Radiator als open expansievat gebruiken?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Radiator als open expansievat gebruiken?

Bericht door Ben86 »

Beste mede hout stokers,

zoals misschien al bekend is ben ik in het bezit van een Prity hout CV kachel welke gekoppeld is aan een 2000 liter buffervat (door middel van spiralen). Omdat ik deze in eerste instantie drukhoudend heb aangesloten, wil ik het systeem toch drukloos maken (het circuit van de houtkachel loopt dus door de spiralen van het buffervat en is dus een opzichzelf staand circuit).

Als noodkoeling heb ik een T22 radiator van 2.60 bij 0.40 welke door middel van een thermische klep (gaat open bij 95 graden) het hete water vanuit de kachel door de radiator heen stuurt (radiator is met 22mm leidingen aangesloten zonder kranen ertussen). Als extra veiligheid heb ik deze radiator hoog opgehangen zodat ook bij eventuele stroom / pomp uitval alsnog het water gekoeld kan worden.

Omdat ik tóch om ben en voor een open expansie wil gaan (dank CP voor de aanzet :wink:) zou ik de aanvoer en retour van de radiator op een open expansievat kunnen aansluiten.

Deze ochtend zat ik mij te bedenken of het niet mogelijk is om de radiator te gaan gebruiken als open expansievat. Alle leidingen kunnen blijven zitten het enige wat ik moet veranderen is dat ik aan de kant waar nu een ontluchter zit (de radiator aanvoer en retour zijn aan 1 kant aangesloten dus de andere kant is voorzien van een ontluchter + blindplug), deze eruit zou kunnen draaien en aansluiten op het riool. Zodra ik de installatie vul loopt, als het hele circuit gevuld is, de radiator vol. Als ik deze ongeveer voor de helft zou vullen zou ik in principe een open expansievat / expansie radiator hebben toch? 1 nadeel dat ik kan bedenken is dat de "kookleiding" op dezelfde hoogte zit als de overstort..

Heeft iemand enig idee of mijn plan zou kunnen werken?

Edit: even een foto toegevoegd van de situatie zoals die nu is.

Afbeelding
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Radiator als open expansievat gebruiken?

Bericht door 12much »

ziet er héél netjes uit. Wél leuk om steeds meer van die mooie opstellingen op dit forum te zien. Ziet er erg conventioneel uit, maar ondertussen.... :idea:

Ik ben heel benieuwd of iemand hier iets zinnigs over zegt, want dat zou voor mij ook wel een oplossing zijn denk ik zomaar....
Never burn faster than your Wocket.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Radiator als open expansievat gebruiken?

Bericht door bertocello »

Noodkoeling treed vrijwel nooit in werking, bij normaal gebruik toch niet.
Het enige wat ik hierop kan zeggen is dat je kan proberen om de noodkoeling voorraad boven de 50 liter te krijgen en dit af te vullen met autokoelwater of een andere vloeistof met anticorrosie werking.
bertocello
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: Radiator als open expansievat gebruiken?

Bericht door ingmar89 »

Als de radiator genoeg waterinhoud heeft mag dit volgens mij in principe geen probleem zijn.

Ik zou zeggen, vul de radiator gewoon helemaal met water, tot hij overloopt.
Dan gaan stoken, dan loopt er een klein deel uit.
Dan heb je het normale niveau bereikt, en zal er geen water mee uitlopen.
Ik zou die radiator dan niet blijven gebruiken als noodkoeling.

Nog even een vraagje;
Die Nibe is toch eigenlijk op basis van menginjectie?
Of heb je een 3 weg kraan waardoor de pomp warm water uit de buffer zuigt?
nooitgintijd
Berichten: 59
Lid geworden op: 22 okt 2011, 19:31

Re: Radiator als open expansievat gebruiken?

Bericht door nooitgintijd »

Ik zou die radiator niet gebruiken, wanneer deze gedeeltelijk gevuld is met water gaat hij flink roesten.
Door de expansie is er toch wat beweging in het water en komt die prut naar verloop van tijd in de rest van je systeem :evil:

Waarom haal je geen oud boilertje uit een cv-ketel op de sloop of uit een afgedankte ketel bij een installateur,
kost hooguit een paar knaken. Deze zijn van koper of RVS.
Je slijpt hem open aan de bovenzijde, haalt de spiraal eruit en de aansluitingen aan de onderzijde gebruik je voor aansluiting van je expansieleiding en het maken van een overloop.
Door het gat aan de bovenzijde kun je je kookleiding laten uitkomen.

Zorg alleen dat de kookleiding eerst hoog genoeg komt zodat je circulatiepomp niet (gedeeltelijk) rond gaat pompen over het vat (spreek uit ervaring).
Bijlagen
open expansievat
open expansievat
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Radiator als open expansievat gebruiken?

Bericht door Ben86 »

ingmar89 schreef:Als de radiator genoeg waterinhoud heeft mag dit volgens mij in principe geen probleem zijn.

Ik zou zeggen, vul de radiator gewoon helemaal met water, tot hij overloopt.
Dan gaan stoken, dan loopt er een klein deel uit.
Dan heb je het normale niveau bereikt, en zal er geen water mee uitlopen.
Ik zou die radiator dan niet blijven gebruiken als noodkoeling.

Nog even een vraagje;
Die Nibe is toch eigenlijk op basis van menginjectie?
Of heb je een 3 weg kraan waardoor de pomp warm water uit de buffer zuigt?
Ik heb er tóch voor gekozen om een boilervat te gaan gebruiken als open expansievat. Radiator is van de wand en het boilervat hangt!

Nibe is inderdaad menginjectie!
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Radiator als open expansievat gebruiken?

Bericht door Ben86 »

nooitgintijd schreef:Ik zou die radiator niet gebruiken, wanneer deze gedeeltelijk gevuld is met water gaat hij flink roesten.
Door de expansie is er toch wat beweging in het water en komt die prut naar verloop van tijd in de rest van je systeem :evil:

Waarom haal je geen oud boilertje uit een cv-ketel op de sloop of uit een afgedankte ketel bij een installateur,
Afgelopen weekend heb ik toch maar even een boilervat op de kop getikt en er een expansievat van gemaakt. Wel toevallig dat het volgens mij exact dezelfde is als van jouw foto :lol:
nooitgintijd schreef: Zorg alleen dat de kookleiding eerst hoog genoeg komt zodat je circulatiepomp niet (gedeeltelijk) rond gaat pompen over het vat (spreek uit ervaring).
Heb even een apart topic hiervoor geopend: Open expansievat -> circulatie over kookleiding ..
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Radiator als open expansievat gebruiken?

Bericht door account verwijderd »

@Ben,
Als noodkoeling heb ik een T22 radiator van 2.60 bij 0.40 welke door middel van een thermische klep (gaat open bij 95 graden) het hete water vanuit de kachel door de radiator heen stuurt (radiator is met 22mm leidingen aangesloten zonder kranen ertussen)
Mooie vlakke plaat schervenbom.
Domme actie.
Waarom vraag je niet van te voren hoe je iets aan gaat sluiten?
Dit is echt heel dom.

Stoom gaat tot ca 50 bar bij 500 graden, de energetische output van stoom wordt hier onderschat.
Water / stoom / condens heeft ook massatraagheid, met een plaatradiator krijg je een pulsetrein van massatraagheid welke uiteindlelijk gaat knallen,
maar de eerste paar pulsetreinen hoor je goed.... :mrgreen:

Prity i.c.m. plaatradiator als koelmedium, nooit aan beginnen.
Wees gewaarschuwd voor 2.
Vraag pb advies bij CP en begin met een goed schema. Hij kan je wellicht verder helpen binnenkort.
Da's de enigste manier om dit tot een succes te brengen.
Verwijderd
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Radiator als open expansievat gebruiken?

Bericht door Ben86 »

michel schreef:@Ben,
Als noodkoeling heb ik een T22 radiator van 2.60 bij 0.40 welke door middel van een thermische klep (gaat open bij 95 graden) het hete water vanuit de kachel door de radiator heen stuurt (radiator is met 22mm leidingen aangesloten zonder kranen ertussen)
Mooie vlakke plaat schervenbom.
Domme actie.
Waarom vraag je niet van te voren hoe je iets aan gaat sluiten?
Dit is echt heel dom.

Stoom gaat tot ca 50 bar bij 500 graden, de energetische output van stoom wordt hier onderschat.
Water / stoom / condens heeft ook massatraagheid, met een plaatradiator krijg je een pulsetrein van massatraagheid welke uiteindlelijk gaat knallen,
maar de eerste paar pulsetreinen hoor je goed.... :mrgreen:

Prity i.c.m. plaatradiator als koelmedium, nooit aan beginnen.
Wees gewaarschuwd voor 2.
Vraag pb advies bij CP en begin met een goed schema. Hij kan je wellicht verder helpen binnenkort.
Da's de enigste manier om dit tot een succes te brengen.
@michel

inmiddels is het systeem allang aangepast en omgebouwd zoals in het topic te zien waarin ik link in de post boven jouw reactie. Beetje overbodige reactie dit dus ..
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Radiator als open expansievat gebruiken?

Bericht door account verwijderd »

@Ben,
inmiddels is het systeem allang aangepast en omgebouwd zoals in het topic te zien waarin ik link in de post boven jouw reactie. Beetje overbodige reactie dit dus ..
Ok, als het schema volgens cp is aangesloten heb ik er vertrouwen in, behalve in de kachel zelf.
Slechte kachel, Prity... ontwerp is under the level.

Hoe is het met de fabriek garantie?
Prityl gaat niet lang meer door met produceren.
De 1e bovenliggend watergedragen mantel gaat er het eerst aan. :wink:
Verwijderd
Plaats reactie