infraroodstraling bij speksteen-gietijzer chamottebeton

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Zoroaster
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 feb 2007, 13:39
Locatie: West-Vlaanderen

infraroodstraling bij speksteen-gietijzer chamottebeton

Bericht door Zoroaster »

Beste
Ik ben nieuw op dit forum dat ik met heel veel interesse lees
Mijn 1ste vraag
Als je een 1 vierkante meter oppervlakte van speksteen of gietijzer of chamottebeton op een bepaalde temperatuur brengt ,bv 60 graden , is dan de golflengte van de uitgezonden infraroodstraling ook identiek dezelfde ?
M.a.w Enkel en alleen de temperatuur van het stralend oppervlakte bepaald de golflengte en NIET het materiaal

bedankt voor je reactie
Bob
Zoroaster
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Lijkt mij wel, de temperatuur is de bepalende faktor.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Als ik mij goed herinner krijg je straling van verschillende golflengten, zie hiervoor: warmtestraling - Wikipedia

Het stralingsspectrum wordt inderdaad geheel bepaald door de temperatuur van het voorwerp en zou dus in principe qua vorm gelijk zijn.

De hoeveelheid zal afhangen van de emissiecoëfficiënt voor betreffende golflengten. Een voorwerp van metaal zal minder stralen dan een voorwerp van zwarte koolstof ofzo.
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:Als ik mij goed herinner krijg je straling van verschillende golflengten, zie hiervoor: warmtestraling - Wikipedia

Het stralingsspectrum wordt inderdaad geheel bepaald door de temperatuur van het voorwerp en zou dus in principe qua vorm gelijk zijn.

De hoeveelheid zal afhangen van de emissiecoëfficiënt voor betreffende golflengten. Een voorwerp van metaal zal minder stralen dan een voorwerp van zwarte koolstof ofzo.
Ook de oppervlakteruwheid heeft invloed op de emissiviteit. Voor eenzelfde materiaal en eenzelfde temperatuur straalt een ruw oppervlak straalt meer warmte uit dan een gepolijst oppervlak.

Dirk
Zoroaster
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 feb 2007, 13:39
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door Zoroaster »

Bedankt voor jullie reactie

Ik heb dan wat verder nagelezen en het besluit is dat :

1° Enkel de temperatuur van het oppervlakte bepaald welke golflengte het meest uitgezonden wordt.
We streven voor maximaal comfort naar infrarode straling = lage oppervlaktetemperaturen

2° Er is dus geen enkel effect op ons warmtegevoel of het stralend oppervlak uit metaal of speksteen of chamottebeton bestaat

3° de HOEVEELHEID die uitgestraald wordt wel ook nog bepaald door het oppervlak
Een zwart oppervlak straalt maximaal uit (theoretisch 100% ) en plaatstaal oppervlak bv maar 70%


Waarom was deze vraag voor mij belangrijk ?
Ik heb even gedacht dat speksteen een beter warmtegevoel gaf dan gietijzer !
NIET DUS ! ! !
Zoroaster
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Speksteen geeft wel een warm gevoel in je beurs. :lol:
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Zoroaster schreef:Bedankt voor jullie reactie

Ik heb dan wat verder nagelezen en het besluit is dat :

1° Enkel de temperatuur van het oppervlakte bepaald welke golflengte het meest uitgezonden wordt.
We streven voor maximaal comfort naar infrarode straling = lage oppervlaktetemperaturen

2° Er is dus geen enkel effect op ons warmtegevoel of het stralend oppervlak uit metaal of speksteen of chamottebeton bestaat

3° de HOEVEELHEID die uitgestraald wordt wel ook nog bepaald door het oppervlak
Een zwart oppervlak straalt maximaal uit (theoretisch 100% ) en plaatstaal oppervlak bv maar 70%


Waarom was deze vraag voor mij belangrijk ?
Ik heb even gedacht dat speksteen een beter warmtegevoel gaf dan gietijzer !
Wacht even.

Ons warmtegevoel wordt onder meer bepaald door de hoeveelheid straling. Daarmee kan het materiaal van het stralend oppervlak dus wel degelijk verschil maken voor de comfortbeleving. Volgens mij zijn jouw conclusies 2° en 3° met elkaar in tegenspraak.
John
Zoroaster
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 feb 2007, 13:39
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door Zoroaster »

Beste
Dit is dus een verdere verfijning van mijn besluit

Het besluit is :

1° Enkel de temperatuur van het oppervlakte bepaald welke golflengte het meest uitgezonden wordt.
We streven voor maximaal comfort naar infrarode straling = lage oppervlaktetemperaturen

2° Er is dus geen enkel effect op ons warmtegevoel of het stralend oppervlak van een perfecte ZWARTE STRALER uit metaal of speksteen of chamottebeton bestaat

3° de reeele HOEVEELHEID die uitgestraald wordt wel ook nog bepaald door het oppervlak ( zie opmerking van Dirk )
Een zwart oppervlak straalt maximaal uit (theoretisch 100% ) en plaatstaal oppervlak bv maar 70%


Waarom was deze vraag voor mij belangrijk ?
Ik heb even gedacht dat een zwarte straler uit speksteen een beter warmtegevoel gaf dan een zwarte straler uit gietijzer !
NIET DUS ! ! !
Zoroaster
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

3° de HOEVEELHEID die uitgestraald wordt wel ook nog bepaald door het oppervlak
Een zwart oppervlak straalt maximaal uit (theoretisch 100% ) en plaatstaal oppervlak bv maar 70%
De kleur (zwart, wit metaalglans) maakt niets uit voor het afgegeven vermogen als je dat bedoelt.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

chathanky schreef:
3° de HOEVEELHEID die uitgestraald wordt wel ook nog bepaald door het oppervlak
Een zwart oppervlak straalt maximaal uit (theoretisch 100% ) en plaatstaal oppervlak bv maar 70%
De kleur (zwart, wit metaalglans) maakt niets uit voor het afgegeven vermogen als je dat bedoelt.
Zeker wel, voorzover het over het afgegeven vermogen in de vorm van straling gaat. Een glanzend metaaloppervlak heeft een lagere emissiecoëfficiënt dan een geverfd oppervlak. De kleur van die verf zegt echter iets over de emissiecoëfficiënt voor zichtbaar licht. Voor die golflengten hebben witte en zwarte verf verschillende coëfficiënten. Dat betekent niet automatisch dat deze coëfficiënten ook verschillen voor de golflengten waar het bij warmtestraling om gaat, waarschijnlijk inderdaad niet.

Nog een fraai voorbeeld: sneeuw schijnt een lage emissiecoëfficiënt te hebben voor zichtbaar licht, maar schijnt best een goede straler te zijn voor infra-rood. De kleur in het zichtbare spectrum zegt dus lang niet alles. Echter een glanzend metaaloppervlak heeft een lage emissiecoëfficiënt voor infrarood.
John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Dit geldt alleen voor warmte opnemen en niet voor warmte afgeven John.

Een lichte kleur of een spiegelend oppervlak neemt warmtestraling zoals van de zon slecht op maar voor het afstaan maakt het geen biet uit.

Dit is een van de al oude misverstand die allang achterhaalt is.

Die factoren die je waarschijnlijk gezien hebt in een tabelletje slaan alleen op warmteopname van het materiaal.

Het voorbeeld van de sneeuw is weerkaatsing van licht die niet geabsorbeert wordt. een donker vlak zet het licht om in warmte en wordt hierdoor warmer dan een licht object bij dezelfde stralingsintensiteit. Dit is te zien alszijnde een donkere, lichte en gekleurde objecten.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:Dit geldt alleen voor warmte opnemen en niet voor warmte afgeven John.

Een lichte kleur of een spiegelend oppervlak neemt warmtestraling zoals van de zon slecht op maar voor het afstaan maakt het geen biet uit.

Dit is een van de al oude misverstand die allang achterhaalt is.

Die factoren die je waarschijnlijk gezien hebt in een tabelletje slaan alleen op warmteopname van het materiaal...
Als wat jij daar vertelt, waar zou zijn, Chatanky, dan zou het zinloos zijn om infraroodthermometers te maken met instelbare emissiviteitscoëfficiënt. Nochtans zijn bijna al deze meters daarmee uitgerust. Zonder deze correctie is het onmogelijk om de juiste temperatuur te meten.

Je kunt makkelijk en goedkoop een praktische test doen. Je hebt verteld dat je een houtkachel hebt. Pak die maar eens, voor het grootste deel althans, in met aluminiumfolie, laat hem dan branden en vergelijk de warmtestraling van de ingepakte kachel met de warmtestraling van de niet ingepakte kachel. Volgens mij ben je dan direct overtuigd van het bestaan van emissiviteit.

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Heb je wel eens nagedacht wat de opnemer van de ir meter mee neemt in een puntmeting?
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:Heb je wel eens nagedacht wat de opnemer van de ir meter mee neemt in een puntmeting?
Ik begrijp niet wat je wil zeggen. Wie of wat is de opnemer van de ir-meter?

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Een IR-meting is een optische meting. Er wordt dus altijd een oppervlaktetemperatuur en NOOIT
een kerntemperatuur gemeten. Bij een IR-meting zijn de aard, de ruwheid en de kleur van het
gemeten oppervlak van invloed op de meting.
Ook de omgevingstemperatuur beïnvloedt de meting.

Dit is het meetprincipe.

Donkere kleuren zenden precies evenveel warmtestraling uit als lichte kleuren, behalve metaalhoudende verven; die stralen minder uit dan gewone verven. De fabel vindt vermoedelijk zijn oorsprong in het feit dat een zwart vlak dat in de zon ligt, veel warmer wordt dan een wit vlak. Dit komt doordat het "zichtbare" deel van de zonnestraling ook in warmte kan worden omgezet. Bij een wit vlak wordt veel zonlicht teruggekaatst en weinig in warmte omgezet, voor een zwart vlak geldt het omgekeerde. Bij radiatoren en kachels is er alleen sprake van warmtestraling, ze zenden geen licht uit zoals de zon. Een witte radiator geeft dus net zoveel warmte af als een zwarte.

Dit is de relatie van puur warmteafgifte.

Een ir meting neemt bij aanwezigheid van licht een deel mee van wat het oppervlak weerkaatst in de meting.
De correctiefactor is bij aluminiumfolie om deze reden lager dan 1.
Plaats reactie