Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Blijfhopen »

@ Leon.
Interessant om te lezen en complimenten.
Je schrijft dat je zo´n anderhalf uur aan het opstoken bent.
Ik vraag me af hoeveel hout (gewicht en soort) je dan ongeveer nodig hebt. Op een van je foto´s zag ik een bundeltje hout. Maar dat is toch zeker niet alles ?
Met vriendelijke groet en bedankt dat je je ervaringen deelt.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Pietje »

Tim schreef:Leon,

Zou het afwerken met dat spul wat ze over leem in de badkamer zetten, niet voldoende zijn voor buiten?

Tim
Dat zou ik ook wel eens willen weten... Het gaat om hydraulische kalk die je na het uitharden helemaal glad polijst. Volgens mij is dat genoeg waterdicht en genoeg damp-open. Je zou eens een zak NHL-3,5 moeten proberen (Natural Hydraulic Lime)...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door ritsaert snijder »

@ Tim & Pietje
Hebben we het nu over tadelakt? Maar dat is een mengsel van CL 90 (juist een luchtkalk), marmerpoeder en andere toeslagstoffen. Dat maak je waterdicht met zeep (de zeep reageert met de kalk tot een waterdichte laag. Redelijk ingewikkeld en arbeidsintensief maar wel heel mooi. Recepten zijn wel te vinden.

uit het kalkboekje van labshop
Een oud middel is Marseilaanse zeep, dit vormt in de mortel een stabiel microschuim, zodat de mortel minder gevoelig maakt voor de wisselwerking die optreed bij vorst en dooi.
Bij tadelakt, een in Marokko veel gebruikte pleisterlaag, wordt de kalk juist met deze zeep verzadigd door het oppervlakt met een polijststeen te polijsten, waarbij de zeep wordt ingemasseerd.
Nu is Marseilaanse zeep een echte zeep, dat wil zeggen het is een natrium- of kaliumzout van een vetzuur, en bij de Marseilaanse zeep is dat olijfolie.
Dat juist deze zeep in Marokko wordt gebruikt komt mischien ook door het feit dat het lange tijd een kolonie van Franrijk is geweest, dus er voldoende Franse invloed is geweest en daarnaast was deze zeep gebruikelijk in het zuiden van Europa.
De zeep reageert met de kalk en vormt dan een kalkzeep, die zeer onoplosbaar is.


Je kan dus ook een pleister maken met CL 90 kalk en zand en dan verdichten en vervolgens met zeep bewerken. Voor een gladde eindlaag kan je werken met marmerpoeder als toevoeging.

Kalk wordt vanouds waterdicht gemaakt met traskalk (tras is een vulkanisch steen). Geeft ook een dampopen afwerking. Is kant en klaar te koop.

Maar ook al maak je hem op 1 van deze manieren waterdicht dan zou ik er nog steeds een dakje op maken. Een vochtige oven kan stuk vriezen (een droge niet).
groet!

Ritsaert
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Blijfhopen »

Is er ook al eens gedacht aan Beton Cire ?
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Leon »

Eventjes topic omhoog schoppen...

Na andere werkzaamheden die de aandacht verdienden, ben ik nu van plan om de pizza oven de winter door te helpen.
Ik moet er dus een afdakje over maken.
Aangezien het leem toch wel wat blijft werken is een waterdichte afwerklaag geen optie volgens mij.

Mijn gedachte:

Een stenen muurtje rondom metselen, en vervolgens de ruimte tussen koepel en binnenkant muurtje opvullen met leem/stro mengsel.
Hierover heen een puntdakje van lariks schaaldelen.

Zou dit kunnen werken?

De koepel is zo niet meer blootgesteld aan het weer, en mocht hier of daar toch een beetje vocht optreden kan het uitwasemen via kiertjes.

Groeten Leon
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door ritsaert snijder »

Ik zou oppassen met brandbare materialen....
groet!

Ritsaert
Plaats reactie