Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Pieke »

Franq77 schreef:
@Pieke, heeft die ijzerboer ook lange nog rechte stukken ? Iets van 4 a 5 meter?
Sorry, lees ik net pas..... Piepkes bedoel je??
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

Pieke schreef:
Franq77 schreef:
@Pieke, heeft die ijzerboer ook lange nog rechte stukken ? Iets van 4 a 5 meter?
Sorry, lees ik net pas..... Piepkes bedoel je??
Piepkes ja
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Pieke »

Frank, ik moest even terugzoeken waar ik het gepost had, maar ik had het via PB gedaan.Er ligt wel een hele berg gasleidingen,buitenmaat +/- 30 mm.,ongeveer 1.5 wanddikte.Stukken van 4 meter heb ik zeer zeker zien liggen.( 65 cent p/kg.)Wel géén koper dus, die worden, zo lang, eigenlijk nooit aangeboden.Ik ben er vanmorgen trouwens nog geweest, alweer met een doorstroomboiler thuisgekomen :mrgreen:

Ik hoop dat je er iets mee kunt.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door deleted »

Zo dat is nu al weer bijna twee weken geleden dat we een prachtige dag in Stunzel beleefd hebben.
En het moet gezegd: Het Gasthuis en de Gastfamilie is in het echt al even indrukwekkend, interessant en innemend als de virtuele afspiegeling op blog en forum !

Een welgemeend bedankt voor de harterlijke ontvangst !

Rits is nog druk bezig met de verschillende scenario's voor temperierung en comfortwarmte. En is , als ik me niet vergis, bijna klaar om daar een overzicht van te geven.

Prangende vraag waar we niet dadelijk een antwoord op wisten:
Frank heeft slechts 2 schoorstenen (binnendiameter 20cmX20cm)
Eéntje wordt gebruikt voor het houtfornuis, de andere voor de (massa)kachel in de leefruimte.
Probleem is dat er nog een centraal systeem (pelletbrander ?) moet komen voor de temperierung.Kan die op dezelfde schoorsteen als de massakachel ? We dachten dat dat toch niet zo'n strak plan was ...
Iemand een idee of oplossing ?

Nog een openstaande opheldering:
Ik had je zoon beloofd om bij m'n thuis een gelijkaardig fornuis open te schroeven om eens naar het traject van de rookgassen rond de (bak)oven te kijken. Want daar was op het eerste zicht volgens mij iets mis mee. Het bakoventje in het fornuis was volgens je echtgenote ook bijzonder moeilijk warm te krijgen
De foto's van de 'exploded cooker" heb ik in de eerste post van deze draad gezet: viewtopic.php?f=3&t=3624
G
Laatst gewijzigd door deleted op 11 aug 2013, 00:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door kockie »

Gandalf schreef: We dachten dat toch niet zo'n strak plan was ...
Iemand een idee of oplossing ?
Hiervoor moet je echt de schoorsteenveger van het gasthaus vragen. Wij kunnen van alles vinden, maar hij (ken nog geen vrouwelijke) moet goedkeuring geven. Zonder goedkeuring geen toestemming om te stoken....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door ritsaert snijder »

Dus dat worden veel kuchen en misschien ook wat schnaps?
groet!

Ritsaert
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

Ik zit nog steeds in Duitsland, min of meer zonder internet. Ik heb een plaatselijke pelletketel leverancier gevraagd hoe het zit met de schoorsteen, en hij gaat dus nu de schoorsteenveger benaderen. Zoals ik het begrijp komt daar wel wat onderhandelen bij kijken en dus de nodige Kuchen.

Lukt me niet de plaatjes te bekijken, te langzaam internet hier, dat wordt na 24 aug, maar wel bedankt alvast.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door deleted »

Ivm het oventje kan ik het proberen te beschrijven:

Als de klep aan het fornuis dicht staat zouden de rookgassen langs de oven (de ruimte waar een vierkante uitsparing zit in de kookplaat voor een waterbak) naar onder moeten vloeien.
Dit neerwaartse kanaal (rechts van de bakoven) zit dicht bij jou.

Onder de oven worden de gassen dan via kanalen naar achter en terug naar boven geleid.
Deze kanalen onder de oven zijn bereikbaar door de bodemplaat in de (bak)oven naar voor te schuiven.

G
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

Eindelijk weer wat voortgang met het temperierungssysteem, twee kamers van A, B en C leidingen voorzien en keurig afgeperst. Vraag me opeens af hoe lang die Geberit perskoppelingen meegaan ? We hebben het hier wel eens eerder besproken, maar is daar onafhankelijke literatuur over ?
Foto's en het hele verhaal in de blog: http://droomplek.blogspot.nl/2013/09/ee ... s-van.html

Verder ben ik bezig met een lokale leverancier om een pellet ketel te plaatsen, hij stelt de 32Kw "ETA PC Pellet Compact ketel/73", ding is over de 10k euro, maar wel super modern. Iemand hier ervaringen mee ? Is iets dergelijks ook tweede hands te koop ?
Wat zijn de vergelijkbare types ?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door ritsaert snijder »

Ha die Frank,
Gaat alles goed?

Die persleidingen zijn over het algemeen van goede kwaliteit. Ik probeer ze wel altijd zoveel mogelijk spanningsloos te plaatsen. Mijn eerste persleidingen zijn van 2000 en die zijn nog prima.

Ik heb met Gandalf het verhaal en de berekeningen nog aangepast. Dat zal ik binnenkort hier plaatsen. Ik moet er weer even induiken.

Die 32 kw lijkt me vrij pittig. Hoe hoger het vermogen hoe minder de kachel kan terug moduleren en hoe meer de kachel verbruikt. Zover ik heb gelezen gaat dit ook op voor pelletkachels.

Een tweedehands pelletkachel is natuurlijk leuk als je die toevallig met weinig branduren zou kunnen kopen voor minder geld.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door ritsaert snijder »

Frank,
Ik heb het gelijk maar even opgezocht. Het exceloverzicht en het overzicht wat we voor het bezoek hadden is geactualiseerd op grond van wat we hebben besproken in Stunzel. Het is een basis om op verder te denken en om ideeën door te rekenen.

Er zijn nog veel zaken onduidelijk en oplossingen zijn zeker nog niet sluitend. Ik hoop ook nadrukkelijk dat anderen met hun expertise willen meedenken!

Ritsaert
Bijlagen
overzicht.doc
(272 KiB) 141 keer gedownload
stunzel4.xls
(67 KiB) 150 keer gedownload
groet!

Ritsaert
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Broekhoest »

Dag Frank,

nog steeds volg ik je project met grote interesse. Veel tips kan ik je niet geven, daarvoor ontbreekt teveel technische kennis.
Helaas zitten er ook te weinig uren in de week voor mij, anders kwam ik je graag eens een weekend helpen daar.

Succes in die Heimat.
groeten uit de gemeente Tynaarlo...waar een deel van jouw roots liggen toch ;) ?

Harold
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

Hi Ritsaert,

Bedankt voor de documenten, ik ga deze serieus bestuderen.
Wat bedoel je met "Hoe hoger het vermogen hoe minder de kachel kan terug moduleren en hoe meer de kachel verbruikt.", wat is het probleem met terug moduleren met hoge vermogens?
robindemey
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 jul 2011, 13:37

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door robindemey »

Hallo

Heb dit topic volledig doorspit. Zeer mooi project en de temperierung wordt me zo ook steeds duidelijker.

Wat ik me wel nog afvraag: wanneer start en stop je zo'n systeem? Is dat vanaf een bepaalde buitentemperatuur?
Als het bv. een paar nachtjes beneden de 10°C gaat, laat je die dan enkel in die nachten draaien? Of start je je systeem op tot in het voorjaar, wanneer het niet veel meer onder de 10°C gaat?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door deleted »

Robin,

Het systeem wordt volledig geregeld op retourtemperatuur.
Een groot huis met veel massa gaat niet onmiddellijk op elke buitenfluctuatie reageren.
De massa van het huis buffert en vlakt temperatuursverschillen uit over de tijd.

Een puur temperierungsysteem is dan ook om de muren droog te houden (en daarmee hun optimum wat betreft isolatiewaarde en onderhoudskost) en gebouw (en inhoud) gezond. Eigenlijk wordt er dus een soort minimum-temperatuur nagestreefd, geen comforttemperatuur en zelfs geen 'vastgelegde' binnentemperatuur.

De temperierung bij Frank wijkt eigenlijk al af van een pure temperierung, want er zijn bij hem een heel deel extra koperleidingen in de muur gegaan. Maar dit was op vraag van Frank en heeft tot doel om ook comfortwarmte te kunnen halen in elk compartiment.
De bijkomende lussen (bovenop de pure temperierung dus) zijn opgedeeld in verschillende zones en worden eenvoudig bediend met thermostatische kranen (dus deze wel op kamer-luchttemperatuur)op de retourleiding.

Om de werking , het doel en de inbouw/sturing te doorgronden is het denk ik nog het best om de pdf van Grosseschmidt zelf te bestuderen.

G
Plaats reactie