Wie bouwt mee? (Batch) Rocket (177) uitvoeringen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

Kockie,
Even een paar praktische punten anders komen we geen steek verder: hoe groot zijn die betonstenen die jij hebt liggen? En hoeveel heb je er (ongeveer) van?

Wie doneert er vuurvaste stenen en wat zijn de afmetingen daarvan?

Als er op gekookt moet kunnen worden, hebben we ergens een kookplaat of de bovenkant van een oud fornuisje? Zijn er mensen die iets hebben op het gebied van oude (of nieuwe) deurtjes? Ook een oventje in dat kookfornuis?

Zodra ik een beetje weet wat voor materiaal we ter beschikking gaan krijgen kan ik beginnen met een tekening van het metselwerk te maken. Daar mag iedereen over meepraten zolang we niet verdwalen wat in theorie het beste is. Persoonlijk heb ik alleen maar interesse in de fysieke uitvoering en hoe dat aangepakt kan worden. Als er dan ook een wisselaar in moet komen dan zie ik graag maten en doorgangen, dat soort dingen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

ritsaert snijder schreef:Dus ook nog een houtfornuis, maar naar mijn idee is een rocket batch dan niet ideaal vanwege de lange riser.
In de schuur is een opstap aan de zijkant, de stookkant aan de lage kant en de kok aan de hoge lost al wat van het probleem op. Het geheel hoeft niet hoger dan 100 cm te worden, daar zul jij geen moeite mee hebben. Kan jij goed koken? Anders hebben we een opstapje voor CP nodig, maar ook dat kan geregeld worden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door ritsaert snijder »

Peter,
daar zijn we inderdaad dan snel uit! Een opstapje en een lange kok is voldoende! Kockie zelf is ook lang zat.

Het is aan Kockie om de knopen definitief door te hakken!

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door kockie »

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, we moeten alleen zorgen dat we geen vermogen aan schoorsteenpijpen kwijt zijn....

Ik zal een bijl klaarleggen voor de knopen. Ik zal morgen even kijken naar stenen en een fornuis dat hier na de eerste forumdag is achtergebleven. Foto's volgen.

Het "opstapje" dat er nu zit is max 10 cm hoog.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door benthuis »

Ik heb beschikbaar:
20 nieuwe standaard vuurvaste stenen (geel)
100 liter vermiculiet (of was het perliet?)
1 fornuis...

Het fornuis staat gepland in mn zomerhuisje, maar ik wil hem voor dit goede doel wel opofferen, als we er wat aan hebben.
Gaat om zo'n wit duits emaile fornuis met kookplaat (en 2 electrische pitten) met 2 stookdeurtjes en een oventje.
Als het nodig is ga ik foto's zoeken/maken
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

Die 20 stenen komen wel van pas, die zou ik graag willen gebruiken voor dit project. Kun je even doorgeven wat de afmetingen zijn?

Het fornuis is nog wat anders, mogelijk zijn er meer mensen die ergens zo'n ding hebben staan. Voorlopig houden we die achter de hand.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door benthuis »

Maten geef ik door.
Heb ook nog een inbouwhaard met glazen deurtjes, zal daar foto's van maken, misschien zijn de deuren bruikbaar.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door kockie »

Net even vlot geteld: tussen de 1200 en 1500 betonklinkers (betonstenen, weet niet precies wat de officiële naam is.)

Hier een 2-tal foto's van het voormalig kolenfornuis, afkomstig van Gandalf. SPeciale import dus.
foto 1.JPG
foto 2.JPG
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

kockie schreef:Net even vlot geteld: tussen de 1200 en 1500 betonklinkers (betonstenen, weet niet precies wat de officiële naam is.)
Betonklinkers, ze worden voornamelijk voor bestrating gebruikt. Bruikbaar voor alle plekken die niet aan direct vuur blootgesteld worden en de 500 graden Celsius niet overschrijden. Kun je er daar eentje van meten zodat ik een formaat voor de tekening heb? Een prima aantal, daar kunnen we echt wat mee!

Het fornuis is waarschijnlijk wel bruikbaar als we de bovenplaat er heel af kunnen krijgen. Dan is dat de kookplaat van het rocket fornuis. Het deel van het front met de ovendeur kunnen we dan mogelijk toepassen als... nou ja, ovendeur! Graag de maten van de deuropening en de buitenmaten van de kookplaat.

Het begint zowaar ergens op te lijken. :o
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Jimmeuh »

Het wordt al concreter :)

Ik heb niet dadelijk iets bruikbaars liggen, denk ik.
Allesinds, moest er nog iets ontbreken waar ik mee kan helpen...

Graag kom ik wel eens een kijkje nemen naar de bouwkunsten van jullie.
Al is het maar om wat Belgische bieren mee te brengen ;)

Goed bezig!
Huisje breek mij niet...
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door ritsaert snijder »

Peter,
Ik wil wel een deurtje lassen. Dan maak ik er gelijk twee (een voor mijn eigen project). Ik zal een tekening maken van hoe ik het dacht te maken. Maar jij mag natuurlijk ook zeggen wat je wilt.

RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

Rits,
Dat is een goed voorstel. Nu hoop ik maar dat het een deurtje wordt dat past op een rocket 177, dan weet ik gelijk naar welk formaat vuurkamer ik toe zou moeten werken. Dat lijkt me groot genoeg voor een demonstratie model met kookplaat, oven en een additionele bell. Misschien zelfs wel voor een wisselaar voor warm water in deze keuken, die gevestigd gaat worden in een voormalige varkensstal.

Is er nog iemand die isolerende vuurvaste stenen in de aanbieding kan doen? Daarmee zou een heat riser te bouwen zijn waar we wat aan hebben. Tot nu toe heb ik 20 stuks zware chamotte op mijn lijstje staan en dat is natuurlijk ook niet genoeg.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
martinus
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 okt 2011, 15:08

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door martinus »

@ Rits en Gandalf,

Is het een idee om de riser uit te voeren in een dunwandige ronde chamotte buis?
In nederland nog niet zo bekend maar bij onze oosterburen al veelvuldig toegepast in de schoorsteentechniek onder de naam keramik-schornsteinrohr. Als je even googled vind je meerdere fabrikanten die allerlei soorten en maten van 12-40 cm doorsnee, dik- en dunwandig (10 mm), geisoleerd en ongeisoleerd, en ga zo maar door, kunnen leveren. De prijs ligt zo rond de €50,-/meter
Deze pijpen kunnen temperaturen aan van ruim boven de 1000 graden en hebben een zeer lange levensduur. >30jaar voor een schoorsteen. Dit is uiteraard geen goede maatstaf voor de riser die veel hogere temperaturen verwerkt. En ik weet ook niet of de chamotte buis deze temperaturen wel aan kan en of de dunwandige buis wel snel genoeg opwarmd. Het eea leek mij wel de goeie richting op te gaan.

Ik volg de rocket ontwikkeling al een poos als een spannende roman. Tzt kom ik graag even spieken in zeddam als het mag.

groet,
Maarten
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

martinus schreef:Is het een idee om de riser uit te voeren in een dunwandige ronde chamotte buis?
Grappig, een van mijn contacten in Frankrijk heeft het gedaan en de onderste 20 cm van de buis zet zo hard uit dat wat daarboven zit in twee delen uiteen scheurt. Dat kan betekenen dat het wel mogelijk is maar dat er erg goed gekeken moet worden naar horizontale deelnaden en expansie voegen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door deleted »

Chamotte isoleert in ieder geval goed.
Dat wil zeggen: isoleert nog goed bij deze hoge temperaturen.
Veel isolatiematerialen verliezen hun isolerende werking bij hoge temperaturen.

Peter, Zou om het scheuren tegen te gaan het een oplossing zij om een enkelwandige RVS buis te nemen die enkele mm kleiner is dan de chamottebuis , deze te omwikkelen (1 wikkel van enkele mm) vuurvilt en dit in de chamottebuis te laten zakken ?
Met het idee dat het RVS de hitte beter verdeeld over de hele Riserlengte.

Lijkt misschien overkill, maar het lijkt me een aardige manier van isoleren en een duurzame Riser.

G
Gesloten