Zonneboiler combineren met buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

shuttle
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2012, 04:37

Zonneboiler combineren met buffervat

Bericht door shuttle »

Na enige maanden zonder account op jullie site gelezen en vooral veel geleerd te hebben, gooi ik mijn toekomstig plan ook eens op het forum.

Momenteel verwarm ik de woning met een Lucht-Water warmtepomp die via een 300L buffervat is aangesloten op overgedimensioneerde radiatoren. Nu zou ik de zonneboiler hierop willen aansluiten en wel via onderstaand schema:

http://imageshack.us/a/img507/4814/vat001large.jpg

Afbeelding

Wat denken jullie hier van; heeft dit kans op slagen of is dit een no go.

Bedoeling is om enerzijds de retour van de radiatoren voor te verwarmen indien de vattemp boven de retoutemp zit, anderzijds is het de bedoeling om de warmte van het boilervat over te transferen naar het buffervat indien de temp van de zonneboiler hoger is dat de temp van het buffervat.

Ik twijfel wel aan de plaats waar ik de retour van de bovenste spiraal dien te laten terugkomen in het buffervat, de rose lijn is het eenvoudigst en ideaal indien hoge temp , de zwarte potloodlijn is gewoon de plaats waar nu de retour in het buffervat komt en is ietwat moeilijker realiseerbaar (maar niet ondoenbaar).
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Zonneboiler combineren met buffervat

Bericht door account verwijderd »

Hoi Shuttle,

Leuk dat je erbij komt als forum member.

Wat mij als eerste opvalt is dat de driewegklep op de retourleiding die vanaf de radiatoren komt, als die naar onderen stuurt, dan loopt het systeem vast.
Of zie ik iets over het hoofd?

Gr. Mies
Verwijderd
shuttle
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2012, 04:37

Re: Zonneboiler combineren met buffervat

Bericht door shuttle »

Michel;


Bedankt voor je antwoord.... Als de 3-weg klep naar onder staat, gaat de retour langs de onderkant de wisselaar in de zonneboiler in en komt er normaliter warmer uit (de rose lijn vanuit de zonneboiler) vandaaruit gaat het gewoon weer het buffervat in. Dus volgens mij loopt het niet vast neen.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Zonneboiler combineren met buffervat

Bericht door account verwijderd »

@Shuttle,

Als je warmtepomp de warmte voeder is op dat moment, dan zie ik de logica nog niet.
Je hebt kans dat je de gelaagdheid van je centrale buffer kwijt raakt, tenminste dat kan als je warmtepomp ook nog is een eigen pomp heeft en je
hebt nog een systeempomp naar je radiatoren.

Je retour leidingen zitten nog niet goed in elkaar, effe kijken,
Verwijderd
shuttle
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2012, 04:37

Re: Zonneboiler combineren met buffervat

Bericht door shuttle »

Kijk ik er dan over? :shock:
Als de retourleiding via de zonneboiler loopt komt ze boven aan het buffervat samen met de vertrekleiding van de WP, deze zullen op dat moment samen in de zelfde richting in het buffervat lopen.
Waar loopt het volgens jou vast?

Voor alle duidelijkheid, het betreft een 'open' buffervat
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Zonneboiler combineren met buffervat

Bericht door account verwijderd »

@Shuttle,
Waar loopt het volgens jou vast?
Het loopt idd niet vast mits de thermostaatkranen van de radiatoren open blijven staan. :wink:
Verwijderd
shuttle
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2012, 04:37

Re: Zonneboiler combineren met buffervat

Bericht door shuttle »

Michel;
Aan de rechtse kant staat eerst nog een evenwichtsfles. Er is dus altijd flow.
shuttle
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2012, 04:37

Re: Zonneboiler combineren met buffervat

Bericht door shuttle »

Nou, buiten Michel niemand die wat op te merken heeft?
Moet ik daar nu uit besluiten dat mijn schema tip top in elkaar steekt of is het helemaal niets...

Missen jullie nog bijkomde info? Ik twijfel vooral over het omladen van de zonneboiler naar de buffertank, en dan vooral de plaats waar ik in de buffertank injecteer.... Dit ivm met de gelaagdheid.
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Zonneboiler combineren met buffervat

Bericht door guus »

Hoi shuttle,

Is het ook de bedoeling om de boiler op te warmen via de buffer ?
Als je de boiler alleen als bron gebruikt dan zou ik de klep laten vervallen, om op twee manieren een doel te bereiken dat vind ik dubbel sorry.

Waar in de tekening hoort de evenwichtsfles ?
Even voor het totaalplaatje :wink:
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zonneboiler combineren met buffervat

Bericht door David86 »

Shuttle,

Meer adviezen zullen nog wel volgen, de heren hebben het druk dus even geduld :)

Neem in de tussentijd even de moeite om je voor te stellen in ons voorstelforum. Vertel even beknopt wie je ben wat je doet en wat je met ecologie hebt, daarnaast is het handig evt. voorkennis te vermelden m.b.t. b.v. installatie techniek. Dat maakt het voor de mannen makkelijker om je vraag te beantwoorden.
http://www.ecologieforum.eu/viewforum.php?f=31

Voor nu alvast: welkom.
..
shuttle
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2012, 04:37

Re: Zonneboiler combineren met buffervat

Bericht door shuttle »

@David86:

De evenwichtsfles zit rechts op het schema (kan je er gewoon tussendenken). De reden waarom ik ze er niet bijgetekend heb is de volgende: Ik gebruik de WP met het buffervat eigenlijk bivalent samen met een gas condensatieketel. Beiden zitten samen op de primaire kant van de evenwichtsfles aangesloten op de secundaire kant zitten twee radiatorkringen elk met eigen pomp en thermostaat. De CV-ketel neemt over van de pomp indien de buitentemperatuur lager is dan 2°. (dit alles gestuurd met een siemens logo!). Dit werkt tot nu toe perfect

Nu zou ik de zonneboiler hiermee willen koppelen volgens het bovenstaande schema. Ik zou de zonneboiler idd enkel alleen als bron gebruiken, SWW zou ik naverwarmen met mijn gascondensatie ketel in doorstroom.
Ik zou de twee mogelijkheden willen voorzien voor de volgende reden:
- Indien de temp van de zonneboiler warmer is dan de temp van de retour, kan ik de retour wat opwarmen via de zonneboiler.

- Indien het buffervat onder een bepaalde temp komt, schiet de WP in werking. Dit vind ik eigenlijk te gek indien pal er naast een vat staat met een hogere temp. Ik zou de temperatuur van het zonneboilervat dus willen gebruiken om mijn buffervat op te warmen. (zal vooral op het eind en begin van het tussenseizoen zijn)
AERNIE
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 okt 2012, 21:59

Re: Zonneboiler combineren met buffervat

Bericht door AERNIE »

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zonneboiler combineren met buffervat

Bericht door David86 »

shuttle schreef:@David86:

De evenwichtsfles zit rechts op het schema (kan je er gewoon tussendenken). De reden waarom ik ze er niet bijgetekend heb is de volgende....
Lees zorgvuldig :)

Groeten,
..
shuttle
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2012, 04:37

Re: Zonneboiler combineren met buffervat

Bericht door shuttle »

David, ik vat hem niet vrees ik :?

Cv-retour en cv-vertrek komen vertrekken en arriveren in de evenwichtsfles.
shuttle
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2012, 04:37

Re: Zonneboiler combineren met buffervat

Bericht door shuttle »

Aernie,

Zonneboiler heb ik reeds, buffervat staat er al...... ik wil gewoon beide koppelen.
Plaats reactie