunnen.


G
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Kachel voor stukhout en kolen

Bericht door Johndc »

Ik zou dan gaan voor een echte kolenkachel.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kachel voor stukhout en kolen

Bericht door Pietje »

Als je dan toch voor de keuze staat om een kachel te realiseren, dan denk ik dat er op dit forum kachels te vinden zijn die "iets" CO2 neutraler zijn dan gas/mazout/kolen, romantisch branden, geen rook produceren... En aangezien hout bijna 100% CO2-neutraal is... :lol:

En daar komt nog bij dat een kolenkachel alleen brandt als je aan kolen kan komen, en aan kolen komen vraagt meer van de maatschappij (in de zin van transport/handel) dan hout.

En dat allemaal los van hoeveel km iemand rijdt / vliegt ;-)

Maar goed, een houtvergasser is er al, en wie weet is de vraag naar hout straks zo groot, dat de kolenhandelaar zijn waar aan de straatstenen niet meer kwijt raakt :?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kachel voor stukhout en kolen

Bericht door Dutch John »

Albert van WdJ schreef: Zou zo maar kunnen zijn dat iemand die regelmatig kolen stookt, en maar weinig auto rijdt in totaal veel minder CO2 produceert dan iemand die het juist andersom doet.
Maar daar hoor je dan nooit iets over.
Zo is dat. Je moet wel alles in perspectief blijven zien. Meteen een mooie gelegenheid dit onderwerp uit het slop te halen: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=2&t=2039 Weet je meteen waar de pijnpunten liggen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kachel voor stukhout en kolen

Bericht door David86 »

Wat zou het met de nationale houtvoorraad doen als 16 miljoen mensen deze co2 neutrale brandstof gaan stoken ?

De wereld op hout is geen optie.. voor fossiele brandstoffen zal ook een plekje moeten zijn..


Ik kwam uit de footprint test met een 1.05 , ondanks mijn gas / hout / kolen verwarming. Landelijk is 12. nog wat dusja, hoeveel doet verwarming nu werkelijk met je uitstoot ?
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kachel voor stukhout en kolen

Bericht door deleted »

Er zijn er die een heel zuinig huis hebben qua verwarming, maar eigenlijk al hun tijd in een onzuinig (qua verwarming) kantoor of werkplaats doorbrengen ...
Zo gaat het ook niet vooruit natuurlijk.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kachel voor stukhout en kolen

Bericht door Dutch John »

We zouden nog bijna vergeten om voor Johan een oplossing aan te dragen. Zo'n kachel heette vroeger ook wel "allesbrander". Klinkt heel wat, maar eigenlijk brandt hij zowel op kolen als op hout maar matig. Ik ken alleen uitvoeringen met deuren zonder glas. De reden ligt voor de hand.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kachel voor stukhout en kolen

Bericht door David86 »

is niet elke kachel met een gietijzeren "rooster" op de bodem geschikt voor kolen ?

Groeten,
..
Gebruikersavatar
rastaman
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 okt 2012, 21:56
Locatie: Utrecht

Re: Kachel voor stukhout en kolen

Bericht door rastaman »

Een Jotul 501 zou een mooie oplossing zijn in jouw geval.
Met de onderlucht (onderste ventiel) dicht brand die ook redelijk op hout, heeft alleen als nadeel dat je hout niet horizontaal ligt maar rechtop staat en dus net als in een potkachel snel brand. Je regelt de verbranding dan met het middelste ventiel en met het bovenventiel regel je de secundaire verbranding.
Bij kolenstook gaat de onderste ventiel open, en is de warmte output 1,5 keer zo hoog.

Het ding is volgens Jotul geschikt voor zowel hout als kolen, en van hun geloof ik zo'n claim wel.

Enige probleem is het kopen, ik zou niet weten waar ze nog nieuw te koop zijn.
Ze komen soms op marktplaats 2de hands langs?

Groeten Menno
Plaats reactie