Heatpipesysteem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Martin
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 okt 2012, 22:02

Heatpipesysteem

Bericht door Martin »

Met bizonder veel interesse over zonnewarmte gelezen!
Mocht ik het niet de juiste rubriek geplaatst hebben schroom dan niet dit te corrigeren.
Even kort voorstellen: Ben (oud) Wtb-man en nog steeds erg geintersseerd in allerlei technieken en nieuwe ontwikkelingen. Heb sinds '99 een 6-tal pv-paneeltjes in bedrijf
Zie hieronder het vervolg:
Na vorig jaar ons pv-systeem te hebben uitgebreid tot 5010 Wp, (voor geinteresseerden: http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm# ... tin_Hijink), denk ik zelf ook over een combinatie vacuumbuis/buffervat/cv en gasboiler-ondersteuning en probeer ik een hydraulisch schema te bemachtigen hoe e.e.a. in elkaar moet steken.
Ons relatief hoge verbruik en de stijgende gasprijs zet je aan het denken. De gasboiler verzorgt het SWW en deze kan dus ook van de warmte
meegenieten.
Terorientatie We hebben vloerverwarming en radiatoren en de 32 jr. (!!) oude cv-ketel voorzien van een "economiser in de afvoerpijp. Een ventilatortje om trek te behouden en met wat bewakingsapparatuur functioneert dit al 28 jr. probleemloos! Gezien de lage temp. van het retourwater van de cv (max. gemeten schoorsteentemp. 41gr) is het eigenlijk een super HR-systeem. Er komt nauwelijks waterdamp uit de schoorsteen. Heb dakruimte voor 110 st. heatpipes en plaats voor een buffervat van 1000 liter met een max. diam. van 900 mm. Martin Kleinman adviseerde me: "plemp het dak maar vol" Wat ik me dan wel afvraag is als in de zomer, bij minimale warmtevraag, met de overtollige warmte gebeurt.
W.b.t. "overtollige warmte in de zomer": ik las ergens een radiator te gebruiken om deze af te voeren doch deze kun je niet buiten plaatsen wegens bevriezingsgevaar in de winter! In ieder geval niet met water gevuld; als vloeistof glysol gebruiken met extra circulatiepomp. Een condensor met daarop een ventilator is mogelijk ook een optie. In beide gevallen extra el. verbruik plus de aansturing hiervan. Al met al wordt het steeds complexer met daarbij behorende grotere kans op storingen.
Heb al het nodige in de rondte gesurft doch niets geschikts ontdekt. Las dat "Kockie" e.e.a. al redelijk goed op de rails heeft. Ik zie dat hij dicht bij mij in de regio woont op slechts 20 km afstand!!
Mij is gebleken, door op diverse fora rond te snuffelen, dat er veel mensen met deze materie bezig zijn; vooral in Belgie. Zo langzamerhand zie ik bijna door de bomen het bos niet meer! Een universele oplossing zal niet op de plank liggen; elke situatie is weer iets anders. Is er een soort basisschema van het systeem van waaruit je kunt starten? Wiens ervaring mag ik delen?
Laatst gewijzigd door Martin op 25 okt 2012, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Heatpipesysteem

Bericht door kockie »

Je mag bij me komen kijken en mijn schema staat hier
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Heatpipesysteem

Bericht door ritsaert snijder »

Kijk dat had ik gemist...het definitieve en alles omvattende schema! Wat is spirovent (buis denk ik) maar wat doet het?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Heatpipesysteem

Bericht door kockie »

Een spirovent is een luchtafscheider. Haalt dus microbellen uit het systeem.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Martin
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 okt 2012, 22:02

Re: Heatpipesysteem

Bericht door Martin »

kockie schreef:Je mag bij me komen kijken en mijn schema staat hier
Dank je Kockie, Zal je binnenkort contacten via een PB.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Heatpipesysteem

Bericht door holtere »

Wij hebben 60 heatpipes met een 500 liter buffer. Het systeem is gevuld met glycol (anti-vries). Buiten, onder de heatpipes is een lange aluminium radiator geplaatst van het model dat je normaal in een convectorput plaatst. Bij het bereiken van de maximale buffertemperatuur (onderin buffer gemeten 85 gr.) of bij overtemperatuur collector (115 gr) gaat er een driewegklep open en wordt de overtollige temperatuur buiten afgevoerd. Een controller van het systeem regelt de hele boel en kost 80 euris. Er zit dus geen extra pomp in het systeem!
Het lozen van overtollige warmte gebeurt veelvuldig in de zomer, Ze heten met recht "heatpipes"! In deze periode van het jaar moet je het vaak doen met 35 - 50 graden in je buffer. Je hebt er dus het meeste profijt van als je water met lage temperaturen wilt gebruiken voor b.v. vloerverwarming. Hier schakelt de cv-ketel af wanneer er meer dan 34 graden in de buffer zit.
Wij hebben onze bezwaren tegen anti-vries echt laten varen want het heeft een hoop voordelen: Het kan niet alleen niet bevriezen maar heeft ook veel hogere kooktemperatuur :D. De overtollige warmte wil je ook echt niet binnenshuis gaan afnemen :mrgreen:
Nog een draadje over het tot stand komen van het bij ons gebruikte schema:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 990#p25990

@Kockie:
Hoe voer jij de overtemp van de heatpipes af?

Grz,
Holtere
Martin
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 okt 2012, 22:02

Re: Heatpipesysteem

Bericht door Martin »

@ritsaert snijder: Je zegt: "kijk dit heb ik juist gemist"
Kan ik hieruit opmaken dat je ook aan een systeem denkt als door mij geschetst?
Misschien kunnen we gegevens uitwisselen en van elkaar leren.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Heatpipesysteem

Bericht door kockie »

holtere schreef:@Kockie:
Hoe voer jij de overtemp van de heatpipes af?
Naar de buffer van de houtcv. Warmte is dan wel "verloren" omdat het onderin de buffer terechtkomt.

In het originele schema zat een extra "afvoerpomp" voor de warmte, waarbij de wamte bovenin de tank terecht zou komen. Deze is komen te vervallen, hij zou wel zo geplaatst kunnen worden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie