Inzethaard

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

diego
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2012, 15:39

Inzethaard

Bericht door diego »

hey
na een tijdje te lezen op dit forum zit ik met een vraag
maar laat mij mij eerst even voorstellen
ik ben diego 50jaar oud en begin volgend jaar met de bouw van een nieuw huis en daar hoort voor mij een inzethaard bij die mij dag en nacht voor de aangename warmte moet zorgen
ik stook met hout en kolen
en nu de vraag ik twijfel tussen flam en bg
wat een eerste pluspunt is voor mij flam daar deze garandeert van een altijd propere ruit maar bg is uitgerust met een thermostatische lucht regeling die mij ook aanspreekt
welke zouden jullie prefereren en wat zijn de voor en nadelen van deze 2
dank bij voorbaat
diego
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: inzethaard

Bericht door Johndc »

Sorry voor een antwoord dat je niet graag zal horen maar voor mij deugen ze allemaal niet! Eender wat merk van inzethaard.
Als je dan toch gaat bouwen zijn er aardig wat andere mogelijkheden hoor! :wink:
diego
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2012, 15:39

Re: inzethaard

Bericht door diego »

zoals????
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: inzethaard

Bericht door Johndc »

account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: inzethaard

Bericht door account verwijderd »

@Diego,

Welkom op het forum.

Eigenlijk is het belangrijk om te weten wat je van de kachel verwacht.
m3 verwarming? massakachel? Leuk panorama uiterlijk? Hoog rendement? Ecologisch verantwoord? Cv - WW optie gewenst? etc.
Dit is belangrijk om te weten voor je een beslissing neemt, nu kun je nog alle kanten op.

Er is hier genoeg kennis op het forum om te vertalen wat voor jou de perfecte kachel zou zijn.
Wat dat betreft ben je aan het juiste adres. :wink:

Ik zou zeggen : "we need input".
Da's een directe vraag idd.

Het advies is gratis, en bij een tevreden eindresultaat is een donatie (gepast), gepast tussen haakjes, het mag, iedereen steekt er immers energie in en het
forum moet draaiende blijven, hier zijn ook kosten aan verbonden.
We kunnen ook rookgas analyses verzorgen met testrapporten, e.e.a. is op aanvraag.
Verwijderd
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: inzethaard

Bericht door gdelea »

zo ie zo heel lastig als je zowel kolen als hout wil stoken een flam haalt zijn lucht voor de verbranding door het schudrooster , dit is voor kolen ideaal maar voor hout iets minder geschikt[ al wordt de kachel wel vaak als houtkachel verkocht]zou ik dan wel voor een inzet gaan; dan een kachel met een afsluitbaar rooster en een beluchting van boven af voor het stoken van hout.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: inzethaard

Bericht door ritsaert snijder »

Diego,
Welkom op het forum!
Je begint volgend jaar met het bouwen van een nieuw huis. Ga je zelf bouwen, een aannemer?
Heb je al bouwtekeningen en een warmteverliesberekening? Hoe vaak wil je gaan stoken?

Een insteekhaard is vaak geen goede kachel. Hij brand niet heet genoeg (600/800 graden in plaats van 1100/1200 graden. En de warmte gaat door de schoorsteen naar buiten.

Ik raad je aan andere kachels te bekijken; massakachels, rocket stoves enzovoorts. Dat scheelt heel veel hout, dus veel werk. En je bouwt toch een nieuw huis.

groet!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
diego
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2012, 15:39

Re: inzethaard

Bericht door diego »

@michel
220kubieke meter met zeker zicht op de vlammen
maar waarom zijn jullie zo tegen een inzethaard????
heb nu in mijn huis een speksteen kachel van ongeveer 750kg en maakt ook de belofte niet waar(van de prijs zullen we maar niet spreken,als ik dat geld in hout had gestoken kon ik veel langer stoken dan de beloofde besparing)
in de living heb ik een inzethaard van barbas en dat valt wel mee
daarom mijn keuze van terug een inzethaard
diego
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: inzethaard

Bericht door Johndc »

Waarom ik er tegen ben? Wel heb er eentje van Decov in mijn andere woning. En als ik vergelijk dan stook je met dat ding eigenlijk voor de paus.
Er zijn echt wel veel beter alternatieven dan dit soort kachel hoor! :wink:
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: inzethaard

Bericht door Sandman79 »

Een inzet haard is net iets rendabeler als een open haard. Mar de verbranding is verre van ideaal....
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: inzethaard

Bericht door Johndc »

Om een vergelijk te geven, dat ook aantoont dat goed isoleren wel degelijk zijn nut heeft.
Woning A matig geïsoleerd, ong.250m³ aan volume verwarmt met een inzethaard kost me net zoveel hout als
in mijn andere woning/werkplaats van 660m³! Dus bijna 3 maal het volume plus dat het veel behaaglijker is in dit laatste.
Ik zie enkel een vlam als ik door een kijkglas kijk maar dit kan anders als je bvb een 177 in bouwt in je schouw mantel.
Daar kan zelfs je hele CV aan gekoppeld.
Vergelijkbaar met mijn SZ systeem dat hier nu draait. In mijn werkplaats is het nu op ooghoogte (is 3.75 hoog) 23° en boven (leefruimte) 24.5°.
Badkamer nog enkele graden warmer(schatting= 27°). Keuken momenteel (vloerverwarming) 24.9°
Dus ik weet het wel wat die inbouwhaard betreft hoor!
diego
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2012, 15:39

Re: inzethaard

Bericht door diego »

een 177 ????
sorry maar weet niet wat hier mee bedoelt wordt
ben ook maar een leek op dit gebied en daarom heb ik mij hier ingelogd om iets bij te leren
maar blijkbaar zijn al mijn ideeén alleen maar dom en nutteloos
ieder antwoordt wordt omschreven als zinloos,nutteloos verspilling enz
dus ik zit met een schouw , daar kan een gat in om vuur,verwarming,en liefst zicht op vuur te maken
concreet wat kan ik doen,liefst met een voorbeeld dat ik ergens een foto kan opzoeken
sorry dat ik alles niet direct snap wat voor jullie zo eenvoudig lijkt
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: inzethaard

Bericht door Johndc »

Het vraagt wat tijd om alles in te lezen wat hier mogelijk is. Zelfs voor mij is het soms te veel om te vatten.
Maar de twee links die ik je eerder heb gegeven zijn zeker de moeite waard om helemaal door te lezen.
Als je dan toch moet nog bouwen heb je de mogelijkheid om iets neer te zetten dat optimaal brand én ook nog mooi is om naar te kijken.
Een 177 is dit
http://youtu.be/Sqwi5-4PdxQ


Hier kan je alle kanten mee uit, een glazen deur er voor of niet. Maar ook je hele gebouw mee verwarmen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: inzethaard

Bericht door ritsaert snijder »

Diego,
We zijn allemaal simpel begonnen met een haard of een kacheltje. Daar is niks mee en ook echt niet dom of nutteloos. Wij hebben het hier op dit forum met en van elkaar geleerd. En we weten nu dat het ook veel beter kan.

Ons doel is om het beter stoken uit te leggen. En we willen je best helpen. Maar jij kan ons helpen want het is op deze manier niet goed te begrijpen. En dan kunnen we je helpen. Voordeel is minder hout door een beter rendement en slimmer gebruik maken van het rendement.

Dus je wil een kachel waarbij je de vlammen ziet. Maar waar? Wat voor een ruimte? Hoe veel warmte?

En denk eerst over je isolatie na, want dat is snel verdiend. Er staat hier op het forum ook heel veel informatie over allerlei bouwtechnieken.

Een rocket 177, is een kleine kachel die hier is ontwikkeld door Peter Berg. Het ding ziet er misschien niet mooi uit maar het is alleen een vuurkamer. Die kan je inbouwen.
Zie http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2467.

John, we kruisten!

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: inzethaard

Bericht door Johndc »

Ik denk dat Diego heeft afgehaakt. :cry:
Plaats reactie