Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door mdethmers »

Light011/Ed; ik heb je draadje en CP's schema nog eens wat gedetailleerder doorgenomen. Het begint me nu heel helder te worden.

Mijn vraag aan jou is wel of je inmiddels al aan het stoken bent en zo ja (indien pellets) wat je verbruik momenteel is.

Groet,

Marc
stompie76
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 nov 2012, 00:45

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door stompie76 »

Ben 86 werkt ook met open systeem en spiralen.
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door mdethmers »

Forum,

Op basis van John's commentaar en draadje van light en schema CP is het in mijn geval dus ook beter/mogelijk om toch met een spiraal te gaan werken in de buffer. Mijn vragen zijn dan ook nu:

1. Buffergrootte? Ketel is 35 KW. Stelling was toch 100 liter/KW dus 3500 liter buffer?
2. 2 spiralen zoals bij light verbonden via de buitenkant of kan 1 volstaan ook nog volstaan. Een extra spiraal is + €550,-...


Groet,

Marc
stompie76
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 nov 2012, 00:45

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door stompie76 »

hallo marc,
Volgens mij is het eerder 50 per kw.
Lees het draadje van JanBu maar eens.Die krijgt 800 liter niet warmer dan 45 gr.
Kijk ook eens op ravenburger.de
Die zijn naar mijn mening ook niet erg duur.

Groet Ferdinand
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door ligth011 »

Na mij weten kan de 2 e buffer zonder spiraal, of je moet in de toekomst met zonne energie willen werken.
Het water in beide buffers is het gesloten systeem.
En op de spiraal van de grote buffer zit het opensysteem

Bas van Hilversum heeft ook buffers, is ook op dit forum actief
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door Albert van WdJ »

stompie76 schreef: Volgens mij is het eerder 50 per kw.
Lees het draadje van JanBu maar eens.Die krijgt 800 liter niet warmer dan 45 gr.
50 liter per kW is het minimum.
Dan stook je binnen 4 uur je buffers op 80-85 graden C
Maar wat je dan vergeet is dat je bij opstook van je kachel niet efficiënt bent, en ook niet aan het einde van de stook.
Bij een grotere buffer hoef je dus minder vaak op te stoken en te laten uitbranden. Je hele stookduur is natuurlijk wel langer.
Wanneer je minstens 100 liter per kW kunt neerzetten, kun je langer op hoog vermogen stoken (efficiente verbranding) en hoef je op koude dagen waarschijnlijk ook maar één keer de kachel te stoken.
Op warmere dagen mogelijk maar één keer per 2-3 dagen.

In het begin is stoken heel leuk, maar na een poosje is het ook wel eens lekker dat je er een keer niet mee bezig bent. Dan ben je blij met je grotere buffer.

@Ferdinand. Welk draadje van JanBu bedoel je?

Albert
Change, before you have to.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door Johndc »

In het begin is stoken heel leuk, maar na een poosje is het ook wel eens lekker dat je er een keer niet mee bezig bent. Dan ben je blij met je grotere buffer.
Helemaal waar! Ben maar zeker! :wink:
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door mdethmers »

Albert/John,

Een grotere buffer is inderdaad ook wat ik dacht. Zeker omdat ik minder vaak wil stoken. Dit wordt echter sowieso nu al sterk gereduceerd omdat dit een automatische pellet kachel is. Voor de houtvulling is het manueel werk, helaas.

Ik heb zelf een 4000 vat op het oog, echter dit zijn wel dure grappen.

Echter kan iemand in dat geval nog adviseren of 1 spiraal volstaat of dat 2 beter zijn (als bij het systeem van Ed/Light011?
Na mij weten kan de 2 e buffer zonder spiraal, of je moet in de toekomst met zonne energie willen werken.
Het water in beide buffers is het gesloten systeem.
En op de spiraal van de grote buffer zit het opensysteem
Ed: het tweede vat betreft geen buffer maar een WW boiler... Hier wordt de buffer zelf op aangesloten op onderste spiraal en gas-cv op bovenste. Zit er nog aan te denken om evt. nog een driewegklep (met aansluiting vanuit gas-cv) in te bouwen tussen onderste spiraal en bovenste in de boiler om zodoende nog sneller de boiler te laden.

Groet,

Marc
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door Albert van WdJ »

@Mark,

Ga je zo'n Defro stoken?
Want dat heeft niks met houtvergassers te maken.
Een Defro kun je met houtblokken stoken, maar ga eens ergens kijken hoe die ketel er daarna van binnen uitziet en hoe de rookgassen zijn. (draait die van Ed al?)
Volgens mij is het rendement op houtblokken ook laag.

Want ik zag in je laatste schema nog steeds de Attack staan.
Die kost maar zo rond de 2500 euro incl Oventrop mengventiel en veiligheidskoeling, en geen 3300. (bij slovak heating)
Maar dan stook je alleen houtblokken, geen pellets.

Een Defro op pellets is op zich een mooie ketel, maar houtblokken is in deze ketel is (mijns inziens) meer een noodvoorziening dan een serieuze alternatieve brandstof.

Wanneer je echt alle kosten meeneemt van afschrijving totale installatie en aanschaf pellets, dan is dat net zo duur als gewoon gas stoken.
Ik zou dat alleen doen als er geen gas beschikbaar was of uit puur ecologische of milieu motieven.
Maar in dat laatste geval zijn er alternatieven die ook financieel aantrekkelijker zijn.
Zoals een houtvergasser.

Albert
Change, before you have to.
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door mdethmers »

He Albert,

Dank weer voor je scherpe reactie.

Klopt. De Defro is inderdaad ook niet echt een vergasser. Qua rendement met stoken op hout: hier kan ik niets over terugvinden. Ik vermoed zelf ook dat dit lager zal zijn. Echter dit stook ik er bij als ik aan (goedkoop) hout kan komen. Dit laatste is bij mij een variabele en dat wil ik niet geheel van afhankelijk zijn. Vandaar pellets.

De Attack staat inderdaad nog in mijn laatste schema. Dat moet ik nog aanpassen. De genoemde €3300 geldt voor de dpx 35 kw lambda versie! Slovak heeft die niet op z'n site staan, maar kan deze wel leveren na emailverkeer.

Qua kosten, exclusief ecologische motieven: ik verstook nu met een volledig geïsoleerd huis (en nee geen Gamma kwaliteit...), afhankelijk van de winter, minstens 3500 kuub gas/jaar weg. Daarbij heb ik de thermostaat op 17 graden ingesteld en worden wij warm van de houtkachel in de kamer. Mijn vrouw is hier erg blij mee zoals je kunt voorstellen.... :fff Dit is dus inclusief koken en WW. Op het moment dat ik een gemiddelde van tussen de 18 en 20 graden wil hebben, komen we wel op 4000-4500 kuub gas.

Dit is nu eenmaal inherent aan ons huis (940 M3, 250 M2).

Van wat ik nu heb gelezen over de Defro (ook op Duitse forums) kan ik grofweg rekenen op een jaarverbruik aan pellets ergens tussen de €700-€1000,- voor een huis van vergelijkbare grootte (en met de juiste instellingen van rookkanaal, controller, met buffer, minder frequente starts, etc.)

De investering meegenomen en de aanname dat mijn gasverbruik vanaf installatie alleen nog gestoeld is op het koken (ik ga namelijk ook gewoon 's zomers stoken op pellets, puur voor de WW boiler (wederom via de buffer die ik zeer goed ga isoleren!)), het feit dat ik de Defro goedkoper zelf ga halen uit Polen en installeren, dan heb ik de gehele installatie terugverdiend in grofweg 5-6 jaar...

Risico's die ik loop: pellets worden extreem duurder, de Defro haalt de 5-6 jaar niet, de gasprijs gaat halveren o.i.d. of ik sluit de zaak niet goed aan :shock:

Albert, had je graag voorzien van ervaringsgegevens m.b.t. de Attack Lambda, echter helaas. Als je echter mij kunt voorzien van een jaarlijkse terugkerende 30 M3 aan betaalbaar hout, dan kunnen we uiteraard e.e.a. heroverwegen... :mrgreen:

Mensen: schiet maar raak op deze stelling/aannames
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door Johndc »

Om je een idee te geven in mijn geval met een (uit Polen gehaalde) Pelletketel 25Kw. Kosten voor de gehele installatie 2.500 euro.
Per jaar 600 euro minder electra rekening. Dus op 5 jaar zeker terugverdient.
Ik heb dit ding omgebouwd voor het stoken van schavelingen en zaagsel, dus geen pellets.
Nu stook ik (eerlijkheidshalve) op het ogenblik stukhout. Deels van enkele bomen uit de tuin en voor de rest afvalhout uit een timmerbedrijf van mijn gebuur.
Heb de kachel wel aangepast, want in de fabrieks-opstelling was het niet te doen. Dus vuurvaste stenen onderin, na heel het originele pelletgedoe te slopen.
Na deze aanpassing brand dit ding naar tevredenheid. Alhoewel een 177 als vuurkamer, gekoppeld aan mijn brander als WW veel betere resultaten zal geven qua uitstoot.
Maar dat is voor later.
Ik heb een buffer van 1200 Liter (word 2400 Liter), boiler van 180 Liter, vloerverwarming en radiatoren.
Het is nu niet koud buiten (9° overdag) wat op de woonverdieping neerkomt op gemiddeld 24° dag en nacht. Gelijkvloers 20° in een grote open werkplaats van 9 X 14 en 3.70 hoog. Die 20° is gemeten met de voeler op de alu paneelzaag slede van 50 cm op 3.80 m lengte. Dus denkelijk is de temp. in die ruimte wel wat meer.
Daar gaat dan per dag twee kruiwagens aan hout-afval de kachel in. Met beetjes bijgevuld, anders rookt het buiten te fel.
Mijn buffer is zonder spiralen, dus boven warm er in en koeler er uit bij het stoken, snacht's natuurlijk andersom.
Als ik zo blijf stoken ben ik binnen de kortste keren een "naturist"! Want loop hier s'avonds nog enkel in mijn ondergoed rond :lol:
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door ligth011 »

Ed: het tweede vat betreft geen buffer maar een WW boiler... Hier wordt de buffer zelf op aangesloten op onderste spiraal en gas-cv op bovenste. Zit er nog aan te denken om evt. nog een driewegklep (met aansluiting vanuit gas-cv) in te bouwen tussen onderste spiraal en bovenste in de boiler om zodoende nog sneller de boiler te laden.

Je kunt toch ook 2 vaten van 1500 ltr nemen 1 met 1x sww wisselaar en 1x wisselaar voor de defro oid.
En het 2 vat gewoon een buffer van 1500 ltr of als je nog zonne-energie wil 1 spiraal erin.
Je moet even mijn draad doorlezen dan weet je gelijk waarom ik 2 buffers heb staan en niet 1 grootte.
Dat was om rust te creëren in de buffers.
Voor wat betreft het verbruik, kan ik je nog niets zeggen.
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door mdethmers »

Ed/John,

Thanks for the comments.
Je kunt toch ook 2 vaten van 1500 ltr nemen 1 met 1x sww wisselaar en 1x wisselaar voor de defro oid.
En het 2 vat gewoon een buffer van 1500 ltr of als je nog zonne-energie wil 1 spiraal erin.
Je moet even mijn draad doorlezen dan weet je gelijk waarom ik 2 buffers heb staan en niet 1 grootte.
Dat was om rust te creëren in de buffers.
Ed: de boiler heb ik inmiddels al (500 liter, 2 spiraal). Deze komt op zolder te staan bij mij thuis (zo dicht mogelijk bij de douche). M.b.t. de buffer (beneden): die moet er nog komen en dit wordt inderdaad ca. 3000-4000 liter. Ik kan namelijk niet de hele dag in mijn ondergoed rondrennen :oops: Echter dit kan ook nog een 2 x 1500 liter uitvoering worden. Ik had het jouw draadje wel gelezen en CP's concertzaal uitleg, echter exact begrijpen doe ik het nog niet. Had dit bij jou ook met name te maken met de VV of zit ik dan helemaal mis? Ik heb zelf voor het merendeel radiatoren en beneden een stuk VV. Of is dit puur een gelaagdheid issue als je maar 1 x boiler zou toepassen?

Groet,

Marc
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door Albert van WdJ »

mdethmers schreef: Qua kosten, exclusief ecologische motieven: ik verstook nu met een volledig geïsoleerd huis (en nee geen Gamma kwaliteit...), afhankelijk van de winter, minstens 3500 kuub gas/jaar weg. Daarbij heb ik de thermostaat op 17 graden ingesteld en worden wij warm van de houtkachel in de kamer. Mijn vrouw is hier erg blij mee zoals je kunt voorstellen.... :fff Dit is dus inclusief koken en WW. Op het moment dat ik een gemiddelde van tussen de 18 en 20 graden wil hebben, komen we wel op 4000-4500 kuub gas.

Dit is nu eenmaal inherent aan ons huis (940 M3, 250 M2).

Van wat ik nu heb gelezen over de Defro (ook op Duitse forums) kan ik grofweg rekenen op een jaarverbruik aan pellets ergens tussen de €700-€1000,- voor een huis van vergelijkbare grootte (en met de juiste instellingen van rookkanaal, controller, met buffer, minder frequente starts, etc.)

mdethmers schreef:Mensen: schiet maar raak op deze stelling/aannames
Oke, daar komt ie!

Voor €1000,- aan pellets (prijs 25 cent per kilo) is maximaal 4000 kg.
Stel dat het beste pellets zijn, 5,2 kW per kilo geeft een totale energie-inhoud van 20.800 kw.

Gasverbruik nu minimaal 3500 kuub x 8.9 kW per kuub = 31.150kW.

Die €1000,- moet dan staan voor pellets van max. 17 cent per kg.
Anders kom je niet aan je kw's

Of ik zie het fout, of je moet minstens 6000 kg pellets hebben voor eenzelfde energie-inhoud.
En die heb ik nooit goedkoper gezien dan 28-30 cent de kilo.

Albert
Change, before you have to.
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door mdethmers »

Albert,

http://www.warmteprijzen.nl/pellets_hou ... ijzen.html

€0,22 is dus grofweg het minimum volgens deze site voor 5,2 kW/kg. De pelletkosten worden dus gezien jouw verhaal wel wat hoger, echter ik blijf wel op hout (bij)stoken (ik schat nu een verhouding van 70-30). Maar ook al zou het dus meer richting de €1300-€1400 gaan, dan nog bespaar ik. Mijn terugverdientijd wordt dan hooguit een dik jaar langer. Zolang de Defro dit maar kan bijhouden qua levensduur, onderhoud, etc. Zelfs als ik worst case break even draai t.o.v. gas, dan heb ik in ieder geval de rest v.d. installatie al terugverdiend en in mijn geval al die tijd een betere WW voorziening gehad t.o.v. de huidige opstelling. Dan haal ik tegen die tijd wel weer een nieuwe Defro. De kick om dit te ontwerpen, te plaatsen en te optimaliseren, zeker met behulp van dit forum, is ook een driver voor mij.

Ik zal eens kijken wat pellets net over de grens bij mij in Duitsland doen.

MD
Plaats reactie