Eerste stappen isoleren oudere woning

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
martinculemborg
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2007, 20:18
Locatie: Culemborg

Eerste stappen isoleren oudere woning

Bericht door martinculemborg »

He,

Ik ben me aan het verdiepen om ons huis beter te isoleren. Ik wil dit doen om niet alleen en lagere energie rekening te krijgen maar ook om het milieu minder te belasten.

Ons huis is een grote vrijstaande woning met op de begane grond dubbele beglazing gebouwd rond 1940. De muren zijn dubbel steens zonder spouw isolatie. We heben ook geen isolatie in de kruipruimte de vloeren zijn van hout.

1. Welke vorm van isolatie zet het meeste zoden aan de dijk?

2. Welke materialen zijn het best toe te passen (hebben zich inmiddels bewezen) zonder dat we een risico lopen op vocht en schimmels?

Ik hoop van jullie enkele goede tips te krijgen.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Isolatiematerialen die zoden aan de dijk zetten zijn veelal niet de milieuvriendelijkste.
Op welke wijze wil je het milieu ontlasten? Door gebruik te maken van die minder vriendelijke soorten heb je na een x aantal jaren het milieu ontlast zoals de co2 toename.
Milieuvriendelijker soorten zijn om te maken minder milieubelastend en om deze later af te breken belasten ze het milieu ook minder.

Hoe ver wil je hier in gaan?

Welke het beste toe te passen zijn hangt niet af of je wel of niet risico loopt op vocht en schimmelvorming.
Elke isolatiesoort heeft voor elk soort toepassing wel sterke en zwakke punten.
Als je aangeeft wat je precies wilt isoleren kunnen wij wel wat soorten benoemen.

Dit zijn nog geen gerichte antwoorden maar geef aan hoe ver je wilt gaan.
Wil ik 100% het milieu besparen of wil je een combinatie van prijs, maximale isolatie en een deel milieuvriendelijkheid mee laten wegen in je beslissing.

Als we punt 1 weten kunnen we met aangeven wat je precies wilt isoleren wel wat tips mee geven.
martinculemborg
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2007, 20:18
Locatie: Culemborg

Bericht door martinculemborg »

Ik wil zoveel mogelijk energie besparen en zomin mogelijk risico lopen op vocht en schimmels. Welke van de ongeïsoleerde delen zijn het best om als eerste mee te starten? Vloer, muur, dak? En met welke materialen?
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Het dak valt meestal de grootste kosten te besparen.
Wat voor type dak is afhankelijk van de isolatiemaatregelen.
Een plat dak is niet aan te raden om dit van binnen uit te isoleren.
meest gebruikte materialen zijn voor een schuin dak minerale wol. (steenwol glaswol)

Om te voorkomen dat hier pagina`s vol worden geschreven met materie die al geschreven zijn lees dit ook eens door.
Met vragen kunnen we je zeker verder helpen.
elnourso
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2007, 16:22

Bericht door elnourso »

Goede dag,

Ik heb dit in een andere forum gezien en wil het verdelen. Die man (een wiskundige) heeft de stappen gecalculeerd om een huis te isoleren.

(vertaling uit het frans)
ongeïsoleerde huis :
(bron: guide DPE du gouvernement, France, p16)
- dak: 30%, R=0,7
- muren: 23%, R=0,5
- vloer: 20%, R=0,5
- ventilatie: 12%
- vensters: 10%, enkel glas + rolluiken, R= 1/U =0,3

(hij denkt dat volgende metingen onder-geëvalueerd zijn omdat men niet aandacht neemt van de grotere passieve caloriën (zon) en dat men ook het gevoel van koude muren wist (dus minder warmte gevraagd om dit gevoel te verlagen)

Metingen 1: 20cm isolatie dak
Verliezen door het dak dalen tot 0,7/5*30%= 4,2% van de totaal van de verliezen van het gebouw
Winst van 30-4,2= 25.8% op de verwarming
Rentabilisering binnen de 2 jaar

Metingen 2: 14cm isolatie muren (beter isoleren via buiten)
Verliezen door de muren dalen tot 0,5/4*23%= 2,9% van de totaal van de verliezen van het gebouw
Winst van 23-2,9= 20.1% op de verwarming
Rentabilisering 2 à 5 jaar

Metingen 3: 6cm isolatie vloer
Daling tot 0.5/1.5*20%= 6.7%
Winst 20-6.7= 14.3% op de verwarming
Rentabilisering 5 à 10 jaar

Metingen 4: venster K = 1.1
Daling tot 0.3/0.8*10% = 3.75%
Winst 10-3.75%=6.25% op de verwarming
Rentabilisering 10 jaar of meer

Metingen 5: Ventilatie met warmte terugwinning (?)
Daling tot 30%*12%=3.6%
Winst 12-3.6=8.4% op de verwarming
Rentabilisering 5 à 20 (verschillende systemen), maar moet geplaatst worden als vensters luchtdicht zijn.

Totaal: 25.8+20.1+14.3+12.5+8.4=81%
Wat denken jullie ervan?

Kwa isoltiemateriaal, heb ik liever kurk voor muren en vloeren, en cellulose voor het dak.

Groetjes
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Volgens mij zit hier wel wat manco`s aan de berekening.
Ik zal ze later nog nog eens herleiden.

Zo gauw gezien klopt het een en ander niet, de uitgansswaarde van (bv het dak) 0,7 gedeeld wordt op de nieuwe isolatiewaarde (5) en dan met het dakoppervlak vermenigvuldigd wordt.
Want zou je 10 cm isoleren (R=2.5) dan daalt het warmteverlies met 8.4 % en je procentuele winst op de verwarming komt lager uit.

Bij een normale isolatieberekening tel je de R waarden bij elkaar op.

Anders wordt het als je de tekst bij de waarde omdraait, lees warmtewinst en procentueel verwarmingsverlies.

Verder is de procentuele verdeling van de vlakken vaak verschillend, maar dit kun je in je eigen situatie opmeten.

Nog een aanmerking is dat de vloer niet gelijk is aan de heersende buitentemperatuur maar in wintersituatie hoger is. hierop wordt in gangbare berekeningen een correctiefactor toegepast. Het zelfde geldt voor tussenmuren van bv. je buren, tenzij je vrijstaand woont natuurlijk.

De formule ga ik nog eens bestuderen of dit overeen komt.
Wiskundigen zijn vaak goed in het ombouwen van formules dus laten we er op vertrouwen dat het redelijk klopt.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Ik heb geen afwijking kunnen ontdekken. Je zou dit kunnen toepassen als een indicatie van je gasverbruik.

Wat niet is meegenomen zijn de verliezen naar de binnenmuren van bv de naastliggende woning. je zal toch wat minder procenten besparen dan de berekening uitkomt. Verder mis ik ook nog 5 %van het totaal. Warm watergebruik, koken?
Ventilatie is een onzekere factor en kan je zo niet stellen met een standaard percentage.
Pieter Maes
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mar 2007, 23:40
Locatie: http://www.isolatiehuis.be
Contacteer:

Bericht door Pieter Maes »

Ik ben geen wiskundige, dus de berekeningen laat ik aan de experts ter zake.
Maar wat het vermijden van vocht en schimmels betreft weet ik dat je gewoon een aantal principes in acht moet nemen.
Idealerwijs:
* isolatielaag zo opbouwen dat de buitenzijde meer dampopen is dan de binnenzijde.
* buitenzijde geheel winddicht. Dus quasi kierloos.
* binnenzijde luchtdicht met de juiste damprem.
* isolatielaag zelf kierloos plaatsen.

* is het niet mogelijk om langs buiten meer dampopen te werken dan langs binnen gebruik dan de juiste damprem (Isover Vario of pro clima INTELLO+) en werk met een voldoende dikke vochtbufferende isolatielaag. Dat brengt ons bij het isolatiemateriaal. Mijn voorkeur gaat uit naar cellulosevlokken.

Ze hebben lambda waarde gelijk aan meeste andere producten, gegarandeerd kierloos (door erkend plaatser), hebben vochtbufferende functie, beschermen beter tegen warmte in de zomer dan vele andere (zoniet de meeste) andere gangbare isolatiematerialen.
En gezien de huidige zomers en de grote hoeveelheid kleine airco's die mensen bijplaatsen is er op dat vlak ook heel wat winst te maken voor het milieu door degelijk te isoleren.


Voila, in een notedop.
Plaats reactie