Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Leon »

Beste,

Indien dit niet bij het juiste forum-onderdeel staat, graag verplaatsen.

Ik heb voor oud en nieuw een rocket stove gemaakt en hierop naar volle tevredenheid 64 oliebollen gebakken.
Nu heb ik het plan opgevat een betaalbare eenvoudige pizza oven te gaan maken.
Hiervoor wil ik niet de rocket gebruiken, maar een zwarte oven maken. Hierover ook al op dit forum gelezen, en ook de voorbeelden van Frans bekeken. Ook op internet al met enige regelmaat gezocht, maar nog niets naar volle tevredenheid kunnen vinden.
De oven helemaal maken van vuurvaste steen wordt ons te duur.
Nu vraag ik me af of het mogelijk is om de koepel van terracotta te maken???
Er zijn ook terracotta platen te verkrijgen als bodem.
Als ik nu een grote bloempot op zijn kop zet en deze goed isoleer met een mengsel van perliet en cement. De opening kan ik dan uit de bloempot zagen, en hier een deurtje voor maken.

Zou dit kunnen werken?

Groet Leon
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 02 jan 2013, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titelfix, Cp mm
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door 12much »

Dat gaat stuk. Als het als steengoed gebakken is (1200 tot 1300 °C en van steengoedklei), dan is het geen enkel probleem, maar dat zit er bij bloempotten niet in, omdat deze nooit aan hoge temperaturen worden blootgesteld. Voor gewoon aardewerk (900-950 °C) en voor aardewerkbiscuit (1000 en 1180 °C) is de structuur te poreus. Elke keer als de oven afkoelt zal ze (condenserend)vocht opnemen, zodat je elke keer eerst moet instoken met een klein vuurtje tot het vocht er uit is.

Als het dikker materiaal is, >25-30mm, dan is het ook weer geen probleem omdat de stukken er na het breken niet uit kunnen vallen. Goedkope manier is om naar je familie en vrienden een Email nieuwjaarswens te versturen met de vraag wie er afgelopen kerst zijn/haar steengrill heeft afgedankt, of om na het eind van deze maand diverse kringloopwinkels in je omgeving te bezoeken, want die worden dan doodgegooid met die dingen. Meestal kosten ze iets van 2-3 euro, dat is geen geld voor zo'n vuurbestendige plaat. De rest is ijzer en kan gemakkelijk gerecycled worden. Je legt ze met de onderzijde naar boven als bodem neer in een zandbed. Als je dat mooier vindt, en een beetje geduld hebt, kun je ze ook schuren met een vlakschuurmachine met waterproof schuurpapier.

Opbouw:

Laag van 5-7cm leem, zand en veel stro, als isolerende laag. Als deze droog is, een (ronde - zie verderop) laag van 2-3cm leemstuc met daarop het 5cm dikke zandbed en de 2cm dikke tegels. Koop een diamantzaagje om de vloer rond uit te zagen zodat het laagje leemstuk en de platen één geheel vormen waar de isolaag rondom nog zo'n 8-10cm uitsteekt. Je wilt namelijk dat de bodem niet doorloopt onder de isolerende buitenmantel, want die "ring" straalt heel veel warmte naar buiten weg. Dan maak je een paar emmers metselzand of brekerzand nat genoeg om het te kunnen stapelen (speelzand, zilverzand etc is veel ronder en kun je niet mee bouwen) en vorm hiermee op de rond uitgezaagde bodem een deel van een halve bol. 75% van de doorsnede als hoogte is een goede maat. Nu de bol bekleden met natgemaakt krantenpapier, 2-3 lagen. Dit dient in de eerste instantie als lichte bewapening voor het zand tijdens het manipuleren van de binnenmantel en als je hem later leeg gaat halen als indicatie tot waar je moet graven. De leemstuk is namelijk nog lang niet droog en wordt gemakkelijk losgekrabt. Zodra je papier tegenkomt voel je het verschil en moet je voorzichtig verder gaan.

Deze laag papier wordt bekleed met een laag leemstuc. Of als je minder gevoelige binnenkant wilt hebben, kun je er een berekening op los laten en toch kiezen om een 3 cm dikke laag vuurbestendige mortel te gebruiken. Welke methode je ook kiest, hier komt weer 8-10cm isolatieleemstuc op.

4-6 steengrilplaten - 15 euro
200 kilo zand - 16 euro bij de gamma
1 baal stro - 5 euro
25 kg pure leem, - 25 euro.

of een equivalent van een mengsel als je het zelf opgraaft, waarmee je uiteindelijk uitkomt op een mengsel van 25% leem en 75% zand voor de warmteaccumulerende laag. Dan kost het leem niks. Je moet alleen van tevoren determineren met een simpele proef, hoeveel leem, silt en zand je opgegraven mengsel bevat.
DIt is ruwweg gebaseerd op een oven van ongeveer 60cm doorsnede.
Never burn faster than your Wocket.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Dutch John »

Prachtig boekje:
http://www.amazon.com/Build-Your-Earth- ... iko+denzer

Paar knoppen induwen en het ligt in de brievenbus.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Leon »

Heren, dank jullie voor de reactie's!

Internet heeft er eergisteren uitgelegen, dus een ietwat latere reactie mijnerzijds.

@12much, dank je voor de uitgebreide beschrijving!
Ik heb een 15 jaar geleden bij een steenfabriek gewerkt, wellicht kan ik daar de juiste ingredienten kopen voor een leuk prijsje. Klei is er zeker, en vuurvaste platen ook. Als het systeem tenminste niet drastisch gewijzigd is in die jaren.
Je leest ook dat de prefab koepels gekeurd zijn voor de voedselwarenwet. Hoe kom je er achter of vuurvast materiaal geschikt is wat je zo ergens opduikt?

@DJ, boekje wordt besteld! Lijkt me boeiend.

Groet Leon
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door 12much »

Je leest ook dat de prefab koepels gekeurd zijn voor de voedselwarenwet. Hoe kom je er achter of vuurvast materiaal geschikt is wat je zo ergens opduikt?
Ahh, daar gaan we weer :D Toevallig ben ik op dit moment aan het wachten tot mijn "Marokkaanse leverancier" door de voedsel en warenwet goedgekeurde Tajines uit Marokko geleverd krijgt. En daar ligt nou net de crux, hij heeft een hele berg van dat spul liggen, maar mag het sinds halverwege vorig jaar niet meer verkopen omdat er lood in het glazuur zit verwerkt. Door het verwarmen met (vaak zure) vloeistoffen, komt er iedere keer een beetje lood uit vrij. Hoe groot die hoeveelheden zijn, is in dit geval niet meer relevant, je zou kunnen beargumenteren, dat die Tajines al generaties lang als traditioneel kookgerei gebruikt worden en dat er nooit over loodvergiftiging gesproken is/wordt. Maar ja..

Op dezelfde manier, is het loodgehalte in ons drinkwater bij een nieuwbouwhuis vele malen hoger dan de maximaal toegestane hoeveelheid gedurende het eerste half jaar. Maar wie verteld je dat? En als het al verteld wordt, wie luistert er dan? De voorgestelde remedie zou zijn, de kranen gedurende een aantal maanden elke morgen een paar minuten open te zetten zodat de plaatsgevonden loodafgifte gedurende deze stilstand weggespoeld wordt. Maar ken je iemand in je omgeving die dit ooit gedaan heeft? Baby's tot 1 jaar die afhankelijk zijn van in leidingwater opgeloste poedermelk en kinderen tot 6 jaar, die in 7% van hun voedselbehoefte per dag afhankelijk zijn van leidingwater, kunnen hersenbeschadiging oplopen. Vergis je niet in de verwarring die op zou kunnen treden na het lezen van artikelen over loden wateraan- en afvoerleidingen die tot de jaren 60 gebruikelijk waren in Nederland. Het gaat om de loodafgifte van messing aan schoon leidingwater. Het lood is toegevoegd aan dit materiaal om de verspaanbaarheid en productie van appendages te verbeteren.

Wil je hier meer van weten of het verifieren? Kijk dan hier. (En dan gaat het natuurlijk over het te downloaden pdfje rechtsbovenin de pagina - Let wel: Pas openbaar sinds 27-12-2012 !! Het rapport stamt al uit 2008 volgens mij....)

Op dezelfde manier, is het aluminiumgehalte in ons voedsel, afkomstig van aluminium kookgerei en de oude bekende waterketel die bij opa en oma altijd op de kachel stond, in sommige gevallen aantoonbaar de veroorzaker van specifieke gevallen van dementie. Saillant detail: een medische onderzoeker, vroeg zich af waarom in landen als India, dementie zoveel minder voor komt. Hij ontdekte dat dit verschijnsel gecompenseerd werd door het gebruik van kerrie!! Dus als je naast de traditionele gehakt-, vis, patat- en afhaalchineesdag ook nog een Indiaase kipkerriedag inlast, kun je gewoon je aluminium pannen blijven gebruiken. :fff

Dus om terug te komen op je vraag: de prefabkoepels die momenteel verkocht worden, moeten aantoonbaar zonder zware metalen geproduceerd zijn, en is eigenlijk alleen aan de orde als ze geglazuurd zijn of met geglazuurde tegels bekleed zijn. En dan gaat het eigenlijk ook nog alleen om de tegels die in aanraking komen met het voedsel (dus aan de binnenkant en op de bodem)
Never burn faster than your Wocket.
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door pedro koi »

Hoi
Toevallig vorige week ook op zoek gegaan naar info.
De manier dat 12much voorstelt wel daar vind ge tal van you tube filmkes van.
Hier een linkje van een toch wel geslaagde blog erover.
http://www.lekkermelig.nl/kleioven-5-bo ... en-koepel/

Mvg pedro
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Leon »

Ik heb gisteren heb boekje van Kiko Denzer binnen gekregen.
Inderdaad prachtboek! Ik ga het eens rustig door lezen.
Ik kan alvast materialen gaan verzamelen, en dan in het voorjaar met de bouw beginnen.
Midden in de winter is dit toch niets gedaan, dus heb ik alle tijd om me goed voor te bereiden!

Wordt vervolgd.

Grt Leon
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door 12much »

Ha leuk, is ook veel aangenamer om in de winter te lezen en het voorjaar te bouwen....(kan ik van meepraten, komt bij mij altijd weer in de winter uit :lol: )

Dat boek begint populair te worden hier in Nederland en Belgie. Misschien wordt het tijd om een Nederlandse vertaling te gaan vragen. Voorkomt weer een heleboel misverstanden.. :fff
Never burn faster than your Wocket.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Anne2 »

Waarom hebben deze oventjes geen schoorsteen?
En een gaatje waar je de thermometer door kan laten.
Krijg je hem goed aangestoken zonder trek?
Slaat die rook dan niet op je eten?

Ik zie steeds hoe die oven gebouwd wordt maar niet waar hij op staat. Hij staat op een verhoging (waar het hout dan denk ik onder kan liggen) en dan een bodem. Hoe maak je die bodem?
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door 12much »

Ze zijn er wel degelijk met een schoorsteen:

http://www.fornobravo.com/blog/wp-conte ... closed.jpg

En zo'n gaatje is natuurlijk heel snel gemaakt. Het is wat lastiger om een thermometer met zo'n lange spriet te vinden. Het ligt meer voor de hand om de ploffende gerstekorrel-techniek toe te passen of zoals Sigi in haar filmpjes laat zien met een handvol bloem die je op de vloer strooit.

Het aansteken gaat eigenlijk heel gemakkelijk. Verse lucht wordt via de bodem van de deuropening aangevoerd. Het nadeel is de rook die aan de bovenzijde van de deuropening de oven weer verlaat. Ze zijn dan ook heel goed te herkennen aan de roetzwarte bovenzijde van de deuropening. Paul Wheaton heeft een mooi voorbeeldfilmpje gemaakt van de traditionele blackoven versus een dubbelkamer oven met schoorsteen, die Ernie Wisner heeft gebouwd.

Waar je het op bouwt is in de meeste gevallen afhankelijk van de werkhoogte die je wenst. Dat kan op een massief gemetselde bak, maar waarom zou je? Zoals je zelf al aangeeeft, is een holle ruimte waar je hout en toebehoren kan bewaren praktischer. Als je met chamotte stenen, tegels of speksteenplaten gaat werken voor de bodem, ligt er een laag van 5-10cm zand onder, met daaronder het liefst een isolerende laag maar is niet echt noodzakelijk, tenzij je hem op een frame van houten balken bouwt.

In principe bak je niet als het vuur nog fel brandt en een beetje rooksmaak op je pizza is best lekker hoor.. :D
Never burn faster than your Wocket.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Anne2 »

Dus de bodem is een houtplaat, een dikke laag zand en daarop bijv. vuurvaste stenen? Dat wordt niet te heet voor het hout, en het zand blijft goed genoeg liggen (ingebed door de leemlaag neem ik aan), en dat hout rot niet weg?

En het deurtje moet niet te goed passen als de kieren nodig zijn. Als dat deurtje zakt en op de bodem staat is er één kier om zuurstof binnen te laten en rook eruit.

http://www.youtube.com/watch?v=hAFMsMQtz14
Oven Jamie Oliver.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door 12much »

Dat heb ik dus niet goed uitgelegd...

Als je op hout wilt bouwen:

Houten balken, minimaal 100 x 40mm, liever 120 x 50 0f 150 x 50, op de smalle kant afsteunen op stapels stoeptegels, rotsblokken of iets dergelijks. Voor een oven van dat formaat als van Jamie of Sigi, 20cm tussenruimte. Plaat multiplex 20mm dik, hoeft niet persé watervast, maar géén chipwood, mdf of spaanplaat gebruiken. Leg daar een laag isolerende leemstuc op, graaf je je eigen klei op? Sedimenttestje doen en met scherp zand bijmengen tot 1 deel klei op 3 delen zand, worsttestje doen en dan zoveel stro erdoorheen mengen tot je er bijna geen samenhangende bal meer van kan maken. Het stro is dan duidelijk zichtbaar en wordt bij elkaar gehouden door de leemstuc.

Een laag opzetten van 5-10cm. Deze het liefst 1 -2 dagen laten drogen, afsmeren met een dun laagje stuc zodat er niet teveel gaatjes overblijven in het oppervlak. Géén zin om te wachten? Nog een deel zand bij de stuc bijmengen, uitsmeren over de isolatie, of een plaatje triplex of landbouwplastic, laag zand erboven op en dan de vloerstenen/-tegels. Je wilt voorkomen dat het zand de holle ruimtes in de isolatielaag opvult voor deze laag droog is.

Het hout mag niet beschilderd zijn, of in de olie zetten, of een ademende grondverf. Aan de onderzijde absoluut niet lakken. Het hout heeft dan de mogelijkheid vocht af te blijven voeren. Het leem zorgt weer voor de bovenzijde van de multiplex plaat.

Het deurtje gaat er pas in als het vuur uit is en dient om de warmte zo lang mogelijk in de oven te houden. Deze van tevoren in water dompelen of een natte dweil er om heen voor je hem plaatst, zorgt dat ie niet in de brand gaat tgv zelfontbranding. Zorg er inderdaad voor dat de ingang in de opening van breed naar smal gaat, zodat de deur alleen in de laatste 2cm van de opening past. of je maakt een perfecte booggewelf zoals die van Jamie, met bakstenen, dan zal deze niet gemakkelijk beschadigd worden.
Never burn faster than your Wocket.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Leon »

Eventjes topic omhoog halen...

Ik ben zo ver dat ik langzaam aan het oventje wil gaan beginnen.
Ik heb nog 1 vraag:

Ik wil bij de steenfabriek waar ik in mijn jongere jaren gewerkt heb leem/klei gaan vragen.
Ik wil dan de klei hebben die reeds gemengd is, en klaar om in de steenvormen te gaan.
Het gaat dan dus in principe om ongebakken metselstenen.
Hoef ik aan dit mengsel dan alleen maar stro/houtkrullen toe te voegen om hier de koepel van te maken???

Groeten Leon
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Dutch John »

Leon,

Lees het boekje nog eens door. Daar staat dat de koepel uit twee of drie lagen van verschillende samenstelling bestaat. Advies voor de mengverhoudingen is ook beschreven. Vraag de steenfabriek de samenstelling van mengsel dat je afneemt. Mijn keuze zou zijn: pure klei en scherp zand apart nemen. Kan je alle kanten uit. Zeker voor de isolatielaag wil je geen zand in het mengsel.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Pizza/brood oventje, hoe te bouwen?

Bericht door Leon »

Inderdaad 3 lagen.

-Laag 1 mengsel van leem en zand
-laag 2 mengsel van leem voornamelijk stro
-laag 3 dun mengsel van leem als afwerklaag

Maar ik begrijp niet zo goed waarom zo "moeilijk" over het leem gedaan wordt....?
Als ik bij de steenfabriek ongebakken stenen haal, mag je toch verwachten dat de verhouding goed is.
Immers dit mengsel wordt ook eerst in ovens gedroogd, en vervolgens gebakken in de steenfabriek met een temperatuur van ongeveer 1150 graden. De stenen scheuren niet, en (zoals bekend) worden knetterhard.

Hoewel ik de neiging krijg om eigenwijs te zijn, vraag ik hier toch liever even na of ik eigenlijk toch echt op de verkeerde weg zit....?

Alvast bedankt!

Groeten leon
Plaats reactie