Aansluiten van zonneboiler en houtcvkachel op cv net

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

bertm
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 okt 2012, 20:07

Aansluiten van zonneboiler en houtcvkachel op cv net

Bericht door bertm »

hallo ik heb me al iets voorgesteld op voorstelforum de naam is bert
wij zijn van plan om een cv houtkachel te kopen ( wij hebben nu een "gewone "houtkachel ) en deze op de verwarming/ tapwater aan te sluiten tevens willen wij een buffervat met zonneboiler intergreren .
ja ja de hele santekraam
nu heb ik al een hele tijd het internet afgestruind naar installatie voorbeelden maar word er niet echt veel wijzer van omdat telkens de vraag bij mij opkomt , als de houtkachel aan gaat wil men dan het liefst het eerst dat de overige radiatoren verwarmd worden ? en dan het buffervat op temperatuur gebracht word of is het beter eerst buffervat op temp te brengen ( als die het niet is )
het lijkt me een goed start punt
graag hoor ik racties van jullie ik heb wat schema's maar ben nog even zoekende hoe die te laten zien hier
vr gr bert
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 30 nov 2012, 00:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titelfix
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: begin

Bericht door David86 »

Bert,

Gebruik de zoekmachine even om wat aansluit schema's op te snorren, dan heb je alvast wat voorkennis.

Deze voorkennis maakt het voor de heren die er verstand van hebben vele malen makkelijker om je te helpen.

Verdiep je even in de open expansie en gesloten expansie systemen.

Daarnaast : van harte welkom op het forum

Groeten,
..
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: begin

Bericht door Albert van WdJ »

@Bert,

Geef ook aan wat je nu al zeker denkt te weten wb. installatie.
Dus welk type kachel +vermogen.
Waarom juist die?

Ga je een gesloten systeem maken, of een open?

Wat heb je nu aan verwarming en welk vermogen?

Ga je de installatie zelf doen, of uitbesteden?

En er komen vast nog meer vragen.
Maar ongetwijfeld heb je over e.e.a al nagedacht.
En je ingelezen.

Albert
Change, before you have to.
bertm
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 okt 2012, 20:07

Re: begin

Bericht door bertm »

we hebben nu een blauwe engel combi ketel weet niet het vermogen
we hebben nu een bribus houkachel met ong 10 kw vermogen max
het idee is om het verbruik te verminderen en het gebruik van de houtkachel beter te gebruiken
we willen maar een zonnepaneel ( warmte paneel ) op het dak .
dit leek me een goed pakket http://www.123-kaminofen.de/cv-houtkach ... akket.html
en dan met een buffervat met twee spiralen en een tapwatervat erin
ik heb gelezen over het verschil tussen een open en gesloten expansie systeem maar de pro en con zijn me niet helder nog
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: begin

Bericht door David86 »

open expansie systemen kunnen niet ontploffen, er zitten geen veiligheden in die kunnen weigeren.

Chicken Power heeft er een artikel over geschreven, dat zal ik even opzoeken voor je.

Lees deze even door : http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2653
..
bertm
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 okt 2012, 20:07

Re: begin

Bericht door bertm »

ik probeer een schema te versturen
Bijlagen
houtkachel op c.v en tapwater in combi met zonneboiler.jpg
bertm
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 okt 2012, 20:07

Re: begin

Bericht door bertm »

en ik wil het zelf gaan doen :-)
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: begin

Bericht door David86 »

bertm schreef:en ik wil het zelf gaan doen :-)
In dat geval is het zeker een goed idee om even diep in de stof te duiken. Foutieve aansluitingen kunnen gevaarlijk zijn voor jou en je gezin.

Er staan vele duidelijke voorbeelden op het forum van leden die al geslaagd zijn in een dergelijke installatie.

Zet hem op..
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: begin

Bericht door kockie »

Hoi Bert,

Welkom op dit forum. Een aantal vragen die je stelt zijn al vaker gesteld en ook antwoorden zijn vaker vergeten. Zoeken in zo'n immense brij is niet gemakkelijkm dus we geven je alvast wat links om te lezen.

Ik heb je schema vluchtig bekeken (er zijn hier een aantal mensen die daar veel beter in zijn), maar wil alvast 1 opmerking maken. Lees deze topic over directe noodkoeling http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1945
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: begin

Bericht door David86 »

Daar is tie :)
..
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2189
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: begin

Bericht door benthuis »

@Bertm
dit leek me een goed pakket http://www.123-kaminofen.de/cv-houtkach ... akket.html
Bert, ik heb bijna dezelfde kachel, dan van het merk Oranier (zelfde bedrijf) (ik heb de Belt Aqua Plan)
Moet zeggen dat we er geweldig tevreden mee zijn, maar dit is meer omdat de omslag naar volledig hout stoken (met de HR als backup) ons geweldig bevalt op alle fronten. (zomers zonneboiler om water te verwarmen, 's winter kachel aan)

De kachel zelf is leuk, maar heeft een aantal nadelen.
De belangrijkste haalt Kockie hierboven aan. (je kunt waarschijnlijk een open expantie toepassen naast het bestaande noodkoeling systeem)

verder (nadrukkelijk MIJN ervaring/beleving):
- warmte afgifte aan de kamer is tov waterzijdig te groot. Voor mijn (niet heel grote) woonkamer/keuken gaat er te veel warmte naar de woonkamer en te weinig naar de buffer (bij mij 4 om 6 waterzijdig) bij jouw zo te lezen 5 om 5.
- stoken kan alleen als je aanwezig bent en bijvullen moet geregeld als je traditioneel stookt (elk half uur)
- voor omgekeerd stoken trekt de mijne te hard (lijkt wel geblazen vuur, in dit draadje zoek ik naar een oplossing, vanaf onderaan pag 2 http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 3&start=15.
- stuk minder efficient met je energie (lees mandje hout) als een vergasser/rocket (hout kost me niks, maar moet t wel aanvoeren...)

Heb alles zelf aangesloten, dit is goed te doen.
Heb zelf een gescheiden systeem 1 x boiler, 1 keer buffer in CV circuit. (deze moeten nog worden gekoppeld middels extra spiraal)

Mocht je toch voor deze kachel kiezen, ik heb nog een muuraansluiting voor externe luchttoevoer liggen voor niks. (heb zelf gat in de vloer gehakt.

De verschil regelaar AQUAcontrol (voor kleine en groote circuit) is relatief duur! Koop je ook een zonneboiler dan kan deze meestal deze simpele schakeling voor zn rekening nemen, neem je een nog iets uitgebreidere (3 schakelingen) dan kan deze ook de 3 wegklep bedienen om CVwater wel/niet door de buffer te laten lopen.

Mocht je willen kijken naar de kachel oid (en in de buurt wonen Achterhoek, Lichtenvoorde), je bent welkom!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
bertm
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 okt 2012, 20:07

Re: begin

Bericht door bertm »

nou alvast hartstikke bedankt voor de vele antwoorden ik ben druk aan het lezen en snap het beveiligings systeem en denk druk na over hoe dit met een open optie toch te implementeren
en ik kom uit doetinchem en zou graag een keer komen kijken in lichtenvoorde :-)
zien is altijd beter vind ik
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2189
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: begin

Bericht door benthuis »

Misschien Kockie onder de arm (hij woont in de buurt)
Kan hij mooi commentaar geven op mn installatie en die kan jij dan verwerken.
Idee Maarten?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: begin

Bericht door kockie »

Prima idee!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2189
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: begin

Bericht door benthuis »

Dat wordt plannen...!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie