Zonne-energie apparaten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Zonne-energie apparaten

Bericht door Pieke »

John, ik ga vanmiddag idd weer op condensorjacht. Ook ga ik ze in de toekomst achter glas zetten.Er moet wel iets van een platenwisselaar tussen want het water blijft troebel uit de condensors.Ik heb met een verloopje de condensors op de tuinslang kunnen aansluiten, dus ik hoop wat meer flow te kunnen genereren.

Hoe zijn de ervaringen met het zonneboilers-topic, elders op het web??Ik neem aan dat bij jou de zomer ook begonnen is.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Zonne-energie apparaten

Bericht door Pieke »

Johndc schreef: Liefst op een maat die bvb past achter een oud Velux raam.
Proefondervindelijk ervaren dat iets van bak met venster toch wel gewenst is.Vandaag een kleine 20 meter bij geplaatst, maar in tegenstelling tot gisteren een klein briesje, koelt de collectors toch wel af.Morgen even naar een aquariumspeciaalzaak voor iets van een verloopje en een verdeelblokje om de boel parallel aan te sluiten.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Zonne-energie apparaten

Bericht door Pieke »

IMG_0132.JPG
Gisteren 2 paneeltjes parallel aangesloten,afgedekt met een doorzichtige plaat.Alleen afgedekt, niet in een geisoleerde bak.Weer een beetje beter resultaat.Eén van de 2 is matzwart en dat merk je direct.Het water is/blijft troebel ( zie emmer ), dus ook nog een ww'tje ertussen.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Zonne-energie apparaten

Bericht door Pieke »

Waar ik net weer tegenaan gelopen ben. :D
IMG_0161.JPG
Werkelijk waar.... totaal 36 meter ( excl. de bochtjes ), 15 mm leiding. ben ik wat met die condensors aan het klooien.... :shock:
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Zonne-energie apparaten

Bericht door Pieke »

Ik wil ze per 2 schakelen en vervolgens met de zon laten meedraaien.Dan kom ik waarschijnlijk uit op gedeelte flexibele leidingen/slangen.Oude radiatorslangen van de autosloperij een optie?? Nieuw kom ik na een kleine zoektocht uit op +/- 10 euro per meter.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Zonne-energie apparaten

Bericht door Pieke »

IMG_0186.JPG
Dit weekend een geisoleerde bak gemaakt met 2 van die vlakkeplaat collectoren. +/- 1.2 m2 / 12 meter, 15 mm leiding.Met de vermelding dat het allemaal hergebruikt materiaal betreft.Gemonteerd op een soort van steekwagentje, zodat ik m kan laten draaien met de zon. Parallel geschakeld, vanmorgen tussen 9.30-10.30 uur een vermogen van 0.480 kWh, zonet 0.860 kWh gemeten.
De glazen afdekplaten zijn van een douchecabine, het zelfde principe van een autoruit en liet zich helaas niet snijden. ( er was me al ééntje gebroken in duizenden stukjes :x )
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zonne-energie apparaten

Bericht door Tim »

Pieke,

Ziet er leuk uit. Binnenkort komt er bij ons sww aan, hoe meet je dat vermogen? Gewoon opwarming over tijd?

Tim
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Zonne-energie apparaten

Bericht door Pieke »

Dankje Tim..... én ik heb er nog 2. Vermogen heb ik idd berekend op één uur. Buffertje is een speciekuip van 28 liter, Dt van 14.8 graden * 1.16 . Speciekuip is ongeïsoleerd dus feitelijk is het vermogen zelfs nog iets hoger én die glasplaten hebben halverwege ook nog iets van een "discretie coating"* Toont toch maar weer aan dat isolatie essentieel is. Zo heb ik die bak achter de collectoren met glaswol geisoleerd en aan weerszijden 10 cm niet, dat merk je direct aan de achterzijde qua temperatuursverschil.

*Discretie-coating > Een op een douchecabine aangebrachte laag die het zicht op edele delen wegneemt voor eenieder die zich op het zelfde moment in de badkamer de tanden aan het poetsen is. :wink:

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: zonne energie aparaten

Bericht door Pieke »

David86 schreef:
Als kind staken mijn broers en ik nagenoeg alles in de brand met een vergrootglas. Zeker in de zomer was dat redelijk eenvoudig.
Recentelijk het concept van een fresnellens tegengekomen. Dat is een vergrootglas 2.0 maar dan van kunststof. Ze zijn uit van die grote projectie tv's te halen, welke op hun beurt, tegenwoordig voor enkele tientjes worden aangeboden.Op youtube zijn een boel toepassingen te vinden.

Binnenkort maar 'ns mee aan de slag.

Verslag volgt.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Zonne-energie apparaten

Bericht door Pieke »

Heden de 4 andere panelen bijgeschakeld, in serie.
IMG_0203.JPG
Gewoon plat gelegd.Vanmorgen tussen 9.30 u en 10.30 u 460 Watt gemeten.Pal op het zuiden gepositioneerd,dus zonder tracker.Zojuist toen de zon loodrecht op het schuine paneel stond 1750 Watt. Provisorisch het buffertje ( linksboven )een beetje geisoleerd.Het schuine paneel staat niet onder een ideale hoek, de overige al helemaal niet en de collector-bak is niet helemaal luchtdicht ( bij naden voel je gewoon de hete lucht wegstromen ).Dus er zit nog meer potentie in!!

Zoals het er nu bijstaat werkt ie zelfs op thermosyphon, niet hard, denk 6 a 7 liter per uur, maar wel aan 100 graden.

Een zonnige dag gewenst aan eenieder.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie