Mijn eerste 'lanceerpoging' rocket!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door frans »

le_pilaf schreef:Peter gebruikte tijdens de forumdag lijmtangen om de 2 onderdelen van de 177 aan elkaar vast te maken.
Hoe hebben Julie de twee onderdelen van de 177 aan elkaar gemaakt en op welke plaatsen.
Door een foutieve bevestiging kunnen spanningen ontstaan waardoor de scheuren kunnen ontstaan.
Suc 6 frank.
Ik ben het met je eens dat het vast klemmen moet worden voorkomen.
Maar zoals ik al had vermeld, ik heb de twee delen los tegen elkaar aan staan, met ruimte er tussen.
De geblokkeerde klem zorg er alleen voor dat de boel op zijn plaats blijft.

Michel heeft het geheel geisoleerd en denkt dat dat de oplossing is.
Dat heb ik bewust niet gedaan, ik wil de brandkamer relatief koel houden.
Zoals ook het geval is in een vergasser ketel.
Ik wil de werkelijke hitte in de riser, en liefst zo gelijk matig en lang mogelijk.
De variabele poort helpt daar zeker aan mee!

n.b. als ik zie hoe heet de brandkamer van Michel zijn kachel is dan vraag ik me echt af hoeveel hout hij er in moet gooien om de zaak aan te houden.
Ik ben benieuwd naar de foto's van de binnenkant van de brandkamer over enige tijd, de oorzaak is het telkens wisselen van de temperatuur, en de eventuele scheuren zijn pas na enige tijd zichtbaar.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door 12much »

Die van mij zit ook rondom in de isolatie. De 7 cm dikke voetplaat is van beton waarvan ik ipv alleen grind de helft vervangen heb door vermiculite. Die ligt op een twee lagen vloerenhout. Daar bovenop 12 mm fermacel en dan pas de 177. Aan weerskanten 7 cm vermiculite en 7 cm gasbeton aan de achterzijde iets meer. Aan de bovenzijde 2x12mm fermacel en superwool met daar boven op een plaat beton van 8cm, die pas aan het eind van 6 uur stoken warm begint aan te voelen. En eigenlijk meer nog omdat het de bodem vormt voor het 200 liter olievat dan van de rocket eronder.
Bijlagen
Rocket in vermiculite.jpg
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door peterberg »

Wat mij opvalt: er zijn nogal wat mensen die blijkbaar verstand van vuurbeton hebben. Maar er zit wel hier en daar een contradictie tussen de verschillende berichten hierover. Als het waar is dat de delen niet tegen elkaar geklemd mogen worden vanwege scheuren, dan zou het exemplaar dat bij Kockie staat nooit heel in Zeddam aangekomen zijn. Er zitten barstjes in, natuurlijk, dat komt door de optredende spanningen, niet zozeer door de temperatuur schokken want daar kan die beton wel tegen. Bovendien zit er een samendrukbaar medium tussen de delen in de vorm van vuurvilt of gebreide glas band. Die laatste is niet bestand tegen deze toepassing, dat raad ik af.

De plaats waar de naverbrander vlam tekeer gaat warmt erg snel op en gaat uitzetten. Een andere plek 10 cm verderop die minder snel opwarmt blijft achter en wordt dus door de hete plek uit elkaar getrokken. Wat inhoudt dat niet op de heetste plaatsen barsten zitten maar er juist naast, in de koelere delen. Als het mogelijk was om die twee zones van elkaar te scheiden dan gebeurde er niets.

Op dezelfde manier, als ze wel aan elkaar vast zitten kun je een dilatatie voeg gebruiken in het koudste of het heetste stuk. Uiteraard maar in een van de twee, welke maakt niet veel uit. Zit de voeg in het hete deel dan gaat hij dicht trekken, in het koelere deel gaat-ie verder open staan. Kortom, als er een barst is ontstaan dan is dat de uitzetting-voeg geworden en blijft het in die toestand totdat er een andere plaats verhouding-gewijs heter wordt.

Overigens waren er net zoveel mensen die veronderstelden dat het hele ding wel in een stuk gegoten kon worden. Daar is er maar eentje van gemaakt door Michel, die staat bij mij thuis als prototype en stikt inmiddels letterlijk van de scheuren. Helemaal uit elkaar vallen doet-ie niet maar het scheelt niet veel.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door ritsaert snijder »

Peter,
Als de constructie het toelaat en er ontstaat geen lek dan is een barstje toch helemaal niet erg?
Ritsaert

(de scheurloze kachel is toch geen doel op zich)
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door peterberg »

ritsaert snijder schreef:Als de constructie het toelaat en er ontstaat geen lek dan is een barstje toch helemaal niet erg? (de scheurloze kachel is toch geen doel op zich)
Natuurlijk is dat helemaal niet erg, als je het zou willen voorkomen dan moet het ding in veel kleinere stukken verdeeld worden. Met een overeenkomstige toename van de mogelijk niet goed sluitende naden en de kans dat delen van elkaar af gaan "wandelen". Dan wordt een ondersteunende constructie nodig en oplossingen voor fixatie van de delen ten opzichte van elkaar.

Zoals Michel het gedaan heeft, maar ook 12much is helemaal goed. Het ding weer uit elkaar halen voor een andere toepassing, in de zomer bijvoorbeeld en dan in de herfst weer in de kachel zetten vraagt om problemen. Je draait je om met zo'n gietstuk in je handen en je stoot per ongeluk tegen een hard en onwrikbaar object zoals een hoek van een muur, dan valt het ding in brokken. Maar zolang het in de kachel blijft zitten kan het gemakkelijk 20 jaar mee.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door 12much »

Het ding weer uit elkaar halen voor een andere toepassing,
Dat gaan we dus maar niet doen dan... :D

Ik ben wél voor een uitvoering die het riser gedeelte en de primaire kamer van elkaar scheidt. Dat die dan in 4 delen verdeeld wordt is dan maar zo. Dan ga ik er toch ook maar voor om er één uit chamottestenen samen te stellen. Ga ik Michel een keer lief aankijken voor een stalen mantelbox met handvat zodat ie daar in past met superwooldeken. Schuim vulstuk maken voor in de riser en vuurkamer voor als ie op transport gaat op de (steek)wagen.

Ik kreeg trouwens van Menno een tip overvolle dozen Superwool voor 49 euro... volgens mij is dat goedkoop want ik heb 82 euro voor een doos betaald.
Never burn faster than your Wocket.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door gerard »

12much schreef:
Ik kreeg trouwens van Menno een tip overvolle dozen Superwool voor 49 euro... volgens mij is dat goedkoop want ik heb 82 euro voor een doos betaald.
Weet je wel zeker dat je deze dikte wenst? Op de doos staat 50mm. En in de advertentie lees ik 4 tot 8 cm.
groet,
Gerard
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door account verwijderd »

@Gerard,

Da's niet het spul wat ik gebruik, ik denk niet dat dit aangeboden spul geschikt is voor hoge temperaturen 1200 graden...

@Luitjes,

Misschien hebben jullie het al gezien, maar gisteren is de vuurkamer en riser roodheet geweest, zo heet zal niemand van jullie hem waarschijnlijk ooit krijgen.
Dit lukt alleen onder bepaalde omstandigheden.

Ik heb foto's gemaakt vanochtend van de situatie na deze stook, ik heb werkelijk waar een vuurkamer nog nooit zo heet gehad
als gisterenavond.

De riser is super goed, deze scheurt niet, maar is wel ietsje verschoven naar mijn idee, ik denk 1 of 2 mm.
De vuurkamer is links verder doorgescheurd naar het plafond, het betreft een haarscheur die ik gemaakt heb met het downdraftstoken een paar maanden terug,
deze scheur is iets verder naar boven doorgegaan, maar verder niets aan de hand, geen complicaties.

Kenners van de 177 versie kunnen zien dat de vuurkamer vrijwel geheel geoxideerd heeft tijdens bedrijf door de nadien blanke betonkleur, vooral in de binnenhoeken.
Bijlagen
1e functietest Rocket NC177T 001_600x400.JPG
NC177T Waste Gate Nr.1 003_400x600.JPG
NC177T Waste Gate Nr.1 004_400x600.JPG
NC177T Waste Gate Nr.1 008_600x400.JPG
NC177T Waste Gate Nr.1 007_600x400.JPG
NC177T Waste Gate Nr.1 006_600x400.JPG
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 12 jan 2013, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door gerard »

michel schreef:@Gerard,

Da's niet het spul wat ik gebruik, ik denk niet dat dit aangeboden spul geschikt is voor hoge temperaturen 1200 graden...
Ik vermoed dat je deze aanvulling eigenlijk op je andere topic had willen plaatsen, http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... start=1140 je antwoord namelijk op een berichtje van mij gericht aan 12much
groet,
Gerard
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door account verwijderd »

@Gerard,

Ow, maakt niet uit,
Zie de foto om te vergelijken.
Ik denk dat het prijsverschil 80 of 50 geheel terecht is.

Dit spul is 25mm dik en ceramic wool, ik doe heel voorzichtig isoleren want het slaat op de luchtwegen als je er mee loopt te slingeren.
Bijlagen
markplaats spul.jpg
Dit staat op de doos
Dit staat op de doos
Verwijderd
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door 12much »

@Gerard:

toevallig had ik ook 50mm gekocht omdat ze daar niets anders hadden liggen, 128 kg/m3 temperatuur die op de verpakking vermeldt staat is 1200 graden Celsius. Er zijn heel veel verschillende dichtheden te koop uitgedrukt in de soortelijke massa. Toeval dat op deze MP foto hetzelfde spul vermeldt staat voor een veel lagere prijs. Ik heb mijn leverancier er op aangesproken en die zei dat het lager was dan zijn inkoopprijs.

Dat bedrijf op MP heeft verschillende diktes in voorraad. Maar inderdaad ook van een ander merknaam: Insulfrax. In hun datasheet geven ze ook een temperatuur van 1200 graden Celsius aan. Hier een datasheet als voorbeeld.
Never burn faster than your Wocket.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door account verwijderd »

@12Much,

Dat spul heeft precies dezelfde uiterlijke kenmerken op de data sheet foto, ik herken het.
Is het soms het zelfde spul in andere verpakking?
50 euro per doos is geen geld voor 1200 graden isolatie.
Verwijderd
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door 12much »

Ik denk dat het prijsverschil 80 of 50 geheel terecht is.
@Michel:

die van mij is ook van Morgan. Dan begrijp ik je opmerking niet helemaal :D Waarom denk je dat dat terecht is? Als ik van beide de data vergelijk kom ik inderdaad ook uit op dezelfde waarden bij dezelfde dikte, soortelijk gewicht en temperatuurbestendigheid. Maar wel 30 euro per doos goedkoper.

Morgan geeft aan dat deze aan alle gezondheidseisen voldoen en ook in ovens e.d. in de particuliere markt en horeca gebruikt worden, dat dan weer wél en ze hebben wat mij betreft een grotere naamsbekendheid, maar ik heb hetzelfde gevoel erbij tijdens het hanteren van het materiaal, zeker als het heet is geweest. Het stuifpoeder voelt niet lekker... :fff

Mooie plaatjes trouwens, dat weer wit worden van de hele vuurkamer, gebeurt bij mij trouwens pas na het afkoelen als deze boven de 550 graden is geweest. Heb je hier je turbocompressor op gehad? Hoeveel hout heeft je dat gekost? De flexibele vuurkit is trouwens bijna overal tussenuit gefikt:-)
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door peterberg »

Insulfrax is een merknaam die door Insulcon wordt gevoerd. Een vestiging zit in Steenbergen, ik heb er in een lang vervlogen verleden wat materiaal van betrokken. Het is de real deal, vergelijkbaar met Superwool.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door account verwijderd »

@12Much,

Als die van jou ook van Morgan is, dan is het hetzelfde product in andere doos voor veel minder geld idd.
Ik herkende het spul aan het uiterlijk profiel. Het is idd. hetzelfde spul.
Soms moet ik ervan hoesten na het isoleren.
Heb je hier je turbocompressor op gehad?
Ja, het wordt wel zo heet.....
Hoeveel hout heeft je dat gekost?
Ik heb met niet te veel hout gestook vanwege lmra, maar ik heb 3x de vuurkamer half bijgevuld, ik schat zo'n 7,5 kg.

@Peter,

Zo kun je ook met vuurbeton shoppen, deze gaan ook onder verschillende merknamen...
Curon en Thercast komen allebij van dezelfde fabriek.
Al vindt ik Thercast een ramp, en Curon is net de 7e hemel met storten. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 12 jan 2013, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
Plaats reactie