Rocket-stove of een batch-rocket?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Pedro,

doe dezelfde test eens binnen een 10tal dagen. Men voorspelt immers terug vriestemperaturen.

groet
Wouter
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Ok das goed maar vermoed ik met de 55°c die nu staat ingesteld er niet geraak.

mvg pedro
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Pedro,

ik heb net je topic nog eens doorgelezen en zag dat je hoopt op 60% besparing op je stookkosten. Ik ging er echter telkens vanuit dat je zocht naar een volwaardige vervanging voor je cv-ketel. Het staat vast dat de massakachel een substantiële besparing zal leveren. Is het voor jou dan nog nodig om vooraf te weten hoeveel er (theoretisch) bespaard kan worden?
Mij lijkt dat dan minder relevant, maar ik kan fout zijn.

Nogmaals vermelden dat je zeker de spouwmuur moet laten inspuiten. Daaraan zou ik absoluut niet twijfelen.

Groet
Wouter
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Wouter Gillis schreef:Dag Pedro,

ik heb net je topic nog eens doorgelezen en zag dat je hoopt op 60% besparing op je stookkosten. Ik ging er echter telkens vanuit dat je zocht naar een volwaardige vervanging voor je cv-ketel. Het staat vast dat de massakachel een substantiële besparing zal leveren. Is het voor jou dan nog nodig om vooraf te weten hoeveel er (theoretisch) bespaard kan worden?
Mij lijkt dat dan minder relevant, maar ik kan fout zijn.

Nogmaals vermelden dat je zeker de spouwmuur moet laten inspuiten. Daaraan zou ik absoluut niet twijfelen.

Groet
Wouter
Met de 60% ik wik uitsparen gaat dit enkel over verwarming het mag ook meer als dat mogelijk is.
zo wie zo heb ik nog cv nodig sanitair warm water en uiteraard warmte op hele koude dagen op het verdiep en uiteraard de badkamer die toch verwarmd moet kunnen worden deze zijn uiteraard maar een fractie van het verbruik.

Ook gaat het hem niet theoretisch over hoeveel ik kan besparen (mooi mee genomen uiteraard) maar over het feit hoeveel keer ik zou moeten stoken per dag om die temp te kunnen halen ik aan geef en of de kachel in volume ik ha plaatsen deze groot genoeg zou zijn om de leef ruimte deftig te gaan verwarmen 21a22°c of zelfs meer.
De temp we nu met cv aan houden is geen gezellige temp 19°c s'avonds tot 21u vanaf dan 16°c en zelfs overdag als we in de zetel zitten is er een deken nodig om het warm te hebben.

mvg pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Zie zo het iso deken is ook opgehaald en dit voor een prikje 7.5m voor 50 euro.
Wouter vandaag heb ik de cv ketel terug verhoogd naar 60°c met 50°c kregen we niet de gewenste temp van 19°c.

mvg pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

update na enkele maanden terug van weg geweest
Intussen is de renovatie van de voorzijde van het huis praktisch afgelopen op enkele details na is dit gedaan.
Morgen worden de bestaande niet gerenoveerde muren vol gespoten met knauf whool en dit een 6cm dik
voorzijde is beneden 8cm boven 4cm recticel geplaatst ertussen zat een ring balk waar de facade op een 2tal cm van stond op deze plaats heb ik astronauten isolatie geplaatst die enzelfde waarde zou hebben als een pur van 5cm met verschil deze maar 1cm dik is en peper duur.

Wat de kachel betrefd staan we aan een begin fase na vandaag de leef ruimte te hebben geleegd van salon en kasten heb ik ook deze namiddag de stenen binnen geplaatst voor de rocket te gaan bouwen.
Deze avond heb ik dan de eerste laag uitgelegd om te zien of ik er kom met de maten van men tekening heb er ook de mal in geplaatst van de rocket nu heb ik een idee hoe groot dit word (hopelijk krabt het vrouwtje niet terug nu).
De eerste laag ha ik eerst daags af tekenen op de vloer en weg nemen om dan exact de vloer uit te kunnen halen waar nodig tot op bestaande beton plaat das een 6a8 cm als ik af ga op de voorzijde van het huis daar ha ik een nieuwe beton plaat op gieten van 15dik met bewapening in kwestie van geen verzakking te krijgen pas dan kan ik van start met het plaatsen van de batch rocket.

Langs de 2 achter zijde's komt een 8cm isolatie plaat met een spauw ertussen van 4cm dit verdeeld in 2cm tussen buitenmuur en isolatie en 2cm tussen isolatie en muur batch.

mvg pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

vraagje leem aarde is dit hetzelfde als vet zand we kunnen kopen in de bouwschop??

mvg pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

niemand die dit weet??

mvg pedro
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door peterberg »

Pedro,
Het klinkt als vormzand, leuk om zandkastelen van te maken. Maar dan is het geen leem, die kun je beter aanschaffen bij een handel die Tierrafino spullen verkoopt. Maar er zijn natuurlijk nog meer handelaren die leem in het assortiment hebben.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

peterberg schreef:Pedro,
Het klinkt als vormzand, leuk om zandkastelen van te maken. Maar dan is het geen leem, die kun je beter aanschaffen bij een handel die Tierrafino spullen verkoopt. Maar er zijn natuurlijk nog meer handelaren die leem in het assortiment hebben.
vorm zand weet dat niet ze gebruiken dit in belgie in mortel om die vetter te maken en beter te doen kleven bv 1 zak op 5 zakken metser zand zorgt voor een smeuige mortel.
vet zand is geel oranje van kleur en voelt vettig aan.

mvg pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Gisteren en vandaag verder gedaan.
Gisteren heb ik enkele stop contacten uit gehaald om te verplaatsen heb de nodige ruimte ervoor gemaakt in de muur en vandaag deze terug aangesloten.
Ook is de vloer nu uit gebroken waar de stove komt te staan.
Morgen ha ik verder moet nog een malletje maken om beton te kunnen storten zodat ik een 12a15cm dikke gewapende beton plaat krijg extra op de bstaande beton plaat die niet gewapend is.

Heb beslist om de buiten stenen in een basterd mortel te zetten.


Enkel ben ik nog in twijfel of ik voor de schouw een enkel wandige metaal of inox buis zou nemen of een dubbelwandige nu de schouw zichtbaar is waar ik moet op aan sluiten zou ik vanuit de stove een 30cm buis nodig hebben naar achter toe dan bocht omhoog bocht naar rechts en terug een 30 tal cm de stenen schouw in wat zouden jullie doen????

foto en verslag kunnen gevolgd worden op men blog zie mijn profiel voor de link af en toe ook hier enkele schots plaatsen.

mvg pedro
Laatst gewijzigd door pedro koi op 21 aug 2013, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Enkele schots zeggen meer dan woorden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mvg pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Zie zo de eerste lagen van de buiten mantel zijn een feit.

Afbeelding

mvg pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

peterberg schreef:Pedro,
Het klinkt als vormzand, leuk om zandkastelen van te maken. Maar dan is het geen leem, die kun je beter aanschaffen bij een handel die Tierrafino spullen verkoopt. Maar er zijn natuurlijk nog meer handelaren die leem in het assortiment hebben.
@peter in de bouw schop verkopen ze het onder de naam vet zand of zavel???

ha eerst daags eens een test proberen met de worst methode om te zien .

mvg pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Heb gisteren de test gedaan 1 deel zavel 3 delen zand
Direct was ik zeker het geen leem is ook al is het geel oranje van kleur.

Vandaag dan maar verder gedaan aan de buiten mantel.

Afbeelding

mvg pedro
Plaats reactie