Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

bwest
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 okt 2012, 20:48

Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

Bericht door bwest »

Goeden,

ik op zoek naar de specificaties van het pwm signaal om pompen te sturen. In het bijzonder de UPM 25/70 van Grundfos. Maar andere modellen en/of merken mogen ook. Wat is de minimale en maximale frequentie, wat zijn de voltage levels? Voor 0-10V of 4-20mA zijn specs wel goed te vinden, bijv 0-0.5V off, 0.5V-2V hysterese, 2V-10V 20%-100% toeren.
Ik las ook dat de nieuwste oem pompen ook signaal terug leveren, bijv toerental. Weet iemand ook iets hierover?

Ik ben niet echt opzoek naar informatie over hele grote pompen als magna's en stratos met losse interface modules. Dat zijn te dure oplossingen. De oem pompen kan je als vervangingsonderdeel bij de ketelfabrikant kopen.

In een ander topic las ik dat forum lid sathopper enige evaring met pwm sturing heeft opgedaan maar ik kon de post waarin hij uit de doeken zou doen hoe hij dit met een Arduino had gemaakt niet vinden.

Bijvoorbaat dank,

BW
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: externe sturing van pompen / specificatie van stuursigna

Bericht door sathopper »

Welkom BW,

Ik heb verzuimd om een Topic aan te maken :oops: hoe met een PWM sturing de Grundfos pomen aan te sturen.
Echter ik heb hier een jaar lang geen vragen over gehad dus ik denk dat hier weinig interesse voor is :?

Zie bijlage voor de gegevens van Grundfos.
Je ziet in de bijlage dat de pompen niet kritisch zijn wat betreft het aangeboden PWM signaal (spanning en frequentie).

Succes.

gr,

SH
Bijlagen
grunfos.pdf
(256.63 KiB) 1732 keer gedownload
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
bwest
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 okt 2012, 20:48

Re: externe sturing van pompen / specificatie van stuursigna

Bericht door bwest »

@sathopper
Hoe heb jij de 15V levels hardware matig geimplementeerd? Ook las ik dat er terugkoppeling is van het toerental. Heeft jouw pomp dat ook en zo ja heb je daar ervaring mee?
Is de pomp echt traploos of is het beperkt tot 24 standen zoals links bovenin op bladzijde 2 staat?

mvgr,

bw
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: externe sturing van pompen / specificatie van stuursigna

Bericht door sathopper »

bwest schreef:@sathopper
Hoe heb jij de 15V levels hardware matig geimplementeerd? Ook las ik dat er terugkoppeling is van het toerental. Heeft jouw pomp dat ook en zo ja heb je daar ervaring mee?
Is de pomp echt traploos of is het beperkt tot 24 standen zoals links bovenin op bladzijde 2 staat?

mvgr,

bw
De pomp kan inderdaad terugkoppeling geven maar ik gebruik dat niet (mode 1).
Sommige CV ketels gebruiken deze terugkoppeling wel.

Mijn pomp werkt al prima met het 5V PWM signaal uit de Arduino. In de Pomp zit wel een optocoupler maar ik heb toch een Opamp er tussen gezet als buffer.

Mijn pomp is inderdaad niet traploos. Dit kun je goed horen bij het regelen. Maar dit is geen probleem in mijn geval.

gr,

SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
firework_409
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 jan 2012, 17:36
Locatie: Andijk

Re: Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

Bericht door firework_409 »

Hallo BW en Sathopper,

Ik ben bezig met de laatste voorbereidingen voor mijn hout CV systeem.

Een van de punten is dat ik de pomp vanuit de buffer naar de vloerverwarming toe wil regelen. Veel andere zaken gaan ook via de arduino en dit is ongeveer het laatste wat ik wil gaan testen.
Ik heb tweedehands een Grundfos uper 20-30 gekocht.

Als proef heb ik op de arduino een programmatje draaien waarbij een led via een PWM signaal harder en zachter gaat branden. Hij doet dit op basis van een input signaal dat nu nog via een potmeter binnen komt. In plaats van de Led wil ik de pomp op dit poortje aansluiten.

Ik zit al dagen op internet te zoeken, maar kan niet vinden welke van de twee draden ik op de PWM poort moet zetten en of die andere dan naar grond moet of dat daar gewoon niets op hoeft en of er nog iets anders tussen moet weerstand?

Ik heb er wat mee gespeeld, maar heb niet het idee dat er iets veranderd als ik de potmeter verdraai.

Ook is het zo dat als ik alleen de stroom aansluit de pomp ook al gaat lopen, is dat normaal? of is er wat mis met de pomp.

Als een van jullie mij wat op weg kan helpen zou dat fijn zijn.

Marcel
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

Bericht door sathopper »

Goede morgen Marcel,

Aansturen van de pomp is maar 2 draads!
Om te testen werkt dit zonder PWM prima:
Als de PWM draden kortgesloten zijn moet hij maximaal gaan draaien. is de pomp uit of draait in de laagste stand.
Zet je en spanning op 5 tot 10V s de pomp uit of draait in de laagste stand.

Belangrijk !! dit werkt alleen als de pomp in het watercircuit zit!
De regeling van de pomp heeft waterweerstand nodig om goed te kunnen functioneren.

Zie bijlage voor de specificaties.

succes :D

gr,

SH
Bijlagen
grunfos.pdf
(256.63 KiB) 583 keer gedownload
Laatst gewijzigd door sathopper op 24 nov 2013, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

Bericht door sathopper »

Grundfos-pwm-test-arduino.jpg
Ik heb nog even in het aansluitkastje van één van mijn pompen gekeken.

Eén kabel is de voeding bruin/blauw/aarde
Andere kabel bruin/blauw is de PWM aansluiting waarvan bruin de positieve aansluiting is bij mij.

Ik heb even een testopstelling gemaakt met een reserve pomp (zie foto).
De PWM uitgang mag variëren van 0 - 255 maar omdat ik de pomp nooit uit wil hebben gebruik ik 0-210.
Denk erom dat de PWM waarde omgekeerd loopt t.o.v. de spanning (of temperatuur) :!:

dit is de test sketch:

Code: Selecteer alles

 int potmeter;
 int pwm1;
  
 void setup()
 {
   pinMode(3 , OUTPUT);                  
 }
  
 void loop()
 {     
     potmeter = analogRead(A5);  // lees potmeterstand uit
       
     pwm1 = map(potmeter, 0, 1024, 210, 0);  // reken om naar pwm voor pompsnelheid (PWM is omgekeerd tov. potmeterspanning)
     analogWrite(3, pwm1);                   // set PWM uigang 3 pomp snelheid
 }
Dit is hoe ik het in mijn besturing heb geprogrammeerd.
De pomp is variabel tussen de 30 en 60 graden. Boven de 60 graden staat hij maximaal!
Tevens omrekening van pompsnelheid van 0 - 100% om dit op een display te kunnen weergeven. :D

Code: Selecteer alles

     pwm1 = map(temp0, 30, 60, 210, 0);                     // reken temperatuur om naar pwm voor pompsnelheid (PWM is omgekeerd tov. de Temperatuur!)
     if (temp0 > 60) { pwm1 = 0;}                           // Boven de 60 graden pomp altijd maximale snelheid
     analogWrite(pwmPin, pwm1);                             // set PWM uigang 11 pomp snelheid
     pumpspeed = map(pwm1, 210, 0, 0, 99);                  // reken pomp pwm om naar %
     lcd.setCursor(6, 3);
     lcd.print(pumpspeed);
     lcd.print("% ");}


gr,

SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
firework_409
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 jan 2012, 17:36
Locatie: Andijk

Re: Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

Bericht door firework_409 »

Hoi Sathopper
sathopper schreef:Andere kabel bruin/blauw is de PWM aansluiting waarvan bruin de positieve aansluiting is bij mij.
Ik had alle mogelijkheden geprobeerd, maar ben blij nu zeker te weten hoe het aangesloten moet worden.
sathopper schreef:Belangrijk !! dit werkt alleen als de pomp in het watercircuit zit!
De regeling van de pomp heeft waterweerstand nodig om goed te kunnen functioneren.
YES!! :D :P
Dat was het probleem heb ik net ontdekt. Ik had hem in een bak met water, maar nadat ik er een slang op had gezet die ook wat tegendruk veroorzaakte, liep hij als een trein.

Heb mijn code ook even aangepast, ik wist niet dat een hoog signaal de pomp juist uit zet en een laag juist maximaal.

Heel erg bedankt.

Ik ga van de week verder knutselen en hoop dat ik met de kerst rond mijn nieuwe kachel kan zitten.

Via een andere arduino wil ik mijn one wire sensoren loggen en naar internet sturen, zodat ik niet steeds de sd kaart er uit hoef te halen. Dat is bijna klaar, maar liep tegen geheugenproblemen aan, waardoor hij instabiel werd, dus ik heb in China een arduino Mega besteld, hopelijk gaat dat dan werken.

Als alles draait zal ik nog posten wat ik gemaakt heb, hebben misschien anderen ook weer wat aan.

Nogmaals bedankt,
Marcel
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

Bericht door kockie »

firework_409 schreef:geheugenproblemen ... instabiel
Vertel (ik heb er ook last van, niet alleen persoonlijk ;))
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
firework_409
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 jan 2012, 17:36
Locatie: Andijk

Re: Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

Bericht door firework_409 »

Hoi Kockie,

Om te beginnen zal ik eerst schetsen wat ik graag wou doen.
Alle temperaturen loggen naar een sd kaart.
Daarna alles via internet zichtbaar als grafieken.
(zoiets al jij hebt bijvoorbeeld)
Ik heb enkele sits als KSDuino en Pachube geprobeerd om de data te uploaden, maar ze doen net niet wat ik wil. (b.v. niet genoeg lijnen in en grafiek).
Ik wil ook niet dag en nacht mijn pc aan hebben staan, dus ik zocht iets wat kon loggen op de SD van de Arduino en vanaf daar zorgt dat er een grafiek gemaakt wordt.

Na heel veel proberen en zoeken kwam ik deze site tegen http://everettsprojects.com/2012/12/31/ ... ta-logger/
Bijna wat ik zocht, behalve dat ik natuurlijk temperaturen wil zien en meerdere in een grafiek.

Als eerste stap zijn programma geladen, maar het werkte niet. Na een week lang tot in de kleine uurtjes bezig zijn was ik er uit. Het was het geheugen, ik had een Binaire sketch-grootte: 26.400 bytes (van een 32.256-byte maximum). Uiteindelijk heb ik alleen twee seriële printopdrachten weggehaald en toen werkte het wel Binaire sketch-grootte: 25.928 bytes. Keer op keer ging het goed, maar zodra ik de zinnen weer toevoegde, ging het weer mis.

Toen ik iets aan de code toevoegde om de temperatuursensoren uit te lezen, werkte het weer niet.

Ik had wat code weg gegooid en wat printopdrachten toegevoegd om te zien waar het mis ging, dit was steeds op heel verschillende punten. Wat ik bedoel met onstabiel gedrag is dat hij steeds op een andere (willekeurige?) plek hangt.

Ik weet niet of bij jou de onstabiliteit ook zoiets is?
Jij gebruikt ook de one wire sensoren zijn de metingen onstabiel of het programma?

Ik heb wel eens begrepen dat je bij lange kabel lengtes de 4.7K weerstand kleiner moet kiezen.
" Note on resistors:
For larger networks, you can try smaller resistors.
The ATmega328/168 datasheet indicates starting at 1k6 and a number of users have found smaller to work better on larger networks."

Ik hoop dat de Mega voor mij de oplossing is, anders moet ik wat anders verzinnen.

De regeling voor het laden van de buffer heb ik na lang wikken en wegen maar gekocht en niet zelf gemaakt, omdat ik wel zeker moet zijn dat het werkt. (ben soms langere tijd van huis en dan moet de rest van het gezin zich ook kunnen redden :) )

De regeling vanaf de buffer naar de kachels maak ik zelf met de Arduino, daar wil ik de pomp met regeling voor gebruiken, waar mijn vraag over ging.

Als het goed is komt donderdag de kachel (La Nordica Rosella Forno ) met 1000l hygiëne boiler met spiraal voor warmwaterboiler (die pas in het voorjaar aangesloten gaat worden).

Dan moet er nog van alles verbouwd worden om het werkend te krijgen, dus druk maar leuk.

Marcel
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

Bericht door kockie »

Ik heb geen idee wat er bij mij misgaat. Ik heb er te weinig verstand van om het zelf te onderzoeken :( Ik heb onregelmatige vastlopers. Zo gaat het een hele tijd goed, en soms loopt ie na een paar uur vast. Ik herstart ze nu al 2 keer per dag. Is geen mooie oplossing, maar een workaround. Mijn buurjongen heeft de code aan elkaar geplakt (her en der vandaan) en heeft in zijn eigen systeem hetzelfde probleem. Hij heeft op aanraden van Sathopper een watchdog ingesteld.Dat leek in eerste instantie resultaat te geven,maar niet voor 100%. Ik zal zeker niet zeggen dat de code een pareltje is, maar volgens mijn buurjongen zou het geen problemen op moeten leveren... We zijn overigens nu aan het testen met een raspberry.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
firework_409
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 jan 2012, 17:36
Locatie: Andijk

Re: Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

Bericht door firework_409 »

Enig idee hoe groot jouw programma is? Als hij veel kleiner is zal dat niet de oorzaak zijn.
kockie schreef:We zijn overigens nu aan het testen met een raspberry.
Heb ik ook al over zitten denken, maar had mij net wat verdiept in de Arduino.
Maar houd ons op de hoogte, want als dat voordelen heeft is het misschien toch de moeite om me hier ook in te verdiepen.
Het probleem is alleen dat er zoveel leuke hobby's zijn, en zo weinig tijd :lol:
Marcel
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

Bericht door sathopper »

firework_409 schreef: YES!! :D :P
Dat was het probleem heb ik net ontdekt. Ik had hem in een bak met water, maar nadat ik er een slang op had gezet die ook wat tegendruk veroorzaakte, liep hij als een trein.
Heb mijn code ook even aangepast, ik wist niet dat een hoog signaal de pomp juist uit zet en een laag juist maximaal.
Top dat het werkt! Ik gebruik nu zelf de seeeduino (is goed geschreven zo :) ) dit is een broer van de Mega maar kleiner en stabieler!

Helaas dit weekeinde ontdekt dat de watchdog bij de ATMega 1280 (seeeduino/Arduino Mega) niet werkt.
Na een google zoektocht blijkt dit te kloppen en komt dit door dat de bootloader de Watchdog functie uitschakelt.
Er is een aangepaste bootloader dus maar eens zien of hij dan wel werkt.
Maar dit is offtopic. :?

gr

SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

Bericht door sathopper »

@firework_409

Ik heb zelf voor de Dallas One wire sensoren er een buffer tussen gezet. Dit IC is eigelijk bedoeld om I2C over
een UTP kabel te verbinden.

Werkt prima. Toch kreeg ik heel soms even een verkeerde temperatuur uitlezing. Dit had grote gevolgen op diverse regelingen. Dit heb ik opgelost door de temperatuur 2 maal achter elkaar uit te lezen en indien deze waarde's niet gelijk zijn het uitlezen opnieuw te doen. Dit werkt perfect. :D

gr,

SH
Bijlagen
1Wire-driver.JPG
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
firework_409
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 jan 2012, 17:36
Locatie: Andijk

Re: Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

Bericht door firework_409 »

Hoi SH,
sathopper schreef:
Ik heb zelf voor de Dallas One wire sensoren er een buffer tussen gezet. Dit IC is eigelijk bedoeld om I2C over
een UTP kabel te verbinden. SH
Dit gaat boven mijn pet :?: Ik weet niet precies wat dit is en hoe het werkt.

Ik heb mijn sensoren met telefoon kabel en stekkertjes aangesloten en kan het via T-stukken makkelijk uitbreiden.
sathopper schreef: Werkt prima. Toch kreeg ik heel soms even een verkeerde temperatuur uitlezing. Dit had grote gevolgen op diverse regelingen. Dit heb ik opgelost door de temperatuur 2 maal achter elkaar uit te lezen en indien deze waarde's niet gelijk zijn het uitlezen opnieuw te doen. Dit werkt perfect. :D
SH
Dit snap ik wel, goed idee, als ik er tegen aan loop weet ik alvast hoe ik het op kan lossen. Of misschien nog beter, zet ik het er bij voorbaat al vast in. Thanks.

Marcel
Plaats reactie