Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door ritsaert snijder »

Leon,
Welke meter is aan te bevelen?
Ik heb deze http://www.gietijzerenkachelonderdelen. ... ccessoires. Verkrijgbaar in verschillende lengtes. Maar misschien elders goedkoper te vinden.
Op welke manier moet ik er rekening mee houden ten opzichte van de isolatie?
Ik bedoelde de isolatie. Als je direct een laag stroleem aanbrengt kan het stro gaan smeulen of verkolen.
Ik weet niet of het werkt, maar ik bedacht me laatst eens of het misschien werkt om de koepel eerst te bedekken met een laag steenwol van 2cm. Vervolgens de stro isolatie aanbrengen.
Ik heb zelf de bell waar mijn pizzaoven in hangt geïsoleerd met rockwool. Probleem is dat leem niet hecht op rockwool (ik heb dat opgelost met jute wat dan ook weer verbrand). Alternatief is een vermiculiet mengsel en daarna stroleem. Of een laag leem met veel zaagsel. Het zaagsel verkoolt en dat geeft een redelijk goede isolatie.

Stroleem kan dus ook maar dan moet je weten dat een deel zal verkolen. Maar buiten is dat eigenlijk geen probleem.
groet!

Ritsaert
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Leon »

Vandaag de eerste pizza baksels geprobeerd. Het resultaat is naar volle tevredenheid!!!
De oven anderhalf uur opgestookt, pizza was tussen de 1 1/2 en 2 minuten klaar.

Planning is om morgen de koepel te gaan isoleren.
Na jullie berichten gelezen te hebben, denk ik het volgende te moeten doen.

Eerst een 3 cm dikke leem laag gemengd met heel veel houtkrullen aan brengen. Hier over een laag van leem-stro van ongeveer 12 cm.
Is dit goed???

Grt Leon
Bijlagen
DSC02018 (640x360).jpg
DSC02019 (640x360).jpg
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Dutch John »

Zal zeker beter zijn als je verkolingstemperaturen bereikt. Misschien is zaagmeel nog beter, omdat je dan een stevige kleimatrix overhoudt. Pizza ziet er smakelijk uit!

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Jimmeuh »

Ziet er knap en lekker uit :)

Wat doe je om de oven te beschermen tegen de regen?
Huisje breek mij niet...
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door ritsaert snijder »

Leon,
Ik zou de krullen vervangen door zaagsel. Voor de rest ziet het er goed uit. Ik schat in dat je tegen de 400 graden zit. Een stevige laag isolatie en wat langer stoken geeft nog dat extra beetje warmte.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Leon »

Het zijn toch houtkrullen geworden in de eerste laag. Ik had de laag al klaar toen jullie reactie er was, maar het zal de wereld niet zijn hoop ik.
Ik heb dus een laag van 3-4 cm houtkrul-leem aangebracht. Hier over is dan weer een laag stro-leem gekomen, 13 cm dik.
Het aandeel houtkrullen en stro is aanzienlijk, dus ik ga er vanuit dat de isolatie goed is.

Ik laat hem nu eerst eens een weekje drogen, zonder stoken, en dan gaan we het zien....

Groeten Leon
Bijlagen
DSC02023 (640x360).jpg
DSC02024 (640x360).jpg
DSC02022 (640x360).jpg
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door ritsaert snijder »

Ziet er goed uit!
Hoe ga je zorgen dat ie een regenbui overleeft (was al eerder gevraagd).
Je kan hem ook een paar keer stoken met een klei vuurtje. Maar in de wat warmere dagen zal hij wel snel drogen.
groet!

Ritsaert
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Leon »

Komende week ga ik er nog niets over heen maken. Het weer zou goed blijven. Misschien wel wat beschermen tegen al te felle zon.
Als ik de oven eens goed gestookt heb, voel ik eens hoe het met de warmte zit. Aan de hand daarvan bepaal ik wat ik er boven ga maken.
Waarschijnlijk wordt het een puntdakje dat ik weg kan klappen als ik de oven gebruiken wil.

Het viel me overigens niet mee om het stro door het leem te mengen. Zwaar werk!

Ik wil jullie nogmaals bedanken voor de hulp en tips!!!

Groeten Leon
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Tim »

Leon,

Zou het afwerken met dat spul wat ze over leem in de badkamer zetten, niet voldoende zijn voor buiten?

Tim
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Leon »

Tim,

Geen idee, ik zal het uit moeten zoeken.
Anderzijds zal een dakje ook niet misstaan.

Grt Leon
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door ritsaert snijder »

Leon,
ik heb ook een pizzaoven buiten staan maar de leem gaat in de buitenlucht hard achteruit. Het is niet alleen de directe regen maar ook de luchtvochtigheid. Het gaat zelfs verkrummelen. Ik zou het leem behandelen (Tim bedoel je tadelakt?) met tadelakt (best ingewikkeld maar wel heel mooi). Ook mogelijk is lijnolie of oxaanolie http://www.kersbergen.nl/overzicht-prijzen.
groet!

Ritsaert
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Leon »

Tadelakt is inderdaad erg mooi, maar ik weet nog niet of het mijn ding is. Ik heb ook al gelezen over Keim minerale verf. Zou ook goed moeten werken. Eerst maar eens zorgen dat de isolatie droog wordt. Grt Leon
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door ritsaert snijder »

Leon,
Keim is verf op silicaat/ waterglas basis. Lijkt me wel een goede maar ik zou wel kijken of het met leem werkt.
Ik zou daar nog wel een dakje op zetten.
groet!

Ritsaert
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Leon »

gisteravond buurtjes uitgenodigd om pizza te komen eten.

om 15.00 uur oven aangemaakt. Tot 17.30 uur gestookt, en om 18.15 de eerste pizza erin geschoven.
Na ongeveer 20 seconden waren de randen al verkoold, en binnen 1 minuut de rest ook. Oventje dus veel te heet.

Om 18.45 volgende poging, en dat was perfect. Ik moest de pizza's wel wat aan de voorkant laten liggen in het begin.
In totaal 13 pizza's gemaakt (helaas geen foto's), en ze waren heerlijk.

Om 23.00 uur was de binnenkant van de koepel nog steeds 245 graden. Buitenkant isolatie is niet hoger dan 57 graden geweest.
Vanochtend om 10.00 uur was de binnenkant nog steeds 95 graden. Voor de nacht heeft dan wel een houten deurtje erin gezeten.

Ik weet niet hoe heet de oven is geweest toen we begonnen met de pizza's bakken, maar naar de verkoolde pizza kijkende, denk ik wel erg heet.

Ik denk dus wel dat het geslaagd is, en dat de isolatie haar werk ook goed doet!
Nu me maar eens gaan verdiepen in de afwerking!

Groeten op deze zonnige dag
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door ritsaert snijder »

Leon,
Die isolatie is dus effectief. Als de pizza zo snel verkoold dan is ie goed heet!

Ik denk dat het dakje nog steeds een goed idee is, dan heb je alleen een goed middel nodig om het leem te beschermen tegen vochtigheid. Ik weet niet of keimen verstandig is. Hier is vroeger ook veel waterglas gebruikt en dat maakt een keiharde laag.

Ik ben wel heel nieuwsgierig naar je oplossing want ik ga zelf mijn pizza-oven prototype verplaatsen (ook onder een afdak) en dan wil ik ook wat doen aan de vochtbestendigheid van het leem.

RS
groet!

Ritsaert
Plaats reactie