Houtvergasser met een mengklep

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
AERNIE
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 okt 2012, 21:59

Houtvergasser met een mengklep

Bericht door AERNIE »

Is er ook iets betaalbaars verkrijgbaar dat je via een mengklep bv weersafhankelijke ( stooklijn ) er tussen bouwt. Het lijkt mij doodzonde als er nog voldoende retour terug komt je altijd volle pulle uit je buffer blijft vragen.

Ben benieuwd hoe ander hier over denken en of hier iets betaalbaars tussen te plaatsen is.

Met vriendelijke groet,

Aernout
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: houtvergasser met een mengklep

Bericht door Albert van WdJ »

Aernout,

Daar zijn op het forum genoeg post over te vinden.
Althans over thermostatische mengventielen.
Zoek op 'mengventiel buffer heimeier'.
En ook zonder het woord 'heimeier'.

Zelf heb ik een instelbare Oventrop mengventiel met externe voeler.
Nu staat die op rond de 50 graden. Wordt het kouder, stel ik hem op 60-70 graden C.
Gevolg is dat er alleen zoveel heet bufferwater wordt bijgemengd, tot op de ingestelde temperatuur.

Hierdoor blijft ook de gelaagdheid van je buffer beter in stand.


Albert
Change, before you have to.
AERNIE
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 okt 2012, 21:59

Re: houtvergasser met een mengklep

Bericht door AERNIE »

Hoi Albert,

Bedankt voor je reactie, men past zo af en toe wel wat toe om er tussen te plaatsen. nadeel je moet de temperatuur dus altijd handmatig instellen. Nog mooier zal zo lijkt het mij zijn dat er een weersafhankelijke mengklep tussen zit met een stooklijn. Ik zal is vragen op kantoor of daarvoor iets op de markt is wat betaalbaar is zonder GBS.

Groetjes,

Aernout
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: houtvergasser met een mengklep

Bericht door Ben86 »

Beste Aernout,

ik heb hier een speciale menggroep van NIBE voor gekocht. Hopelijk ga ik het hele gebeuren aankomend weekend aansluiten zodat ik het kan testen (de menggroep bestaat uit een servo-motor / mengklep welke aan kan worden gestuurd door een OpenTherm thermostaat of aan/uit thermostaat. Heb er toendertijd 2 over kunnen nemen dus ik heb er 1 over ..

Check mijn topic anders:

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2653
AERNIE
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 okt 2012, 21:59

Re: houtvergasser met een mengklep

Bericht door AERNIE »

Beste Ben,

Ik ben benieuwd hoe dat straks werkt, laat maar is weten. Het is niet voor mij persoonlijk maar een projectje bij kennisen en als een klein beetje vak idioot vind ik het mooi om dit systeem daar mooi werkend te krijgen. Misschien dat het wat voor mijn kennis is om er tussen te bouwen.

hierbij vond ik nog een leuk linkje maar ik denk niet te betalen

http://www.satchwell.be/dpdf/re021nl.pdf


groeten,

Aernout

ik ga gauw even op je link kijken ;-)
AERNIE
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 okt 2012, 21:59

Re: houtvergasser met een mengklep

Bericht door AERNIE »

Hoi Ben,

Ik zie nog niet hoe je hem weersafhankelijk aansluit, 22mm aansluitingen dus geschikt voor een kleine 15kw opgesteld vermogen volgens het tooltje wat ik van mijn werk heb gekregen.

Het opgestelde vermogen daar is denk ik vele malen hoger ik voed het systeem daar al met 35mm dunwandig cv buis vannaf de buffer. Die kachel zou 75Kw moeten leveren.

Ik heb net nog naar prijzen gezocht van de Nibe maar nog niet gevonden.

Groetjes,

Aernout
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: houtvergasser met een mengklep

Bericht door Ben86 »

AERNIE schreef:Hoi Ben,

Ik zie nog niet hoe je hem weersafhankelijk aansluit, 22mm aansluitingen dus geschikt voor een kleine 15kw opgesteld vermogen volgens het tooltje wat ik van mijn werk heb gekregen.

Het opgestelde vermogen daar is denk ik vele malen hoger ik voed het systeem daar al met 35mm dunwandig cv buis vannaf de buffer. Die kachel zou 75Kw moeten leveren.

Ik heb net nog naar prijzen gezocht van de Nibe maar nog niet gevonden.

Groetjes,

Aernout
Beste Aernout,

je sluit de menggroep aan door er een OpenTherm thermostaat op aan te sluiten. De electronica van de NIBE menggroep zorgt er dan vervolgens voor dat de pomp gaat draaien (bij warmtevraag) en de gemotoriseerde klep zorgt ervoor dat de aanvoer van warm water wordt gereguleerd. Zodra je de (OpenTherm) thermostaat weersafhankelijk laat sturen (dit kan door op de thermostaat een buitenvoeler aan te sluiten OF op de NIBE mengroep een buitenvoeler aan te sluiten waardoor de menggroep deze doorgeeft aan de thermostaat) heb je in principe een weersafhankelijke sturing van buffervat > cv-circuit. Hierdoor zal de menggroep ervoor zorgen dat het CV-circuit een bepaalde temperatuur aan zal houden en waar nodig "heet" water uit de buffer zal blijven toevoegen totdat de gewenste temperatuur gehaald wordt.

De diameter is inderdaad niet de grootste maar voor een standaard huis groot genoeg. Ook heb ik laatst van een bevriende installateur te horen gekregen dat een tijdelijke / korte vernauwing geen vernauwing is maar alleen een plaatselijke drukverhoging veroorzaakt. Uiteraard weet ik niet of dit opgaat in jouw geval maar je zou er eens achteraan kunnen gaan.

Ik hoop aankomend weekend mijn systeem aan te kunnen sluiten dus dan kan ik je meer vertellen over het en wat van de menggroep. Prijzen heb ik overigens ook naar gezocht en kwam toen op prijzen van 650 euro. Ik zelf heb de menggroep(en) voor een heel ander bedrag kunnen overnemen. Enige wat ik zo snel via google kon vinden is de volgende site: http://bccanpb.bouwproducten.nl/install ... lunit.html maar hier staan geen prijzen op maar wel een korte samenvatting van het kennen en kunnen van de menggroep.
AERNIE
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 okt 2012, 21:59

Re: houtvergasser met een mengklep

Bericht door AERNIE »

Hoi Ben,

Bedankt voor je reactie, Je sluit er dus een universeel modulerend klok thermostaatje aan ( honeywell ). Het klopt bij mijn weten dat je hier ook een buitenvoeler op kan plaatsen maar of de thermostaat dan ook echt weersafhankelijk regelt dat betwijfel ik omdat die denk geen communicatie heeft met de actuele aanvoer temperatuur. Misschien dat hier iemand al ervaring mee heeft dan hoor ik dat graag.
Ik zal straks is even kijken hier in het boekje van de honeywell vision aan/uit. Wat betreft de diameter lijkt mij een sterk verhaal, je moet toch voor een bepaald vermogen een bepaalde hoeveelheid water toevoeren, dit word door een andere diameter lijkt mij gesmoord. Ik heb een tool die de leiding diameters weer geeft dmv het aantal watt in te voeren ( enkel staal ). Laat maar is horen hoe het systeem je bevalt en werkt.

groeten,

Aernout
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: houtvergasser met een mengklep

Bericht door Ben86 »

AERNIE schreef:Hoi Ben,

Bedankt voor je reactie, Je sluit er dus een universeel modulerend klok thermostaatje aan ( honeywell ). Het klopt bij mijn weten dat je hier ook een buitenvoeler op kan plaatsen maar of de thermostaat dan ook echt weersafhankelijk regelt dat betwijfel ik omdat die denk geen communicatie heeft met de actuele aanvoer temperatuur. Misschien dat hier iemand al ervaring mee heeft dan hoor ik dat graag.
Ik zal straks is even kijken hier in het boekje van de honeywell vision aan/uit. Wat betreft de diameter lijkt mij een sterk verhaal, je moet toch voor een bepaald vermogen een bepaalde hoeveelheid water toevoeren, dit word door een andere diameter lijkt mij gesmoord. Ik heb een tool die de leiding diameters weer geeft dmv het aantal watt in te voeren ( enkel staal ). Laat maar is horen hoe het systeem je bevalt en werkt.

groeten,

Aernout
Beste Aernout,

er wordt wel degelijk weersafhankelijk geregeld aangezien de menggroep een temperatuur sensor heeft in de aanvoer (hiermee wordt dus ook de stand van de servomotor bepaald). De menggroep regelunit (waar de OpenTherm thermostaat en eventuele buitenvoeler wordt aangesloten) geeft dus via OpenTherm door welke temperatuur de aanvoer is. In principe kun je de menggroep "gewoon" als cv-ketel zien waarbij de OpenTherm thermostaat zorgt voor toevoeren van warm water vanuit de buffer / stadsverwarming (= cv ketel -> brander aan). Zodra de aanvoertemperatuur gehaald is zal de servo motor sluiten (deze zit op de retour naar het vat) waardoor het cv-water zal circuileren door het cv-circuit. Zodra er warmtevraag is (de aanvoertemperatuur komt onder de gevraagde OpenTherm-thermostaat waarde), opent de servoklep volledig of voor een gedeelte (= cv ketel -> moduleren) zodat er water naar het buffervat gaat en er "nieuw" warm water vanuit de buffer in het cv circuit wordt gepompt.

Overigens snap ik niet precies wat je bedoelt met "ik voed het systeem daar al met 35mm dunwandig cv buis vanaf de buffer". Bedoel je daar de verbinding tussen kachel en buffervat mee of de verbinding tussen buffervat en cv-circuit?
Plaats reactie