Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

Bericht door sathopper »

firework_409 schreef: Dit gaat boven mijn pet :?: Ik weet niet precies wat dit is en hoe het werkt.
Eenvoudig uitgelegd je knoopt lange bedrading rechtstreeks aan een (ESD) zeer gevoelige microprocessor.
Om deze enigszins te beveiligen tegen de boze buitenwereld kun je. o.a. gebruik maken van dit soort aanpassingen. :D

Doe je dit niet in jouw geval adviseer ik op zijn minst afgeschermde kabel te gebruiken. Bijvoorbeeld stereo audio kabel.
firework_409 schreef: Ik heb mijn sensoren met telefoon kabel en stekkertjes aangesloten en kan het via T-stukken makkelijk uitbreiden.
Dit kan prima zo :D

succes,

gr,

SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
vossie
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2015, 02:20

Re: Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

Bericht door vossie »

Hallo.
Ik ben sindskort ook in bezit van een uper pomp.
Ik heb geprobeerd de uper direct aan te sturen vanaf de arduino maar geen succes
Als ik de pomp aan sluit zonder spanning op de pwm draaden loopt de pomp op vol vermogen
en als ik er 12v op zet gaat de pomp stil staan, de besturing werkt lijkt me goed (pomp in water met een slang er aan)

nou las ik op de vorige pagina dat er een opamp was tussen gezet, alleen kom ik er niet uit...
Is het mogelijk om ook een klein schematje te maken?

ik was van plan om nog wat andere onderdelen te bestellen en zag op de site ook de LM358N opamp
Is deze genoeg om het pwm signaal van de arduino te versterken met een 12v voeding?

Alvast bedankt voor de hulp.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

Bericht door TLS »

firework_409 schreef:Hoi Kockie,

Als eerste stap zijn programma geladen, maar het werkte niet. Na een week lang tot in de kleine uurtjes bezig zijn was ik er uit. Het was het geheugen, ik had een Binaire sketch-grootte: 26.400 bytes (van een 32.256-byte maximum). Uiteindelijk heb ik alleen twee seriële printopdrachten weggehaald en toen werkte het wel Binaire sketch-grootte: 25.928 bytes. Keer op keer ging het goed, maar zodra ik de zinnen weer toevoegde, ging het weer mis.

Toen ik iets aan de code toevoegde om de temperatuursensoren uit te lezen, werkte het weer niet.

Ik had wat code weg gegooid en wat printopdrachten toegevoegd om te zien waar het mis ging, dit was steeds op heel verschillende punten. Wat ik bedoel met onstabiel gedrag is dat hij steeds op een andere (willekeurige?) plek hangt.

Ik weet niet of bij jou de onstabiliteit ook zoiets is?

Beste Marcel (en Kockie), onverklaarbare vastlopers komen meestal van een tekort aan SRAM-geheugen (eerder dan van flash, wat wordt gechecked door de compiler). Een Arduino Uno heeft daar maar 2K van.
Als je in de code veel 'print' opdrachten gebruikt zoals SD.print of Serial.print("tekstje ...."), dan wordt de string "tekstje" in SRAM geladen bij startup. Voor volledige zinnetjes loopt dit snel op.

er zijn technieken om het SRAM gebruik te gaan meten, maar eenvoudigst is enkele strings (of char arrays) niet te initialiseren en zien of het probleem zich blijft voordoen. Of eens testen in arduino mega. Je code kan daar zonder aanpassing in...
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

Bericht door TLS »

vossie schreef:Hallo.
Ik ben sindskort ook in bezit van een uper pomp.
Ik heb geprobeerd de uper direct aan te sturen vanaf de arduino maar geen succes
Als ik de pomp aan sluit zonder spanning op de pwm draaden loopt de pomp op vol vermogen
en als ik er 12v op zet gaat de pomp stil staan, de besturing werkt lijkt me goed (pomp in water met een slang er aan)

nou las ik op de vorige pagina dat er een opamp was tussen gezet, alleen kom ik er niet uit...
Is het mogelijk om ook een klein schematje te maken?

ik was van plan om nog wat andere onderdelen te bestellen en zag op de site ook de LM358N opamp
Is deze genoeg om het pwm signaal van de arduino te versterken met een 12v voeding?

Alvast bedankt voor de hulp.
Voor I/O interfacing met de buitenwereld zou ik een device met galvanische scheiding aanraden, een opamp doet dit niet, een optocoupler doet dit wel.
vb generieke optocoupler: CNY-17. Deze kan je meteen via de arduino aansturen, zonder buffer.

Ben je zeker dat je arduino een pwm naar buiten stuurt? Kan je checken met een voltmeter (0-5Vdc)...
Luistert je pomp naar een pwm van ~490Hz die de arduino maakt? http://arduino.cc/en/Reference/analogWrite
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

Bericht door kockie »

TLS schreef:Je code kan daar zonder aanpassing in...
Inmiddels is de code aangepast en draait er al 3 maanden een test in huis met een stuk of 10 sensoren, een relais en een pulsteller (voor mijn S0 kWh meters). Dit draait naar volle tevredenheid.... De arduino's gaan er hier uit...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Rabathome
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2019, 16:21

Re: Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

Bericht door Rabathome »

Inmiddels is het me gelukt om de grundfus upm3 pomp op de arduino uno aan te sluiten.
dit door het pwm signaal van de arduino middels een 4n35 optocoupler naar de pomp te sturen.
Het voltage van 5 volt is prima geschikt om het pwm signaal aan te bieden.

bij de drie aderige kabel is bruin het pwm signaal en blauw de aarde.
het pwm signaal kan via een weerstand van 1kohm van de plus naar de 4n35 pin5. pin 5 gaat dan naar de bruine kabel. pin 4 is dan de aarde en daar zit de blauwe draad aan.

Let op dat de upm3 in de settings op een instelling zet die met een rode led begint.
spikey
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2019, 15:37

Re: Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

Bericht door spikey »

Ik weet dat dit al een wat ouder topic is, maar ook ik ben aan het kijken naar het aansturen van de Grundfos UPM3 motor.

@Rabathome: volgens mij zou een (extra) optocopler niet nodig moeten zijn. Als ik namelijk de documentatie van Grundfos zelf lees zit deze er intern al in (zie onderstaande link pagina 17).
https://net.grundfos.com/Appl/ccmsservi ... 439390.pdf

Daarnaast beschrijft de documentatie dat het "derde" draad een feedback signaal is. Heeft iemand dit al geprobeerd?
Ik ben namelijk wel heel benieuwd of dit een beetje goed functioneert.

Voor mij is de belangrijkste reden om dit te doen, omdat er veel meldingen zijn dat de Grundfos UPM3 motoren niet goed kunnen samen werken met een pompschakelaar (lees motor/electronica kan snel stuk gaan), maar om dan toch energie te besparen wil ik dus graag (wanneer er geen vraag is) toch de pomp af kunnen uitschakelen of in ieder geval op een heel laag pitje laten draaien.

@Rabathome: hoe is jou ervaring verder? Werkt het goed?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

Bericht door Ruuben »

De 3e draad is toch de stuurdraad van 0- 10v?

Volgens mij is de regel dat je zo'n pomp in geval van 230v aan/uit schakeling niet vaker dan 4x per uur moet schakelen.
Gebruikersavatar
zeger
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 okt 2020, 10:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

Bericht door zeger »

Voor PWM aansturing ben ik uitgekomen op een H801 Led controller - deze heeft Tasmota support, GPIO pinnen vrij en een PWM uitgang van 0-10V.

Daarmee kan je meerdere DS18B20 sensoren en een K-type thermokoppel aansluiten om zo de pomp slim aan te sturen op basis van een (verschil) temperatuur in een enkele device zonder soldeerwerk.Voor het thermokoppel dan wel een MAX31850 gebruiken zodat je maar 1 GPIO nodig hebt ipv 3.

https://tasmota.github.io/docs/devices/H801/
https://www.kiwi-electronics.nl/thermok ... 0K?lang=en
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

Bericht door TLS »

firework_409 schreef: 24 nov 2013, 23:02 Enig idee hoe groot jouw programma is? Als hij veel kleiner is zal dat niet de oorzaak zijn.
kockie schreef:We zijn overigens nu aan het testen met een raspberry.
Heb ik ook al over zitten denken, maar had mij net wat verdiept in de Arduino.
Maar houd ons op de hoogte, want als dat voordelen heeft is het misschien toch de moeite om me hier ook in te verdiepen.
Het probleem is alleen dat er zoveel leuke hobby's zijn, en zo weinig tijd :lol:
Marcel
ik kan je de 'ESP32 doit V1' bordjes aanraden, massas geheugen, GPIO's, en wifi chip. Er draait een arduino core op, werkt net zoals je UNO of mega bord.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Externe PWM sturing pompen/specificatie van stuursignaal

Bericht door TLS »

ik heb zo'n OEG pomp gemonteerd voor m'n CV kachel, is zodanig goed te moduleren dat je geen condensklep moet gebruiken.
De PWM is beschikbaar maar gebruik ik nog niet, gewoon de laagste stand is ok.

Hoe het PWM signaal er moet uitzien staat vreemd genoeg niet gedocumenteerd, maar er is wel een PWM feedbacksignaal beschikbaar. Dus als ik PWM zou willen gebruiken kijk ik eens hoe dit feedbacksignaal eruit ziet. (frequentie, amplitude,...)

voor level conversie van je PWM signaal kan ik zo'n 'logic level MOSFET' aanraden
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie