Houtbriketten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Houtbriketten

Bericht door pelletpower »

Briketten kosten ongeveer 60 E per kuub bigbag als je goed snuffelt. Doorgaans is het dan een mengeling meranti/vuren. Met een beetje geluk is het buiten het seizoen gratis op te halen. Mijn ervaringen zijn goed. De vrouw des huizes houdt niet van de stoftroep. Er brokkelt namelijk nog weleens wat af. Wel perfect stapelbaar. Het nadeel is de opslag, ze moeten goed droog staan. Het minste vocht laat ze uiteen vallen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houtbriketten

Bericht door deleted »

12much schreef: ik heb maar 1 zak van plusminus 12 kilo houtbriketten van vurenhout gebruikt. Was binnen 2 uur kompleet weg, alleen maar een handje vol witte as. 25cm2 toevoer continue open plus de P-channel. Kost ook nog eens 250 euro per kub, dus wat mij betreft geen enkele optie voor onze kachels. (dat is eerlijkheidshalve bijna 900kg, omdat het hutjemudje gestapeld is. Dat lukt met gewoon hout niet) Als je de kachel smoort, gloeien ze de volgende morgen nog en dat is nou juist wat wij niet willen...
Heb er gisteren ook 20 kg van gekocht. (bij wijze van test)
In de Bergkachel deden ze het in ieder geval goed.
Met 7 kg was de Bergkachel goed op temperatuur. Ik denk dat zelfs 6 kg voldoende is per stookbeurt.
Dus de aangegeven 5,3 kW/kg maken ze in mijn ogen ook waar.
Voor ongeveer 260euro/ton zelfs thuisgeleverd vindt ik dat eigenlijk nog reuze meevallen. Je moet ook tellen dat je er geen ander kosten (zagen, vervoeren, verkleinen, stapelen, drogen, ... )of werk aan hebt. Eigenlijk verbazend goedkoop eerlijk gezegd. Ikdacht dat vraag/aanbod intussen de prijzen al hoger had opgedreven.
Was gegarandeerd 100% afval van zuiver (dennen)hout (denk voornamelijk epicea), zonder toevoegingen.

@Pelletpower : 60 euro per kuub ? Hoeveel weegt die kuub dan ?




G
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Houtbriketten

Bericht door pelletpower »

Zal naar schatting een 5-600 kg zijn? Bigbag hout trek ik nog wel om als ik me kwaad maak. Met briketten lukt dat niet.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Houtbriketten

Bericht door 12much »

Daarom heet je natuurlijk ook Pelletpower :lol:

Maaruh, 60 euro voor 600kg, is erg weinig...moeten we snel zijn? ik kan het niet vinden.
Never burn faster than your Wocket.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Houtbriketten

Bericht door pelletpower »

Gaat je nu ook niet lukken, in de zomer wel.
Redefine
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2016, 13:29

Re: Houtbriketten

Bericht door Redefine »

Hallo. Heeft 1 van jullie ervaring met stoken van houtbriketten die zogenaamd RUF heten? Dat is geperst zaagsel en volgens de kenners brandt het beter dan gewoon hout. Ik ben aan het kijken of ik mijn gasaansluiting de deur uit kan doen en een houtkachel kan gaan gebruiken voor de verwarming en deels elektrisch verwarmen.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Houtbriketten

Bericht door Lieve »

Waarom wil je, je afhankelijkheid van een leverancier veranderen?
Is houtbriketten kopen makkelijker dan gas laten leveren?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtbriketten

Bericht door JantjeV8 »

Ja, wel eens gestookt. Brand keurig, knettert niet omdat het van droog hout af komt. Er is wel verschil in structuur, immers heel fijn zaagsel of grove krullen. I heb ze beide gehad.

Punt is wel dat als zo'n briket bijna opgebrand raakt, het ding uit elkaar valt en door de dichtheid het brandend materiaal in je kachel kan afdekken. Dan ben je aan het smoren en werkt het averechts.

Bedenk ook dat het niet van mdf of spaanplaat af moet komen, want dan ben je lijm aan het verstoken.
Redefine
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2016, 13:29

Re: Houtbriketten

Bericht door Redefine »

Deels gas eruit omdat gas in Nederland iig flink duurder wordt. België zal niet anders zijn. Ik heb mij ondertussen meer verdiept in briketten en heb ondervonden dat zogenoemde pini kay briketten beter branden dan RUF. Iemand ervaring met deze pini kay? Ik vind er heel weinig over op nederlandse webpagina's. In duitsland bijvoorbeeld wordt het meer gebruikt.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Houtbriketten

Bericht door swake »

Zolang je hout brandt moet je maar één ding vergelijken en dat is het gewicht: 1kg droog hout (zo ongeveer 10%) geeft 5kWh af.
Blokkenhout, brikettes, pellets, eender welke vorm, het is en blijft hout en geeft niet meer of minder.
Ik hoor er hier al direct een paar zeggen dat tussen verschillende houtsoorten wel degelijk een verschil zit, dat is correct. Harshoudende soorten hebben meestal wat voordeel. Voor de rest is dat verschil minimaal, zelfs verwaarloosbaar.

Het vochtgehalte is wel belangrijk. Meer dan 15% vocht en het is verkwisting. 10% of minder is goed. En dan moet je het snel verbranden want met de omgevingslucht alleen al wordt het 'natter'.

Het allerbelangrijkste is nog altijd de kachel. Die moet een zo hoog mogelijk rendement halen. En natuurlijk moet je die ook deftig stoken anders heeft het geen zin. Smoren bvb is een ramp.

Soms zitten in briketten en pellets bindmiddelen, lijmen, papier of houtafval van MDF of spaanplaat of zelfs plastic en andere miserie: NIET DOEN! weg daarmee, dat is niet alleen slecht voor het milieu ook voor jezelf en je kids.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Houtbriketten

Bericht door Sandman79 »

ik heb altijd geleerd dat onder de 20% vochtigheid al 'droog is', liefst minder natuurlijk, maar ik dacht ook dat je met in de lucht te drogen zelden onder de 13-14% vochtigheid zou komen... ovengedroogd hout kan natuurlijk wel droger worden 10% maar dat is ook een flink pak duurder en pas echt een vorm van energieverspilling imho. Maar ik kan me een klein beetje vergissen ivm de vochtigheidspercentages.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Houtbriketten

Bericht door swake »

15% bij drogen in openlucht is zowat het doel hier, veel lager geraakt het zo inderdaad niet.
Let wel, wanneer een blokje net die 15% gehaald heeft en je dat blokje in 2 kapt en nog eens meet kan je wel eens goed verschieten. De buitenste centimeters zijn echt niet hetzelfde als het hart van het blokje. En natuurlijk moet je ook de pennen van het metertje er mooi indrukken en niet al te oppervlakkig meten want dat is vals spelen.
Redefine
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2016, 13:29

Re: Houtbriketten

Bericht door Redefine »

als ik het goed begrijp is het dus altijd beter om briketten te stoken dan gewoon hout. Dit omdat het vochtigheidspercentage zeer laag is, rond 7% begreep ik. Briketten zijn dan gelijk aan de prijs met ovengedroogd hout, maar neemt (denk ik) minder ruimte in. Ik heb een nederlandse productent gevonden van pini kay houtbriketten, die zegt dat er geen bindmiddel wordt gebruikt. Ik heb net een proefpakket van 20 kilogram besteld. Helaas is het nu net te warm aan het worden om goed te proberen.
Jali
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2016, 07:45

Re: Houtbriketten

Bericht door Jali »

Redefine schreef:Hallo. Heeft 1 van jullie ervaring met stoken van houtbriketten die zogenaamd RUF heten?
Ik zag toevallig op dit forum, houtbriketten.

Ik heb nu een jaar of 6 ervaring met houtbriketten en kom tot de houtbriketten conclusie dat men alles wat op hout lijkt houtbriketten heet. 80% is gewoon letterlijk afval. Van snoeihout tot een mix van stro-"hout"-rubber-stukjes bruinkool-zonnebloemstengels en tropisch illegale houtkap (pini-kay).. Dat afkomstig is Oekraïne en Rusland en andere Baltische staten. Maar ook in Nederland hebben verschillende "ondernemers" zo'n afval Chinese pers staan. :(

Houtbriketten die onder de naam Ruf worden aangeboden heeft niets met het produkt houtbriketten te maken.
Het is een vooraanstaand persmachine merk. En die bij voldoende druk de naam RUF in de houtbriketten pers.

Je hebt ook persmachines wat namaak Rufmachines zijn en zij persen ook de naam RUF niet in de houtbriketten en verkopers durven dan glashard dat onder de naam Ruf te verkopen..

Daarom wil ik voor mijn omgeving alleen maar houtbriketten die een label-etiket hebben en gecertificeerd zijn met een hoge Ruf persdruk van ongeveer 1 kg/briket. en krijg ik geen zichtbare rook uit de schoorsteen (optimale verbranding)
Ik stook die Ruf houtbriketten in combinatie met hout anders vind ik het duur stoken en ik heb veel minder hout nodig om de temperatuur te behouden.

Ik heb van alles geprobeerd ( prijs kopen ) maar het meeste is "rotzooi" i.p.v. een schoon bijproduct uit de houtindustrie
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtbriketten

Bericht door JantjeV8 »

Hoe onafhankelijk is deze analyse?
Plaats reactie