Rocket-stove of een batch-rocket?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Hallo naar aanleiding van 2 verschillende topics het grote rocket/bell topic en een rocket stove maar dan anders zal ik op vraag van peterberg een eigen topic op starten.
Hier kan ik terecht met verschillende tekeningen die ik al getekend heb en tips en info ik nodig heb om men beslissing te nemen welke stove ik ha nemen.

Eigenlijk is men keuze al een beetje gevallen op de batch rocket.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is het eerste ontwerp daar gaat zeker nog aanpassing aan gebeuren.

Zo stelt peter voor om een 8 hoekige of een ronde riser te gebruiken nu nog uit zoeken hoe ik dat kan aan pakken.
Ook is aan te raden om de bell zo hoog mogelijk te maken boven de riser min 30cm maar meer mag ook als ik zie naar de tekening die peter in het topic voor stelt is de riser 145 cm hoog van op de grond + 30cm das 175 cm grond boven zijde bell mag die bv ook naar 190cm gebracht worden wetende de bel erboven dan minder hoog word.

Ook zou ik de vuur haart zelf meer naar voren brengen of mag niet gewijzigd worden aan de diepte van de vuurkamer.
Ook heb ik nog een vraag rond de riser zelf wetende de schouw die naar buiten gaat 20/20cm is hoe groot zou de riser diameter moeten worden dan peter vind 200 doorsnede teveel omdat de stove zo goed brand.

De buiten diameter van de kachel is nu 145cm deze zou ik nog verkleinen naar 116 das denk ik het kleinste ik kan geraken met het formaat van batch nu staat getekend is dit aan te raden of zal het extra volume ervoor zorgen de warmte beter opgeslagen word.

Zo dit zijn eerste hersenspinsels waar ik nog over struikel.


Mvg pedro
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 28 nov 2012, 07:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titelfix, Cp mm
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket stove of een batch rocket

Bericht door ritsaert snijder »

Ha Pedro,
Mooie tekening!

Ik ben zelf ook met zoiets bezig http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2761. De laatste pagina geeft het beste ontwerp. Maar dan met een radiator er in. Daar koel ik gelijk de bovenplaat mee, want die maak voor het grootste deel van normale betontegels.

Ik heb al verschillende testmodellen gebouwd en een hele grote 340. Dat is echt heel erg veel warmte en hij eet veel hout. Ik zou kiezen voor een 177 als je naar een bell gaat van 116 * 116, min de schuine hoek.

Hoe ga je de bovenplaat maken en waarvan, wordt een heel groot ding...

ps, zal ik je tekst wat proberen te verduidelijken, als jij het dan controleert dan weet ik ook wat je bedoelt te zeggen.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket stove of een batch rocket

Bericht door pedro koi »

ritsaert snijder schreef:Ha Pedro,
Mooie tekening!

Ik ben zelf ook met zoiets bezig http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2761. De laatste pagina geeft het beste ontwerp. Maar dan met een radiator er in. Daar koel ik gelijk de bovenplaat mee, want die maak voor het grootste deel van normale betontegels.

Ik heb al verschillende testmodellen gebouwd en een hele grote 340. Dat is echt heel erg veel warmte en hij eet veel hout. Ik zou kiezen voor een 177 als je naar een bell gaat van 116 * 116, min de schuine hoek.
Die maten van die stove kan ik terug vinden in een tabel zeker in het topic al heb ik net gezien en vind ze niet direct terug .
ritsaert snijder schreef:
Hoe ga je de bovenplaat maken en waarvan, wordt een heel groot ding...
Die zal gestort worden in vuurvast beton en dit in 2 of 3 delen.
ritsaert snijder schreef:
ps, zal ik je tekst wat proberen te verduidelijken, als jij het dan controleert dan weet ik ook wat je bedoelt te zeggen.
Dat mag.
ritsaert snijder schreef:
Ritsaert
Laatst gewijzigd door kockie op 28 nov 2012, 07:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quotes aangepast
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door kockie »

Pedro, wil je svp het volgende topic over beter quoten even doorlezen, scheelt ons een hoop werk.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

kockie schreef:Pedro, wil je svp het volgende topic over beter quoten even doorlezen, scheelt ons een hoop werk.
Ok
Mvg pedro
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door kockie »

Nu wel de goede link ingevoegd...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door peterberg »

Pedro,

Het lijkt mij dat het ontwerp wat je hebt gemaakt groter is dan wat ik heb getekend. Ik bedoel hier niet het volume of de hoogte, maar de oppervlakte van alle wanden aan de binnenkant van de kachel. De rocket 177 levert ongeveer evenveel vermogen als de rocket/bell vuurkamer die ik heb getekend. Dan moet de oppervlakte aan de binnenkant die warmte op kan nemen ook ongeveer even groot zijn.

Kijk daar eens naar, reken uit hoeveel oppervlakte er in mijn ontwerp zit en gebruik dat als uitgangspunt voor jouw ontwerp. Reken alle vlakken mee behalve de bodem, die doet zo weinig mee in een bell systeem dat het verwaarloosbaar is.

Wat de maten betreft: die worden hier weergegeven. De totale hoogte van de de riser is 8 tot 10 keer de basismaat, dan kom je voor een systeem met een riser van 15 cm diameter uit op 86,832 cm of 108,54 cm. Dat is heel wat anders dan de maten die jij noemt.
Laatst gewijzigd door peterberg op 28 nov 2012, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door ritsaert snijder »

Pedro,
de matentabel van de rocket http://www.ecologieforum.eu/download/fi ... &mode=view ,
RS
groet!

Ritsaert
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

peterberg schreef:Pedro,

Het lijkt mij dat het ontwerp wat je hebt gemaakt groter is dan wat ik heb getekend. Ik bedoel hier niet het volume of de hoogte, maar de oppervlakte van alle wanden aan de binnenkant van de kachel. De rocket 177 levert ongeveer evenveel vermogen als de rocket/bell vuurkamer die ik heb getekend. Dan moet de oppervlakte aan de binnenkant die warmte op kan nemen ook ongeveer even groot zijn.

Kijk daar eens naar, reken uit hoeveel oppervlakte er in mijn ontwerp zit en gebruik dat als uitgangspunt voor jouw ontwerp. Reken alle vlakken mee behalve de bodem, die doet zo weinig mee in een bell systeem dat het verwaarloosbaar is.

Wat de maten betreft: die worden hier weergegeven. De totale hoogte van de de riser is 8 tot 10 keer de basismaat, dan kom je voor een systeem met een riser van 15 cm diameter uit op 86,832 cm of 108,54 cm. Dat is heel wat anders dan de maten die jij noemt.
Hoi Peter
Ok dat is goed, ik ga daarmee aan de slag eventueel de kachel minder hoog maken zal dan de optie zijn want de rocket moet in de schuine zijde worden geïmplementeerd.

Is het ook mogelijk om bv met 1 bell te werken in plaats van 2 boven elkaar.

De maten ik opgeef zijn die van de skf tekening in het topic die te downloaden is die heb ik direct in mijn tekening geplakt.
Dus de maten zullen moeten aangepast worden naar een 177 versie.
Wordt opnieuw tekenen maar ik heb goeie raad gekregen waar ik mee verder kan.

Je zegt dat de riser zelf best acht-hoekig is of rond. Nu zou ik een mal maken van de riser zelf in het vierkant waar ik dan een ronde buis in wil plaatsen en vol storten met vuur beton.
Deze zou ik dan tegen de gemetste vuurhaard plaatsen en uiteraard verdichten met mortel of isolatie scherm. Is dat een optie? Een ronde kamer of achthoekige metsen is niet te doen.
Moet deze dan ook in 2 delen worden gemaakt zoals de vuurhaard die jullie hebben gemaakt als mal omdat de eerste versie barstte of kan de riser in 1 stuk gegoten worden.

mvg Pedro
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 29 nov 2012, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: tekst geredigeerd
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Dit zouden dus de maten moeten worden van de riser.

Afbeelding

Mvg pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Zie zo, gisteravond net voor ik naar het werk ging nog vlug de batch rocket zelf uitgetekend met de maten, die ik had van de tabel.
Eigenlijk is dit goed in 3 delen te gieten.
De boven zijde van de vuur kamer.
De riser zelf.
En de grond plaat met de zij wanden met schuine zijde in de vuurhaard.
Deze laatste zou die in een stuk mogen of zou het beter zijn om de grond plaat en de zij panelen apart te gieten, dit om barsten tegen te gaan.

Hier de foto van de batch 177 versie. De riser word 108cm hoog. Met een diameter van 15 a 16 cm naargelang de diameter van de buis. Ik vind om de mal te maken eventueel nog de vuurhaard iets verschalen indien nodig moest de buis 16 cm zijn (binnen diameter).

Afbeelding

Met deze maat kan de binnen-diameter van de kachel ook al een heel stuk verkleinen om zo op die manier zo dicht mogelijk bij de m² oppervlak te raken zoals de rocket/bell.

Nog een vraagje; toen ik het topic heb doorgelezen zijn er testen gedaan om de p channel te voorzien van voorverwarmde lucht.
Indien die moest het mogelijk zijn uit de bell te gaan trekken die test zelf was mislukt omdat er boven en onder druk was in de bell en kachel.
Zou het niet interessant zijn om de p channel die tot de voorzijde van de vuur haard komt nog naar boven te wijzen en deze op die manier tussen de spleet van 1 cm te plaatsen, tussen de binnen kamer en buiten mantel op die manier haalt de p channel lucht die verwarmd is. Uiteraard niet de eerste stook, maar eens de mantel zijn warmte op slaat, zal deze toch steeds warmer zijn dan de omgeving temp. van de kamer waar hij nu de lucht aan zuigt.
Nu goed das maar een idee, de mening van iedereen is welkom.

mvg pedro
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door ritsaert snijder »

Pedro,
Ik heb de vuurbetonnen versie van de 177 en ik heb zelf 3 rockets gebouwd als test (en speelgoed) en een 314 als pizzaoven.

Ik ben er steeds meer van overtuigt dat de vorm van de riser onderin, maar ook hoger een belangrijke rol speelt bij het branden. Let wel een uitvoering met een rechthoekige riser brand wel en geeft ook de brul. Maar het is minder overtuigend.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door peterberg »

pedro koi schreef:Moet deze dan ook in 2 delen worden gemaakt zoals de vuurhaard die jullie hebben gemaakt als mal omdat de eerste versie barstte of kan de riser in 1 stuk gegoten worden.
De riser in een stuk gieten is gewoon kansloos wat heel blijven betreft. De onderste 15 cm zet veel harder uit dan de rest, dus die scheurt gewoon uit elkaar. Het enige wat wel heel blijft is juist het deel wat het heetst wordt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door ritsaert snijder »

Pedro,
Ik kan je aanraden om een kant en klare rocket 177 vuurkamer bij Michel te bestellen. Kost 225,- en is super netjes gemaakt in twee delen.

Zelf een mal maken en vuurbeton, valt duur uit want vuurbeton is bepaald niet goedkoop! Ik denk ook niet dat het zomaar in een keer goed gaat.

Hij is ook bezig met de vuurbeton riser.

groet!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door peterberg »

pedro koi schreef:Zou het niet interessant zijn om de p channel die tot de voorzijde van de vuur haard komt nog naar boven te wijzen en deze op die manier tussen de spleet van 1 cm te plaatsen, tussen de binnen kamer en buiten mantel op die manier haalt de p channel lucht die verwarmd is.
Er heerst inderdaad een onderdruk zodra de bell opwarmt, daar kan de inlaat lucht niet vandaan komen.

Er is een kort verticaal stuk waardoor de lucht naar beneden wordt gezogen en onderweg opwarmt. Als dat stuk langer wordt, bestaat de kans dat de lucht zich gaat verzetten tegen naar beneden stromen, warme lucht wil immers omhoog. Dus dat verticale stuk ergens anders verlengen lijkt mij geen goed idee.

En tenslotte, de bovenkant van de vuurkamer wordt heet, daardoor wordt de buis die er op ligt ook warm. En ziedaar, voorverwarmde lucht zonder extra weerstand!

Die buis van ordinair p**bakken ijzer blijft zonder mankeren heel, hij wordt immers lucht gekoeld.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie