Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

robindemey
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 jul 2011, 13:37

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door robindemey »

Gandal, zover was ik inderdaad al mee.

Maar Duits is voor mij echt moeilijk. Een tekstje van een halve pagina doe ik al lang genoeg over om iets van te maken. Een volledig rapport is wat te zwaar voor me. Het onderwerp is niet mijn grootste prioriteit, maar zou het wel graag doorgronden.

Dus mijn belangrijkste vraag: in een 'klassiek' tempurierung-systeem, wanneer laat je dit starten en wanneer leg je dit terug stil? Ik weet dat het tijdens de winter 24/7 zal draaien. Maar is beetje zoals wanneer steek ik mijn cv nu in gang en wanneer schakel ik hem uit.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door deleted »

Hangt een beetje van het gebouw af.
Konrad Fischer raadt aan om het altijd te laten draaien.

Op warme zomerdagen heb je (zeker in het begin van een warme periode) het gevaar dat de binnenlucht een stuk sneller opwarmt dan de muren. Met ook condensatiegevaar.(Fischer werkt vooral in musea met waardevolle collecties)
Wel is het natuurlijk zo dat als de temperatuur vrij laag ingesteld staat dat op een bepaald moment de muren geen warmte meer opnemen en dus zal in warmere periodes de modulerende ketel nauwelijks aanslaan. Bovendien zou je voor deze kleine warmtevraag -buiten stookseizoen-ook perfect een zonneboiler kunnen inschakelen.

Ik denk dat in de praktijk kleine installaties vooral aangestuurd worden op gevoel en gezond verstand van de gebruiker. Grote installaties in musea op temperatuur- en vochtsensoren.

NB Er was ook een integrale Engelstalige versie, maar die vind ik nu ook niet dadelijk online terug.
G
robindemey
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 jul 2011, 13:37

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door robindemey »

In de zomer laten draaien lijkt me uiteraard beetje verkwistend als je niet op zonnewarmte kunt werken. Heb ook nog nooit een klam gevoel gehad in oude woningen in de zomer.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door ritsaert snijder »

Frank,
deze was me even ontgaan:
Wat bedoel je met "Hoe hoger het vermogen hoe minder de kachel kan terug moduleren en hoe meer de kachel verbruikt.", wat is het probleem met terug moduleren met hoge vermogens?
Als je een cv ketel neemt, dan zal de installateur je al snel een zwaardere cv ketel aansmeren. Hij wil niet het risico lopen dat je een te lichte ketel neemt....een warmteverliesberekening is veel werk en met een grotere ketel verdient hij meer.

Maarr een als een CV ketel een vermogen heeft van 10 tot 30 kw, dan heeft de zwaardere ketel een vemogen van 15 tot 35 kw. En in de uren dat de ketel kan terugmoduleren naar 10 kw dan is het rendement van de ketel beter. Dus hoe lager een ketel kan terugmoduleren hoe goedkoper je aan het stoken bent. Dus hoe zwaarder de ketel hoe minder hij kan terugmoduleren.

groet!

en heb je ook al gekeken naar de mogelijkheden om een hectare olifantengras te planten?
groet!

Ritsaert
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

Hi Rits,

dat is inderdaad goed om te weten, en aangezien ik nog steeds geen ketel heb, kan ik dit nog steeds meenemen in de plannen.

Heb net mijn blog weer eens bijgewerkt, http://goo.gl/rWktfg het gaat dit jaar nog niet lukken met de temperierung, ondanks de vele vrije dagen en extra vrije dagen, het is simpelweg heel veel werk. Maar, we gaan door en volgend jaar gaat het zeker draaien.

Mijn zoon heeft inmiddels een Rasberry Pi computer uitgerust met twee draadloze temperatuur sensors die het temperatuur verloop in huis gaan bijhouden. Hij kijkt nu nog hoe we ook de vochtigheid kunnen meten, en we moeten er natuurlijk nog een buitensensor bij doen. Uiteindelijk is het dan de bedoeling dat we inzage krijgen in het effect van de temperierung qua vochtigheid en temperatuur.

Qua ketel, ben ik toch weer terug bij de hackschnitzels (houtsnippers) en as backup elektrisch. Denk dat het op die plek zo vlak bij het bos het eenvoudigst is, zeker als ik op termijn wellicht zelf een stukje bos kan aankopen. En dan wellicht olifantgras of wilgen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door ritsaert snijder »

Franq,
Ja het is verstandig om je rust te pakken en je neerleggen bij de weerbarstigheid van bepaalde klussen. Ik vond de schade aan het gebouw door de vochtigheid nog erg meevallen. Controleer wel goed op lekkages! Kijk hoeveel meters je nog kan maken.

Die houtsnippers zijn prima maar weet je al de stroomkosten?

Prima idee om de temperatuur en luchtvochtigheid in beeld te hebben!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

ritsaert snijder schreef:Franq,
Ja het is verstandig om je rust te pakken en je neerleggen bij de weerbarstigheid van bepaalde klussen. Ik vond de schade aan het gebouw door de vochtigheid nog erg meevallen. Controleer wel goed op lekkages! Kijk hoeveel meters je nog kan maken.

Die houtsnippers zijn prima maar weet je al de stroomkosten?

Prima idee om de temperatuur en luchtvochtigheid in beeld te hebben!
Ritsaert
De vochtigheid valt inderdaad mee, zeker nu ook het schuurdak dicht is, het verschil voel je. Ook helpt het dat nu in kamer 7 en 8 een beschot zit, en je niet meer tegen de pannen aankijkt.

De architect schat de maximale stroomkosten op 90.. 120 euro per maand om de boel vorstvrij te houden, zodra de muren droog zijn, dat valt dus nog te overzien. Hij denkt eerder dat het nog lager uitkomt, we zullen het zien we gaan alles meten. Alleen op die manier kunnen we bepalen hoe goed het systeem zal zijn.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door ritsaert snijder »

De architect schat de maximale stroomkosten op 90.. 120 euro per maand om de boel vorstvrij te houden, zodra de muren droog zijn, dat valt dus nog te overzien. Hij denkt eerder dat het nog lager uitkomt, we zullen het zien we gaan alles meten. Alleen op die manier kunnen we bepalen hoe goed het systeem zal zijn.
Oke maar wat zijn de kosten voor een Kwh?
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door deleted »

Franq77 schreef:De architect schat de maximale stroomkosten op 90.. 120 euro per maand om de boel vorstvrij te houden, zodra de muren droog zijn, dat valt dus nog te overzien. Hij denkt eerder dat het nog lager uitkomt ....
MMmm. Vorstvrij misschien, maar de weekends aan comforttemperaturen kosten dan ook veel meer energie dan het vorstvrij-houden....

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door ritsaert snijder »

Frank,
Hoe gaat het daar in Stunzel? Nog steeds aan het zoeken naar mogelijkheden om inventief de tempurierungsleidingen in de muur te krijgen?

Heb je deze kachel bekeken; http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3087 en die van mijhttp://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3926 ? (moeizaam begin maar ja dat risico loop je met 1 dag projecten).

Ik denk dat de opzet van een dergelijke kachel heel goed past bij Stunzel. Een dergelijke kachel met een zwaardere vuurkamer en een grotere bell zal op een centrale plaats snel op temperatuur komen en de hoeveelheid warmte geven die nodig is. Ik denk dat de variant van Tim, gebouwd van metselstenen (misschien met wat meer massa) heel aardig gaat passen. Bij aankomst is het ding in een dik uur warm. In de nacht kan hij nog heel wat uurtjes zorgen voor verwarming. Mits je niet om 22.00 uur in bed duikt...maar dat doen jullie niet).

groet!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

ritsaert snijder schreef:Frank,
Hoe gaat het daar in Stunzel? Nog steeds aan het zoeken naar mogelijkheden om inventief de tempurierungsleidingen in de muur te krijgen?
Met de temperierungbuizen gaan we langzaam maar zeker vooruit en ik hoop dat we voorjaar 2014 de boel aan de praat hebben. Maar heb ook besloten me niet te gaan haasten, het moet gewoon goed en dat kost tijd, het is niet anders.
ritsaert snijder schreef: Heb je deze kachel bekeken; http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3087 en die van mijhttp://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3926 ? (moeizaam begin maar ja dat risico loop je met 1 dag projecten).

Ik denk dat de opzet van een dergelijke kachel heel goed past bij Stunzel. Een dergelijke kachel met een zwaardere vuurkamer en een grotere bell zal op een centrale plaats snel op temperatuur komen en de hoeveelheid warmte geven die nodig is. Ik denk dat de variant van Tim, gebouwd van metselstenen (misschien met wat meer massa) heel aardig gaat passen. Bij aankomst is het ding in een dik uur warm. In de nacht kan hij nog heel wat uurtjes zorgen voor verwarming. Mits je niet om 22.00 uur in bed duikt...maar dat doen jullie niet).
Leuk project, heb in de desbetreffende thread even een reactie gezet. Ik word hier wel weer enthousiast van en kan niet wachten om ook zo'n ding te gaan bouwen. Maar, ik heb mezelf verplicht niet meer dan een project tegelijk te doen, dus eerst de temperierungleidingen en daarna pas dit project, maar ik blijf het volgen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door ritsaert snijder »

Frank,
Klinkt goed! Probleem is wel dat je altijd vooruit moet werken aan projecten die je niet zomaar kunt starten.

De kachel is in allerlei maten te maken.

Succes met het tempurieren, maar de term zelf heeft ook al iets van een rustig tempo.
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door ritsaert snijder »

Heren,
In het kader van het verwarmen van het grote Duitse pand is gedacht over een kachel met warmtewisselaar. Idee is nu dat het rendement niet heel groot kan zijn . Inmiddels zijn er best wel wat meer gegevens over het rendement van warmtewisselaars. Hebben jullie nog bevindingen?

Ik kijk daarmee nog een keer naar de berekeningen.
groet!

Ritsaert
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

Meten is weten, en daarom hebben we nu in het huis enige zelfbouw meetapparatuur geplaatst. Dat levert weer leuke grafiekjes op, zie mijn blog http://droomplek.blogspot.nl/2014/02/he ... ud-is.html

De meer technische details wil ik gerust met jullie delen op dit forum indien er interesse is.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door ritsaert snijder »

Ha die Frank,
Super. Ziet er vlak en akelig koud uit...met uitzondering van de woonkamer. Het huis slokt de Kw helemaal op!
Het zou ook heel interessant zijn om af en toe een dag het houtverbruik in kilo's er naast te zetten.
Vader en zoonprojecten zijn super maar op ICT gebied gaat het bij ons altijd wat moeizaam...

Is je internet nu ook beter?
groet!

Ritsaert
Plaats reactie