Radiatoren ifv houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Radiatoren ifv houtvergasser

Bericht door cotweeneutraal »

hallo,

hoeveel radiatoren van welk type (11, 21, ...) van welke grootte moet je ongeveer plaatsen in je huis om efficiënt te verwarmen met een houtvergasser die meestal op iets lagere temperaturen werkt?

Of is het motto 'hoe meer hoe beter' van toepassing?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Radiatoren ifv houtvergasser

Bericht door kockie »

Dat is alleen te bepalen aan de hand van een warmteverliesberekening. Daarbij, waarom heeft een houtvergasser een lagere temperatuur?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: Radiatoren ifv houtvergasser

Bericht door cotweeneutraal »

Ivm mazoutketel is de temp stuk lager aangezien het buffervat 40 onderaan en 70 bovenaan is na het stoken, convectoren werken slecht op die lage temp. Icm de ondergrondse buizen die veel verliezen en hun kleine contactopp lijken radiatorenmij stukken beter?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Radiatoren ifv houtvergasser

Bericht door JantjeV8 »

Ik geloof dat de 'normale' werktemperatuur van radiatoren 55 a 60grC is. Als ze heter worden wordt het verbrandingsgevaar te groot als je ze aanraakt.

Verder snap ik niks van je vraag.
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: Radiatoren ifv houtvergasser

Bericht door cotweeneutraal »

Ik zal mijn vraag verduidelijken, excuses voor de eventuele verwarring.

Gegevens:

Verwarming via Houtvergasser
Oppervlakte 260 m2, spouw geïsoleerd, dak geïsoleerd, hoogrendementsbeglazing, rolluikbakken (bijna, met 3cm pur) geïsoleerd. Vloer en plafond niet geïsoleerd.

Momenteel heb ik een mix van oude (jaren 70) convectoren en iets recentere (jaren 90 vermoed ik) radiatoren staan.

De living heeft maar 2 radiatoren maar is warmer dan de keuken, waar 3 convectoren hangen (redelijk grote). In de gang hangt ook een convector, in 3 van de 4 slaapkamers radiatoren en in de badkamer een radiator én een convector. Ik zou dus een 5-tal convectoren eventueel vervangen, en indien nodig de huidige radiatoren vervangen door grotere/bredere of extra bijhangen (veel ramen)

Ik heb gelezen dat convectoren pas beginnen te werken bij een temp boven 60°, dit merk ik ook aangezien het snel afkoelt eens de buffer onder 60° komt. De radiatoren blijven goed warmte geven tot de buffer op 40° staat, dan is het gedaan.

Ik heb ook gelezen dat bij een niet optimaal geïsoleerd huis, je best de radiatoren kan overdimensioneren. Convectoren bevatten weinig water, zij vallen dus 'af' in mijn overdimensioneringsplan.

Wat is echter 'overgedimensioneerd' voor een gemiddeld groot jaren 70 huis dat na-geïsoleerd werd? Hoeveel radiatoren met hoeveel lamellen etc. moet ik plaatsen? Of kan ik best oude zware gietijzeren stukken in huis halen? Tweedehands stoort mij niet, kan ze schilderen indien nodig etc.

Ik hoop dat mijn vraag zo een stuk duidelijker is.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Radiatoren ifv houtvergasser

Bericht door Johndc »

Ik heb bij mij boven mijn werkplaats AL die convectoren vervangen door radiators. En nu is het behaaglijk. ook bij lagere CV temp.
Dus als ik jou was.... :wink:
Enheu...uitkijken bij tweedehands, zeker als het geschroefde exemplaren betreft. Die gaan lekken.
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: Radiatoren ifv houtvergasser

Bericht door cotweeneutraal »

heb je dat zelf vervangen? Is dat doenbaar als doe-het-zelver zonder materiaal? Ik zou met flexibele aansluiting werken, niet mooi maar wel gemakkelijk, als ik geld heb ik dan nog altijd een loodgieter het 'proper' laten wegwerken toch?

Enneuh, hoe 'groot' moet je die radiatoren nu nemen? De prijs gaat fors omhoog eens je naar type 33 of groter gaat
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Radiatoren ifv houtvergasser

Bericht door kockie »

Hoe groot de radiatoren moeten ligt aan het warmteverlies van de ruimte waar ze in hangen/staan.
Heel simpel: lage watertemperaturen betekent grote radiatoren. Daarom is vloerverwarming ideaal, door enorm oppervlak heb je aan een erg lage watertemperatuur genoeg.

Eerst rekenen en dan verder kijken.
Eerste wijziging:
Ik heb mijn radiatoren uit een sloopproject mogen halen. Ik heb gewoon de grootste genomen die pasten in de ruimtes. Hoefde alleen oudijzerprijs te bepalen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Radiatoren ifv houtvergasser

Bericht door Johndc »

cotweeneutraal schreef:heb je dat zelf vervangen? Is dat doenbaar als doe-het-zelver zonder materiaal? Ik zou met flexibele aansluiting werken, niet mooi maar wel gemakkelijk, als ik geld heb ik dan nog altijd een loodgieter het 'proper' laten wegwerken toch?

Enneuh, hoe 'groot' moet je die radiatoren nu nemen? De prijs gaat fors omhoog eens je naar type 33 of groter gaat
Wat is een "doe -het-zelver"? Velen voelen zich geroepen tot...maar is dat ook zo? En om toch maar bescheiden te blijven. Zelf geraak ik meer en meer overtuigd dat ik eigenlijk geen "doe -het-zelver" meer ben.
Het klinkt wat "dikke nek achtig" :mrgreen: maar ik krijg het klaar van zelf huizen te bouwen, en dan van A tot Z. Het duurt misschien wat langer, maar toch.
Mijn laatste "project" was een sturing in mekaar flansen voor mij SZ brander. En na wat vallen en opstaan werkt het zoals het moet werken.
Dus wat is een dhz?
Maar om terug te komen op je vraag...te groot kan nooit kwaad. En als je even het net afschuimt vind je nieuwe radiatoren voor een prikje. Dus de prijs is echt niet om het te laten. In Steenbergen zit er trouwens eentje :wink:
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: Radiatoren ifv houtvergasser

Bericht door cotweeneutraal »

ik heb een bieding gedaan op radiatoren met 4 lamellen, 3 stuks, waarmee ik mijn keuken al zou kunnen 'depaneren'. Ben benieuwd hoe het aansluiten zal lukken...moet snel gaan want kan mij met deze temperaturen absoluut geen panne veroorloven van m'n radiatoren :shock:
Plaats reactie