Verbouwing, welke kachel(s)? - (Antwerpen-Centrum)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verbouwing, welke kachel(s)? - (Antwerpen-Centrum)

Bericht door ritsaert snijder »

Nadine,
Mooie plaatjes!
In aanvulling; ik vermoed dat de leem ook werd gebruikt als geluidsisolatie en dan vooral en de lage tonen (massa). Je smeert ook makkelijk alle gaatjes dicht.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
nadineadriaensens
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2012, 18:11

Re: Verbouwing, welke kachel(s)? - (Antwerpen-Centrum)

Bericht door nadineadriaensens »

De vloer waar we met bezig zijn is van het appartement boven ons (van schoonmoeder), dit gaat verhuurt worden.
Dus moet ik zeker weten dat de isolatie genoeg geluid tegenhoud. Ik moet volgende keer eens meten hoe hoog
de vloer mag komen, probleem is dat het stuk dat er nog ligt al een beetje hoger ligt en alles op dezelfde hoogte moet
komen. 'k Moet alle mogelijkheden hier eens gaan bespreken want mijn schoonmoeder wou gewoon platen van acoustix leggen....

Ik ben nu even terug bezig met wat we in ons appartement willen doen,
het lijkt me niet slecht om de kachel in het begin van de opbouwfase te plannen.
Sorry als ik fouten maak maar...
De plannen van peter zij allemaal redelijk diep, kan het minder diep en breder en hoger?
Wat zijn de voordelen van verschillende bellen boven elkaar, met onze hoogte vraag ik me af of
het zin heeft om de bellen hoger te maken of 3 boven elkaar.
Als de diepte nodig is, kan dit ook enkel aan de onderkant en dan smaller breder worden,
een beetje zoals een klassieke haard eruit ziet?
Ik denk dat het inderdaad het beste zou zijn om kante en klare vuurkamer kopen via Michel, maar welke?
Alles moet dan ook nog draagkracht genoeg hebben om het gewicht van de bovenliggend schouw te dragen.
Het liefst zou ik wat van de bakstenen gebruiken die we hebben, er staan hier al 3 pallets proper gemaakte bakstenen en
heel de muur van de eerste foto moet nog afgebroken worden.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verbouwing, welke kachel(s)? - (Antwerpen-Centrum)

Bericht door deleted »

Een kachel kan je zo hoog maken als je wil, maar de warmte heeft ook de neiging om vooral vanboven te zitten. (in de Bell).
Daarom werkt men vaak met een lage lange Bell (Bank).

Een hoge grote kachel weegt snel meerdere tonnen en staat voor je schoorsteeen.
Zeker dat je gewelven dit kunnen dragen ?

G
nadineadriaensens
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2012, 18:11

Re: Verbouwing, welke kachel(s)? - (Antwerpen-Centrum)

Bericht door nadineadriaensens »

Ik heb het aan een vriend die aannemer is gevraagd en hij zag er geen probleem in,
als er wat meer vorm in het idee zit zal ik het voor de zekerheid laten nazien.
Er staat nu een dwarsmuurtje in het midden van het gewelf ( niet origineel), dat kan ook altijd verstevigd worden
of de bodem plaat kan vergroot worden om het gewicht te spreiden...
heeft er dan niemand een kelder onder zo'n kachel?
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 15 dec 2012, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd, Cp mm
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verbouwing, welke kachel(s)? - (Antwerpen-Centrum)

Bericht door deleted »

Ja toch wel, maar dan metselt men eerst een steunmuur of pilaar er recht onder.
Bij een oud tongewelf wordt dat wel een beetje moeilijker.
Is het een tongewelf ? (Eén grote boog-overspanning ?) Want die is vaak niet zo heel dik (één steen) en langs boven gevuld met gewoon zand.

G
nadineadriaensens
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2012, 18:11

Re: Verbouwing, welke kachel(s)? - (Antwerpen-Centrum)

Bericht door nadineadriaensens »

Het is inderdaad een boog en er ligt zand op, ik denk dat waar de schouw op rustte het steviger zal
zijn, zat toch al heel wat gewicht op. maar voor er iets gebouwd wordt zal ik het zeker laten nakijken.
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Verbouwing, welke kachel(s)? - (Antwerpen-Centrum)

Bericht door walter vaes »

Hoi,

Wij hebben ook muurverwarming met binnenisolatie en leem + massakachel.
Je kan op onze fotowebsite wat voorbeelden zien.
https://picasaweb.google.com/Walter.Veerle
nadineadriaensens
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2012, 18:11

Re: Verbouwing, welke kachel(s)? - (Antwerpen-Centrum)

Bericht door nadineadriaensens »

wat een werk,
ziet er lekker warm uit in de winter.
Knap gedaan, ik vind die kachel heel mooi maar denk dat ze bij ons niet zo past.
Het is wel handig zo'n fotoreportage, zo kan je echt wel wat volgen.
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 15 dec 2012, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd, Cp mm
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verbouwing, welke kachel(s)? - (Antwerpen-Centrum)

Bericht door deleted »

Wel oppassen met de opbouw bij Walter.
Walter had spouwmuren die ook gevuld zijn.
Dat maakt de vertrekwaardes van zijn muur, dus vóór de plaatsing van binnenisolatie, helemaal anders dan een volle baksteenmuur van 30cm.
Walter heeft gewone houtwolplaten gebruikt. Dat is zelfs gewaagd bij zijn muur. Zeker nefast bij jouw muur.
Pavatex heeft wel een produkt ontwikkeld waarmee zij beweren het condensgevaar te kunnen beheersen:
Pavadentro. Maar dat zijn andere platen (qua samenstelling) dan die Walter gebruikt heeft.

G
(Niet als kritiek bedoeld aan het adres van Walter. Hij heeft deze nuance zelf ook al in meerdere topics aangegeven.)
Laatst gewijzigd door deleted op 12 dec 2012, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
nadineadriaensens
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2012, 18:11

Re: Verbouwing, welke kachel(s)? - (Antwerpen-Centrum)

Bericht door nadineadriaensens »

Ik was in de eerste plaats van plan om langst binnen te isoleren maar ga toch voor de muurtempering gaan.
Door het stuk moluur was het zowiezo onmogelijk om zonder koudebrug te werken.
Als het echt moet kan ik nog altijd langst buiten isoleren.
Ik moet het artikel nog eens grondig lezen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verbouwing, welke kachel(s)? - (Antwerpen-Centrum)

Bericht door deleted »

Nadine,

Het is een beetje giswerk, maar aan de hand van foto's en beschrijvingen concludeer ik dat je slechts 2 echte buitenmuren hebt in je verdiep ?
Een met de voordeur, waar >50% uit raam en deur bestaat. Met slechts smalle stukken muur tussen de hoge ramen.
En één met >80% raam. Namelijk in de twee kamers.

Klopt dit ?

Aan de echte buitenmuren valt dus niet veel te winnen aan de muren zelf. Véél meer aan het raam/glas.

G
nadineadriaensens
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2012, 18:11

Re: Verbouwing, welke kachel(s)? - (Antwerpen-Centrum)

Bericht door nadineadriaensens »

klopt behalve dat de keuken recht tegenover de ramen terug raam heeft.
Veel ramen....
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 15 dec 2012, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd, Cp mm
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verbouwing, welke kachel(s)? - (Antwerpen-Centrum)

Bericht door deleted »

En de volgende evidente vraag wordt dan ... wat voor glas steekt er in?
De ramen lijken me niet zo heel oud ? Is het al geïsoleerd glas ?
Je sprak ook over nieuwe ramen plaatsen ?


In het document van Grosseschmidt staat ook hoe je rond de ramen kan werken met temperierung.
Temperiering is voor deze kleine oppervlakten heel geschikt.
Met een klassieke muurverwarming zou je simpelweg muur tekort komen.

30 cm baksteen is natuurlijk wel een beetje limiet. Ook het effect van de massa zit dan een beetje op het randje...

Volgens mij heb je nog een heel pak afwerking te doen aan de muren. Ook de aansluitingen met de ramen.
Misschien is een stuclaag van 5 à 6 cm kalk-hennep wel een beter alternatef dan leem.
Dat verhoogt de isolatiewaarde lichtjes. Is erg kapilair aktief. Droogt sneller dan leem. En de muur blijft toch als één geheel functioneren. Met kalk-hennep stuc kan je ook in één keer alle aansluitingen met ramen en deuren afwerken.
Ik zou het persoonlijk combineren met een temperierung-systeem aan de buitenmuren. 1 buis op plinthoogte enkele mm onder de kalk-henneplaag en 1 leiding op een meter die telkens de raamomtrek volgt.

Je hebt veel meer binnenmuren en gemeenschappelijk muren inpandig. Die kunnen natuurlijk met leem bezet. Dat is meer dan voldoende voor een goede vochthuishouding.


Hier een foto waarbij men het dan nog eens allemaal met dubbele leidingen gedaan heeft.
Dat is dan om niet enkel te temperen/droog houden, maar ook om als enige verwarmingsbron te functioneren.
Dat lijkt me overdreven in jouw geval, want je komt toch buitenmuur tekort om op deze manier als enige verwarmingsbron te functioneren. Eén op plinthoogte en de retour op vensterbankhoogte en deze dan de raamomtrekken lten volgen aan de dagkanten. Dat lijkt me meer dan voldoende om alles optimaal gezond te houden.
Dit continue verwarmen (verliezen compenseren) zou ook het echte stookseizoen (massakachel) moeten verkorten.


G
temper.jpg
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verbouwing, welke kachel(s)? - (Antwerpen-Centrum)

Bericht door ritsaert snijder »

Mooi!
Maar die tempuriering wil je in de herfst-winter-lente periode in werking hebben. Als je het vervolgens in het najaar en het voorjaar een massakachel stookt dan zou voor de tempurierung apart de cv aan moeten?

Dan is een massakachel met een register (stijgbuizen) wel een oplossing. Punt is dan wel de hoeveelheid hout die je kan verschalken, drogen en kan stoken.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verbouwing, welke kachel(s)? - (Antwerpen-Centrum)

Bericht door deleted »

Klopt. Gezien de beperkte oppervlakte aan echte buitenmuren zou het ook met registers moeten te realiseren zijn.

Misschien ook nog samen te bekijken met hoe je het SWW wil aanmaken.
Temperierung gescheiden en automatisch houden heeft dan weer voordelen als je een tijdje afwezig bent.
Met een buffervat werken opent mogelijkheden voor de combi met een zonneboiler.

Dat zijn keuzes die weloverwogen gemaakt moeten worden.

G
Plaats reactie