Wie bouwt mee? Rocket 177 met warmtewisselaar

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Wie bouwt mee? Rocket 177 met warmtewisselaar

Bericht door Pietje »

Peter, is er ergens een voorbeeld van een warmtewisselaar zoals je die wilt bouwen? Ik heb nog geen idee hoe dit er uit ziet, en dan wordt het verzamelen van de goede materialen lastig ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

Pietje schreef:Peter, is er ergens een voorbeeld van een warmtewisselaar zoals je die wilt bouwen? Ik heb nog geen idee hoe dit er uit ziet, en dan wordt het verzamelen van de goede materialen lastig ;-)
Eerlijk gezegd heb ik nog geen idee, maar de enige waar ik van weet dat-ie een wisselaar aan de batch rocket heeft gehangen is Michel. Dat was een tegenstroom vlampijp wisselaar met een vlamkast op de riser om de schoorsteen op te kunnen warmen. Grote stukken van hoe dat ging heeft Michel op "Rocket stove, maar dan anders" gezet.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door account verwijderd »

@Peter,
Dat was een tegenstroom vlampijp wisselaar met een vlamkast op de riser om de schoorsteen op te kunnen warmen.
Die was niet om de schoorsteen op te warmen, maar iets anders. :mrgreen:
Die laatste opstellingen warem meer om de latente warmte (condensatie warmte) uit de rookgassen te ontrekken.
Toekomst muziek voor veel mensen, affein.
Verwijderd
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Pietje »

Michel, heb je een ander idee dat het uitproberen waard is...? :D
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Tim »

Gentlemen,

Ik heb nog een shell & tube liggen van RVS, DN200 aansluitingen, Shell is DN300, Tubes 15x 1" of zoiets. Exacte maten moet ik opmeten, heb ik hier niet. Waterzijdig flensjes van DN40, als ik me niet vergis. Een stuk pijp met een bocht heb ik ook nog wel ergens. Verticaal afhangen zou het mooiste zijn, horizontaal gaat toch de heetste lucht door de bovenste tubes.

Deze wil ik wel meenemen, maar vergis je niet, Geronimo moet hem optillen. Hij zal kunnen liggen op een partij pallets of iets dergelijks.

En hij gaat wel mee terug 8)

Zo ziet ie er ongeveer uit:
Shell tube.jpg
Tim
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

migjes schreef:maar is het geen idee om er een massa kachel van te maken en die tegen een radiator te bouwen. dan heb je meteen te maken met een stuk lagere temperaturen en veel simpelere materialen.
Een wisselaar in willekeurige vorm achter de kachel betekent dat de overdracht nooit sneller gaat dan de geleiding van de stenen waar de wisselaar tegenaan staat. Het werkt wel, maar het is een heel laag vermogen wat je daarmee kan transporteren.

Wat die tegels betreft: gewoon blijven grommen. Op de lijst heb ik alle materialen die we vrij zeker gaan gebruiken inmiddels in rode tekst staan.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Pietje »

Tim schreef:Ik heb nog een shell & tube liggen van RVS,...
Tim
Op de Kleine Aarde hebben we van staal zo'n warmtewisselaar gemaakt. Ik moet eerlijk zeggen dat het waterzijdige vermogen erg laag is: ca 1,5KW. Voor de warmte muur aldaar in principe genoeg, maar voor dat buffervaatje op temperatuur is :roll:

Zelf zit ik voor dit experiment te denken aan een spiraal-gebogen buis, evt in een open bak zoals tichelaars hebben.

Is dat iets?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket 177 met warmtewisselaar

Bericht door peterberg »

In de andere "Wie bouwt mee?" draad heb ik al een link geplaatst, maar hier is het meer op zijn plaats. Het gaat over een artikel van een vent in Australie die iets gebouwd heeft wat mogelijk lijkt op wat jij bedoelt. Kijk er eens naar, is dit iets wat wij kunnen gebruiken?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Wie bouwt mee? Rocket 177 met warmtewisselaar

Bericht door Tim »

Pietje,

Het over te dragen vermogen is erg afhankelijk van hoe je hem bouwt. Een stalen variant met dikke pijpen, doet idd weinig. Deze was als gaskoeler 800Nm³/h, waarschijnlijk van 85 naar 40 graden, met koelwater van 8grC.

Bij de toepassing met een grotere dT, moet ook veel meer vermogen afgegeven kunnen worden. Met de Rocket 177 en een uitlaat van 1100grC, zal echt meer dan 1,5kW overgedragen worden.

Maar als ie niet meegaat komt het vanzelf op het forum, zowel een 177 als de ww, waren al getrouwd voor een proef in de schuur... :mrgreen:

Tim
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wie bouwt mee? Rocket 177 met warmtewisselaar

Bericht door Pietje »

Tim schreef: Maar als ie niet meegaat komt het vanzelf op het forum, zowel een 177 als de ww, waren al getrouwd voor een proef in de schuur... :mrgreen:
Ik sta voor alles open! Een nadeel voor een experiment met jouw ww is de verkrijgbaarheid van je koeler; deze is dan beschikbaar (en geschikt, zo begrijp ik uit je omschrijving :D ), maar een tweede is er niet zomaar voor een andere geïnteresseerde (zei de gek)...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wie bouwt mee? Rocket 177 met warmtewisselaar

Bericht door Pietje »

peterberg schreef:Kijk er eens naar, is dit iets wat wij kunnen gebruiken?
Ja, bekend. Dit lijkt op wat Tigchelaar in zijn kachels heeft, maar in zijn kachels wordt het vat niet direct door de "rocket" warm gemaakt, maar pas na "enige" warmtebuffering in de stenen constructie. Het voordeel van dat laatste is dat het mogelijk is om de warmte naar het waterdeel met een klep/schuif "aan" of "uit" te zetten, omdat anders de klep in bijna het heetste deel van de kachel terechtkomt. Een nadeel van dat laatste is dat het wel enige tijd duurt eer dit vat warm is, en pas als het vat warm is kan er een "echt" buffervat mee verwarmd worden.

Ik kan niet heel goed vinden hoe de tigchel-kachels-waterunit gebouwd is, maar er zit een flinke bak water in de kachel, zo'n 150 liter uit mijn hoofd. En ik meen gezien te hebben dat er aan die bak nog thermosifon pijpen zitten. En een flinke spiraal als ww.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Wie bouwt mee? Rocket 177 met warmtewisselaar

Bericht door account verwijderd »

@Pietje,
Michel, heb je een ander idee dat het uitproberen waard is...?
Hmmm, moeilijke vraag.

Als je iets op een zaterdag middag in elkaar wil knutselen dan is die olieton wel een goed idee, dit wordt meer gedaan.

Als je echt warmte wilt gaan ontrekken uit een systeem wat jaren mee moet gaan, dan is wat ik als tegenstroom condenserende vlampijpwisselaar
gebouwd heb de ideale oplossing.

Verder in de toekomst kijkend kan op turbo systemen een veel compactere condenserende vlampijpwisselaar vanwege de aanwezige stuwkracht.
Michel, heb je een ander idee dat het uitproberen waard is...?
Een houtkachel i.c.m warmtepomp is iets waar ik de laatste tijd veel linken mee leg in allerlei opzichten.
Verwijderd
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wie bouwt mee? Rocket 177 met warmtewisselaar

Bericht door Pietje »

Waar mijn gedachten naar uit gaan is een koperen spiraal (15mm) in een bell, thermosifon naar een open vat. Of is dat al te simplistisch...? :D
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket 177 met warmtewisselaar

Bericht door peterberg »

@Pietje,
Het voordeel van het vat met spiraal erin is deze:
het vat kan nooit meer dan 100 graden worden, het water daarin staat niet onder druk. Je hebt geen explosie beveiliging etc. nodig, alleen een pijp naar buiten op een veilige plek waar de stoom uit kan blazen, als een waterketel.

De spiraal staat wel onder waterleiding druk, als gevolg daarvan is het kookpunt in die spiraal verhoogd. Maar dat haalt-ie nooit omdat het drukloze watervat kookt bij 100 graden. De spiraal kan met een pompje aan de vloerverwarming van de schuur gehangen worden.

Vandaag het prototype wat aangepast, een 10 cm van de riser pijp afgezaagd omdat die buiten de isolatie stak en de voeler van de thermometer eindelijk op de goede plaats gekregen. Naar nu blijkt kan deze stove gemakkelijk 800 graden halen in het midden boven de uitgang van de riser zonder gekke toeren uit te halen.

Ik vind het toch een beetje te griezelig om daar een spiraal boven te zetten. De kans is groot dat er stoom bellen ontstaan in de buis tenzij je de doorstroom snelheid heel groot maakt en/of een grote buffer erachter zet.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wie bouwt mee? Rocket 177 met warmtewisselaar

Bericht door Pietje »

peterberg schreef:Ik vind het toch een beetje te griezelig om daar een spiraal boven te zetten. De kans is groot dat er stoom bellen ontstaan in de buis tenzij je de doorstroom snelheid heel groot maakt en/of een grote buffer erachter zet.
Helemaal mee eens. Maar je kan de spiraal zodanig in de bell te hangen dat de hete gassen eerst langs de wanden van de bell stromen (en behoorlijk afkoelen) alvorens tegen de spiraal aan te komen. Bijvoorbeeld zoiets plaatje.

En 15 mm is qua cavitatie natuurlijk wel erg krap, maar het blijft een experiment, toch? :wink:
Bijlagen
bell.png
bell.png (5.81 KiB) 3423 keer bekeken
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie