Cv-haard gecombineerd met zonneboiler Tips voor verbetering?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
michael
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2012, 20:48

Cv-haard gecombineerd met zonneboiler Tips voor verbetering?

Bericht door michael »

Hallo,

2 jaar geleden combinatie CV haard (Prity WDW24) met een zonneboiler in mijn huis geinstalleerd. Een heel project met veel gezoek naar de juiste oplossingen. Dit forum heb ik destijds gemist, het geeft veel informatie en tips, complimenten daarvoor! Over het algemeen ben ik erg tevreden over mijn installatie, van 3000m3 gas gezakt naar 1000m3 gas wat toch een besparing van Euro 600,= per jaar geeft. Samen met wat ontvangen subsidie verdien ik de installatie met 2 a 3 jaar terug.

Ik heb echter nog een probleem met de rookgastemperatuur en denk de oplossing wel te lezen. Ik heb de Prity in Zeeland gekocht met een mixventiel met aanlegvoeler. De maximaal instelbare temperatuur is 50°C waarover ik al twijfelde want de watertemperatuur behoort rond de 70°C te zijn. Ik heb gevraagd om een andere maar de leverancier gaf aan dat hij betere ervaring had met de 50°C versie, helaas heb ik het daarbij gelaten. Ik heb veel last van vervuiling in de kachel en creosoot in de schoorsteen. Ik ben dus voornemens de thermostaat te vervangen maar heb nog een vraag of ik hem sneller kan laten reageren. Als ik namelijk te snel opstook dan reageert het ventiel te traag en bereik ik de 90°C waarbij het overstortventiel opent en koud water in het circuit wordt gepomp. De aanlegvoeler heb ik geisoleerd. Ik heb mijn pomp op stand 2 staat, misschien dat stand 3 nog een opties is? Ik schakel mijn pomp overigens met een aanlegvoeler in welke ik tevens met een hand/auto schakelaar kan overbruggen. Achter mijn Ketel heb ik nog een terugslagklep geplaatst die nog niet op tekening staat.

Ik voeg mijn schema bij en heb ook nog wat foto's, ik zie alleen zo snel niet hoe ik deze direct in het bericht kan plakken, iemand? Ben ook voornemens mijn opgedane kennis van mijn systeem hier te delen.

Dank alvast voor jullie tips!
Groeten,
Michael
Bijlagen
CV_schema_michael.pdf
Schema CV haard / zonneboiler
(11.35 KiB) 232 keer gedownload
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: CV haard gecombineerd met zonneboiler tips voor verbeter

Bericht door kockie »

Kun je ook een export maken naar PNG, JPG of GIF van maken? Dan is ie direct in de post zichtbaar.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
michael
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2012, 20:48

Re: CV haard gecombineerd met zonneboiler tips voor verbeter

Bericht door michael »

kockie schreef:Kun je ook een export maken naar PNG, JPG of GIF van maken? Dan is ie direct in de post zichtbaar.
Volgens mij staat hij er nu bij, zal ook nog wat foto's plaatsen.
Bijlagen
CV_Schema_Michael.jpg
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: CV haard gecombineerd met zonneboiler tips voor verbeter

Bericht door bas-hilversum »

Mooi plaatje!
-Zit er niet ergens nog een driewegklep in om te schakelen tussen boiler en verwarming of zou dat de verwarmingsondersteuning in de war gooien?
-Je hebt inderdaad een hogere watertemperatuur nodig. In het algemeen zijn mengventielen snel genoeg voor dit soort toepassingen. Zou de overshoot, waarbij de thermische spuikraan in actie moest komen, niet veroorzaakt worden doordat hij zijn warmte niet snel genoeg kwijt kan aan boiler en verwarming? Dat laatste kan komen door te weinig doorstroming of een te kleine warmtewisselaar of een boiler die al warm genoeg is en thermostaatkranen die gesloten zijn.
Bas.
michael
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2012, 20:48

Re: CV haard gecombineerd met zonneboiler tips voor verbeter

Bericht door michael »

Beste Bas,

Bedankt voor je compliment en je reactie. Ik heb geen driewegklep toegepast, de boiler is gevuld met 500 liter drinkwater wat constant verbruikt wordt en ik kan de temperatuur onder en bovenin het vat zien op mijn zonneboiler regelaar. Bovenin kan de watertemperatuur 60° worden maar dan is hij onderin vaak 20° koeler en daar zit de warmtewisselaar. Verder is 2/3 van mijn woning voorzien van vloerverwarming. het gebeurt ook alleen met aansteken van de kachel. Zodra het water via CV circuit stroomt kan ik de kachel hoog opstoken maar dan krijg ik de temperatuur niet snel omhoog wat volgens mij aangeeft dat hij zijn warmte goed kwijt kan. Ik voeg nog wat foto's bij.

Groeten,
Michael
Bijlagen
Kachel
Kachel
michael
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2012, 20:48

Re: CV haard gecombineerd met zonneboiler tips voor verbeter

Bericht door michael »

Achter kachel
Bijlagen
Achter kachel.JPG
michael
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2012, 20:48

Re: CV haard gecombineerd met zonneboiler tips voor verbeter

Bericht door michael »

Zonneboiler
Bijlagen
Zonneboiler.JPG
michael
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2012, 20:48

Re: CV haard gecombineerd met zonneboiler tips voor verbeter

Bericht door michael »

CV ruimte
Bijlagen
CV ruimte.JPG
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Cv-haard gecombineerd met zonneboiler Tips voor verbeter

Bericht door Ruuben »

Je installatie ziet er gelikt uit. :)
Plaats reactie