Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door mdethmers »

Beste leden/vrienden,

Een behoorlijk tijdje niet meer actief geweest op het forum, echter ik beland nu in de volgende fase van mijn hout-cv project. Ik heb inmiddels de benodigde verbouwingen grotendeels klaar en nodig jullie uit nog eens een keer kritisch te zijn op mijn ontwerp. Hieronder staat een link naar mijn oude draadje. Ik heb er nu maar weer eens een nieuwe van gemaakt, ook gezien de wijzigingen in mijn plannen.

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1974

Wijzigingen + vragen:

1. Solar systeem verwijderd (uiteindelijk niet rendabel i.v.m. ligging). Ik wil nu de WW boiler enkel laten verwarmen door hout-CV en gas-CV. Ik wil hierbij de WW uitgang van de boiler NIET door de gas-CV laten lopen omdat ik de liters/minuut maximaal wil houden. De gas-CV zal dit namelijk knijpen naar een 13 l/min i.p.v. de benodigde 20-25 l/min.

2. Ik twijfel nog over een buffer met of zonder spiraal (dus wel of geen platenwisselaar). Ik heb de platenwisselaar nu ingetekend op advies van CP. Wie kan me (nog een) keer de voordelen uitleggen? (CP?)

3. Het gehele systeem moet straks geregeld gaan worden. Ik heb een KMS op het oog. Iemand ervaring met dit systeem? http://www.econo.nl/Products/810-univer ... kms-d.aspx

4. Ik wil mijn vloerverwarmings circuit die nu vanaf de gas-CV via een t-stuk direct naar de vloerverwarmingspomp gaat, gaan verplaatsen op het laatste eind van mijn retour om een zo hoog mogelijke delta T te verkrijgen. "Does this makes sense"?

5. Algemene opmerking: mijn huidig systeem bestaat uit een zgn 1 pijp systeem. Dus 1 grote ringleiding met een aparte aftakking per radiator (via t-stukken). Het werkt nu goed, echter voorziet iemand nog problemen als ik de hout-CV er bij aan knoop (ik weet het zelf niet te bedenken, maar goed ik ben ook geen expert).

6. Laatste punt voorlopig: ik neig nog steeds naar een attack 35 dpx profi. Ik heb wat draadjes van Albert bekeken. Wie kan op basis van ervaring mij bevestigen dat dit door de bank genomen een goede en betrouwbare ketel is, ook na een paar jaar gebruik (Albert?)

Alvast een gelukkig oud en nieuw voor iedereen.

M.v.g.

MD

Schema toegevoegd:

Afbeelding
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door Albert van WdJ »

mdethmers schreef:6. Laatste punt voorlopig: ik neig nog steeds naar een attack 35 dpx profi. Ik heb wat draadjes van Albert bekeken. Wie kan op basis van ervaring mij bevestigen dat dit door de bank genomen een goede en betrouwbare ketel is, ook na een paar jaar gebruik (Albert?)
MD,

Ik stook de profi van 35 KW. Op zich stookt die vergasser zonder veel problemen. Nadeel er aan is een hoge rookgastemperatuur (meestal rond 240-250° C), en de geur het eerste uur.
Over dat laatste hoef je je geen zorgen te maken wanneer je eerste buren 100 meter weg wonen.
De hoge rookgastemperatuur vind ik zelf eigenlijk zonde van de warmte.
Daar wil ik echt nog wat aan gaan doen. Liefst wil ik op max 150° C blijven.
Maar dan moet ik een extra ww gaan maken.
Want met de ketelinstellingen kan ik niets daarin veranderen.

Qua storing kan ik geen enkel probleem melden. Zie nu wel dat de venturi-steen onderin de vulkamer wat slijtage gaat vertonen. Maar die kan zeker nog 2 stookseizoenen mee. Ging zelf ook uit van zo'n 5 jaar voor deze steen. Dan heeft er ook wel 100 m3 hout op gelegen.
Dus betrouwbaar kan ik deze ketel wel noemen.

Verder haal ik altijd wel zo’n 35 kW vermogen per uur, gezien de tijd die ik nodig heb om mijn buffers te vullen.

Wat ik merk dat belangrijk is bij deze ketel:
Hout mag niet boven 20% vocht zitten. Boven 20% gaat de ketel al snel uit de 'vergasserstand' en krijg je meer een houtverbrander (veel rook en stank).
Warmtewisselaar iedere week reinigen, anders heb je direct merkbaar minder ketelvermogen.
As na elke stook verwijderen, houtskoolresten terug doen voor opstarten.
Opstoken met veel klein hout (25 liter minstens), daarna wat dunner hout. Ketel pas helemaal volgooien als je een goed gloeibed hebt, en ketel op minstens 80° C is. Hiermee is de ketel sneller op bedrijfstemperatuur.
Retourtemperatuur op 70° C geeft een keteltemperatuur van 84° C, waarop deze zeer efficiënt draait.
Zorgen ook dat je open expansievat 4-5 meter hoger dan de ketel hangt. Hierdoor heb je ca. 0,4-0,5 bar druk in je ketel.
Dit is vooral belangrijk voor de pomp. Anders heb je mogelijk last van gasbelletjes bij hogere temperaturen.

Maar jij wil er één met lamba, en die kon wel eens beter presteren.
Daar ben ik wel benieuwd naar. Zeker wat rookgastemperatuur en geur betreft.

En ten laatste. De aanschaf van een Attack was vooral vanwege de lage prijs van deze ketel.
Een Attack profi is vooral simpel qua techniek.
Ik denk dat een Vitolig of Frohling beter zijn. (en andere ketels mogelijk ook)
Een Vitolig 200 kan ook met heel kleine stukjes hout uit de voeten. En dat is handig als je veel hout van knotwilg hebt.
Als ik het geld er voor over had, had ik zeker één van die aangeschaft.
Maar dan was ik minstens het dubbele kwijt geweest.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door Chicken Power »

Hallo Marc,

Fijn weer is wat van je te horen!

Ik lees dat er behoorlijk nagedacht is, en wat randvoorwaarden veranderd zijn. Je hebt dat geprobeerd in je bestaande tekening te veranderen.

Ik wil je vragen een ‘vers’ blad papier te nemen. Dan gaan we eerst is elk deelcircuit apart opzetten, en pas daarna die boel aan elkaar knopen, want dit blijft spaghetti.

Als je het er mee eens bent, dan stel ik voor om eerst je radiatoren en VV, met die door de KMS geregelde mengklep in schema op te zetten.

Dat is een deel dat onafhankelijk van welke bron de warmte ook mag komen, moet werken.


Groet, Cp

Ps. Dat Visio moet ik nu ook hebben, kan ik dit plaatje daar zo in importeren?
Verwijderd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door kockie »

Chicken Power schreef:
Ps. Dat Visio moet ik nu ook hebben, kan ik dit plaatje daar zo in importeren?
Sla je spaarvarken maar vast kapot....
Visio heeft z'n eigen bestandsformaat, maar dat wil Marc je vast wel toesturen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door mdethmers »

Oeps, mijn 'most embarrassing' moderating misser; had het knopje 'wijzig' i.p.v. 'quote' te pakken. Deel van je tekst dus verloren geraakt... Mijn nederige excuses, Cp mm :oops: :oops: :oops:

Sla je spaarvarken maar vast kapot....
Visio heeft z'n eigen bestandsformaat, maar dat wil Marc je vast wel toesturen.
Dat gaat het probleem niet worden, was dus de impliciete vraag.

Hoe snel ik er dan weer mee uit de voeten kan, wordt vers twee...
Dus zeg het maar CP; heb je Visio?
Yep, mijzelve getrakteerd op een nieuwe laptop, Windows 8, en als oem pakket het hele Office 2010 spektakel erbij. Zeer betaalbaar en daar zit ook Visio bij in.


Groet, Cp
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door kockie »

http://www.osalt.com/visio

Aantal alternatieven voor visio. Weet niet of die met vsd bestanden kunnen omgaan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door mdethmers »

CP et all,

Hier alvast een vernieuwd schema. De WW boiler is er nu tussen uit.

Morgen post ik de andere tekening en stuur ik je mijn bestanden even toe (nog steeds je eigen emailadres?)

Ik moet nu echt even mijn oogleden laten rusten...

Groet,

Marc

http://img69.imageshack.us/img69/6480/cvschemarev10.jpg
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door mdethmers »

Guy's and Dolls,

Zat nog een foutje in mijn laatste schema (geen retour van VV naar boiler).

Hierbij alsnog een verbeterde versie. Ik hoop dat dit schema wat overzichtelijker is voor jullie.

Even een response op eerdere antwoorden:

Albert: bedankt voor je response; ik ben er nog niet helemaal uit of de lambda versie het gaat worden qua meerprijs of dat het überhaupt een attack gaat worden. Ik vindt de Defro namelijk ook interessant, zeker als je dit zelf importeert uit Polen. De attack is bij SlovakHeating (35KW) nu echter wel duidelijk goedkoper dan eerder.

Groet,

Marc

Afbeelding
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door mdethmers »

Geacht Forum,

Nogmaals wat verbeteringen aangebracht. Volgens mij is de spaghetti nu ontward en toch alles in 1 overzicht.

Verder is de kogel door de kerk qua systeem. Ondanks een goede offerte die ik heb gekregen voor een attack 35 dpx lambda, ga ik toch voor een Defro Duo pellet. Reden is dat ik niet geheel zeker ben van een constante aanvoer van hout. Pellets zijn er altijd. Ik hoop alleen dat deze ketel inderdaad op beide brandstoffen goed uit de voeten kan. Verder is het wel zo dat deze volautomatisch is en ik er dus relatief gezien minder omkijken naar heb (als ik eens een paar weken geen hout heb liggen).

Light011; jouw systeem draait nu als het goed is. Kun je nog je meest recente ervaringen delen? Ik zit er daarnaast sterk over te denken om de ketel zelf te gaan halen in Polen. Dit bespaart al snel bruto zo'n €1300,- t.o.v. Nederlandse prijzen

Zojuist echter eerst voor de boiler een offerte gevraagd (2 spiraal) die voorlopig eerst wordt gevoed door de Intergas.

Groet,

Marc
Afbeelding
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door mdethmers »

Beste mensen,

Heb weer wat verder gestoeid met mijn systeem en heb graag jullie feedback op onderstaande punten.

Inmiddels heb ik de 2-spiraals boiler besteld evenals een 3-tal PT 1000's en een mengkraan WW vanaf de boiler. Ik heb me daarnaast behoorlijk ingelezen in het type controller wat de zaak straks moet gaan besturen en kom uit op de UVR1611, welke te programmeren is met bijgeleverd software pakket TAPPS.

Daarnaast heb ik besloten om toch af te stappen van de attack 35 DPX lambda (nu te koop bij Slovak voor €3300,-, dus inmiddels gezakt in prijs) en te gaan voor een Defro Duo Pellet. Kost wat meer (haal het wel zelf uit Polen = €1500,- goedkoper), echter ik ben dan wat minder afhankelijk van een constante aanvoer van en stoken op hout. Het is wel afwachten hoe de pellet prijzen zich gaan houden in de toekomst, maar goed. Deze kachel heeft de mogelijkheid voor automatische ontsteking, echter wil ik het aantal starts/dag zoveel mogelijk beperken door minder vaak en langer (= vol vermogen) te gaan stoken. Dit op basis van de feedback van CP en draadje van light011 .

Enige vragen/opmerkingen:

1. Zijn er mensen met ervaring op het gebied van de UVR1611 en zo ja is er ruimte om kennis uit te wisselen?
2. Ik heb een Alfa Laval platenwisselaar op de kop kunnen tikken (type 10395/1 - CB26-34H), echter heb nog steeds niet goed in het snotje waarom ik voor deze methode zou kiezen ten opzichte van een wisselaar in mijn buffervat (zit nu in schema verwerkt na een partijtje stoeien met CP, echter dit is inmiddels al weer een jaar geleden en ik ben een Groninger, dus vergeet snel... sorry CP)
3. Ik ga straks voorlopig de gas CV mee aansluiten op de boiler. Ik verwacht echter op termijn dat dit niet meer nodig zal zijn, zeker gezien de autom. pelletkachel. Is het dan beter om de boiler te verwarmen via de bovenste of onderste spiraal (vanuit pellet-buffer, buffer-boiler). Oppervlakte onderste spiraal is in mijn geval groter.
4. Last but not least: graag jullie commentaar op mijn laatste schema. Dit moet het mijn inziens gaan worden.

Alvast dank voor het meelezen en meedenken.

Groet,

Marc
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door ligth011 »

beste,

Cp kan het veel beter uitleggen dan mij.
Maar de defro zijn niet gemaakt om onder 2 bar druk te gaan werken.
Ook voor wat betreft de veiligheid kun je beter werken met een open systeem, dan heb je ook de platenwisselaar niet nodig.
Verder vraag ik mij af waarom je de buffers gaat verwarmen dmv de gas cv?
In de defro zit al een regeling.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door Johndc »

En volgens mij is die platenwisselaar gewoon te klein om het geweld van je kachel om te zetten.
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door mdethmers »

Gentlemen,
Ook voor wat betreft de veiligheid kun je beter werken met een open systeem, dan heb je ook de platenwisselaar niet nodig.
Ik heb nu een open systeem, althans pellet naar buffer (zie open expansievat).
Verder vraag ik mij af waarom je de buffers gaat verwarmen dmv de gas cv?
De GAS CV gaat niet de buffer verwarmen, maar de boiler (indien nodig). Bv. als ik lang douche. Ik heb dit schema origineel opgezet voor een houtvergasser. Daarom heb ik een driewegklep toegepast vergasser-boiler-buffer die eerst de boiler verwarmt bij te lage T in boiler. Als de vergasser echter niet draait, springt de gas-CV bij (kop boiler--->28KW=voldoende (schatting)). Ik zou nu in principe met de automatische pelletkachel dit kunnen automatiseren en de gas-CV er uit kunnen laten, echter vermoed ik dat voordat de Defro fatsoenlijk op temperatuur is, ik inmiddels al koud water heb. Dus was mijn idee om dan de boiler te gaan voeden vanuit de buffer...
En volgens mij is die platenwisselaar gewoon te klein om het geweld van je kachel om te zetten
Dat was nog een open punt voor mij. Wat denk jij dat ik dan nodig ben John? Of zoals eerder gevraagd is het sowieso beter om de wisselaar er tussen uit te laten en over de onderste spiraal in de buffer te gaan. Als al gezegd: ik weet niet meer precies waarom CP (en ik) een wisselaar er sowieso in hadden gezet.

Groet,

Marc
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door mdethmers »

Geacht forum/JohnDC/Light011/CP/etc.

Heb toch maar eens mijn oude draadje beter bestudeerd en las het volgende:
JantjeV8 schreef:
Waarom laat je je hout-cv via een platenwisselaar gaan? Als je hout-cv rechtstreeks z'n warmte in het buffervat laat afgeven, hou je je stookrendement veel hoger.

Daar heb je gelijk in, maar de meeste houtvergassers hebben maar een werkdruk van 1,5 Bar, en Marc heeft voor de veiligste manier met een open expansievat gekozen. Dan ontkom je niet aan een warmtewisselaar. Het zorgt er tevens voor dat de houtketelkring door de delta T over de wisselaar veel sneller op temperatuur is!
Dus light/John: de Defro kan inderdaad maximaal op 1,5 bar opereren. Echter wil ik afgezien van bovenstaande toch een spiraal in de buffer gebruiken, dan moet ik er een gesloten systeem van maken. Daar ben ik na diverse draadjes in dit forum toch niet zo wild meer van. De vraag gaat nu wel rijzen welk type wisselaar dan wel geschikt is en wat deze ongein gaat kosten. Of kan er in serie een 2-tal aangesloten worden (gesteld dat ik deze wisselaar nog een keer op de kop kan tikken...)

CP: graag ook jouw commentaar!

De groeten uit het hoge noorden...
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door ligth011 »

Ik gebruik ook een spiraal van de buffer, dus zou niet weten waarom dat niet met een open systeem kan.
Het schema heeft CP gemaakt, en werkt prima.
Ik heb 2 buffers 1 van 1000 ltr met sww spiraal en nog een spiraal, ernaast staat een 500 ltr met extra spiraal voor eventuele zonne-energie.
zie topic http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1592
Plaats reactie