Wie bouwt mee? (Batch) Rocket (177) uitvoeringen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door deleted »

Ook niet een beetje dus... :fff :mrgreen:

Hout bijleggen ... dacht ik ook als enige mogelijkheid nog te zien. (toch maar vuldeur in het bereik van de kok ?)
Alleen zal het probleem minstens even vaak zijn het willen 'minderen' van de temperatuur ... En brandend hout wegnemen uit de verbrandingskamer is dan ook weer problematisch...

2 kleppen in het rookgastraject dan maar ?
-Eentje die de rookgassen onder de volledige kookplaat en in/rond de oven verpicht ?
-En ééntje die de rookgassen een directe uitgang naar achteren biedt (het fornuis uit) na de eerste kookring.

Moet die warmte achter het fornuis ook wel weer nuttig gebruikt kunnen worden ...

G
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:2 kleppen in het rookgastraject dan maar ?
-Eentje die de rookgassen onder de volledige kookplaat en in/rond de oven verpicht ?
-En ééntje die de rookgassen een directe uitgang naar achteren biedt (het fornuis uit) na de eerste kookring.
Vind ik ook al geen goed idee. De eerste klep die je voorstelt zou dan direct de gassen uit de riser af moeten leiden. Zal niet meevallen, er kan ook 800 graden uit dat ding komen en dan is je klep geen lang leven beschoren. Op vol vermogen is dit een behoorlijk agressief apparaat, in ieder geval een stuk meer dan een gezapig kolenvuurtje.
De tweede klep zou misschien kunnen als het fornuis met een achterkant naar de muur staat. De situatie in Zeddam leent zich daar niet voor, dan zou de hele constructie omgegooid moeten worden.
Mijn idee: terughoudend zijn met de hoeveelheden en als het ding te hard gaat de pannen buiten de vuurlinie plaatsen. Ben je klaar met koken, dan het ding gewoon uit laten branden.

Maar weet je wat, teken het geheel eens uit als werktekening. Niet als een artist' impression, dat is te eenvoudig en papier is geduldig. Dan kom je er achter wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn van jouw situatie en voorhanden materiaal.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Lexxie
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 mar 2013, 10:00
Locatie: Lemelerveld

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Lexxie »

peterberg schreef: De eerste klep die je voorstelt zou dan direct de gassen uit de riser af moeten leiden. Zal niet meevallen, er kan ook 800 graden uit dat ding komen en dan is je klep geen lang leven beschoren.
Zou je geen klep aan het einde van de kookplaat/oven kunnen plaatsen ipv aan het begin? Dan krijg je een doodlopende bell en zo de rookgassen en temperatuur maar kan omleiden naar de bank/andere plekken en de temperatuur toch wat kan regelen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door ritsaert snijder »

G,
Neem gewoon een grotere fornuisplaat dan heb je meer zones en kan je makkelijker schuiven. Je kan over een paar weken ook het fornuis in Zeddam uitproberen (of dat hij te heet wordt).

Met een klep maak je de hitteverdeling van het hele fornuis anders (als je hem gebruikt). En dat verstoord het juist. Dat zou ik echt niet willen.

RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door 12much »

Die temperatuur is niet het probleem, daar kun je met een gerust hart op gaan koken, ringen eruit, wok er in etc. Daar zit wellicht een addertje onder het gras, je mag dat ding dan niet meer optillen omdat dan roet en warme lucht naar buiten komt. Een tweede wok kopen, twee cm boven het opperplak afsnijden, een veldsmidse lenen, randje netjes vlak tikken, klaar. De bovenzijde van een enkele oliedrum redt dat ook.

Schuiven met de pannen is één, een vlakke plaat van 5mm dik met enkelzijdig 4-8 M6 moeren er onder gelast is twee en eigenlijk bij voorkeur, want die kun je als bakplaat gebruiken :D
Never burn faster than your Wocket.
raf
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 jan 2012, 10:57
Locatie: Zelzate (B)

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door raf »

Hallo,

Kan je bij het fornuis niet gewoon de gietijzeren plaat vervangen door een vuurvaste plaat die heet genoeg wordt om de pannen erop te plaatsen dan zou het probleem van roet of rook opgelost zijn?

Raf
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef: 2 kleppen in het rookgastraject dan maar ?
-Eentje die de rookgassen onder de volledige kookplaat en in/rond de oven verpicht ?
-En ééntje die de rookgassen een directe uitgang naar achteren biedt (het fornuis uit) na de eerste kookring.
Eén klep volstaat. Een bypassklep net na de tweede kookplaat, maar boven de ovens. Openen om het aanmaken te vergemakkelijken of om oververhitting van de ovens te voorkomen. Werkt hier prima.
ritsaert snijder schreef: Je schuift toch je pannen over het fornuis?
Inderdaad. Er zijn hete en minder hete zones. Je kan zelfs een heel hete creëren door "warmteribben" te lassen aan de onderzijde. Uiteraard kan dat alleen bij gewoon stalen delen. Bij de relatief dunne oude gietijzeren kookplaten is dat niet nodig, maar als je kiest voor wat dikker gewoon staal (om krom trekken te voorkomen) dan zijn de ribben gewenst.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door paukerock »

is er geen mogelijkheid om de (zogezegde warmhoud plaat) op te trekken naar dezelvde hoogte als de bakplaat en de warmhoud plaat uit een stuk te maken met de bakplaat maar dan tussen de bakplaat en de warmhoudplaat izolatie plaatsen en de dikte aan te passen zodat je daar een tussenin zone hebt
dus egenlijk 3 kookplaten maken met verschillende temperature of zelfs 4 verschillende temperatuurem met extra warm deel inderdaad met ribben
maar ik blijf er toch echt bij dat er een izolatie op moet voor de vijligheid naar kinderen toe
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door kockie »

Vanavond de kachel nog maar eens opgestookt (net als gisteren). De achterste kookplaat heeft op een haar na de 400 graden bereikt. De voorste een 100 graden koeler, de oven een 160 graden. Alle temperaturen gemeten met een IR meter.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door ritsaert snijder »

Maarten,
Gaat goed..wordt het leem tussen de betonklinkers al hard?

Hoe gaat het met model 0 ? Is die helemaal droog? Scheuren?
RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door kockie »

De leem tussen de klinkers is al hard, alleen van de bank niet, omdat deze nog niet gebruikt wordt. Het 0-model is zo goed als droog, alleen de aansluiting tussen vuurkamer en vat is nog iets vochtig en de voet van de kachel.
Scheuren zitten er wel in.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door ritsaert snijder »

Maarten,
Klinkt goed!
Ik ben ook heel benieuwd wat de 0 doet als je hem nu een keer een stevige batch geeft. Of er dan problemen ontstaan door de uitzettingen van het vat. Denk het niet...
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

paukerock schreef:is er geen mogelijkheid om de (zogezegde warmhoud plaat) op te trekken naar dezelvde hoogte als de bakplaat en de warmhoud plaat uit een stuk te maken met de bakplaat maar dan tussen de bakplaat en de warmhoudplaat izolatie plaatsen en de dikte aan te passen zodat je daar een tussenin zone hebt
dus egenlijk 3 kookplaten maken met verschillende temperature of zelfs 4 verschillende temperatuurem met extra warm deel inderdaad met ribben
Pauke,
Gietijzeren kookplaten met drie kookringen bestaan en zijn nieuw te koop, het kan dus wel zo geconstrueerd worden. Het uitgangspunt van dit fornuis was die kookplaat met een beperkte omvang en daar is alles zo goed mogelijk op aangepast. Hoe verder stroomafwaarts de plaat zich bevindt, hoe lager de temperatuur.

En in de opzet van afgelopen weekend kan die grindtegel natuurlijk ook vervangen worden door een gietijzeren plaat, dan zou dat de derde kookplaat worden waar de soep op staat te pruttelen. Ik zie het al voor me, een paar mensen die aan dat fornuis een maaltijd aan het bereiden zijn...
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door hotglass »

Zo, heb ik even een mooie discussie gemist over fornuis koken, pannen ringen en platen.

In het bezit van een behoorlijk groot fornuis dat zeker 300 dagen per jaar brand ben ik daar voornamelijk een toeschouwer. Dat geeft me dan wel weer de tijd om over alle verrichtingen aan de zwarte plaat na te denken. Zo nu en dan probeer ik het zelf eens uit.

Mijn/ons houtfornuis produceert op vol vermogen, 370 - 450 graden aan een dikke ronde kookplaat met gegoten ribben. De rechthoekige plaat waar hij in ligt is dat ca. 50 graden lager.
De twee daaropvolgende platen lopen geleidelijk af (van links naar rechts bijna een meter) naar 250 graden.

ff wat ervaringen :wink:
Bij een plaattemperatuur van 450 graden kun je niet meer van bovenaf in een pan roeren.
Je moet dan een lepel met een extra lange steel gebruikt vanaf de zijkant.
Een gietijzeren wok in het ronde gat gaat met die temperatuur goed en lekker snel
Een plaatstalen wok zal het ook wel doen maar gietijzer verdeelt de warmte veel beter.
Een wok met een anti aanbaklaag doen het volgens mij dan maar één keertje.
Voor koken is het gewoon te heet maar snel bakken in een koekenpan gaat weer prima.
Wel weer een pan met lange steel, die niet met het grip gedeelte vlak boven de plaat zweeft. Je handvat
vliegt echt in de fik.
Koken van water loopt lekker bij 350 tot 400 graden. Soep, groente o.i.d. op het verste hoek van de kookplaat. of op een gietijzeren rooster zo'n 2 cm boven het hete deel van de kookplaat.
Een wok in het gat schuiven gaat uitstekend als je de ronde kookplaat maar bij het gat laat liggen, zodat je het bij het uitnemen van de wok weer direct (met een lange pook) in het gat kunt schuiven.
Wel even controleren of je geen vette afzuigkap dicht boven de riser hebt hangen. dat gaat echt niet goed :fff

Mijn poken zijn zo'n 60 tot 70 cm lang en passen echt goed in de openingen van het fornuis.

@ Gandalf. Natuurlijk moet de vuldeur binnen bereik van de kok zitten. In de eerste plaats om de kok het gevoel te geven dat hij controle over het proces heeft :lol:
In de tweede plaats geeft een langzaam uitbrandend vuur een lagere temperatuur aan de kookplaat. Even wat nieuw hout daarop kan de temperatuur zomaar weer 100 graden doen stijgen (bij mijn fornuis) Een kok moet dat natuurlijk kunnen volgen.

Kortom, bij meer als 450 graden zou ik mogelijkheden onderzoeken om de plaat temperatuur te temperen.


Groet,

Ed
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door fikkie stoken »

plaatje waar pan op staat, in hoogte stelbaar zodat er lucht onderdoor kan; vroeger deed men dat ook.

ze waren niet zo dom.

wel heb ik een hekel aan het gezegde, vroeger was alles ............. :lol:
Gesloten