vuurvaste steen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

vuurvaste steen

Bericht door exroom »

Zo daar ben ik weer,

Ik kan van iemand een grote partij vuurvaste stenen kopen,
echter de man heeft geen gegevens van de steen, dus ik weet niet of ze geschikt zijn.

wat we wel weten is het volgende
Afmeting: 25 x 12 x 6 cm
Gewicht : 4 kg

de stenen hebben een paar letters er instaan: DUR P
volgens iemand zal dit een steen zijn uit waarschijnlijk frankrijk of belgie

misschien dat iemand me kan helpen, ik wil weten tot welke temp. ze geschikt zijn?

tevens is de partij indien ze geschikt zijn genoeg voor de bouw van 2 finovens, dus degene die wat wil gaan bouwen! help uitzoeken wat dur p betekend, en je kan erg goedkoop aan deze stenen komen :D
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Je zou zo'n steen kunnen (laten) testen in een pottenbakkersoven.

De belangrijkste eis die aan de vuurvaste materialen in een finoven wordt gesteld, is niet zozeer een erg hoge vuurvastheid maar vooral een hoge weerstand tegen thermische schokken. Die twee eigenschappen gaan meestal niet samen. Daarom kiest men bij de bouw van een finoven liever voor een lagere vuurvastheid en een hogere weerstand tegen thermische schokken.
De klassieke lichtgeelkleurige vuurvaste bakstenen met een relatief laag gehalte aan aluminiumoxide beantwoorden aan die eisen.

Dirk
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

ik heb ergens gelezen, in een antwoord ook van jouw, dat jeze kan testen door ze 10 maal enorm teverhitten, en dan onder te dompelen in koud water.

Als ik nu zo'n steen bij mij een half uutje in de kachel leg, de kachel vervolgens goed optoken, en dan de steen in koud water leggen,
zou ik dit zonder risico zelf kunnen doen of kan de steen uit elkaar ploffen??

groet, erik
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

exroom schreef:ik heb ergens gelezen, in een antwoord ook van jouw, dat jeze kan testen door ze 10 maal enorm teverhitten, en dan onder te dompelen in koud water.

Als ik nu zo'n steen bij mij een half uutje in de kachel leg, de kachel vervolgens goed optoken, en dan de steen in koud water leggen,
zou ik dit zonder risico zelf kunnen doen of kan de steen uit elkaar ploffen??
Hallo Erik,

Als ik dat ergens gezegd heb, dan haalde ik dat voornamelijk uit het boek van Heikki Hyytiainen: "Finnish Fireplaces, the heart of the home".

Wat jij voorstelt, is zeker mogelijk: in een goed brandend vuur leg je de test-steen, je voegt af en toe wat extra hout toe, tot die steen min of meer donker-roodgloeiend wordt. Dat moet zelfs in een gewone houtkachel lukken. Wanneer de steen heet genoeg is, in water dompelen. Wanneer de steen deze veeleisende temperatuursschok een flink aantal keren verdraagt zonder te barsten, dan is dat een goed teken. In de praktijk verlopen die temperatuursschokken minder hevig.

Dirk
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Dirk,

Is het niet zo dat je 2 soorten vuurvaste steen hebt, de harde en de zachte versie. Ik meen dat de zachte versie het best de thermoschokken kan verdragen, maar wat eerder wegbrandt. Bij de harde is het juist andersom. Die ervaring heb ik tenminste in mijn cv ketel, waar ze los gestapeld instaan. Kan zijn dat als ze gemetseld zijn, de stenen wat beter bestand zijn tegen scheuren.

Groet,
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dutch John schreef:...Is het niet zo dat je 2 soorten vuurvaste steen hebt, de harde en de zachte versie. Ik meen dat de zachte versie het best de thermoschokken kan verdragen, maar wat eerder wegbrandt. Bij de harde is het juist andersom. Die ervaring heb ik tenminste in mijn cv ketel, waar ze los gestapeld instaan. Kan zijn dat als ze gemetseld zijn, de stenen wat beter bestand zijn tegen scheuren.
Dat heb je goed opgemerkt John. De zachte stenen zijn poreus, waardoor ze naar binnen toe ook kunnen uitzetten. Dat maakt dat een poreuze steen warmteschok-bestendiger is dan een niet-poreuze steen, ook al zijn beide stenen van hetzelfde materiaal gemaakt. Natuurlijk, zoals je ook terecht opmerkt, kan een poreuze steen sneller aangevreten worden. Door de porositeit staat immers meer steenoppervlak bloot aan de kachelatmosfeer én door de porositeit is er ook minder materiaal dan bij een massieve steen. Vuurvaste materialen worden meestal voor specifieke doeleinden samengesteld. Wanneer de samenstelling en de specificaties echter onbekend zijn, kan men weinig anders doen dan zelf het toekomstig gebruik wat overdreven na te bootsen en zo zelf proberen uitvinden hoe de steen zal presteren.

Aan elkaar metselen zal wel helpen tegen sommige scheuren want het is een soort fail-safe mechanisme. Langs de andere kant moet men dan weer opletten, omdat een gemetseld stuk gaat uitzetten als één stuk. Dat geeft weer aandleiding tot een ander soort scheuren. Het binnenste van een kachel is een erg materiaal-onvriendelijke omgeving.

Dirk
Plaats reactie